دوشنبه, ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۳۹
تاثیر پیروزی طالبان بر بازارهای ایران:

قیمت طلا و سکه بعد از سقوط افغانستان

تاثیر پیروزی طالبان بر بازارهای ایران:
به گفته کارشناسان سقوط افغانستان علاوه بر دلار بر قیمت طلا نیز تاثیر گذار است.

به گزارش تیتربرتر؛ روز قبل هر گرم طلا ۱۸ عیار مانند ۲ روز پیش رشد قیمت را تجربه کرد. هر گرم طلا ۱۸ عیار که ۲ روز پیش تا ۱,۱۱۸,۵۰۰ (یک میلیون و یکصد و هجده هزار و پانصد ) تومان رسیده بود، امروز دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ مصادف با ۱۶ آگوست ۲۰۲۱ - با رشد ۱.۸۶ درصدی به ۱,۱۳۹,۸۰۰ (یک میلیون و یکصد و سی و نه هزار و هشتصد ) تومان رسید.

هر گرم طلا ۱۸ عیار در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۲۱۳۰۰ تومان افزایش، ۱,۱۳۹,۸۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

هر مثقال طلا 18 عیار در بازار روز قبل نسبت به ۲ روز پیش، با ۱۰۵۰۰۰ تومان افزایش، ۴,۹۴۵,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

هر اونس طلا، امروز به ۱,۷۷۶ رسید که نسبت به ۲ روز پیش، کاهش ۰.۲۱ درصدی داشته است.

هر گرم طلا ۲۴ عیار، امروز به ۱,۷۵۴,۳۰۰ تومان رسید که نسبت به ۳۷۲ روز پیش، افزایش ۱۸.۹۱ درصدی داشته است.

قیمت سکه امامی عصر روز گذشته روی ۱۱ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان قرار داشت. قیمت سکه امامی در ابتدای معاملات امروز ۸۰ هزار تومان بالاتر از نرخ عصر روز گذشته و روی ۱۱ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان قرار گرفت. حباب قیمتی سکه امامی حوالی ظهر نسبتا بزرگ بود، با این وجود قیمت سکه در طول معاملات رشد کرد و به مرز ۱۲ میلیون تومان نزدیک شد. قیمت سکه تا ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان نیز بالا رفت و در آخرین ساعات معاملات امروز روی ۱۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان قرار گرفت.

پیش بینی قیمت طلا بعد از سقوط افغانستان

پیش بینی قیمت طلا بعد از سقوط افغانستان
پیش بینی قیمت طلا بعد از سقوط افغانستان

 

هر چند این پیش بینی مرتبط با کاهش حجم معاملات به دلیل فراررسیدن ایام عزاداری محرم است و پایان هفته نیز با تلاقی عاشورا و تاسوعا تعطیل رسمی است اما به دلیل تحولات بازارهای جهانی و سقوط افغانستان برخی از فعالان بازار نوسانی محدود را در این بازار پیش بینی می کنند.

 بهای هر اونس طلا در بازار جهانی تنها د امروز رشدی برابر با ۲۳ دلار را تجربه کرد و به ۱۷۷۶ دلار رسید. شیوع کرونای دلتا ترمز کاهش قیمت طلا را در بازار جهانی کشید و روند را معکوس کرد.

 بر اساس این گزارش میزان قیمت دلار نیز در تغییرات بهای طلا و سکه در بازار موثر است. برخی احتمال رشد قیمت دلار را در روزهای آتی می‌دهند که این امر نیز می‌تواند موید نوسان در بازار باشد.

در هفته جاری به نظر می رسد داده های اقتصادی زیادی بتواند بازار را تحت تاثیر قرار بگذارد. به طور کلی آینده برای طلا صعودی پیش بینی شده است و به نظر می رسد دلار روند مخالفی داشته باشد.

رئیس اتحادیه طلای بابل نیز گفت: بازار طلا با شروع ماه محرم و مشخص نبودن برنامه دولت سیزدهم در  بلاتکلیفی به سر می‌برد. در ایران تقاضا برای خرید مصنوعات طلا وجود ندارد. در هفته پایانی مرداد پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا ثابت باقی بماند. یعنی قیمت طلا در محدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و قیمت سکه در محدوده ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شود.

