یکشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۲۶

بیوگرافی محمدرضا خیرالله زاده جودوکارایرانی در پارالمپیک توکیو 2020

بیوگرافی محمدرضا خیرالله زاده جودوکارایرانی در پارالمپیک توکیو 2020
محمدرضا خیرااله زاده جودوکار موفق کشورمان است که در رقابت های پارالمپیک توکیو 2020 حضور دارد.

به گزارش تیتربرتر؛ محمدرضا خیرالله زاده در وزن مثبت 100 کیلوگرم و وحید نوری با وزن منفی 90 کیلوگرم دو جودوکار تیم ملی کشورمان است که در بازی های پارالمپیکی توکیو 2020 حضور دارند. بازی های پارالمپیک 2020 همانطور که اعلام شده است از تاریخ 2 شهریور 1400 شروع می شود.

صحبت های محمدرضا خیرالله زاده درباره پارالمپیک توکیو 2020

صحبت های محمدرضا خیرالله زاده درباره پارالمپیک توکیو 2020
صحبت های محمدرضا خیرالله زاده درباره پارالمپیک توکیو 2020

محمدرضا خیرالله زاده پس از قطعی شدن سهمیه او در پارالمپیک توکیو بیان کرد: در مسابقات باکو ما رقابت سختی را داشتیم و کلاس بندی های لازم را گذراندیم. در طی این مسابقات دو مدال نقره از آن ایران شد. من در وزن 100 کیلوگرم مقام نخست وزن خودم هستم و وحید نوری در وزن خودش نفر دوم به شمار می رود. با کسب این مدال ها سهمیه من و نوری در پارالمپیک قطعی شود و در لیست اعزام به ترکیه قرار گرفتیم. کمیته پارالمپیک نیز تمام تلاش و تدابیر را برای ما در نظرگرفته است تا آمادگی های لازم را برای مسابقات داشته باشیم، اما مشکلاتی پیش روی جودوی نابینایان است.

وی ادامه داد: تعلیق فدراسیون جودو از سوی نهادهای بین‌المللی ورزش به علت ویروس کرونا یکی از مهم ترین مشکلات ما است هر چند که جودو نابینایان از این تعلیق به طور مستقیم آسیب ندید اما مشکلی که وجود دارد آن است که ما حریف تمرینی نداریم و باید از حریفان رشته جودو در بخش سالم‌ ها استفاده کنیم. امیدوارم هر چه زودتر تعلیق برداشته شود و ما بتوانیم تمرینات خود را با حضور حریفان دنبال کنیم. اگر بخواهیم حریف تمرینی نابینا در جودو داشته باشیم باید اردو مشترک با دیگر کشورها برگزار کنیم که اعزام با این شرایط کرونایی کار راحتی نیست. 

خیرالله زاده دارنده مدال طلای جهان همچنین افزود: یکی از مهم ترین تورنمنت هایی که شرکت کردیم، مسابقات گرندپری باکو است. شرکت در این تورنمنت از دو جهت دارای اهمیت زیادی است. نخست اینکه ما توانستیم هم کلاس ‌بندی لازم را کسب کنیم و هم سهمیه خود را در پارالمپیک توکیو قطعی کنیم و در ادامه در آستانه پارالمپیک شناخت خوبی از حریفان داشته باشیم. باید روی نقاط قوت و ضعف حریفان بیشتر کار کنم تا بتوانم مدال طلا را برای کاروان ایران به ارمغان بیاورم.

محمدرضا خیرالله زاده دارای مدال نقره بازی های پاراآسیایی جاکارتا و قهرمانی جهان را در کار نامه افتخارات خود دارد.

محمدرضا خیرالله زاده این جودوکار موفق کشورمان گفت: هر چند کمیته ملی پارالمپیک من را در لیست شانس کسب مدال نقره در پارالمپیک توکیو قرار داده، اما برای مدال طلا تلاش خواهم کرد. همچنین گفت: هر چند که در رنکینگ جهانی رتبه یک را در سنگین وزن دارم و تا قبل از اعزام به ترکیه شانس کسب مدال طلا را داشتم با گرفتن مدالنقره در مسابقات جایزه بزرگ جودوی نابینایان و کم بینایان کمیته ملی پارالمپیک من را در لیست مدال آوران شانس کسب مدال نقره در توکیو قرار داد.

وی گفت: البته این تصمیم گیری کمیته ملی پارالمپیک تاثیری در عملکرد و نتایج من نخواهد داشت و همچنان برای کسب طلا در توکیو تلاش خواهم کرد.

این جودوکار پارالمپیکی پیرامون این پرسش که آیا برای شرکت در پارالمپیک مشکلی از نظر کلاس بندی بین المللی ندارید، افزود: برای تایید کلاس بندی بین المللی جهت شرکت در پارالمپیک اواسط تیر به همراه وحید نوری به آنکارا رفتیم و کلاس بندی شدیم، در حال حاضر نیز مشکلی برای حضور در توکیو نداریم.

جودوکار خوب کشورمان اظهار کرد: با اردوهای خوبی که از ابتدای سال در کیش، رشت و هم اکنون در آزادی داریم، شرایط راضی کننده است و تمام تمرکزم را برای کسب مدال طلا در پارالمپیک توکیو معطوف کرده ام.

