پنج شنبه, ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ ۲۱:۲۲

پیش بینی بورس در 9 مرداد 1400

پیش بینی بورس در 9 مرداد 1400
در اولین هفته کاری مرداد 1400 میانگین ارزش صف‌های خرید پایانی بازار سهام رشد 45 درصدی داشت و ششمین هفته صعودی بازار ثبت شد.

به گزارش تیتربرتر؛ روز چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰، اخرین روز معاملاتی هفته متعادل بازگشایی شد و شاخص کل در ابتدا ۵۰۰ واحد رشد کرد و در اواسط ساعات معاملاتی رشد شاخص به ۴ هزار واحد نیز رسید اما رفته رفته عرضه افزایش یافت و در نهایت شاخص کل به رشد ۱ هزار و ۶۰۶ واحدی اکتفا کرد.

بورس در هفته ای که گذشت

بورس در هفته ای که گذشت
بورس در هفته ای که گذشت

 

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه سه نماد “فملی”، “کگل” و “نوری” بیشترین تاثیر مثبت و سه نماد “فارس”، “وبملت” و “ومعادن” بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش سهام پالایشی یکم امروز و ارزش سهام دارایکم امروز به ترتیب ۰٫۵۴ درصد و ۰٫۷۷ درصد افت کردند که البته امیدواریم با ارائه پیشنهاداتی که برای جربان ضرر سرمایه گذاران صندوق پالایشی یکم، در هفته آینده تحرکات مثبتی در آن دیده شود.

رفتار بازار بورس امروز دقیقا مطابق با پیش بینی که روز گذشته در خدمت شما ارائه کردیم پیش رفت “متعادل و مثبت”! ما کلیت بازار بورس هفته اول مرداد ماه را متعادل پیش بینی کرده بودیم و اکنون بسیاری از کارشنان و تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که در هفته آینده، هفته دوم مرداد ماه ۱۴۰۰ متعادل خواهد بود و نه ریزش چندانی خواهیم داشت و نه رشد شارپی! از این رو پیش بینی می شود بازار بورس شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ متعادب و مثبت باشد.

اخص کل در آخرین روز کاری هفته هزار و 606 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 316 هزار واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 5 هزار و 210 واحد بالا‌تر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت 0.4 درصد شود. این ششمین هفته متوالی است که بازدهی بورس مثبت می‌شود.

شاخص کل در روزهای دوشنبه و چهار‌شنبه صعود کرد و در روز سه‌شنبه نزولی بود.

روند شاخص کل هم‌وزن

در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن در روز دوشنبه صعود کرد و در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نزول کرد و در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 6 هزار و 329 واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم 396 هزار و 744 واحد رسید و بازدهی منفی 1.5 درصدی را ثبت کرد.

کاهش میانگین هفتگی ارزش معاملات

در هفته اخیر، کمترین رقم ارزش معاملات کل در روز چهارشنبه بود که ارزشی معادل 9 هزار و 482 میلیارد تومان داشت و بالاترین رقم هفته روز دوشنبه محقق شد که به رقم 20 هزار و 304 میلیارد تومان بالغ شد. میانگین ارزش معاملات کل هفته 14 هزار و 596 تومان بود که نسبت به رقم 18 هزار و 474 میلیاردی هفته پیشین، افت 21 درصدی داشته است.

افت میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 5 هزار و 458 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 6 هزار و 495 میلیاردی هفته پیشین، افت 16 درصدی داشته است.بالاترین رقم هفته 5 هزار و 624 میلیارد تومان بود که در روز چهار‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز دوشنبه برمی‌گردد که 5 هزار و 164 میلیارد تومان بود.

افزایش 12 درصدی میانگین ارزش صف‌های فروش

میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 520 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 55 میلیارد تومان بیشتر بود و رشد 12 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 562 میلیارد تومان بود که در روز ‌سه‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌‌دو‌شنبه برمی‌گردد که ارزش صف‌های فروش به 476 میلیارد تومان رسید.

رشد 45 درصدی میانگین هفتگی ارزش صف‌های خرید

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 535 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 168 میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 45 درصد افزایش یافته است. بالاترین رقم هفته 550 میلیارد تومان بود که در روز ‌‌‌سه‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز چهارشنبه برمی‌گردد که 507 میلیارد تومان بود.

ورود پول حقیقی

در هفته اخیر در روز سه‌‌شنبه شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم و در روزهای دوشنبه و چهارشنبه بازار ورود پول حقیقی را پشت سر گذاشت. در مجموع کل هفته 91 میلیارد و 100 میلیون تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین هفته ورود پول حقیقی 30 میلیارد تومان بود.

مطالب مرتبط:

پیش بینی بورس در 9 مرداد 1400

پیش بینی بورس در 9 مرداد 1400
پیش بینی بورس در 9 مرداد 1400

 

مهدی رضایتی، کارشناس بازار بورس رشد قیمت دلار و بازگشت مجدد آن به کانال ۲۵ هزار تومان را سیگنالی مثبت تلقی کرده و قیمت‌های جهانی جذاب است و به لحاظ تکنیکالی هم تازه از یک سطح مقاومتی عبور کردیم. وی در ادامه افزود: دلیلی برای ریزش بازار دیده نمی شود و معتقدم که فعلا بازار روندی متعادل و مثبت دارد.

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سهام در رابطه با سیگنال‌های مثبت برای بورس گفت: قیمت دلار بالای ۲۵ هزار تومان تثبیت شده و این موضوع می‌تواند تاثیر مثبتی بر بازار سهام داشته باشد. از طرفی گزارش‌های سه ماه اول شرکت‌ها به شدت جذاب است و به می‌توان گفت بیش از ۹۰ درصد این شرکت‌ها عملکرد خوبی داشتند. همچنین گزارش تیر ماه هم کم کم منتشر می‌شود.

این کارشناس در رابطه با مهم‌ترین مشکل بورس در این روزها گفت: به نظر من یکی مهم‌ترین مشکلات نه تنها در بورس بلکه در کشور قیمت‌گذاری دستوری است. قیمت‌گذاری دستوری تنها پول را به جیب دلال روانه می‌کند.

این کارشناس در ادامه گفت: در حال حاضر خوبی بازار این است که ما مثبت شدن مصنوعی نداریم و اگرچه بازار روندی مثبت پیدا کرده اما هنوز بسیاری از نمادها روندی نزولی دارند. علاوه بر این حجم معاملات بین ۵ تا ۶ هزار میلیارد تومان تثبیت شده و به نظرم اعتماد به بازار کم کم برمی‌گردد.

این کارشناس در رابطه با بازار هفته بعد گفت: بازار هفته بعد روندی متعادل و صعودی دارد.

مهدی رضایتی، کارشناس بازار سهام هم در رابطه با بازار هفته آینده گفت: اصلاح عمیقی برای بازار نمی‌بینم اما رشد شارپی هم محتمل نیست. بازار در هفته آینده روندی متعادل و مثبت خواهد داشت.

روند بازار در دقایق پایانی امروز رو به رشد بود و می‌توان امیدوار بود که این روند روز شنبه نیز به همین ترتیب ادامه داشته باشد. پیش بینی می‌شود که در بازار شنبه نیز شاخص کماکان به رشد خفیف خود ادامه دهد و نیمی از بازار روند رو به رشد داشته و نیمی دیگر اصلاحات کوتاه مدتی را تجربه کنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: مرتضی جباری