جمعه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۴۶

پیش بینی دلار 9 هزار تومانی در پایان سال 1400

پیش بینی دلار 9 هزار تومانی در پایان سال 1400
قیمت دلار برای پایان سال 1400 مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش تیتربرتر؛ به گفته کارشناسان قیمت ارز همگام با رشد نقدینگی رشد کند اما خلاف آن را شاهد هستیم. از بانک مرکزی نمی‌توان توقع بهبود اوضاع اقتصادی را داشت.

سرنوشت دلار در دولت رئیسی

سرنوشت دلار در دولت رئیسی
سرنوشت دلار در دولت رئیسی

 

وحید شقاقی اقتصاددان در تحلیل خود از بازار ارز با بیان "احتمالاً اخبار خوبی در ماه‌های آینده شاهد باشیم" پیش‌بینی کرد، قیمت دلار تا ۹هزار تومان هم کاهش یابد.

وحید شقاقی کارشناس مسائل اقتصادی گفت: ارز یکی از مهمترین مسائلی است که در کشور با آن روبه‌رو هستیم. ما شاهد کاهش قیمت دلار به کانال 11 هزار تومان هستیم که این روند خوبی است.

او در ادامه در تحلیلی از بازار ارز گفت: ما در شش‌ماهه اول سال شاهد بودیم که برخی قیمت دلار را تا سقف 40 هزار تومان را پیش‌بینی کرده بودند و برخی نیز از فروپاشی اقتصاد ایران خبر داده بودند. بعد از سیزده آبان نیز که در آستانه مرحله دوم تحریم‌ها بودیم اتفاقی نیفتاد و اخبار بد تا این برهه پیش‌خور شد.

 او گفت: احتمالاً اخبار خوبی در ماه‌های آینده شاهد باشیم همچنین با عمل به وعده‌های اروپاییان احتمال دارد شاهد کاهش دلار تا 9 هزار تومان نیز باشیم.

شقاقی افزود: وقتی دلار افزایش می‌یابد سفرهای خارجی کاهش می‌یابد، وقتی دلار افزایش می‌یابد قاچاق کنترل می‌شود و سفته‌بازی نیز کاهش می‌یابد.

او درباره دلایل کاهش نرخ ارز گفت: سران سه قوه در شورای هماهنگی اختیارات بیشتری برای بازار آزاد و ورود به سامانه نیما به بانک مرکزی دادند و بانک مرکزی هم در آخرین برنامه خود خروج سرمایه از کشور را کنترل کرد و بازار سرمایه ساماندهی شد. با ساماندهی ارز، عرضه و تقاضا نیز کنترل شد و این‌ها زمینه‌ای برای ورود به کانال 11 هزار تومانی دلار فراهم کرد.

شقاقی در ادامه گفت: نداشتن بدهی خارجی یکی از بهترین شرایط خارجی کشور ماست. اقتصاد ایران کشش دلار بالای 8 هزار تومان را ندارد و این خود واردات رسمی، سفرهای خارجی و قاچاق را کاهش می‌دهد.

او با بیان اینکه مدیریت بانک مرکزی بهبود یافته است، گفت: هرخبر خوبی در آینده بشنویم موجب فروکش کردن انتظارات و کاهش نرخ ارز خواهد شد.

این اقتصاددان گفت: با کاهش قیمت ارز ، تقاضای دلار افزایش خواهد یافت بنابراین مدیریت منابع ارزی در شش‌ماهه نخست سال آینده مهم است. کاهش قیمت نفت صادرات نفت را با نوسان مواجه خواهد کرد بنابراین فشار در منابع ارزی را بیشتر خواهد کرد پس باید منابع ارزی را به‌درستی مدیریت کنیم.

شقاقی در پایان گفت: دولت باید تدابیر لازم را در اصلاح نقشه ارزی به‌کار برد و برای مدیریت منابع ارزی راهبردی اساسی داشته باشد. نسبت نقدینگی به تولید نیز بسیار مهم است. افزایش فزاینده بدهی دولت به بانکها و شبه‌پول بسیار مهم است.

مطالب مرتبط:

قیمت دلار در در دوره وزیر پیشنهادی رئیسی 

قیمت دلار در در دوره وزیر پیشنهادی رئیسی 
قیمت دلار در در دوره وزیر پیشنهادی رئیسی 

 

خاندوزی با گلایه از عدم شفافیت بانک‌مرکزی و ارائه نکردن اطلاعات جامع از سوی این نهاد، گفته بود:« اگر بخواهیم نرخ خرید دلار را با ثبات نگهداریم اول باید مطمئن باشیم که سیاست‌گذار اصلی کشور منافع بلند مدت اداره اقتصاد را در نظر داشته باشد. در حال حاضر کمیسیون اقتصادی مجلس به نامشخص بودن سیاست ارزی و روند پایین آمدن قیمت ارز در ماه‌های نخست سال نگران است و در این رابطه درخواست برخی اطلاعات هم شده که متأسفانه تا الان از طرف بانک مرکزی اطلاعات لازم ارسال نشده است».

تمرکز بر صادرات به جای مذاکرات

وزیر اقتصاد پیشنهادیِ رئیسی بر این باور است که دولت برای مدیریت انتظارات تورمی بر بازار ارز باید بتواند این توقع را فارغ از زمان تحقق توافق هسته‌ای در ذهن مردم ایجاد کند، که ما به غیر از مسیر توافق مسیرهای تنفس دیگری را هم برای اقتصاد تعبیه کرده‌ایم که هم تجارت کنیم و هم ارزآوری داشته باشیم. تا کشور در مخمصه و تنگنا قرار نگیرد. او گفته:« این نیازمند یک دستور کار بالاتری در سطح کل دولت است».

او تقویت صادرات را یکی از راه‌های نجات بازار ارز کشور می‌داند و در برنامه ده‌گانه خود عنوان کرده که دنبال تقویت انگیزه صادرکنندگان خواهد بود. «برای این کار باید دیپلماسی صادرات‌محور را تقویت کنید، اعتماد فعالان صادرات را جلب کنید. اینکه صادرکننده خوشنام از مسیرهای آزاردهنده دور شود».

حذف ارز فساد آلود ۴۲۰۰ تومانی

خاندوزی از مخالفان ارز ۴۲۰۰ تومانی و از پیشگامان مخالفت با این موضوع در عالب طرح‌های مجلس بوده است.

این وزیر پیشنهادی دلار ۴۲۰۰ تومانی را به دفعات مخاطره‌آمیز و فسادآلود خوانده و گفته که این ارز باید از مدت‌ها پیش و در همان سال‌های ۹۷ و ۹۸ حذف می‌شد و چون دولت اراده‌ای برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نداشته این بستر فساد همچنان پابرجا مانده است.

حذف دلار از مبادلات اقتصادی!

اما یکی از دیدگاه‌های عجیب خاندوزی درباره حذف دلار از معاملات بین‌المللی است. دیگاهی که اولین بار در آستانه تنظیم برنامه ششم توسعه و در جایگاه استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی تهران، از آن حرف زد.

خاندوزی با اشاره به موضوع حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور گفته بود:« در برنامه ششم توسعه به ایجاد پیمان پولی چند جانبه اشاره شده است، متاسفانه سرعت پیش برد این هدف در اقتصاد کشور تا کنون رضایت بخش نبوده است و امیدواریم حذف دلار از مبادلات اقتصادی به صورت الزام درآمده و در قانون کشور نیز درج گردد».

او این ایده را زمانی مطرح کرده بود که دلار ریزش ارزش فعلی را نداشته. با این حساب بعید نیست حالا که بسیاری از بانک‌های مرکزی دنیا از جمله روسیه تصمیم گرفتند ذخایر دلاری خود را به یورو تبدیل کنند، تصمیم بگیرد پافشاری بر این دیدگاه را ادامه دهد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی