سه شنبه, ۰۲ شهریور ۱۴۰۰ ۱۶:۳۱

لحظات به یاد ماندنی مراسم افتتاحیه ی پارالمپیک توکیو 2020

لحظات به یاد ماندنی مراسم افتتاحیه ی پارالمپیک توکیو 2020
مراسم افتتاحیه ی پارالمپیک توکیو 2020 ساعت 15:30 به وقت تهران آغاز شد.

به گزارش تیتربرتر: مراسم افتتاحیه ی پارالمپیک توکیو 2020 ساعت 15:30 به وقت تهران در ورزشگاه ملی ژاپن آغاز شد اقدامات جالب در برگزاری این مراسم باعث خلق لحظات زیبا و جالبی شد.

مراسم افتتاحیه پارالمپیک توکیو 2020

مراسم افتتاحیه پارالمپیک توکیو 2020
مراسم افتتاحیه پارالمپیک توکیو 2020

مراسم افتتاحیه پارالمپیک توکیو از ساعت ۲۰ به وقت محلی(15:30 به وقت تهران) آغاز شد. این مراسم همانند مراسم  المپیک در استادیوم ملی شهر توکیو برگزارشد. زهرا نعمتی و نورمحمد آرخی پرچمداران کاروان سردار دلها در بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ هستند و سرپرست معنوی کاروان ایران نیز خانم کونیکو یامامورا مادر شهید محمد بابایی است که در مراسم افتتاحیه امروز حضور دارد.

ورزشگاه ملی ژاپن میزبان مراسم افتتاحیه‌ی پارالمپیک

ورزشگاه  توکیو، ورزشگاه ملی ژاپن است که عملیات ساخت و ساز ورزشگاه جدید در همان محل در تاریخ ۱۱ دسامبر ۲۰۱۶ آغاز شد. برنامه‌های تکمیلی ورزشگاه جدید توسط نخست‌وزیر ژاپن، شینزو آبه در ژوئیه ۲۰۱۵ تأیید شد. پس از یک اعتراض عمومی به دلیل هزینه‌های زیاد ساختمانی در این طرح، نخست‌وزیر این طرح را رد کرد. قرار بود جام جهانی راگبی ۲۰۱۹ در این ورزشگاه برگزار شود که به دلیل رد این طرح، ورزشگاه برای آن تاریخ آماده نخواهد بود. کنگو کوما، معمار ژاپنی طرح جدیدی را برای ورزشگاه ارائه داد که در دسامبر ۲۰۱۵ برگزیده شد. این ورزشگاه در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۹ افتتاح شده است.

تم مراسم افتتاحیه پارالمپیک توکیو 2020

 "ما پرواز می کنیم " تم این مراسم است و در سناریوی مراسم افتتاحیه از اکسسوری های مرتبط با این تم استفاده می شود. این تم بر این تاکید دارد که مشکلات و موانع نمی توانند مانع پیشرفت و بالندگی افراد دارای معلولیت شوند.

پیش از آغاز مراسم افتتاحیه، پرواز نمایشی نیروی هوایی ژاپن بر فراز آسمان توکیو به مناسبت افتتاحیه بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ برگزار شد.

رکورد شکنی در پارالمپیک توکیو 2020

وب سایت IPC با انتشار گزارشی اعلام کرد که بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ با شرکت ۱۶۲ کشور رکورد تعداد کشورهای شرکت کننده را به نسبت بازی های ریو ۲۰۱۶ شکسته است.

همچنین در این گزارش از کشورهای بوتان، گرانادا، مالدیو، پاراگوئه و سنت وینسنت به عنوان پنج کشوری که برای اولین بار در بازی های پارالمپیک شرکت می کنند، یاد شده است.

در این دوره از بازی ها ۱۶۲ کشور و نیز تیم پناهجویان حضور دارند و ۲۱ کشور نیز به دلایل مختلف از جمله تعلیق از سوی از سوی IPC، نداشتن ورزشکار، محدودیت های ایجاد شده به دلیل شیوع کرونا و تصمیم دولتها مبنی بر عدم حضور ورزشکاران یا عدم حمایت از آنها در بازی های توکیو ۲۰۲۰ حضور نخواهند داشت.

