چهارشنبه, ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ ۰۸:۱۰

احمد وحیدی وزیر کشور دولت رئیسی کیست؟

احمد وحیدی وزیر کشور دولت رئیسی کیست؟
برخی رسانه ها خبر از قطعی شدن انتخاب سردار وحیدی به عنوان وزیر کشور می دهند.

به گزارش تیتربرتر؛ چینش کابینه در دولت رئیسی این روزهای خبر اول رسانه هاست و هر لحظه جدیدترین آخبار این موضوع در حال انتشار است در جدیدترین خبر اعضای قطعی توسط رسانه ها منتشر شده که نام سردار وحیدی به عنوان وزیر کشور در دولت سیزدهم به چشم می خورد.

جزئیات انتخاب سردار وحیدی به عنوان وزیر کشور در دولت رئیسی

جزئیات انتخاب سردار وحیدی به عنوان وزیر کشور در دولت رئیسی
جزئیات انتخاب سردار وحیدی به عنوان وزیر کشور در دولت رئیسی

 

تابناک نوشت: استعلام‌های امنیتی برای برخی از وزرا و معاونان رئیس‌جمهور به پایان رسیده و تا کنون حضور «محمد مخبر» رئیس ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان معاون اول و سردار «احمد وحیدی» وزیر اسبق دفاع به عنوان وزیر کشور و «علی شمخانی» به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و سه رکن اساسی و مهم قوه مجریه قطعی شده است.

احمد وحیدی کیست؟

احمد وحیدی کیست؟
احمد وحیدی کیست؟

 

احمد وحیدی (زادهٔ ۱۳۳۷ شیراز) فرماندهٔ نظامی و سیاست‌مدار ایرانی است، که هم‌اکنون به‌عنوان عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت می‌کند، همچنین ریاست دانشگاه عالی دفاع ملی را برعهده دارد.

وی دانش‌آموختهٔ کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت و دکتری مطالعات استراتژیک از دانشگاه امام صادق است. او از ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷ معاون اطلاعات ستاد مشترک سپاه بود و در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ فرماندهی نیروی قدس را برعهده داشت.

وحیدی در دولت هشتم از ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴ معاون طرح و برنامهٔ وزیر دفاع و در دولت نهم از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ قائم‌مقام وزیر دفاع بود. وی در دولت دهم، از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ به‌عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح فعالیت می‌کرد. او در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ رئیس مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی بود.

احمد وحیدی با نام اصلی «احمد شاه‌چراغی»،در سال ۱۳۳۷ در شهر شیراز زاده شد. وی در سال ۱۳۵۹ به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و در درازای جنگ ایران و عراق از فرماندهان سپاه پاسداران محسوب می‌شد.

احمد وحیدی دارای مدرک کارشناسی مهندسی الکترونیک از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت و دکتری مطالعات استراتژیک از دانشگاه امام صادق می‌باشد.

سوابق اجرایی سردار وحیدی

سوابق اجرایی سردار وحیدی
سوابق اجرایی سردار وحیدی

 

وحیدی از جمله فرماندهان سپاه پاسداران، در طول جنگ ایران و عراق و سال‌های پس از آن است، که تاکنون مسئولیت‌های زیر را برعهده داشته‌است:

  • فرماندهی نیروی قدس
  • معاونت طرح، برنامه و امور بین‌الملل وزارت دفاع
  • جانشین وزیر دفاع
  • وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
  • رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • رئیس کارگروه سیاسی، دفاعی و امنیتی در تدوین برنامهٔ پنجم توسعه
  • رئیس کمیسیون دفاعی-امنیتی شورای راهبردی روابط خارجی

 

مطالب مرتبط:

انتخاب سردار وحیدی به عنوان وزیر دفاع دولت احمدی نژاد

محمود احمدی‌نژاد در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ فهرستی از وزیران پیشنهادی خود را ارائه نمود، که در این فهرست، احمد وحیدی برای سمت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح معرفی شده بود.در تاریخ ۱۰ شهریور ۱۳۸۸، در جریان سومین روز بررسی سوابق وزیران کابینهٔ دهم در مجلس شورای اسلامی، هنگامی که نوبت به اظهار نظر موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی دفاع رسید، هادی قوامی (نمایندهٔ اسفراین) که قرار بود به‌عنوان تنها مخالف سخن بگوید، از طریق منشی مجلس، تغییر رأی خود را اعلام و دلیل این انصراف را «گستاخی و رجزخوانی اسرائیل» دربارهٔ وحیدی اعلام کرد و گفت:

برای نشان دادن حمایت کامل و قاطع مجلس از ایشان در برابر این گستاخی صهیونیست‌ها، از وقت مخالفت خود صرف‌نظر می‌کنم و نه تنها رای منفی خود را پس می‌گیرم، بلکه به ایشان رأی مثبت خواهم داد.