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر نسبت به حریفان پارالمپیکی خود شناخت دارید، گفت: حریفان اصلی من از باکو، ازبکستان، تاجیکستان و کره هستند که بارها در مسابقات مختلف با آنها رقابت داشتم، البته حریف سرسختی هم از ژاپن دارم که باید با آمادگی جسمانی بالا و فکر باز بتوانم این حریفان را شکست دهم و راهی فینال شوم.

مربی تیم ملی جودوی نابینا و کم بینایان بیان کرد: محمدرضا خیرالله زاده در وزن مثبت ۱۰۰ کیلوگرم و وحید نوری منهای ۹۰ کیلوگرم جودوکاران اعزامی به توکیو هستند که هر دو از نظر آمادگی بدنی و روانی در شرایط خوبی بسر می‌برند و امید به کسب مدال طلا در هر دو وزن داریم.

وی گفت: با توجه به این که زمان کمی تا شروع بازی‌های پارالمپیک توکیو باقی مانده است به دلیل تشدید بیماری کرونا و برای حفظ سلامتی جودوکاران آخرین اردوی ۲ جودوکار در تهران و در قرنطینه کامل تا زمان اعزام برگزار خواهد شد تا مشکلی برای حضور در این رویداد مهم نداشته باشیم. 

مطالب مرتبط:

نحوه کسب سهمیه پارالمپیک توکیو 2020

نحوه کسب سهمیه پارالمپیک توکیو 2020
نحوه کسب سهمیه پارالمپیک توکیو 2020

در مسابقات گرندپری جودوینابینایان و کم بینایان در باکو، نمایندگان کشورمان توانستند به مدال نقره دست یابند. امینی سرپرست تیم ملی جودو نابینایان و کم بینایان گفت: آقایان وحید نوری و محمد رضا خیرالله زاده به ترتیب در وزن‌های ۹۰ و مثبت ۱۰۰ کیلوگرم توانستند با غلبه بر حریفان خود ضمن کسب مدال نقره‌ی مسابقات، سهمیه المپیک را هم کسب کنند. خیراله زاده در وزن مثبت ۱۰۰ کیلوگرم در مرحله اول استراحت داشت و در دور‌های دوم و سوم با ضربه فنی حریفان خود از کشور‌های ترکیه و برزیل به فینال مسابقات رسید و در فینال هم مقابل حریف ازبکی مسابقه را با امتیاز واگذار کرد و به نقره بسنده کرد. 

سرپرست تیم جودوی نابینایان و کم بینایان همچنین درباره وضعیت محمد رضا خیرالله زاده در مثبت ۱۰۰ کیلوگرم و وحید نوری در منهای ۹۰ کیلوگرم گفت: هر دو جودوکار آمادگی خوبی دارند و ما با حضور در این گرندپری ابتدا به دنبال حفظ رده بندی اول و دوم جهان و کسب مجوز المپیک بودیم.

مسابقات جایزه بزرگ جودو نابینایان که قرار بود سال گذشته در باکو برگزار شود، به علت شیوع ویروس کرونا لغو شده بود.

بیوگرافی محمدرضا خیرالله زاده

بیوگرافی محمدرضا خیرالله زاده
بیوگرافی محمدرضا خیرالله زاده

محمدرضا خیرالله زاده متولد 1374 در شهرستان بابل می باشد. او در مصاحبه ای بیان کرد که مجرد می باشد. خیرالله زاده در رشته تربیت بدنی مدرک کاردنی خود را گرفته اما با توجه به اردوهای متفاوتی که برای بازی های آسیایی برگزار می شد موفق به گرفتن مدرک کارشناسی اش نشده است.

شروع فعالیت ورزشی او

سال  ۸۶ با مشادهده مسابقات محمود میران در یکی از برنامه های تلویزیونی به این رشته علاقه مند شد و فعالیت خود را از همان زمان آغاز کرد. جودو را در بابل با آقای فلاحیان که هم تکنون داوری مسابقات کم بینایان را برعهده دارد شروع کرده است. سپس به رده سنی جوانان آمده و چند سالی در بخش نرمال ها تمرین می کرد. در سال ۹۳ متوجه می شود که شدت ضعف بینایی اش افزایش پیدا کرده است و از آن پس وارد عرصه نابینایان و کم بینایان شده و فعالیت می کند.

خیرالله زاده، نیز در پاسخ به این پرسش که در این مسیر کسی شما را تشویق کرده است، گفت: مشوق اصلی من خانواده ام بودند. پدرم حمایت خوبی داشت و خوشبختانه استادان خبره ای در این مسیر جلوی راهم قرار گرفتند و توانستند به من کمک کنند؛ از جمله حاج یوسف زاده که افتخار می کنم شاگرد وی بوده ام. همچنین تدی رینر، قهرمان فرانسوی که دارای ۲ مدال طلا و یک برنز المپیک و نیز حدود ۷ طلای جهان است را به عنوان الگوی ورزشی خودم انتخاب کرده ام.

به نظر شما محدرضا خیرالله زاده در پارالمپیک توکیو 2020 چه مدالی را کسب می کند؟

آنچه دیگران میخوانند:

​​​​​​​نویسنده: شایان صفرزاده