پنج شنبه, ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۰۷

انواع انگیزه و فواید آنها

انواع انگیزه و فواید آنها
آیا برای بالا رفتن از نردبان زندگی به نیروی محرک نیاز دارید؟

تیتربرتر: آیا شما برای ایجاد انگیزه تلاش می کنید؟ مهم نیست که شما یک قدم بزرگ برای دنبال کردن حرفه رویایی خود یا یک قدم کوچک در جهت تعظیم یکنواختی خسته کننده بردارید. خواه حرفه شگفت انگیز باشد یا رشد شخصی ثابت، انگیزه در همه ابعاد الهام بخش است و اگر انگیزه ای نباشد فرد را می تواند نابود کند. اما آیا می دانید دو نوع انگیزه وجود دارد: انگیزه مثبت و انگیزه منفی؟

انگیزه مثبت چیست؟

انگیزه مثبت چیست؟
انگیزه مثبت چیست؟

این یک روش تشویقی مبتنی بر پاداش است. آیا می دانید نیروی محرکه این تکنیک انگیزشی چیست؟ این تصور مالکیت های متصل به موفقیت است! خواه شکلات برای کسب نمرات خوب باشد یا افزایش بعد از ارتقاء؛ انگیزه مثبت کاتالیزوری است که آتش را در درون شما روشن نگه می دارد.

این می تواند تجسم پاداش از جانب رئیس یا پیش بینی لبخند بر چهره افراد بی بضاعت باشد. صرف نظر از اینکه این یک رویا در مورد دارایی ملموس مادی است یا غیرت برای دستیابی به یک احساس نامشهود الهی باشد. انتظار برای هر نوع پاداش، انگیزه مثبت است. آیا می خواهید بر روی آن سوار شوید؟ فقط اهداف واقع بینانه خود را به اهداف کوتاه مدت تقسیم کنید. هنگامی که به این مراحل کوچک دست یافتید پاداش تعیین کنید.

احساس فوری موفقیت شما را به موقع افزایش می دهد و شما را همزمان تشنه و امیدوار می کند.

انگیزه منفی چیست؟

انگیزه منفی چیست؟
انگیزه منفی چیست؟

این یک روش تقویت مبتنی بر مجازات است. انگیزه آن از ترس شکست هر چیزی و همه چیز سرازیر می شود. این نیروی محرک برخی از دانش آموزانی است که فقط برای برآوردن شرایط لازم برای حضور در مدرسه حضور دارند. آن ها می دانند که ارتقاء به کلاس بعدی غیر ممکن است. برخلاف انگیزه مثبت، این روشی است که در آن یک کارمند به دلیل ترس از رئیس ظالم خود دچار تنبلی می شود.

این تکنیک انگیزشی است که در آن احساس غرور پس از قدردانی از سوی تماشاگران، بلکه ترس از انتقاد توسط آنها شما را برمی انگیزد تا تمرینات خوبی را برای حضور در صحنه انجام دهید. در حقیقت، اکثر ما یک انگیزه مشترک الهام بخش داریم:

ما باید سخت کار کنیم تا پولی را به دست آوریم که در غیر این صورت حتی مایحتاج اولیه زندگی را از ما دریغ می کند و این ترس ما را در حال چرخش نگه می دارد. بنابراین بله، این یک تکنیک قوی، شدید و مؤثر است که به شما امکان می دهد تغییرات ثابت را بپذیرید.

کدام نوع انگیزه بهتر است؟

کدام نوع انگیزه بهتر است؟
کدام نوع انگیزه بهتر است؟

انگیزه مثبت و انگیزه منفی هر دو روی مخالف یک سکه هستند.

هنگامی که انتظار پاداش برای موفقیت نیروی محرک شماست، بر انگیزه مثبت برتری پیدا می کنید. هنگامی که ترس از مجازات شکست وجود دارد، شما برای انگیزه منفی تلاش می کنید. در حالی که فکر دستیابی به انگیزه مثبت است؛ همتای آن با فکر از دست دادن رانده می شود. در مورد کدام تکنیک بهتر است؛ به نظر ما این بستگی به مفاهیم فردی و شدت شرایط دارد. برای برخی افراد، انگیزه مثبت معجزه می کند و در برخی شرایط، انگیزه منفی جادو ایجاد می کند. ما چند مثال کاربردی را ارزیابی می کنیم تا به این نتیجه برسیم که کدام نوع انگیزه بهتر است:

فرض کنید انگیزه شما برای یک تمرین شدید روزانه این است که می خواهید شکم های متناسب خود را در تعطیلات آینده به دست بیاورید. شما بر انگیزه مثبت سوار شده اید و شاید دوست شما یک بدنساز باشد زیرا دارای شکم شش تکه است. او می ترسد که اگر تمرین نکند، ممکن است بدن جذاب خود را از دست بدهد. مطمئناً او انگیزه منفی دارد.

برای برخی از افراد، شیوه زندگی مجلل انگیزه ای برای کار سخت است (انگیزه مثبت) و گروه دیگری از افراد وجود دارد که سخت کار می کنند، در صورتی که نگرانند، ممکن است امروز نان را تهیه نکنند (انگیزه منفی).

اجازه دهید با یک فرض ارتباط برقرار کنم:

فرض کنید رئیس شما موافقت می کند اگر شما می توانید درآمد زیادی در پروژه آینده کسب کنید، این یک انگیزه مثبت مبتنی بر پاداش است. و با فرض اینکه می گوید اگر شما را اخراج کند شما در پروژه آینده شکست می خورید، این یک انگیزه منفی مبتنی بر مجازات است. بنابراین بله ... هر دو تکنیک بسته به شرایط متغیر نقش مهمی در تلاش شما ایفا می کنند.