به دلیل انصراف وی، نمایندهٔ موافق نیز صحبت نکرد و بدون بررسی سوابق و نظرات مخالف یا موافق، وحیدی برای اعلام برنامه‌های خود به پشت تریبون مجلس رفت. در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۸۸، در جریان رأی‌گیری به وزاری پیشنهادی، احمد وحیدی با کسب ۲۲۷ رأی موافق، از مجموع ۲۸۶ رأی ماخوذه، ۵۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع، به‌عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت دهم انتخاب شد. وی با کسب ۷۹٪ آرا، بیشترین درصد را در میان سایر وزرای پیشنهادی در دولت دهم کسب نمود.

سردار وحیدی و همسرش در 22 بهمن
سردار وحیدی و همسرش در 22 بهمن

 

دیدگاه های سردار وحیدی

  • ترامپ

سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در خصوص اینکه آیا تحریم‌های تسلیحاتی علیه کشورمان بر صنایع دفاعی کشور تاثیر خواهد داشت یا خیر، اظهار کرد: ما در حوزه تسلیحاتی به مقدار بسیار بالا خودکفا هستیم و نیازی به واردات نداریم؛ حرفی هم که رئیس جمهور جاهل و تروریست آمریکا مطرح کرده در دنیا هیچ خریداری ندارد. ترامپ با حرف‌های خود مضحکه عالم شده و اگر بخواهد به اقدامات قلدر مآبانه دست بزند، جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته با قدرت به او پاسخ خواهد داد.

وی در خصوص اینکه با پایان تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران؛ امکان صادرات تسلیحات و تجهیزات بومی برای ما وجود دارد یا خیر؟ گفت: انواع بسیار زیادی از محصولات ما مشتریان خاص خود را دارد و می‌تواند یک منبع صادراتی و درآمدی برای ایران باشد.

  • روی کار آمدن بایدن

سردار احمد وحیدی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی  با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید آمریکا اظهار کرد: نمای روشنی از افول آمریکا مشاهده می‌شود؛ البته این روند نزدیک بیست سال است که شروع شده، اما امروز بسیار روشن‌تر و محسوس‌تر است و رئیس جمهور جدید آمریکا با مجموعه مسائل بسیاری مواجه خواهد بود که البته قابل پیش بینی هم بود.

سردار وحیدی بیان کرد: سران جدید آمریکا برداشت و فهم غلطی از واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران دارند و تصور می‌کنند که می‌توانند با ایران بازی کنند، اما باید بدانند که مرتکب اشتباه شده اند؛ چرا که پیشینیان آن‌ها دست به چنین اقداماتی زدند و شکست خوردند.

وی ادامه داد: دولت جدید آمریکا اگر به منویات صحیح و درست جمهوری اسلامی گردن ننهد قطعا در مسیری که دنبال می‌کند شکست خواهد خورد.

رئیس دانشگاه عالی دفاع متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که دار و دسته رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا را شکست داد باز هم می‌تواند چنین کاری انجام دهد، ما با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی جلو خواهیم رفت.

  • FATF

سردار احمد وحیدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی با بیان اینکه وزارت خزانه‌داری آمریکا با 700 نفر نیرو تبدیل به یک دستگاه اطلاعاتی شده است، گفت: تمام فعالیت‌های دشمن رنگ ‌بوی امنیتی دارد. در همین موضوع FATF شاهد هستیم که آنها در پوشش یک سازمان مبارزه با پولشویی یک جریان شکل‌دهنده امنیتی را به‌وجود آورده‌اند و در حقیقت fatf یک سازمان اقتصادی نیست بلکه یک سازمان امنیتی است.

وی اضافه کرد: آن‌ها با شکل دادن به FATF می‌خواهند قدرت علمی هسته‌ای ما را کاهش  دهند، لذا دشمن وقتی مشاهده کرد نمی‌تواند با قطعنامه مانع پیشرفت هسته‌ای ما شود، مسائل هسته‌ای را هم جزئی از FATF قرار دادند تا به‌وسیله اجبار در پذیرش آن، مانع پیشرفت ما شوند و در این مسیر دیگر هیچ وتویی مطرح نیست و به‌راحتی می‌توانند قدرت دفاعی کشورمان را کاهش دهند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: محسن رضوی