شنبه, ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۵۴
برای داشتن پوستی صاف و یکدست:

چگونه لکه های تیره پوست را از بین ببریم؟

برای داشتن پوستی صاف و یکدست:
همه آرزو دارند پوستی شفاف، یکدست و درخشان  داشته باشند. اگرچه چیزی به نام پوست کامل وجود ندارد، اما برخی از مشکلات پوستی مانند هایپرپیگمنتیشن ممکن است باعث ناهمواری بیش از حد طبیعی پوست شود. برای از بین بردن پوستی چه باید کرد؟

تیتربرتر: برای از بین بردن لکه های تیره پوست استفاده از پرایمر صورت و کانسیلر می تواند کمک می کند، اما آیا می دانید که می توانید به طور طبیعی رنگ پوست خود را یکنواخت کنید؟ اگر ساعت ها به بهترین روش برای آرایش خود وقت بگذارید، ممکن است از کشف روش های طبیعی و ارگانیک برای درمان ناهمواری رنگ پوست بهره مند نشوید. اولین و اصلی ترین اقدامی که باید برای حل هر مسئله پوستی انجام دهید، یافتن علت اصلی آن است. اجازه دهید در مورد برخی از دلایل اصلی ایجاد ناهمواری در رنگ پوست بحث کنیم.

چه عواملی باعث ایجاد لکه های پوستی می شوند؟

چه عواملی باعث ایجاد لکه های پوستی می شوند؟
چه عواملی باعث ایجاد لکه های پوستی می شوند؟

 

نور خورشید

ملانین رنگدانه ای است که توسط ملانوسیت ها تولید می شود. این ماده مسئول رنگ مو، چشم و پوست ما است. شما می توانید تولید بیش از حد ملانین را پس از یک روز در معرض نور خورشید و هنگامی که پوست شما برنزه می شود، مشاهده کنید. ملانوسیت ها در پاسخ به قرار گرفتن در معرض آفتاب تولید ملانین را افزایش می دهند. با افزایش سطح تولید ملانین، رنگدانه رنگ قهوه ای تیره در سطح پوست پخش می شود. این لکه ها هنگام تولید بیش از حد ملانین تشکیل می شوند و می توانند از نظر رنگ، اندازه و شکل متفاوت باشند. اشعه ماورا بنفش با ایجاد تیره تر از مناطق دیگر، به سلول های پوست شما را آسیب می زند. 

التهاب پوست

التهاب پوست، ناشی از آکنه یا جراحات مانند بریدگی، شعله ور شدن اگزما و سوختگی، هرگز خوشایند نخواهد بود. علاوه بر اینکه ناراحت کننده است، می تواند به صورت زخم یا لکه های تیره نیز یادآوری کند. هنگامی که پوست روند بهبودی را طی می کند، محافظ طبیعی ما، ملانین، تحریک می شود. در نتیجه، رنگ پوست ما در این نقاط تیره می شود. 

خشکی

پوست خشک اغلب فاقد چربی پوست است و باعث می شود به راحتی ترک بخورد. پوست ناسالم یا آسیب دیده باعث تحریک ملانین می شود که منجر به تغییر رنگ و تکه تکه شدن پوست می شود.

بالا رفتن سن

لکه های پیری، که به آن لنتیژین های خورشیدی نیز می گویند، تکه های تیره هستند که با افزایش سن در اثر آسیب خورشید ایجاد می شوند. با گذشت زمان، این وصله های تیره معمولاً تاریک می شوند و بیشتر دیده و برجسته می شوند. لکه های پیری بیشتر در افراد با رنگ پوست روشن تر دیده می شود، اگرچه می تواند روی تمام رنگ های پوست تأثیر بگذارد. آنها معمولاً صاف، بیضی شکل و بژ، قهوه ای یا سیاه رنگ هستند.

عدم تعادل هورمونی

انجام تغییرات هورمونی در بدن به همان اندازه که هست کافی است، اما افسوس که آنها همچنین می توانند باعث ایجاد لکه های تیره پوست شوند. به خصوص اگر به نوعی از داروهای ضد بارداری یا باردار هستید، عدم تعادل در هورمون ها منجر به تولید زیاد ملانین می شود. 

آلودگی هوا

گرچه نمی توانید آنها را ببینید، اما ذرات شناور در هوا مانند دود، مواد شیمیایی ، گرد و غبار و دی اکسید کربن همیشه وجود دارند. این ذرات می توانند به منافذ پوست نفوذ کنند و با ورود به منافذ، سیستم ایمنی بدن به حالت دفاعی در می آید. پوست شما شروع به تولید ملانین اضافی می کند. در نتیجه، پوست شما ناهموارتر می شود. 

