شنبه, ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ ۲۱:۲۹

چگونه بلاکچین انقلابی در اتومبیل های آینده ایجاد می کند؟

چگونه بلاکچین انقلابی در اتومبیل های آینده ایجاد می کند؟
خودروسازان چگونه ازتکنولوژی بلاکچین استفاده می کنند؟ برای پاسخ این خبر را بخوانید.

تیتربرتر: مدت هاست که ماشین های آینده از تصورات ما به دنیای واقعی منتقل شده اند. موفقیت ها و ناکامی های برجسته بحث قطبی پیرامون چشم انداز صنعت را ایجاد کرده است، اما نتیجه ای حاصل نشده است. همانطور که تعداد بیشتری از خودروسازان به فکر صنعت هستند، هنوز سوالات بی پاسخ زیادی وجود دارد. از طرف دیگر، شرکت ها به طور انحصاری فقط بر روی اتومبیل های خود تمرکز می کنند و بر اکوسیستمی که در آن رانندگی می کنند تمرکز نمی کنند. حتی در این صورت، ظهور بلاکچین به عنوان روشی مناسب برای ذخیره سازی و برقراری ارتباط یکپارچه داده ها، یک معامله امیدوار کننده است.

اتومبیل و فناوری بلاکچین

اتومبیل و فناوری بلاکچین
اتومبیل و فناوری بلاکچین

عامل اصلی در استقرار موفقیت آمیز وسایل نقلیه مستقل ایجاد محیطی است که باعث ایجاد ارتباط دو طرفه بین اتومبیل ها و زیرساخت های پشتیبانی آن ها می شود. در حالی که اینترنت اشیا (IoT) و شهرهای هوشمند این امر را در جهت مثبت قرار داده اند، فناوری بلاکچین یک نسخه قابل توجه را ارائه می دهد که می تواند آینده رانندگی را متحول کند.

برای ورود اتومبیل های خودمختار به جریان اصلی، آن ها باید همچنان توانایی خود را در جمع آوری و ارتباط داده ها از محیط اطراف خود بهبود بخشند.

برای حفظ ایمنی، اتومبیل های بدون راننده باید دائماً از شرایط جاده، وضعیت خود و وضعیت خودروهای دیگر آگاه باشند.

با استفاده از دفتر غیرمتمرکز بلاکچین، اتومبیل های بدون راننده می توانند تقریباً به طور همزمان و با دقت بیشتری به داده های اصلی ترافیک دسترسی داشته باشند.

قراردادهای هوشمند که توسط فناوری بلاکچین فعال شده اند می توانند بسیاری از جنبه های رانندگی مانند پرداخت هزینه بیمه اتومبیل، تعمیرات و عوارض را ساده کنند.

اتصال اتومبیل و شهرها با بلاک چین

اتصال اتومبیل و شهرها با بلاک چین
اتصال اتومبیل و شهرها با بلاک چین

یکی از بزرگترین موانع ورود اتومبیل های خودمختار به جریان اصلی این واقعیت است که آن ها هنوز به اندازه کافی به محیط اطراف خود متصل نیستند. در حالی که اتومبیل ها می توانند میلیون ها نقطه داده را در ثانیه درک کنند، باید آن ها را به صورت جداگانه و بدون زمینه مشاهده کنند.

استفاده از دستگاه های اینترنت اشیا و بلاکچین به طور قابل توجهی این قابلیت را بهبود می بخشد زیرا آن ها می توانند داده های مهم متن را برای بهبود عملکرد آن ها جمع آوری و به آن ها انتقال دهند. این شامل اطلاعاتی درباره شرایط جاده، تصادفات رانندگی و سایر اتومبیل های موجود در جاده است که می تواند توانایی رانندگی یک وسیله نقلیه را تحت تأثیر قرار دهد.

حتی در این صورت، دستگاه های اینترنت اشیا bound محدود به محدودیت هایی هستند که فناوری کنونی بر آن ها اعمال می کند. متمرکز کردن، داده ها را آسیب پذیر می کند و ناتوانی در برقراری ارتباط سریع داده ها بین نقاط، از سودمندی آن ها در موقعیت های زمان واقعی می کاهد. با این حال، فناوری بلاکچین می تواند به طور قابل توجهی وضعیت موجود را بهبود بخشد.

قراردادهای هوشمند

یک مثال درخشان از ویژگی های قراردادهای هوشمند که می تواند بهبود یابد، بیمه مبتنی بر استفاده (UBI) است. به جای پرداخت حق بیمه سالانه که به لطف عوامل مبهم ممکن است متفاوت باشد، رانندگان می توانند بیمه خود را بر اساس میزان استفاده پرداخت کنند.

این سیستم های UBI برای اطمینان از قیمت گذاری دقیق و حق بیمه درایورها به داده های قابل توجهی ورودی نیاز دارند. با این حال، با استفاده از بلاک چین های عمومی، بیمه ها می توانند فوراً حق بیمه راننده را محاسبه کرده و به راحتی قراردادهای هوشمند قبلی را برای خودکار کردن پرداخت ها اجرا کنند. 

یکی دیگر از کاربردهای جالب ریز سرویس های مبتنی بر بلاکچین برای وسایل نقلیه مربوط به اشتراک سواری است. این بخش در حال حاضر توسط برنامه های استقبال از مسافرت مانند Uber و Lyft کنترل می شود، اما رقابت های فزاینده ای در میان سرویس های محبوب اشتراک سواری مانند Google's Waze وجود دارد که به جای تأکید بر استفاده از تاکسی است.

موسسه تحقیقات تویوتا (TRI) پیش از این از نظر مطالعه و برنامه ریزی برای ادغام بخش خودرو با بلاکچین پیشرفت زیادی داشته است. TRI با چندین شرکت نوپا کار می کند تا سیستم هایی را به اشتراک بگذارد که اشتراک سواری از طریق بلاکچین را بهبود می بخشد، حتی ممکن است شامل اشتراک خودرو برای صندلی ها و فضای خالی صندوق عقب باشد. در 5 آوریل 2021، تویوتا "سطح 5"، بخش تحقیقات خودران Lyft را خریداری کرد. 

بلاکچین عضلات اخلال گر خود را در چندین صنعت انعطاف پذیر کرده است، اما بخش خودرو پتانسیل بسیار زیادی را ارائه می دهد. با تغییر جنبه های کوچک تر تجربه رانندگی و بهبود امنیت رانندگان در جاده ها، این فناوری می تواند یک کاتالیزور انقلابی برای تجربه خودمختارتر باشد. همانطور که بیشتر خودروسازان و مشاغل زیربنایی روش های جدیدی را برای ادغام بلاکچین کشف می کنند، به زودی مصرف کنندگان شاهد تحول حمل و نقل هستند که توسط فناوری توزیع دفاتر (DLT) ایجاد می شود.

مطالب مرتبط:

مزایای فناوری بلاکچین

مزایای فناوری بلاکچین
مزایای فناوری بلاکچین

یکی از مزایای سودمند بلاکچین این است که توانایی انتشار داده ها با سرعت بیشتری و کارآمد تر است. اتومبیل های بدون راننده باید دائماً از چند عامل اساسی آگاه باشند: شرایط جاده، وضعیت خود و وضعیت سایر اتومبیل ها. اینترنت اشیا سنتی این فرآیند را به دلیل پروتکل های ارتباطی پیچیده می کند.

دفتر غیرمتمرکز بلاکچین به این معنی است که هر گره در شبکه در این حالت هر اتومبیل و نقطه داده تقریباً به طور همزمان و دقیق تر به همه داده ها دسترسی دارد. شرکت ها در حال حاضر روی یکپارچه سازی ردیابی و ارتباطات بهتر وسیله نقلیه برای بهبود اتصال کلی کار می کنند. ایجاد شبکه های غیرمتمرکز که به طور یکپارچه اطلاعات را به همه نقاط منتقل می کنند، اولین قدم برای ایجاد یک اکوسیستم بدون راننده ایمن است.

انجمن خودرویی آمریکا (AAA) در نظرسنجی سالانه خودکار خود در سال 2021 دریافت که تنها 14٪ از رانندگان به سواری در وسیله نقلیه ای که خود رانندگی می کند اعتماد دارند.

قرار دادن ریز خدمات بر روی بلاکچین

قرار دادن ریز خدمات بر روی بلاکچین
قرار دادن ریز خدمات بر روی بلاکچین

یکی دیگر از موارد استفاده روزافزون از فناوری بلاکچین در اتومبیل های بدون راننده، بهبود معاملات است که به طور مکرر بین وسایل نقلیه و همچنین وسایل نقلیه و زیرساخت های اطراف آن ها رخ می دهد. ممکن است مهم به نظر نرسد، اما می تواند اصطکاک را در چندین نقطه کاهش دهد، ارتباطات را پیش ببرد و گلوگاه های ترافیکی را کاهش دهد.

یک منطقه مهم که احتمالاً در آن استفاده می شود مربوط به تراکنش های خرد خودرو به خودرو (V2V) است. در این مدل، دارندگان اتومبیل می توانند از نشانه ها مانند رمز Streamr’s DATA برای پرداخت هزینه داده های مورد نیاز خود از سایر خودروها استفاده کنند. این می تواند شامل پیش بینی وضعیت هوا، قیمت بنزین در نزدیکی، داده های ازدحام و موارد دیگر باشد. وسایل نقلیه می توانند به سادگی با به اشتراک گذاشتن داده های خود یا انتخاب فروش آن به تبلیغ کنندگان یا تولیدکنندگان، علامت گذاری کنند. با استفاده از این استراتژی، بلاکچین یک اکوسیستم بسته V2V ایجاد می کند که مشارکت را همزمان تحریک و پاداش می دهد.

از نظر خودرو به زیرساخت (V2I)، بلاکچین یک اکوسیستم پرداخت قابل توجهی را به اتومبیل ارائه می دهد که برای ساده سازی بسیاری از جنبه های رانندگی طراحی شده است. بلاکچین به جای اینکه به صورت دستی برای چندین چیز پرداخت کنید، تعمیر و نگهداری خودرو، عوارض، بیمه و موارد دیگر، می تواند پرداخت خودکار را فعال کند.

به نظر شما در آینده نزدیک فناوری بلاک چین چه تغییراتی را در خودروها ایجاد می کند؟

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: مرتضی جباری