در حالی که اندیشیدن در مورد پاداش و به رسمیت شناختن تقاضای یک موقعیت خاص است. وضعیت دیگر ممکن است تمایل به اقدامات برای فرار از مجازات ها و انتقادات را داشته باشد و این خوب است!

مطالب مرتبط:

هنوز دنبال برنده هستید؟

در حالی که هر دو با هم مهم هستند؛ من احساس می کنم تراکم انگیزه مثبت باید بیش از همتای خود باشد.بیایید دریابیم:شما می دانید که سطح انگیزه همیشه باید بالا باشد ... درست است؟

اما آیا تا به حال به شدت کدام یک توجه کرده اید؟

هنگامی که سطح بالایی از انگیزه مثبت باعث افزایش سطح انرژی می شود، افزایش سطح انگیزه منفی می تواند بر شما سنگینی کند. بیایید سناریویی را که اکثر ما تجربه کرده ایم به خاطر بیاوریم.

به عنوان یک دانش آموز، وقتی والدین شما قول دوچرخه جدید می دهند، اگر در امتحانات خود خوب عمل کنید. فکر کردن به داشتن دوچرخه جدید سطح استقامت را بالا می برد. و وقتی والدین شما می گویند در صورت عدم موفقیت در امتحانات، سفر تعطیلات شما را لغو می کنند، فکر از دست دادن در تعطیلات ترس را ایجاد می کند. حالا اگر از شما بپرسم کدام گزینه بهتر عمل می کند، یک گزینه را انتخاب کنید، منکر این نمی شوید که لذت رسیدن به دوچرخه است و نه درد از دست دادن تعطیلات که شما را بیشتر به سمت عملکرد خوب سوق می دهد.

دلیل آن این است که بدون فشار، بدون استرس است و روند لذت بخش است. بنابراین در بیشتر موارد، این انگیزه مثبت است! ما مطمئن هستیم که شما عاشق این هستید که زیر دست یک رئیس خندان کار کنید و به دنبال انگیزه های خروجی متعهد خود باشید. و هیچ کس دوست ندارد با یک کارفرمای اخم کار خود را با تهدید اخراج شغل به کار گیرد.

کدام نوع انگیزه برای من مناسب است؟

کدام نوع انگیزه برای من مناسب است؟
کدام نوع انگیزه برای من مناسب است؟

گاهی اوقات کنترل انگیزه منفی دشوار است. این نگرانی از خرابی کیفیت عملکرد را تضعیف می کند. گاهی اوقات، همه چیز تاریک و تیره به نظر می رسد. ترس از دست دادن اعتماد به نفس و عزت نفس را می لرزاند. این منجر به مشاهده می شود:

  • اگر یک هدف بلند مدت دارید، شتاب دادن فقط با انگیزه منفی می تواند تصادفی باشد. ممکن است شما را تا نیمه بشکند.
  • اگر توانایی پایداری ضعیفی دارید، مصرف بیش از حد انگیزه منفی می تواند خطرناک باشد.
  • برحذر بودن: این می تواند دریچه ای برای احساسات منفی مانند غم، ناامیدی و البته ترس باشد. ممکن است تا حدی تحت تأثیر قرار بگیرید که به جای ایجاد انگیزه در شما انگیزه ایجاد می کند.

اگر از شما بپرسم چه چیزی شما را مجبور می کند از تخت خود بلند شوید:

هیجان یا ترس؟

شما نمی توانید منکر این هیجان شوید؛ دلیل آن ساده است:

هیجان یک احساس مثبت از سوی محصول جانبی انگیزه مثبت است. از سوی دیگر، ترس یک احساس منفی و عصاره ای از انگیزه منفی است. 

زندگی سریع و شلوغ امروز در حال آزمایش صبر و خودباوری است. به همین دلیل، انگیزه برای همه مهم است.  در انتخاب نوع، هر دو به روش منحصر به فرد خود یکپارچه هستند. این شما هستید که باید آگاهانه یکی را انتخاب کنید که احساس می کنید می تواند شما را به موفقیت برساند.

اگر از لوکس بودن در انتخاب برخوردار هستید، ما احساس می کنیم انگیزه مثبت گزینه ایمن تری است. بدیهی است، اگر شیر دور را در جنگل ببینید که به شما نزدیک می شود، مهم نیست بدن شما چقدر فرسوده است، سریع ترین دوندگی را انجام می دهید و این انگیزه منفی برای شما کار می کند زیرا می دانید اگر منتظر بمانید چه اتفاقی می افتد. ما مطمئن هستیم که قبل از انتخاب هر یک از تکنیک های انگیزشی، خودتان را زیر سوال می برید.

سخن پایانی

سخن پایانی
سخن پایانی

سنگ بنای انگیزه منفی ترس است و شروع انگیزه مثبت شادی است. آنچه احساس می کنم انگیزه مثبت است، باید روش معمول و انگیزه منفی آخرین راه حل باشد. بنابراین وقتی می دانید چگونه از پاداش ها و مجازات ها به درستی استفاده کنید، به نظر می رسد رسیدن به اهداف شما یک نتیجه اجتناب ناپذیر است. شما تصمیم می گیرید که آیا می خواهید با خوشحالی تحریک شوید یا با ترس هل داده شوید ... موفق باشید!

شما برای رسیدن به موفقیت از کدام نوع انگیزه در زندگی استفاده می کنید؟

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: مهرداد اکبری