شنبه, ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۵۴

صفرتا صد آشنایی با اتریوم+آخرین وضعیت

صفرتا صد آشنایی با اتریوم+آخرین وضعیت
اتریوم یک پلتفرم بلاک چین با ارز رمزنگاری شده خود است که Ether (ETH) یا اتریوم نامیده می شود و زبان برنامه نویسی خود را نیز به نام Solidity نامیده است.

تیتربرتر: اتریوم به عنوان یک شبکه بلاک چین، یک دفتر عمومی غیر متمرکز برای تأیید و ثبت تراکنش ها است. کاربران شبکه می توانند برنامه های کاربردی را در این پلتفرم ایجاد، منتشر، درآمدزایی و استفاده کنند و از ارز رمزنگاری شده اتر آن به عنوان پرداخت استفاده کنند. خودی ها برنامه های غیرمتمرکز در شبکه را "dapps" می نامند. اتریوم یک پلتفرم منبع باز مبتنی بر بلاک چین است که برای ایجاد و به اشتراک گذاری مشاغل، خدمات مالی و برنامه های سرگرمی استفاده می شود.

اتریوم دارای ارز رمزنگاری شده خاص خود، اتر یا ETH است. ارز رمزنگاری شده آن پس از بیت کوین از نظر ارزش بازار در رتبه دوم قرار دارد. جو لوبین، بنیانگذار اتریوم توضیح می دهد که این چیست و چرا اهمیت دارد؟

اتریوم چیست؟

اتریوم چیست؟
اتریوم چیست؟

اتریوم برای ایجاد توسعه و انتشار قراردادهای هوشمند و برنامه های توزیع شده (dapps) ایجاد شده است که می تواند بدون خطرات خرابی، تقلب یا دخالت شخص ثالث مورد استفاده قرار گیرد. اتریوم خود را "بلاک چین قابل برنامه ریزی جهان" توصیف می کند. خود را از بیت کوین به عنوان یک شبکه قابل برنامه ریزی که به عنوان یک بازار برای خدمات مالی، بازی ها و برنامه ها استفاده می شود متمایز می کند، که همه آن ها می توانند با ارز رمزنگاری شده اتر پرداخت شوند و از کلاهبرداری، سرقت یا سانسور در امان هستند.

بنیانگذاران اتریوم

اتریوم در جولای 2015 توسط گروه کوچکی از علاقه مندان به بلاک چین راه اندازی شد. آن ها شامل جو لوبین، بنیانگذار ConsenSys ، توسعه دهنده برنامه های بلاک چین که از شبکه اتریوم استفاده می کند، بودند. یکی دیگر از بنیانگذاران، ویتالیک بوترین، منشاء مفهوم اتریوم است و اکنون به عنوان مدیرعامل شرکت و چهره عمومی آن عمل می کند. گاهی اوقات بوترین به عنوان جوان ترین میلیاردر رمزنگاری شده جهان توصیف می شود.

ارز دیجیتال اتر برای استفاده در شبکه اتریوم طراحی شده است. با این حال، مانند بیت کوین، اتر در حال حاضر یک روش پرداخت پذیرفته شده توسط برخی از تجار و فروشندگان خدمات است. Overstock ، Shopify و CheapAir از جمله سایت های آنلاین هستند که اتر را به عنوان پرداخت می پذیرند

تجارت اتریوم

بر اساس گزارش Gartner Research، رقبای اصلی اتریوم برای مشاغل سرمایه گذاری در بستر نرم افزاری بلاک چین عبارتند از بیت کوین، ریپل، IBM ، IOTA ، مایکروسافت، Blockstream ، JP Morgan و NEO.4

به طور جداگانه، اتر یکی از مدعیان بازار بسیار ناپایدار ارزهای رمزنگاری شده است. تا ماه مه 2021، اتریوم پس از بیت کوین دومین ارز رمزنگاری شده از نظر ارزش بود. به گفته Analytics Insight.1، ارزش بازار آن 500 میلیارد دلار در مقایسه با 1.080 تریلیون دلار برای بیت کوین تخمین زده شد

پروژه های مبتنی بر اتریوم

پروژه های مبتنی بر اتریوم
پروژه های مبتنی بر اتریوم

اتریوم ادعا می کند که پلتفرم آن می تواند برای "کدگذاری، تمرکززدایی، ایمن سازی و تجارت تقریباً همه چیز" استفاده شود. تعدادی از پروژه ها برای آزمایش مفهوم در حال انجام است

مایکروسافت با ConsenSys همکاری می کند تا بلاک چین اتریوم را به عنوان سرویس (EBaaS) در ابر Microsoft Azure ارائه دهد. در نظر گرفته شده است که به مشتریان و توسعه دهندگان یک محیط توسعه دهنده بلاک چین مبتنی بر ابر را با یک کلیک ارائه دهد

در سال 2020، Advanced Micro Devices (AMD) و ConsenSys یک سرمایه گذاری مشترک برای ایجاد شبکه ای از مراکز داده ایجاد شده بر اساس زیرساخت اتریوم اعلام کردند.

تکامل مستمر اتریوم

بنیانگذاران اتریوم از جمله اولین کسانی بودند که پتانسیل فناوری بلاک چین را برای استفاده های فراتر از تجارت امن ارز مجازی در نظر گرفتند. ارز رمزنگاری شده ETH آن در درجه اول به عنوان وسیله پرداخت برای برنامه های ساخته شده بر روی پلتفرم آن ایجاد شده است.

آسیب ناپذیری آن در برابر هکرها و سایر افراد ناشناس امکان ذخیره اطلاعات خصوصی از پرونده های مراقبت های بهداشتی تا سیستم های رای گیری را فراهم کرده است. اتکا به ارزهای رمزنگاری شده فرصت هایی را برای برنامه نویسان ایجاد کرد و بازی ها و برنامه های تجاری را در شبکه ایجاد و به بازار عرضه کرد.

چنگال سخت

یک بلاک چین ممکن است در برابر حملات هکرها آسیب ناپذیر باشد، اما به دلیل عدم تلاش نیست. در سال 2016، یک بازیگر مخرب بیش از 50 میلیون دلار اتر را که برای پروژه ای به نام The DAO جمع آوری شده بود، به سرقت برد، مجموعه ای از قراردادهای هوشمند که توسط شخص ثالث ایجاد شده و از بستر نرم افزاری اتریوم سرچشمه گرفته است. این حمله موفق به گردن یک توسعه دهنده شخص ثالث افتاد.

بر خلاف بیت کوین، هیچ محدودیتی برای تعداد ETH های قابل ایجاد وجود ندارد!

اتریوم در حال حاضر در حال ارتقاء طولانی مدت است که به عنوان Ethereum 2.0 شناخته می شود، که به منظور افزایش سطح شبکه در حالی که مشکلات احتقان را که در گذشته سرعت آن را کاهش داده است، حل می کند.  اتریوم جاه طلبی های وسیع تری نسبت به بیت کوین دارد. این می خواهد بستری برای انواع برنامه های کاربردی باشد که می تواند اطلاعات را با خیال راحت ذخیره کند.

انتقاد از اتریوم

اتریوم با همان انتقاداتی روبرو است که همه سیستم عامل های ارز رمزنگاری شده با آن روبرو هستند:

قیمت تمام ارزهای رمزنگاری شده، از جمله اتر، تمایل به منعکس کننده عملکرد قیمت بیت کوین دارد. این امر سال ها مشهود بوده است و در حال حاضر در مراکز قرار دارد. به عنوان مثال، در سال 2017، ارزش بیت کوین بین 900 تا 20000 دلار افزایش یافت. در آوریل 2021، بیت کوین به بالاترین حد خود در حدود 63 هزار دلار رسید و در ژوئیه 2021 در حدود 30 هزار دلار معلق شد.

هر یک از این شبکه ها مقدار زیادی انرژی مصرف می کنند. به ویژه معدنچیان ارزهای رمزنگاری شده، مقدار زیادی از قدرت محاسباتی خود را به فرایند تأیید تراکنش ها اختصاص می دهند. یکی از دلایل چین برای سرکوب ارزهای دیجیتال، تخلیه انرژی سوخت فسیلی ناشی از عملیات استخراج مقیاس بزرگ سکه رمزنگاری است.

اتریوم نیز به دلیل هزینه های خود با انتقاداتی روبرو شده است. این ممکن است با معرفی Ethereum 2.0 تغییر کند.

مطالب مرتبط:

اتریوم به زبان ساده چیست؟

اتریوم به زبان ساده چیست؟
اتریوم به زبان ساده چیست؟

اتریوم، مانند هر بلاک چین، پایگاه داده ای از اطلاعات است که به گونه ای طراحی شده است که قابل هک نیست. اتر یا ETH، ارز رمزنگاری شده ای است که برای تکمیل تراکنش های بلاک چین استفاده می شود. برخلاف پایگاه داده سنتی، اطلاعات بلاک چین به صورت یک "زنجیره" گاه شماری از "بلوک" داده ها سازماندهی شده است. به عنوان مثال، هر معامله با استفاده از یک سکه اتر باید تأیید شده و به عنوان یک بلوک اضافی در بلاک چین منحصر به فرد آن سکه ثبت شود. این فرایند ثبت هر تراکنش به ترتیب باعث می شود که بلاک چین اغلب با دفتر کل مقایسه شود.

