یکشنبه, ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ ۰۱:۱۵

معرفی ارزهای دیجیتال مهم به غیر از بیت کوین

معرفی ارزهای دیجیتال مهم به غیر از بیت کوین
حوزه ارزهای دیجیتال از زمانی که بیش از یک دهه پیش بیت کوین راه اندازی شده است، به طرز چشمگیری گسترش یافته است و ممکن است ارز دیجیتال جدیدی فردا منتشر شود.

تیتربرتر: ارزهای دیجتال مانند بیت کوین نه تنها یک روند یاب بوده و موجی از ارزهای رمزپایه ساخته شده در یک شبکه غیرمتمرکز نظیر به نظیر را ایجاد می کند و به استانداردی واقعی برای ارزهای رمزپایه مبدل شده است و این باعث الهام بخشیدن به یک لژیونر پیرو و حامی مالی رو به رشد است. بیت کوین همچنان از نظر سرمایه بازار، پایگاه کاربری و محبوبیت هدایت بسته ارزهای دیجیتال را به عهده دارد. ارزهای مجازی دیگری مانند Ethereum در حال استفاده برای ایجاد سیستم های مالی غیرمتمرکز برای افرادی است که به محصولات مالی سنتی دسترسی ندارند.

ارزهای دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال چیست؟
ارزهای دیجیتال چیست؟

 

ارز رمزنگاری شده، به طور گسترده پول مجازی یا دیجیتالی است که به شکل توکن یا "سکه" در می آید. در حالی که برخی از ارزهای رمزپایه با کارت های اعتباری یا پروژه های دیگر وارد دنیای فیزیکی شده اند، اکثریت عمده کاملاً غیرقابل لمس هستند.

"رمزنگاری" در ارزهای دیجیتال به رمزنگاری پیچیده ای اشاره دارد که امکان ایجاد و پردازش ارزهای دیجیتال و معاملات آنها را در سیستم های غیرمتمرکز فراهم می کند. 

ارزهای رمزپایه تقریباً همیشه به گونه ای طراحی می شوند که از دستکاری و کنترل دولت عاری باشند اگرچه با محبوبیت بیشتر، این جنبه بنیادی صنعت مورد انتقاد قرار گرفته است.  در زیر، مهمترین ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین را بررسی خواهیم کرد.

ارز دیجیتال اتریوم (ETH)

ارز دیجیتال اتریوم (ETH)
ارز دیجیتال اتریوم (ETH)

 

اولین جایگزین بیت کوین در لیست ما، Ethereum یک پلتفرم نرم افزاری غیرمتمرکز است که امکان ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز (dapps) را بدون هیچ گونه خرابی، تقلب، کنترل یا دخالت شخص ثالث فراهم می کند. هدف پشت Ethereum ایجاد مجموعه ای غیرمتمرکز از محصولات مالی است که هرکسی در دنیا می تواند آزادانه، صرف نظر از ملیت، قومیت و مذهب به آن دسترسی داشته باشد. این جنبه باعث می شود که پیامدها برای برخی از کشورها جذاب تر باشد، زیرا افرادی که فاقد زیرساخت های دولتی و شناسه های دولتی هستند می توانند به حساب های بانکی، وام ها، بیمه یا انواع دیگر محصولات مالی دسترسی پیدا کنند.

لیت کوین (LTN) یکی دیگر از ارزهای دیجیتال

لیت کوین (LTN) یکی دیگر از ارزهای دیجیتال
لیت کوین (LTN) یکی دیگر از ارزهای دیجیتال

 

Litecoin که در سال 2011 راه اندازی شد، از جمله اولین ارزهای دیجیتالی بود که ردپای بیت کوین را دنبال کرد و اغلب از آن با عنوان "نقره به طلای بیت کوین" یاد می شود. این توسط چارلی لی، فارغ التحصیل MIT و مهندس سابق گوگل ایجاد شده است.

