شنبه, ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۰۸

فیلم پیشروی سریع طالبان در سراسر افغانستان

شورشیان طالبان پس از پیشروی های سریع علیه نیروهای محلی که تا حد زیادی با خروج نیروهای خارجی از خود مراقبت می کنند، 65 درصد از خاک افغانستان را کنترل می کنند.

به گزارش تیتربرتر: در زیر برخی از مراحل مهم پیشرفت جنبش شبه نظامیان اسلام گرا در ماه های اخیر ذکر شده است. حملات مرگبار دیگری رخ داد، برخی طالبان و برخی دیگر گروه های جهادی از جمله شاخه داعش را مقصر می دانستند. مذاکرات بین طالبان و دولت افغانستان بر سر تفاهم سیاسی که می تواند به توافق صلح با حمایت ایالات متحده و متحدانش منجر شود، پیشرفت چشمگیری نداشته است.

14 آوریل: رئیس جمهور جو بایدن اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از 1 ماه مه و پایان آن در 11 سپتامبر از افغانستان خارج می شوند و طولانی ترین جنگ آمریکا به پایان می رسد. این تمدید مهلت خروج قبلی 1 ماه مه بود که بین ایالات متحده و طالبان توافق شده بود.

4 مه: جنگجویان طالبان حمله گسترده ای را علیه نیروهای افغان در جنوب ولایت هلمند آغاز کردند. آنها همچنین دست کم در شش استان دیگر حمله کردند. 

11 مه: طالبان با تشدید خشونت ها در سراسر ولسوالی Nerkh در خارج از پایتخت کابل را تصرف کردند.

7 ژوئن: مقامات ارشد دولتی می گویند با تشدید درگیری ها بیش از 150 سرباز افغان در 24 ساعت کشته شده اند. آنها می افزایند که جنگ در 26 استان از 34 استان کشور در جریان است.

22 ژوئن: جنگجویان طالبان یک سری حملات را در شمال کشور ، دور از سنگرهای سنتی خود در جنوب، آغاز کردند و نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان می گوید که آنها بیش از 50 منطقه از 370 منطقه را تصرف کرده اند. 

2 ژوئیه: نیروهای آمریکایی بی سر و صدا از پایگاه اصلی نظامی خود در افغانستان، پایگاه هوایی بگرام، یک ساعت رانندگی از کابل خارج می شوند. این امر عملاً به دخالت آمریکا در جنگ پایان می دهد. 

5 ژوئیه: طالبان می گویند که می توانند پیشنهاد صلح کتبی را به محض ماه اوت به دولت افغانستان ارائه دهند. 

21 ژوئیه: به گفته ژنرال ارشد آمریکایی، شورشیان طالبان حدود نیمی از مناطق این کشور را تحت کنترل دارند و بر مقیاس و سرعت پیشروی خود تاکید می کنند. 

26 ژوئیه: ایالات متحده وعده می دهد که با تقویت حملات هوایی "در هفته های آینده" به نیروهای افغان در حمایت از آنها در مقابله با حملات طالبان ادامه می دهد. 

26 ژوئیه: سازمان ملل متحد می گوید که نزدیک به 2400 غیرنظامی افغان در ماه های مه و ژوئن در افزایش خشونت کشته یا زخمی شده اند، که بیشترین تعداد در این ماه ها از زمان شروع پرونده ها در سال 2009 است. 

6 اوت: زرنج در جنوب کشور اولین مرکز استانی است که طی چند سال به دست طالبان افتاده است. روزهای بعد بسیاری دیگر از جمله شهر ارزشمند کندز در شمال در پی خواهد بود.

طالبان هیچ گاه شمال کشور را به طور کامل کنترل نکردند و ظاهراً قصد دارند این بار احتمالاً قبل از بستن پایتخت، این منطقه را تأمین کنند.

13 اوت: چهار مرکز ولایتی دیگر در یک روز سقوط می کنند ، از جمله قندهار، دومین شهر کشور و خانه معنوی طالبان. در غرب، شهر کلیدی دیگر، هرات، تحت کنترل قرار گرفته و فرمانده کهنه کار محمد اسماعیل خان، یکی از جنگجویان پیشرو در برابر طالبان، به تصرف درآمد.

کشورهای غربی خود را برای اعزام نیرو برای کمک به تخلیه کارکنان سفارت از پایتخت کابل آماده می کنند.