بلاک چین اتریوم بیش از سوابق تراکنش ارزهای اتر ذخیره می کند. این به توسعه دهندگان نرم افزار اجازه می دهد تا بازی ها و برنامه های تجاری، به نام dapps ایجاد کرده و آن ها را برای کاربران بازاریابی کنند. 

تجارت ETH چیست؟

سرمایه گذاران برای خرید و فروش اتر یا ETH از چندین پلتفرم معاملاتی ارز سایبری استفاده می کنند. گزینه های فعلی شامل Coinbase ، Kraken ، Bitstamp ، Gemini ، Binance و Bitfinex است. سرمایه گذاری در برنامه هایی مانند Robinhood و Gemini همچنین امکان تجارت ارزهای رمزنگاری شده را فراهم می کند.

همانطور که قبلاً ذکر شد، قیمت ارزهای دیجیتال بسیار بی ثبات است و افرادی که آنها را معامله می کنند سعی می کنند از این نوسان سود ببرند. 

آخرین وضعیت اتریوم در بازار های جهانی

امروز اتریوم 7 درصد رشد کرد و با قیمت 2977 دلار در آستانه ورود به کانال 3 هزار دلاری است. باینانس کوین اما تنها 3.9 درصد بالا رفت و 349 دلار دست به دست می‌شود. کاردانو و ریپل هم با حدود 4 درصد رشد به ترتیب 1.44 دلار و 76 سنت خرید و فروش می‌شوند. دوج کوین هم 6.5 درصد بالا رفت و 21 سنت قیمت‌گذاری شده است.

یکی از بیشترین رشد قیمت‌ها در میان ارزهای مجازی مطرح را پولکادات داشت و نزدیک به 10 درصد رشد کرد و هم اکنون 20.93 دلار خرید و فروش می‌شود. این ارز از نظر ارزش کل بازار در جایگاه نهم قرار دارد. به طور کلی در 24 ساعت گذشته 105 میلیارد دلار در بازار جهانی ارزهای مجازی پول جابجا شده و ارزش کل این بازار هم 5.89 درصد رشد کرده و به 1766 میلیارد دلار رسیده است.

هم اکنون تعداد ارزهای مجازی جهان هم به 11 هزار و 178 نوع رسیده است.

آیا اتریوم از بیت کوین بهتر است؟

آیا اتریوم از بیت کوین بهتر است؟
آیا اتریوم از بیت کوین بهتر است؟

برخلاف بلاک چین بیت کوین، بلاک چین اتریوم برای پشتیبانی از یک ارز رمزنگاری شده ایجاد نشده است. ارز دیجیتال اتر برای ارائه یک ارز داخلی برای برنامه های ساخته شده بر روی بلاک چین اتریوم ایجاد شده است. به عبارت دیگر، اتریوم جاه طلبی های گسترده تری دارد. این می خواهد بستری برای انواع برنامه های کاربردی باشد که می تواند اطلاعات را با خیال راحت ذخیره کند.

این دو با وجود تفاوت هایی که دارند، خالق ارزهای مجازی هستند که در دنیای سرمایه گذاری به رقیب تبدیل شده اند و ارزهای مجازی فقط این است: آن ها سکه هایی هستند که هیچگونه وجود فیزیکی ندارند اما با رشته ای از کد نشان داده می شوند که می توانند با قیمتی که خریدار و فروشنده توافق کرده اند، مبادله شوند.

استخراج یک اتریوم چقدر طول می کشد؟

مدت زمان لازم برای استخراج اتریوم و دریافت پاداش های استخراج اتر بستگی به هش ریت، مصرف برق، هزینه برق و هرگونه هزینه پرداختی به استخر معدن ویا خدمات میزبانی مربوط به عملیات استخراج دارد. این عوامل علاوه بر افزایش اهداف سختی استخراج و عملکرد کلی قیمت بازار رمزنگاری، مستقیماً بر سودآوری تأثیر می گذارد. با استفاده از محاسبات پیش فرض این ماشین حساب محبوب استخراج اتریوم، 17 تخمین زده می شود که استخراج یک ETH 51.8 روز طول بکشد.

سرمایه گذاری در ارزهای رمزنگاری شده و پیشنهادات اولیه سکه ("ICOs") h بسیار خطرناک و سوداگرانه است  و از آنجا که وضعیت هر فرد منحصر به فرد است، قبل از تصمیم گیری مالی همیشه باید با یک متخصص واجد شرایط مشورت کرد. 

به نظر شما ارز دیجیتال اتریوم بهتر است یا بیت کوین؟

آنچه دیگران میخوانند:

​​​​​​​نویسنده: سینا گلستانی