یکشنبه, ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۳۳

ماجرای استعفای بایدن از ادامه ریاست جمهوری به خاطر بیماری

ماجرای استعفای بایدن از ادامه ریاست جمهوری به خاطر بیماری
پزشک آمریکایی: جو بایدن با یک بیماری جدی مواجه است.

به گزارش تیتربرتر؛ پزشک پیشین رئیس جمهور آمریکا در دوران «دونالد ترامپ» گفت: وضعیت جسمانی بایدن درست مقابل چشمانمان بدتر می شود و ما هم این وضعیت را مشاهده می کنیم.

آخرین وضعیت جسمانی رئیس جمهور آمریکا 

آخرین وضعیت جسمانی رئیس جمهور آمریکا 
آخرین وضعیت جسمانی رئیس جمهور آمریکا 

 

یک نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا نسبت به وضعیت سلامتی رئیس جمهور این کشور ابراز نگرانی کرد.

سان گزارش داد، در همین ارتباط، «رونی جکسون» پزشک پیشین رئیس جمهور آمریکا در دوران «دونالد ترامپ» که در حال حاضر نماینده جمهوریخواه ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان این کشور است، اوضاع سلامتی «جو بایدن را خطرناک و بد توصیف کرد و گفت: وضعیت جسمانی بایدن درست مقابل چشمانمان بدتر می شود و ما هم این وضعیت را مشاهده می کنیم.

پزشک پیشین کاخ سفید با انتقاد از کسانی که در دوره ترامپ خواستار بررسی وضعیت و توانایی رئیس جمهور آمریکا شده بودند، گفت: آن ها اکنون کجا هستند که وضعیت فعلی را ببینند؟ یک جای کار این مرد می‌لنگد و این یک مسئله امنیت ملی است.

نماینده کنگره آمریکا همچنین افزود: فکر می‌کنم در آینده نزدیک یا به‌ خاطر مسائل پزشکی از بایدن خواهند خواست تا استعفا دهد یا ناچار می‌شوند از متمم ۲۵ قانون اساسی برای خلاص شدن از او استفاده کنند.

به گفته جسکون، مسئله وضعیت بایدن از خجالت‌آور بودن گذشته است. جکسون در این ارتباط گفت: بایدن دچار سرگشتگی است، او به ندرت می‌تواند جمله‌ای پیوسته سرهم کند. ما باید یک آزمون شناختی بگیریم و نتایج آن را منتشر کنیم.

پیشتر نیز «فِرِد هِگِن» روانپزشک نروژی با بررسی رفتارها و اظهارات جو بایدن نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در محافل عمومی اعلام کرده بود که اختلال‌های شناختی بایدن نشان می‌دهد او احتمالا از زوال عقلی رنج می‌برد.

اخیراً رفتار آشفته و گاف‌های آشکار بایدن موجب شده که محافظه‌کاران آمریکایی موضوع ناتوانی وی را مجدد مطرح کنند. فیلم‌های ویدئویی از گاف‌های لفظی و اشتباهات بایدن از زمان ریاست‌جمهوری مانند فراموش کردن نام مقام‌های خود در نشست‌ها نیز تاییدی بر ناتوانی جسمانی و ذهنی وی است.

نظرسنجی جدید درباره بایدن

نظرسنجی جدید درباره بایدن
نظرسنجی جدید درباره بایدن

 

نظرسنجی گالوپ که در بازه زمانی بین ۶ تا ۲۱ ژوئیه (۳۰-۱۵ تیر) انجام شد همچنین نشان می دهد که ۴۵ درصد بزرگسالان آمریکایی عملکرد بایدن را قبول ندارند و تنها ۵ درصد مخالف این نظر هستند.

این نتایج در شرایطی به دست آمده که پیشرفت در مبارزه با کرونا در آمریکا متوقف  شده، واکسیناسیون روند کُندی در پیش گرفته و شمار مبتلایان رو به فزونی است. روند رشد اقتصادی در این کشور ادامه دارد و بیکاری کاهش یافته و ارزش بازار سهام به میزان بی سابقه ای افزایش یافته است. اما مصرف کنندگان هزینه هنگفت تری را برای بنزین و دیگر کالاها پرداخت می کنند.

بایدن همچنین با عمل به وعده هایش برای مشارکت بیشتر هر دو حزب اصلی در آمریکا دست و پنجه نرم می کند و مذاکرات درباره طرح زیرساخت ها در مجلس سنا درجریان است.