سید مهدی تاج‌داران گفت: در بازار زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال برداشته شدن تحریم‌ها در دولت رئیسی وجود دارد. همین مساله باعث قفل شدن معاملات طلا شده است. معامله‌گران در بازار تهران هم تمایل چندانی برای خرید و فروش طلا ندارند.

اتحادیه طلای تهران به نقل از تحلیلگران وال استریت نوشته است :«قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به افزایش آمار ابتلا به کرونای دلتا افزایش یافت.»

مطالب مرتبط:

علت گرانی طلا در ایران 

علت گرانی طلا در ایران 
علت گرانی طلا در ایران 

 

تاج‌داران پاسخ داد علت عدم تاثیر پذیری بازار ایران از انس جهانی طلا تحریم‌ها و قطع روابط با دنیاست. قیمت دلار در بازار ایران به دلیل قطع ارتباطات و افزایش چاپ پول بالاست و همین افزایش تورم باعث می‌شود که بازار طلای ایران در برابر رفتارهای بازار جهانی واکنشی نشان ندهد.

در هفته اخیر انس جهانی طلا تا یک هزار و ۷۲۰ دلار هم پیش‌ رفت. در آن زمان به دلیل صعود قیمت دلار بازار طلای ایران از کاهش طلا در بازارهای جهانی تاثیر نپذیرفت و ارزان نشد!

چندی پیش محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا گفته بود: «نوسان قیمت طلا چه در ایران و چه در جهان از اوایل ماه اکتبر یعنی مهر ماه به دلیل اوج گرفتن معاملات نفتی شروع می‌شود.»

محمد کشتی آرای، اظهار کرد: قیمت جهانی طلا در روزهای اخیر کاهش یافت و انتظار می‌رفت قیمت طلا در ایران نیز کاهش یابد، اما افزایش قیمت ارز مانع کاهش قیمت طلا و سکه در کشور شد.

وی افزود: در حالی که قیمت ارز رو به افزایش بود، تعطیلی واحدهای صنفی باید منجر به کاهش قیمت طلا و سکه می‌شد، اما با باز شدن بازارها پس از چندین روز تعطیلی، افزایش تقاضا منجر به افزایش قیمت سکه و طلا شد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان این که همچنین افزایش مجدد قیمت ارز نیز در صعودی شدن روند قیمت سکه و طلا مؤثر بوده است، گفت: بنابراین قیمت طلا و سکه تحت تأثیر قیمت ارز با افزایش همراه شده و با توجه به افزایش تقاضا حباب سکه نیز افزایش یافته است.

کشتی آرای افزود: در شرایط کنونی روند قیمت‌ها با هر لحظه تغییرات قیمت ارز تعیین شده و نمی‌توان آن را پیش بینی کرد.

در تابستان امسال ، بازار طلا سرمایه گذاران را سر پا نگه داشته است و آخرین قیمت فلز گرانبها پس از افت کوتاه مدت به وارد سطح ۱۷۰۰ دلار در هر اونس در اوایل هفته ، افزایش یافته است.

تحرکات سریع ۱۰۰ دلاری برای فضای فلزات گرانبها بسیار ناپایدار است ، زیرا با توجه به برخی ناهنجاری های اقتصادی در زمینه داده ها ، علاقه مجدد مشاهده می شود.

میلمن خاطرنشان کرد: قیمت طلا زیر ۱۸۰۰ دلار در هر اونس یک نقطه شروع عالی برای خریداران است و این فلز گرانبها را از نظر فنی بسیار جذاب می کند.

میلمن می گوید: » این نقطه قیمت بسیار جذابی برای ورود طلا پس از عقب نشینی کمی است. این باعث تشویق ما می شود. در عرض چند ساعت ، طلا به بالای ۱۷۰۰ دلار بازگشت. اگر ما هفته آینده به بالای ۱۸۰۰ دلار برسیم ، شوکه نمی شوم. من اکنون بیشتر صعودی ارزیابی می کنم.»

برای اطلاع از آخرین قیمت طلا کلیک کنید

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی