پنج شنبه, ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۴۱

شرایط دریافت حق پرستاری توسط همسران جانباز از مرداد 1400

شرایط دریافت حق پرستاری توسط همسران جانباز از مرداد 1400
شرایط دریافت حق پرستاری توسط همسران جانباز حتی پس از شهادت جانبازان اعلام شد.

به گزارش تیتربرتر؛ به استناد تبصره ۴ قانون بودجه سال‌های ۷۸- ۷۹ و۸۰و همچنین قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، حق پرستاری مشمول آندسته از جانبازان ۵۰% به بالا و اعصاب و روان و شیمیائی حاد می‌گردد که برابر تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد لازمست از آنان پرستاری و مراقبت به عمل آید.میزان حق پرستاری با توجه به میزان نیاز به مراقبت بر مبنای حداقل حقوق و مزایای کارگری (قانون کار) و ضرایب تعیین شده توسط سازمان امور جانبازان پرداخت می‌گردد.  

مزایای حق پرستاری جانبازان

1 -   ارج نهادن به خدمات خانواده جانباز در زمینه نگهداری از جانبازان معظم.
2-   ایجاد انگیزه و تشویق برای خانواده جهت تقویت زمینه های مناسب نگهداری بیشتر از جانبازان درخانواده.
3-   فراهم نمودن زمینه های حضور هرچه بیشتر جانبازان در محیط خانواده و اجتماع .
4-   بهبود وضعیت اقتصادی ومعیشتی جانباز و تایید منظم آن در بهبود جسمی و روانی .
5-   بهره مندی مادی همسر و یا مراقب جانباز در قبال پرستاری از جانبازان .

در سال 1380 جهت گروه های جانبازی ذیل پیشنهاد پرداخت حق پرستاری گردیده است که مراتب در معاونت برنامه ریزی و امور مجلس تحت پیگیری میباشد تا درصورت توافق با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، انشاا... به این گروه ها نیز حق پرستاری پرداخت گردد.

1ـ جانبازان  MOD   و  Severe شیمیائی چشم و ریه .
2ـ جانبازان مبتلا به تشنج
3ـ جانبازان مبتلا به بیماری های صعب العلاج

جزئیات دریافت حق پرستاری به همسران جانباز قطع نخاعی پس از شهادت جانبازان

جزئیات دریافت حق پرستاری به همسران جانباز قطع نخاعی پس از شهادت جانبازان
جزئیات دریافت حق پرستاری به همسران جانباز قطع نخاعی پس از شهادت جانبازان

 

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از اختصاص حق پرستاری به همسران جانباز قطع نخاعی پس از شهادت جانبازان عزیز خبر داد و عنوان کرد: مصوب شد که ۷۰ درصد حق پرستاری این جانبازان پایدار بماند و بودجه اجرای این مصوبه نیز در سال جاری از منابع داخلی بنیاد تأمین شد.

تفاهم‌نامه همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با حضور معصومه ابتکار و سعید اوحدی معاونان رئیس جمهوری به امضا رسید.

 اوحدی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه ضمن تبریک عید سعید غدیر خم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اعیاد در تاریخ اسلام، گفت: امضای این تفاهم‌نامه در چنین روز و ایام مقدسی می‌تواند از حکمت‌های الهی باشد. به اعتقاد من جای امضای این تفاهم‌نامه که در گذشته مغفول مانده بود و برای نخستین بار بین بنیاد و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری انعقاد می‌شود بسیار خالی بود و خوشحالیم که در آخرین روزهای دولت دوازدهم این مهم محقق شد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه مسئله زنان و خانواده را یکی از موضوعات همواره چالشی در تاریخ خواند و اضافه کرد: در ادوار و اعصار مختلف تاریخ نگاه متفاوتی به جایگاه و ارزش زنان وجود داشته است، اما با ظهور اسلام تحول ویژه‌ای در این حوزه اتفاق افتاد و نگاه عدالت‌طلبانه‌ای نسبت به زن شد. اینکه اولین مسلمان و اولین شهید اسلام زن هستند بیانگر جایگاه ویژه دین اسلام به‌عنوان کامل‌ترین دین و مبتنی بر فطرت انسان است که پیش از آن مغفول مانده بود.

معاون رییس‌جمهوری با بیان اینکه متأسفانه در جامعه امروز هم کوتاهی‌هایی دربار ه نقش زن شده است؛ تصریح کرد: قبل از برگزاری کنگره ملی لشکر فرشتگان تاریخ‌ساز و تجلیل از ۱۷ هزار زن شهید، جانباز و آزاده کشور، هرگاه از ایثار و ایثارگری صحبت می‌شد، شهدا، جانبازان و آزادگان مرد در ذهن‌ها تداعی می‌شد اما بعد از برگزاری این کنگره ملی -که یک نقطه عطف بزرگ در خود بنیاد است- تحول جدی در نگاه به زنان ایثارگر در مجموعه بنیاد و در عموم جامعه اتفاق افتاد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به وجود ۲۶ زن جانباز قطع نخاع و یک بانوی قطع نخاع گردن در کشور، عنوان کرد: یکی از آثار وضعی کنگره ملی لشکر فرشتگان تاریخ‌ساز که با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد، افتتاح آسایشگاه جانبازان زن قطع نخاعی کشور برای نخستین بار در آینده بسیار نزدیک است.

اوحدی همچنین از اختصاص حق پرستاری به همسران جانباز قطع نخاعی پس از شهادت جانبازان عزیز خبر داد و عنوان کرد: متأسفانه تا پیش از این پس از شهادت جانبازان قطع نخاعی و ۷۰ درصد عزیز حق پرستاری همسرانشان که عمر و سلامتی خود را خرج جانبازان کرده بودند، قطع می‌شد اما خوشبختانه مصوب شد که ۷۰ درصد حق پرستاری این جانبازان پایدار بماند و بودجه اجرای این مصوبه نیز در سال جاری از منابع داخلی بنیاد تأمین شد و در تلاش هستیم در سنوات آینده در بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران گنجانده شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با تأکید بر اینکه مسائل خانواده معظم شهدا و ایثارگران شبیه عموم مردم نیست و باید کار پژوهشی ویژه‌ای درباره خانواده شاهد، به‌ویژه دختران شاهد و ایثارگر صورت بگیرد؛ گفت: جای این تفاهم‌نامه که این شرایط را فراهم می‌کند، بسیار خالی بود. مطمئناً این تفاهم‌نامه به‌عنوان یک سند مهم در دو مجموعه طرفین تفاهم‌نامه ثبت خواهد شد و یک ریل‌گذاری خوب برای ادامه مسیر خواهد بود.

مطالب مرتبط:

توجه معاونت امور زنان به پرداخت حق پرستاری به همسران جانباز 

توجه معاونت امور زنان به پرداخت حق پرستاری به همسران جانباز 
توجه معاونت امور زنان به پرداخت حق پرستاری به همسران جانباز 

 

ابتکار، نیز ضمن تبریک عید سعید غدیر و سپاسگزاری از همکاری خوب بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال گذشته به‌ویژه در برگزاری کنگره ملی لشکر فرشتگان تاریخ‌ساز عنوان کرد: این کنگره یک رویداد مهم ملی بود که برای نخستین بار با کمک بنیاد شهید و امور ایثارگران شکل گرفت که امیدواریم ماندگار باشد و در سال‌های آینده تکرار شود.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به فعالیت‌ها و دستاوردهای کمیته علمی کنگره ملی لشکر فرشتگان تاریخ‌ساز که بر عهده این معاونت بود، عنوان کرد: کار علمی که در این کمیته در کنگره شکل گرفت هم از جهت حقوق زنان و هم در اصلاح سیاست‌های مرتبط با ایثارگران بسیار مفید است.

ابتکار تدوین و تصویب لوایح مدیریت حساب‌های بانکی و مدیریت سرمایه بورس فرزندان تحت سرپرستی زنان سرپرست خانوار و اضافه شدن نام و نام خانوادگی مادر در اطلاعات فردی در تراشه کارت ملی را از اقدامات مهم پیگیری شده توسط معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری خواند و افزود: این لوایح جزو درخواست‌های مهم همسران و خانواده‌های شهدا بود. البته مطالبات و درخواست‌های خانواده‌های محترم ایثارگر از سر عزت است، فردی نیست و برای همه جامعه درخواست می‌کنند.

وی در ادامه ارتباط مستمر با خانواده‌های شاهد و ایثارگر به‌ویژه همسران و مادران شهدا را از توفیقات خود در دوران مسئولیت خود در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برشمرد و افزود: صحبت‌های این عزیزان همیشه انگیزه مضاعفی به ما می‌داد و ما بیشتر از این عزیزان از این ارتباط بهره بردیم.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: مهرنوش جمالی