جمعه, ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۵۸

دلایل محافظت از جنگل های حرا

دلایل محافظت از جنگل های حرا
بیش از یک سوم جنگل های حرا در جهان از بین رفته است.

به گزارش تیتربرتر: جنگل های حرا از نظر ناآگاهانه، ممکن است صرفاً پسر عموی ساحلی جنگل های داخلی باشد، اما این اکوسیستم های غنی از روش های منحصر به فرد از زمینه های تولید مثل ماهی تا ذخیره کربن تا محافظت در برابر سیل، از این سیاره و مردم حمایت می کنند. با وجود اهمیت، جنگل های حرا در معرض تهدید قرار دارند. بیش از یک سوم در حال حاضر ناپدید شده اند و در مناطقی مانند قاره آمریکا با سرعت بیشتری نسبت به جنگل های بارانی گرمسیری پاکسازی می شوند.

علاوه بر تغییرات آب و هوایی و آلودگی، تهدیدهای محلی نیز وجود دارد. این موارد شامل برداشت بیش از حد چوب برای سوخت و ساخت و ساز، سدها و آبیاری است که جریان آب رسیدن به جنگل ها را کاهش می دهد و ماهی گیری بیش از حد باعث ایجاد اختلال در زنجیره های غذایی و جوامع ماهی می شود.

ما در حال نابودی یک اکوسیستم ساحلی هستیم که به حفظ زندگی و معیشت کمک می کند. در اینجا پنج دلیل وجود دارد که ما باید برای حفظ جنگل های حرا کارهای بیشتری انجام دهیم.

جنگل حرا یک دفاع طبیعی ساحلی هستند

جنگل حرا یک دفاع طبیعی ساحلی هستند
جنگل حرا یک دفاع طبیعی ساحلی هستند

سیستم های ریشه ای مقاوم درختان حرا به تشکیل یک مانع طبیعی در برابر موج شدید طوفان و جاری شدن سیل کمک می کند. رسوبات رودخانه ای و خشکی توسط ریشه ها به دام افتاده است، که از مناطق ساحلی محافظت می کند و فرسایش را کند می کند. این فرآیند فیلتر کردن همچنین از رسوب مضر به صخره های مرجانی و علف زارهای گیاهان دریایی جلوگیری می کند.

در سال 2017، کنفرانس اقیانوس سازمان ملل تخمین زد که نزدیک به 2.4 میلیارد نفر در 100 کیلومتری ساحل زندگی می کنند. جنگل های حرا حفاظت ارزشمندی را برای جوامع در معرض خطر افزایش سطح دریا و حوادث شدید آب و هوایی ناشی از تغییر آب و هوا فراهم می کند.

جنگل های حرا غرق کربن هستند

جنگل های حرا غرق کربن هستند
جنگل های حرا غرق کربن هستند

جنگل های ساحلی با حذف دی اکسید کربن از جو که بیشتر آن در گیاه ذخیره می شود، به مبارزه با گرم شدن کره زمین کمک می کنند. وقتی ریشه ها، شاخه ها و برگ های درخت حرا می میرند، معمولاً توسط خاک پوشانده می شوند، سپس زیر آب جزر و مدی قرار می گیرند، تجزیه مواد را کند می کنند و ذخیره کربن را تقویت می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که حرا ساحلی در بیشتر ظرفیت جنگل های دیگر برای ذخیره کربن عملکرد بهتری دارند. بررسی 25 جنگل حرا در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام نشان داد که در هر هکتار، آن ها چهار برابر بیشتر از سایر جنگل های بارانی گرمسیری نگهداری می کنند.

حرا سبب امرار معاش می شود

جنگل های حرا
جنگل های حرا

بسیاری از افرادی که در حرا و اطراف آن زندگی می کنند برای امرار معاش خود به آن ها وابسته هستند. درختان منبع قابل اطمینان چوب برای ساخت و ساز و سوخت هستند، که به دلیل مقاومت سخت در برابر پوسیدگی و حشرات بسیار ارزشمند هستند. با این حال، در برخی مناطق، چوب به صورت تجاری برای تفاله، تراشه چوب و زغال چوب برداشت شده است و این باعث ایجاد نگرانی در مورد پایداری می شود.

عصاره های گیاهی به دلیل کیفیت دارویی توسط افراد محلی جمع آوری می شود و از برگ درختان حرا اغلب برای علوفه حیوانات استفاده می شود. آب های جنگل ماهیان، خرچنگ ها و صدف های زیادی را برای ماهی گیران محلی فراهم می کند تا برای درآمد خود به فروش برسانند.

مطالب مرتبط:

جنگل های حرا اکوتوریسم را تشویق می کنند

جنگل های حرا اکوتوریسم را تشویق می کنند
جنگل های حرا اکوتوریسم را تشویق می کنند

گردشگری پایدار محرکی برای حفاظت از مناطق حرا موجود است که دارای پتانسیل درآمدزایی برای ساکنان محلی است. جنگل های حرا که اغلب در نزدیکی صخره های مرجانی و سواحل شنی قرار دارند، محیطی غنی برای فعالیت هایی مانند ماهی گیری، ورزشی، تورهای کایاک سواری و تماشای پرندگان فراهم می کنند. البته، حفظ تعادل بین تعداد بازدیدکنندگان و محافظت از اکوسیستم ظریف جنگل ها بسیار مهم است. اگر در سطح پایدار برگزار شود، بوم گردی می تواند انگیزه کاملی را برای محافظت از گیاهان حرا فراهم کند، به جای اینکه آن ها را برای پیشرفت های گسترده گردشگری پاک کند.

جنگل های حرا غنی از تنوع زیستی هستند

جنگل های حرا غنی از تنوع زیستی هستند
جنگل های حرا غنی از تنوع زیستی هستند

فعالیت های انسانی باعث از بین رفتن تنوع زیستی عظیم در اکوسیستم های زمینی و دریایی در سراسر کره زمین شده است و بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری را به خطر می اندازد. گیاهان حرا با فیلتر کردن آب های ساحلی، یک محل پرورش غنی از مواد مغذی برای گونه های بی شماری تشکیل می دهند که در بالای و زیر خط آب رشد می کنند.

تنوع عظیمی از حیوانات وحشی در اکوسیستم حرا زندگی می کند یا نژاد می گیرد، از جمله انواع زیادی ماهی، خرچنگ و میگو و پستانداران مانند لاک پشت های دریایی. این درختان مجموعه ای از پرندگان لانه ساز، تولید مثل و مهاجر هستند. هنگامی که جنگل های حرا پاک می شوند زیستگاه با ارزشی از بین می رود و بقای گونه های بی شماری را تهدید می کند.

اما این تمام ماجرا نیست. این جنگل ها همچنین منبع بالقوه ای از مواد بیولوژیکی کشف نشده هستند که می توانند برای انسان مفید باشند، مانند ترکیبات ضد باکتری و ژن های مقاوم در برابر آفات، که با پاکسازی مناطق ساحلی نیز از بین می روند.

پاکسازی زمین از مناطق حرا و جنگل های دیگر مانند آمازون تأثیر زیادی بر گونه های مختلف داشته است. فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) نشان می دهد که از 68574 گونه بی مهره، 8374 گونه در آستانه انقراض قرار دارند.

حفاظت از اکوسیستم های طبیعی مانند جنگل های حرا نه تنها به حفظ تنوع زیستی کمک می کند، بلکه به حفظ یک منبع حیاتی برای جوامع محلی نیز کمک می کند.

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: مرتضی جباری