Litecoin مبتنی بر یک شبکه پرداخت جهانی منبع باز است که توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل نمی شود و از "scrypt" به عنوان اثبات کار استفاده می کند، که می تواند با کمک CPU های درجه مصرفی رمزگشایی شود. اگرچه لیتکوین از بسیاری جهات مانند بیت کوین است، اما سرعت تولید بلوک آن سریع تر است و از این رو زمان تأیید تراکنش سریع تری را ارائه می دهد. به غیر از توسعه دهندگان، تعداد بیشتری از بازرگانان هستند که لیت کوین را قبول می کنند. از ژانویه 2021، سرمایه بازار لیتکوین 10.1 میلیارد دلار و ارزش توکن 153.88 دلار است که این ششمین ارز رمزنگاری شده در جهان است.

ارز دیجیتالی کاردانو (ADA)

ارز دیجیتالی کاردانو (ADA)
ارز دیجیتالی کاردانو (ADA)

 

کاردانو یک ارز رمزنگاری شده "اثبات سهام ما" است که با رویکرد تحقیق محور توسط مهندسان، ریاضیدانان و کارشناسان رمزنگاری ایجاد شده است. این پروژه توسط شارل هوسکینسون، یکی از پنج عضو بنیانگذار اولیه Ethereum، بنیان گذاشته شد. تیم پشتیبان کاردانو بلاکچین خود را با آزمایشات گسترده و تحقیقات بررسی شده توسط همکاران ایجاد کرد. محققان این پروژه بیش از 90 مقاله در مورد فناوری بلاکچین در طیف وسیعی از موضوعات نوشته اند. این تحقیق ستون فقرات کاردانو است. با توجه به این روند دقیق، به نظر می رسد کاردانو در میان همتایان اثبات سهام خود و همچنین سایر ارزهای دیجیتال بزرگ برجسته است. کاردانو همچنین "قاتل Ethereum" لقب گرفته است، زیرا گفته می شود زنجیره بلوک آن توانایی بیشتری دارد.

ارز دیجیتالی بیت کوین کش (BCH)

ارز دیجیتالی بیت کوین کش (BCH)
ارز دیجیتالی بیت کوین کش (BCH)

 

Bitcoin Cash (BCH) جایگاه مهمی در تاریخ altcoins دارد زیرا یکی از قدیمی ترین و موفق ترین هارد فورک های بیت کوین اصلی است. در دنیای ارزهای رمزنگاری شده، یک چنگال در نتیجه بحث و مجادله بین توسعه دهندگان و استخراج کنندگان اتفاق می افتد. با توجه به غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال، عمده تغییر در کد رمز یا سکه  باید به دلیل توافق عمومی انجام شود. مکانیسم این فرآیند با توجه به ارز رمزنگاری شده خاص متفاوت است.

وقتی جناح های مختلف نمی توانند توافق کنند، گاهی اوقات ارز دیجیتال تقسیم می شود، زنجیره اصلی به کد اصلی خود وفادار می ماند و زنجیره جدید به عنوان نسخه جدید سکه قبلی با تغییر در کد آن شروع به کار می کند.

BCH در آگوست 2017 زندگی خود را در نتیجه یکی از این شکاف ها آغاز کرد. بحثی که به ایجاد BCH منجر شد مربوط به بحث مقیاس پذیری بود. شبکه بیت کوین محدودیتی در اندازه بلوک ها دارد: یک مگابایت (MB). BCH اندازه بلوک را از یک مگابایت به هشت مگابایت افزایش می دهد، با این ایده که بلوک های بزرگتر می توانند تراکنش های بیشتری را درون خود داشته باشند و بنابراین سرعت تراکنش افزایش می یابد. همچنین تغییرات دیگری ایجاد می کند، از جمله حذف پروتکل شاهد تفکیک شده که بر فضای مسدود تأثیر می گذارد. از ژانویه 2021 ، سرمایه بازار BCH 8.9 میلیارد دلار و ارزش هر رمز 513.45 دلار است.

مطالب مرتبط:

ارز دیجیتال Verge (XVG)

ارز دیجیتال Verge (XVG)
ارز دیجیتال Verge (XVG)

 

Verge (XVG) به جای اعتماد به تکنیک های رمزنگاری، به فناوری موجود و آزمایش شده The Onion Router (TOR) و پروژه اینترنت نامرئی (I2P) برای محافظت از هویت کاربران کمک می کند. TOR ارتباطات کاربر را از طریق شبکه توزیع شده از رله ها و تونل هایی که توسط داوطلبان در سراسر جهان پخش می شود، از بین می برد و در نتیجه هویت کاربر را پنهان می کند. از طرف دیگر، IP داده های کاربر را قبل از ارسال از طریق شبکه توزیع جهانی ناشناس، نظیر به نظیر و داوطلبانه رمزگذاری می کند. این امکان را برای مخفی کردن مکان ها و آدرس های IP شرکت کنندگان در معامله فراهم می کند.

Verge وقتی وب سایت محبوب بزرگسالان برای شروع پذیرش پرداخت ارزهای رمزپایه از آن استفاده کرد، خبرساز شد. دلیل اصلی توسعه ویژگی های حریم خصوصی Verge بود.

از تاریخ 4 ژوئیه 2021، Verge با ارزش کل 393.63 میلیون دلار و نرخ ارز 0.024 سنت $ در رتبه 111 قرار گرفت.

ارز دیجیتال DASH

ارز دیجیتال DASH
ارز دیجیتال DASH

 

DASH یک ارز رمزنگاری شده است که به کاربر اجازه می دهد با استفاده از ویژگی PrivateSend آن، ناشناس و خصوصی بودن معاملات خود را انتخاب کند. این امکان را به کاربرانی می دهد که مایلند در استانداردهای نظارتی کشورهای خود باقی بمانند. این ویژگی با پنهان کردن اصل وجوه شما کار می کند. انتخاب استفاده از ویژگی ارسال خصوصی اندکی باعث افزایش هزینه معامله می شود. DASH با استفاده از یک شبکه غیرمتمرکز غیرمتمرکز از سرورها به نام master nodes به این مهم دست می یابد.

از 4 ژوئیه 2021، Dash با ارزش کل بیش از 1.46 میلیارد دلار در رتبه 61 در بازار بود.

Zcash یکی دیگر از ارزهای دیجیتال

Zcash یکی دیگر از ارزهای دیجیتال
Zcash یکی دیگر از ارزهای دیجیتال

 

Zcash  خود را چنین تعریف می کند: "اگر بیت کوین مانند http برای پول باشد، https ،Zcashاست" ، ویژگی های امنیتی و حفظ حریم خصوصی آن را برجسته می کند. Zcash ابزاری رمزنگاری به نام Zero-Knowledge Proof را پیاده سازی کرده و به شرکت کنندگان گزینه ای برای محافظت از معاملات داده است. به شرکت کنندگان این امکان را می دهد تا معاملات انجام دهند بدون اینکه آدرس هرکدام از آنها آدرس دیگری را نشان دهد. اثبات دانش صفر نیز مبلغ معامله را مبهم می کند.

Zcash در رتبه 60 در لیست ارزهای دیجیتال با سقف بازار 1.49 میلیارد دلار قرار دارد و از 4 ژوئیه 2021 با قیمت 122.68 دلار به ازای هر ZEC معامله می شود.

ارز دیجیتال مونرو (XMR)

ارز دیجیتال مونرو (XMR)
ارز دیجیتال مونرو (XMR)

 

مونرو یک ارز امن، خصوصی و غیرقابل ردیابی است. این ارز رمزنگاری شده در آوریل 2014 راه اندازی شد و خیلی زود مورد توجه علاقه مندان و جامعه رمزنگاری قرار گرفت. توسعه این ارز رمزنگاری شده کاملاً مبتنی بر اهدا و جامعه محور است. مونرو با تمرکز زیادی بر تمرکززدایی و مقیاس پذیری راه اندازی شده است و با استفاده از تکنیک ویژه ای به نام "امضاهای حلقه ای" حریم خصوصی کامل را امکان پذیر می کند.

 

شما با کدام یک از ارزهای دیجیتال آشنایی دارید؟

 

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: سینا گلستانی