این نظرسنجی نشان داد ۹۰ درصد دموکرات و تنها ۱۲ درصد جمهوریخواهان و ۴۸ درصد افراد مستقل عملکرد بایدن را قبول دارند.

میزان مقبولیت شغلی بایدن نزد دموکرات ها و افراد مستقل پایین ترین سطح تاکنون در بین این دو گروه بوده است. این اولین بار است که مقبولیت او نزد مستقل ها به کمتر از اکثریت می رسد.

گالوپ خاطرنشان می کند کاهش سه نقطه ای در متوسط رضایت از عملکرد روسای جمهوری آمریکا در سه ماهه اول و دوم تصدی خود در این کرسی امری متعارف است. این میزان هم سطح کاهش محبوبیت شغلی  رئیسان جمهوری پیشین آمریکا از جمله جورج بوش، دونالد ترامپ است و اندکی بیش از کاهش یک درصدی در متوسط میزان محبوبیت باراک اوباما در این بازه زمانی است. بیل کلینتون در سه ماه نخست و دوم ریاست جمهوری خود تقریبا ۱۱ درصد از محبوبیت شغلی خود را از دست داد.  

میزان مقبولیت شغلی روسای جمهوری آمریکا در سه ماهه سوم حضور آنها در کاخ سفید به طور معمول کاهش می یابد. بنابراین پیش بینی می شود که این روند نزولی همچنان در سه ماه سوم حضور بایدن در کاخ سفید ادامه یابد. اوباما بیشترین کاهش را در سه ماهه سوم ریاست جمهوری خود تجربه کرد. پذیرش عملکرد او نزد رای دهندگان آمریکایی به دلیل افزایش بیکاری و جنجال ها بر سر اصلاحات بهداشتی تقریبا کاهشی ۱۰ نقطه ای را داشت. دیگر روسای جمهوری مانند آیزنهاور، نیکسون، کارتر، ریگان و ترامپ در سه ماهه سوم ریاست جمهوری شان شاهد افت دو تا چهار درصدی مقبولیت شغلی شان بودند.

این موضوع در رابطه با جورج بوش پدر (۵ نقطه) و جورج بوش پسر (۱۶ نقطه) استثنا بود و این افزایش محبوبیت به ترتیب  به دلیل افزایش حمایت از کاهش جنگ سرد و حملات تروریستی یازده سپتامبر بوده است.

بلومبرگ نوشت: اگر روند کاهشی مقبولیت بایدن از نظر عملکردش به عنوان رئیس جمهور کاهش یابد می تواند نشان دهد که دوره ماه عسل ریاست جمهوری او به پایان رسیده است و با توجه به این که جمهوریخواهان از همان ابتدای دوران ریاست جمهوری اش تمایلی به حمایت از او نداشتند تغییرات در میزان مقبولیت بایدن از سوی دموکرات ها و مستقل ها خواهد بود که عملکرد وی را ارزیابی خواهند کرد.

نظرسنجی گالوپ با مشارکت ۱۰۰۷ نفر از بزرگسالان و با  ضریب خطای ۴ درصد انجام شده است.

مطالب مرتبط:

دستور کمک 100 میلیون دلاری به افغانستان

به نقل از بی بی سی، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا مجوز اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار کمک‌های فوری از صندوق اضطراری برای پناهندگان افغانستان را صادر کرد.

کاخ سفید اعلام کرده که آقای بایدن روز جمعه بعد از گفت‌وگوی تلفنی با اشرف غنی، همتای افغانستانی خود این مجوز را صادر کرده است.

رویترز گزارش داده است که رئیس‌جمهور آمریکا علاوه بر رقم یاد شده، مجوز اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار از محل آژانس‌های دولتی ایالات متحده برای کمک‌های خدماتی و کالاها برای پناهجویان افغانی را داده است.

با افزایش حملات طالبان و پیشروی آنها، واشینگتن در نظر دارد برای هزاران شهروند افغانستان که با دولت آمریکا همکاری کرده‌اند ویزای ویژه صادر کرده و آنها را از کشور خارج کند. این افراد ممکن است با انتقام طالبان مواجه شوند.

قرار است اولین گروه از مهاجران افغانی تا پایان ماه جاری به پایگاه نظامی «فورت لی» در ویرجینیا منتقل شوند تا مراحل صدور ویزا در آنجا تکمیل شود.

پنتاگون گفته است حدود ۲۵۰۰ افغانی قرار است از کشور خارج و به آمریکا منتقل شوند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: محسن رضوی