یکشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۴۴

زمان واریز سهمیه بنزین شهریور 1400+ آخرین تغییرات

زمان واریز سهمیه بنزین شهریور 1400+ آخرین تغییرات
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از واریز سهمیه بنزین شهریور ۱۴۰۰ از ساعت ۲۴ امشب خبر داد.

به گزارش تیتربرتر؛ سیدحمید حسینی درباره آمار صادرات بنزین در 4 ماهه امسال اظهار داشت: تاکنون جزئیات رسمی آمار صادرات فرآورده منتشر نشده اما 4 ماه ابتدایی سال گذشته حدود 700 میلیون دلار صادرات بنزین داشتیم، در مجموع سال گذشته بالاترین رقم صادراتی کشور؛ بنزین بوده است. 

وی افزود: در سال جاری با توجه به کمبود گاز در زمستان مجبور شدیم سوخت بسیاری از نیروگاه‌ها را از طریق گازوئیل تامین کنیم، بنابراین نتوانستیم تعهدات سال گذشته را انجام دهیم و بخشی از این تعهدات به امسال موکول شد.

امسال چقدر بنزین صادر کردیم؟

امسال چقدر بنزین صادر کردیم؟
امسال چقدر بنزین صادر کردیم؟

 

این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه امسال در زمینه صادرات فرآورده‌های نفتی کمتر فعال بودیم، تصریح کرد: مصرف بنزین در تیرماه به حدود 100 میلیون لیتر رسید و همچنین بحث اورهال پالایشگاه‌ها را هم داشتیم، بنابراین بنزین کمتری صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون قیمت بنزین در کشورهای همسایه از جمله افغانستان به حدود 900 دلار در هر تن رسیده است، به این ترتیب به نظر می‌رسد 4 ماهه امسال حضور پررنگی در زمینه صادرات بنزین و گازوئیل نداشته‌ایم. 

حسینی تاکید کرد: در زمینه دیگر فرآورده‌های صادراتی مثل قیر، روغن، حلال‌ها فرآوره‌های پتروشیمی نفتی فعال بوده‌ایم ولی صادرات بنزین پالایشکاهی حداقل بوده است؛ گرچه مجتمع‌های پتروشمی یا بخش خصوصی هیدروکربور سبک تولید و صادر می‌کنند، اما در کل آمار رسمی اعلام نشده است.

شرایط واریز سهمیه بنزین شهریور ماه 1400

شرایط واریز سهمیه بنزین شهریور ماه 1400
شرایط واریز سهمیه بنزین شهریور ماه 1400

 

سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی گفت: سهمیه بنزین شهریورماه ساعت ۲۴ امشب بدون تغییر نسبت به ماه‌های گذشته در کارت‌های سوخت دارندگان خودروهای شخصی و موتورسیکلت واریز می‌شود.

با بیان اینکه این ماه نیز همچون ماه های گذشته ۶۰ لیتر سهمیه بنزین به کارت هوشمند سوخت خودروهای شخصی و ۲۵ لیتر بنزین به کارت سوخت موتورسیکلت‌ها با قیمت ۱۵۰۰ تومان واریز می‌شود؛ اظهار کرد: سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی نیز مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز خواهد شد.

وی افزود: با توجه به مدت ۹ ماهه تعیین‌شده برای ذخیره‌سازی سهمیه سوخت خودروها، سهمیه واریزی سوخت خودروهای شخصی که سقف ۹ ماهه آنها تکمیل شده باشد و به سقف ۵۴۰ لیتر ذخیره رسیده باشد، اضافه نخواهد شد، بنابراین مالک هر خودرو تنها می‌تواند سهمیه ۹ ماه گذشته را (۵۴۰ لیتر برای خودروهای سواری و ۲۲۵ لیتر برای موتورسیکلت‌ها) در کارت سوخت شخصی خود ذخیره کند.

سخنگوی شرکت پخش فراورده های نفتی با تاکید بر اینکه این مدت ۹ ماه کاهش نیافته است گفت: هموطنان همچنان می‌توانند تا سقف ۹ ماه سهمیه واریزی خود را در کارت سوختشان ذخیره و مصرف کنند.

سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه، ۲۴ آبان‌ماه سال ۱۳۹۸ براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسایل نقلیه بنزین ‌۱۵۰۰  تومان و هر لیتر بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان و بنزین سوپر نیز ۳۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد.

مطالب مرتبط:

داود سوری، اقتصاددان درباره این موضوع می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود دولت از طریق فروش اوراق و افزایش مالیات‌ها کسری بودجه را جبران کند.

این اقتصاددان، به مشکلاتی که با افزایش قیمت بنزین به وجود آمد اشاره می‌کند و می‌گوید: وضعیت معیشتی مردم این اجازه را به دولت سیزدهم نمی‌دهد و این تصمیم بعید به نظر می‌رسد.

سیدحمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز قبلا در همین باره گفته بود: سال آینده هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.

قیمت بنزین از ۲۴ آبان سال ۹۸ افزایش پیدا کرد و سهمیه‌بندی انجام شد.از آن زمان قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای هزار و ۵۰۰ تومان، بنزین آزاد ۳ هزار تومان و بنزین سوپر نیز ۳ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.

در این میان برخی از اعضای کمیسیون انرژی، مجلس هم پیش از این به تجارت‌نیوز گفته‌اند که نمایندگان فعلا تصمیمی برای موضوع افزایش قیمت بنزین نگرفته‌اند و برای تصمیم‌گیری در این زمینه وضعیت معیشتی مردم را مد نظر قرار می‌دهند.

حالا با توجه به آینده مبهم برجام و احتمال کاهش درآمدهای نفتی ایران، باید دید که دولت سیزدهم قرار است از چه راهی کسری بودجه را تامین کند و آیا کابینه جدید، تصمیمی مبنی بر گران کردن دوباره حامل‌های انرژی می‌گیرد یا نه؟

بنزین در دولت رئیسی گران می شود؟

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ شرایط هزینه سوخت به نفع مردم تغییر داده می‌شود

نماینده استان خوزستان افزود: اگر قیمت سوخت را از چیزی که اکنون هست، پایین بیاوریم حتماً اختلال در اقتصاد پیش می‌آید، زیرا منابع جایگزین آن وجود ندارد و تصمیمات این‌چنینی می‌تواند کار اقتصاد را پیچیده‌تر از همیشه کند.

ساعدی یادآور شد: باید واقعی و بدون احساس حرف بزنیم. با شرایط حاکم بر اقتصاد، فعلاً نمی‌توان قیمت سوخت را پایین آورد، اما دولت سیزدهم وقتی بر سر کار آمد و تا حدی مشکلات اقتصادی را نظم و نسق داد می‌تواند در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با بررسی‌های دقیق تا حدی شرایط را در هزینه سوخت به نفع مردم تغییر بدهد. ما در بحث بنزین خودکفا هستیم و حتی در برخی فصل‌ها هم به دیگر کشور‌ها صادر می‌کنیم، پس در آینده می‌توان به تغییرات در طرح بنزین که رضایت مردم در آن دیده شود، امیدوار بود.

کاهش قیمت بنزین هم می‌تواند یکی از برنامه‌های دولت رئیسی باشد

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ما وقتی می‌گوییم امکان دارد بتوان طرح بنزین را به نفع مردم تغییر داد حتماً منظورمان کاهش قیمت نیست. طبق قانون، دولت هر سال می‌تواند ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد و اگر این افزایش رخ ندهد، به نفع مردم است یا مثلاً اگر با همین وضعیت، سهمیه بنزین افزایش پیدا کند باز هم رضایت در بین مردم دیده خواهد شد اما کاهش قیمت بنزین هم می‌تواند یکی از برنامه‌ها باشد.

وی در پاسخ به اینکه اگر کار تا این اندازه پیچیده است، چرا برخی چهره‌های اصولگرا مجلس حرف‌هایی زدند که باعث امیدواری در جامعه شد و عملاً اتفاقی نیفتاد؟ گفت: به نظر آن افراد وقتی وارد مجلس شدند و محدودیت‌ها و واقعیت‌ها را دیدند و لمس کردند از حرف‌های خود عقب‌نشینی کردند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی