شنبه, ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۳۴

چگونه با عادات ساده زندگی شادتری داشته باشیم؟

چگونه با عادات ساده زندگی شادتری داشته باشیم؟
مغز ما اطلاعات زیادی را با سرعت نور دریافت می کند و سعی می کند خوب، بد و بی تفاوت را پردازش کند. عادات ما به ما شکل می دهند و بر دیدگاه ما در مورد اتفاقاتی که برای ما رخ می دهد تأثیر می گذارد.

تیتربرتر: عادت های ساده مانند از نحوه بیدار شدن در صبح، کارهایی که انجام می دهید، تا غذایی که می خورید، رفتارهای ما بازتابی از روحیه و وضعیت روحی ما است. نحوه پاسخگویی ما به شرایط و موقعیت ها، اثر موجی ایجاد می کند و سپس تغییر یا پیامدی ایجاد می کند. هر روز، ما تصمیمات زیادی می گیریم، عادات را شکل می دهیم یا به آن پایبند هستیم و سعی می کنیم در این روند ذهنیت مثبتی را پرورش دهیم. عادات ما تغییراتی در زندگی ما ایجاد می کند، برخی خوب، برخی نه چندان خوب هستند. ما در دنیایی زندگی می کنیم که بسیاری از اتفاقات منفی، ترسناک، سوال برانگیز و اغلب اوقات دیوانه وار اتفاق می افتد. ما دائماً از آنچه در اخبار، در رسانه های اجتماعی یا در رادیو گفته می شود، خسته می شویم و عدم درونی کردن همه آن ها دشوار است.

مهم است که عادت های شادی را در نظر بگیرید که به شما اجازه می دهد در ذهن خود آرام باشید. عادت های شاد به اندازه کافی قدرتمند هستند که شادی را برای شما به ارمغان می آورند، که ابدی است.

اتخاذ عادات شاد افکار شما و نحوه واکنش شما به رویدادها یا تحولات زندگی را تقویت می کند. بنابراین، در اینجا عادت های ساده و خوشحال کننده وجود دارد که می توانید ذهنیت و نگرش شما را نسبت به زندگی تغییر دهید.

عادت شاد 1: به طبیعت گردی بروید

عادت شاد 1: به طبیعت گردی بروید
عادت شاد 1: به طبیعت گردی بروید

بدون توجه به سردی یا گرمی هوا، اگر روز پر استرس یا سختی را دارید، زمان خود را در طبیعت بگذرانید. در فضای باز پیاده روی کنید، هوای تازه را نفس بکشید. طبیعت سبب می شود تا از تنش ها و اضطراب دور بمانید و نوعی مدیتیشن نیز به حساب می آید. همچنین آرامش افکار خود را بدست می آورید.

عادت شاد 2: یک فعالیت خلاقانه انجام دهید 

عادت شاد 2: یک فعالیت خلاقانه انجام دهید 
عادت شاد 2: یک فعالیت خلاقانه انجام دهید 

برای انجام کارهای خلاقانه لازم نیست خلاق باشید. اگر افکار شما دیوانه کننده شما هستند در کتاب های رنگ آمیزی بزرگسالان رنگ آمیزی کنید. معماهای سودوکو یا جستجوی کلمات چیزهایی هستند که می توانید انجام دهید تا ذهن شما را از استرس ناشی از زندگی روزمره دور کند. با انجام فعالیت های شبیه به پازل، ذهن آرام می شود. افکار محو می شوند و اگر چیزی شما را آزار می دهد، نوعی فعالیت می تواند دیدگاه شما را تغییر دهد.

انجام کارهایی که به خلاقیت شما کمک می کند ذهن شما را برای راه حل مشکلات در همه زمینه های زندگی باز می کند.

عادت شاد 3: 15 دقیقه نظافت هر روز

عادت شاد 3: 15 دقیقه نظافت هر روز
عادت شاد 3: 15 دقیقه نظافت هر روز

اگر فقط پانزده دقیقه در روز به نظافت، چیدن اتاق نشیمن، آشپزخانه یا اتاق خواب خود اختصاص دهید، بلافاصله خود را برای یک روز بدون استرس آماده می کنید و عادت های شاد را بیشتر تقویت می کنید. نظافت می تواند مانند یک درمان یا مدیتیشن باشد. منظم نگه داشتن محیط زندگی به شما زمان بیشتری را برای انجام وظایف کاری یا سایر تعهدات می دهد.

عادت شاد 4: 10 دقیقه سکوت

عادت شاد 4. 10 دقیقه سکوت
عادت شاد 4. 10 دقیقه سکوت

فقط ده دقیقه سکوت یا خلوت می تواند روی سلامت روانی و احساسی شما معجزه کند. در آن ده دقیقه، به سادگی در جایی راحت با چشمان بسته بنشینید و تمرینات تنفسی را انجام دهید. با این ده دقیقه سکوت روال خود را بسازید. وقتی این زمان سکوت را دارید بهترین کار را انجام می دهید. این راهی برای ایجاد تعادل در روز شما است و این کار کوچکی است که می توانید انجام دهید و در دراز مدت به نفع شما خواهد بود.

مطالب مرتبط:

عادت شاد 5: هر روز یا شب به مدت 15 دقیقه حرکات کششی انجام دهید

عادت شاد 5: هر روز یا شب به مدت 15 دقیقه حرکات کششی انجام دهید
عادت شاد 5: هر روز یا شب به مدت 15 دقیقه حرکات کششی انجام دهید

یکی از عادت های شاد انجام هر روز حرکات کششی می باشد. نیازی نیست یوگا انجام دهید یا خودتان را به یک چوب دستی تبدیل کنید. عادت به کشش روزانه بدن شما را هدف قرار می دهد، به شما کمک می کند بهتر بخوابید و سفتی، فشار یا کشش عضلات را کاهش می دهد. مزایای حرکات کششی شامل مبارزه با خستگی، بی خوابی و از بین بردن استرس است. اگر می خواهید چشم انداز و زندگی خود را تغییر دهید، تمرکز بر احساسی که از نظر جسمی دارید مکان خوبی برای شروع است.

عادت شاد 6: روزانه سالاد درست کنید

عادت شاد 6: روزانه سالاد درست کنید
عادت شاد 6: روزانه سالاد درست کنید

غذا شادی است و نحوه غذا خوردن بر احساس شما تأثیر می گذارد. اشکالی ندارد که یک بار دیگر کیک یا کلوچه بخورید، اما اکنون مطالعات نشان می دهند که شکر، گلوتن و لبنیات باعث افسردگی و اضطراب می شوند. آن ها می توانند سیستم شما را بیش از حد فشرده کنند و منجر به خستگی شدید یا حتی حمله‌ی قلبی شوند.

عادت شاد 7: در کلاس گروهی شرکت کنید

عادت شاد 7: در کلاس گروهی شرکت کنید
عادت شاد 7: در کلاس گروهی شرکت کنید

اگر می توانید، در اجتماع شرکت کنید و یک کلاس گروهی مانند آشپزی، خیاطی، یوگا، باشگاه کتاب یا هنر و صنایع دستی انجام دهید. بسیاری از جوامع حتی برنامه هایی را برای افراد در زمینه کاری خود سرگرم کننده دارند. به عنوان مثال ، اگر در رشته IT کار می کنید می توانید خلاق تر باشید، می توانید در یک کلاس گروهی شرکت کنید که راه های بیشتری را در زمینه یا مهارت های خود برای توسعه بیشتر به شما معرفی می کند.

سعی کنید چیزی خارج از محدوده راحتی خود قرار دهید، حتی اگر یک بار در ماه باشد. 

برای حفظ ذهنیت سالم و عادت های شاد، باید برای خود وقت بگذارید و روزانه ذهن خود را تغذیه کنید. شیوه های زندگی مانند مدیتیشن آگاهانه، قرار دادن پاها روی زمین و تمرکز بر تنفس یا راه رفتن مدیتیشن باعث ایجاد آرامش می شود. دریافت نور خورشید به اندازه کافی مغز را تغذیه می کند، تولید سروتونین را افزایش می دهد و شنیدن صداهای طبیعت در تفکر منفی دخالت می کند.

هنگام ایجاد عادات جدید، حتماً از خود بپرسید که چگونه آن ها در طولانی مدت بر سلامت یا چشم انداز زندگی شما تأثیر می گذارد. اگر عاداتی وجود دارد که سعی می کنید شادی شما را خراب کنند، عادات کوچکی را جایگزین آن ها کنید.

ایده این است که به خود فشار نیاورید و در عوض، جست و جو و رشد کنید. تغییر نباید شما را بترساند؛ باید الهام بخش باشد و شما را در مسیری کامل تر و هدفمندتر قرار دهد.

شما برای موفقیت و شاد بودن در زندگی از کدام یک از عادت های بالا استفاده می کنید؟

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: مهرداد اکبری