مطالب مرتبط:

 

لحظه به لحظه با مراسم افتتاحیه پارالمپیک توکیو 2020

لحظه به لحظه با مراسم افتتاحیه پارالمپیک توکیو 2020
لحظه به لحظه با مراسم افتتاحیه پارالمپیک توکیو 2020

*مراسم افتتاحیه با یک ویدیو شروع شد که قدرت ورزشکاران پارالمپیک را نشان داد. سایه یک هواپیما نیز بر سر استادیوم افتاد. در ابتدا پرچم ژاپن میزبان بازی ها توسط شش نفر، که پنج نفرشان از ورزشکاران ژاپن بودند، حمل شد و در نهایت هم به اهتزاز در آمد و سرود ملی این کشور نواخته شد.

*اندرو پارسونز رییس کمیته بین المللی پارالمپیک، امپراطور ژاپن  و یوشیهیده سوگا نخست وزیر ژاپن نیز در استادیوم حضور دارند و از نزدیک نظاره گر مراسم افتتاحیه هستند.

* از ساعت 20 با پایان شمارش معکوس، تک تک رشته‌های ورزشی پارالمپیک روی اسکوربورد ورزشگاه نقش بست و با به تصویر درآمدن نماد کمیته بین المللی پارالمپیک، مراسم آغاز شد.

* نخستین بخش مراسم حرکات نمایشی بود که در بین نفرات حاضر در آن تعدادی شخص دارای معلولیت نیز حضور داشند.

* پس از معرفی میهمانان حاضر در ورزشگاه، مراسم اهتزاز پرچم ژاپن انجام شد. حمل پرچم ژاپن با پارالمپین‌های پیشین این کشور بود که یکی از آنها روی ویلچر نشسته بود. معرفی این پارالمپین‌ها تشویق حاضران در ورزشگاه را به دنبال داشت.

* اَندرو پارسونز رئیس‌جمهور کمیته بین‌المللی پارالمپیک از میهمانان حاضر در ورزشگاه است.

* پرچم ژاپن در نهایت به هفت چهره نظامی ژاپنی سپرده شد تا کار اهتزاز آن را انجام دهند.

* توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک از دیگر حاضران در ورزشگاه است.

* سرود ملی ژاپن توسط یک بانوی نابینا اجرا شد.

* ناروهیتو امپراتور ژاپن از دیگر چهره‌های شاخص حاضر در ورزشگاه است.

* در جریان مراسم افتتاحیه همچون دیگر مراسم‌های مشابه بخشی از فرهنگ و تمدن کشور میزبان به نمایش درآمد که در مراسم امشب حضور هنرمندان دارای معلولیت جالب و پررنگ بود.

* نورافشانی زیبایی در جریان برگزار مراسم انجام شد.

*مراسم رژه از ساعت 20:20 به وقت محلی (15:50 به وقت تهران) آغاز شد و تیم پناهجویان و ایرلند اولین تیم هایی بودند که در مراسم  افتتاحیه، رژه رفتند.

*افغانستان که هیچ ورزشکاری ندارد پرچمش زمانی که وارد شد، مورد تشویق فراوان قرار گرفت. برای سرعت در انجام مراسم افتتاحیه و شرایط خاص کرونا، ورزشکاران کشورها از دو ورودی وارد ورزشگاه می شوند.

حمایت از افغانستان در پارالمپیک توکیو 2020
حمایت از افغانستان در پارالمپیک توکیو 2020

* ایران نیز به عنوان هجدهمین کشور و با پرچمداری زهرا نعمتی و نورمحمد آرخی رژه رفت. رنگ لباس کاروان ایران نوک مدادی بود و مردان با کت و شلوار نوک مدادی و پیراهن مشکی و زنان با مانتو و شلوار نوک مدادی  و مقنعه مشکی و ماسک مزین به پرچم ایران رژه رفتند.

رژه‌ی کاروان ایران در پارالمپیک توکیو 2020
رژه‌ی کاروان ایران در پارالمپیک توکیو 2020

* حضور کاروان‌های آفریقایی با لباس محلی توجه حاضرین در مراسم را به خود جلب کرده بود.

* کاروان استرالیا با سه ورزشکار معلول از مقابل جایگاه عبور کرد.

آنچه دیگران میخوانند:

گردآورنده: شایان صفرزاده