با آگاهی از علل زمینه ای ایجاد ناهمواری پوست، اکنون می توانید درمان آن را شروع کنید. برای از بین بردن لکه های تیره پوست اقدامات زیر را انجام دهید:

یک روال مراقبت از پوست خود را انتخاب کنید

یک روال مراقبت از پوست خود را انتخاب کنید
یک روال مراقبت از پوست خود را انتخاب کنید

 

اولین و اصلی ترین اقدامی که باید انجام دهید انتخاب محصولات متناسب با نوع پوست شما است. استفاده از محصولات نامناسب می تواند منجر به مشکلات اضافی مانند آکنه یا خشکی، پوسته پوسته شدن شود

پوست خشک

اگر پوست خشکی دارید، باید به دنبال مخلوط هایی با روغن یا چربی بیشتر از آب باشید. محصولات دارای فیلم لیپیدی، پوست ترک خورده را صاف کرده و از از دست دادن بیشتر آب از اپیدرم (بیرونی ترین لایه پوست) جلوگیری می کند. بنابراین، از محصولاتی استفاده کنید که دارای مواد اتصال دهنده آب مانند اوره، گلیسیرین و اسید لاکتیک هستند. این مواد باعث افزایش اثرات آبرسانی مرطوب کننده ها می شوند.

پوست مختلط

اگر پوست مختلط دارید، باید مراقبت ویژه ای داشته باشید. برای مناطق خشک، شما باید از محصولاتی استفاده کنید که حاوی روغن یا چربی بیشتری نسبت به آب هستند و برای مناطق روغنی، برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ، باید از محصولاتی استفاده کنید که حاوی آب بیشتری نسبت به روغن ها و لیپیدها هستند.

پوست طبیعی

اگر پوستی نرمال دارید، باید تمیز و مرطوب نگه داشتن پوست را بدون چربی بیش از حد تمرکز کنید. بنابراین، از فرمول امولسیون روغن برای روز در آب استفاده کنید و از فرمول امولسیون روغن در آب برای استفاده در شب توصیه می شود.

پوست چرب

در انواع پوست های چرب فقط باید از مایعات بدون روغن استفاده شود. محصولات مراقبت از پوست امولسیون روغن در آب را پیدا کنید که دارای برچسب uncomedogenic باشد. این محصولات احتمال گرفتگی منافذ بزرگ شده را کاهش می دهند.

همچنین فراموش نکنید که به طور مرتب پوست خود را لایه برداری کنید. لایه برداری از پوست شما نقشی اساسی در مدیریت ناهموار بودن رنگ پوست دارد. لایه برداری به مواد اصلاح کننده موجود در پاک کننده ها، تونرها، سرم ها و مرطوب کننده ها کمک می کند تا به لایه اپیدرم پوست نفوذ کنند. ابتدا باید سلول های پوستی مرده و کسل کننده را از سطح خارج کنید تا مواد مناسب بتوانند کار خود را انجام دهند. بنابراین یک لایه بردار مناسب برای نوع پوست خود پیدا کنید. برای پاک کردن لکه های تیره دو بار در هفته استفاده کنید.

ایجاد تغییر در سبک زندگی برای پیشگیری از لکه های تیره پوست

ایجاد تغییر در سبک زندگی برای پیشگیری از لکه های تیره پوست
ایجاد تغییر در سبک زندگی برای پیشگیری از لکه های تیره پوست

 

در زیر چند تغییر در سبک زندگی وجود دارد که می توانید برای بهبود و یکدست شدن پوست خود ایجاد کنید.

1. هیدراته بمانید

همانطور که همه ما می دانیم، نوشیدن حداقل هشت لیوان آب به جوانی و درخشندگی پوست کمک می کند. همچنین به تجدید پوست و کاهش علائم اولیه پیری کمک می کند. نوشیدن آب بهترین راه برای هیدراته ماندن است. همچنین از مصرف نوشیدنی های گازدار خودداری کنید و یا قند اضافه کنید زیرا این نوشیدنی ها باعث جوش زدن و تجمع روغن می شوند. الکل نیز می تواند پوست را خشک کند. ماندن در معرض آفتاب برای مدت طولانی باعث هایپرپیگمنتیشن می شود. برای محافظت از پوست در برابر آفتاب تا حدی، حتماً در طول روز حتی در زمستان ها ضد آفتاب بزنید. هر وقت مستقیماً زیر آفتاب قرار گرفتید دوباره آن را اعمال کنید. این امر همچنین به حفظ لک های پیری کمک می کند. 

2. یک رژیم غذایی متعادل برای کنترل لکه های تیره پوست

فقط درمان پوست خود را به استفاده از محصولات مناسب مراقبت از پوست محدود نکنید. در نظر بگیرید که آن را به سطح بعدی برسانید و از داخل درمان کنید. پرهیز از انواع غذاهای غیر ضروری در هنگام حفظ سلامت پوست ضروری است. این غذاهایی که  ممکن است باعث برافروختگی و ایجاد رنگ های تیره پوست شوند. برخی از غذاها مانند میان وعده های شیرین نیز می توانند سرعت ایجاد لکه های پیری و ایجاد رنگ های ناهموار را تسریع کنند. بنابراین، اجتناب از آنها به دستیابی به رنگ پوستی دلخواه شما کمک می کند.

مواد غذایی برای جلوگیری از لکه های تیره پوست

  • الکل: الکل باعث گشاد شدن رگ های خونی می شود. این منجر به صورت برافروخته می شود.
  • غذاهای پرادویه: غذاهای پرادویه باعث افزایش قرمزی می شوند.
  • غذاهایی که سرشار از قندهای تصفیه شده هستند.
  • محصولات لبنی: محصولات لبنی می توانند باعث تحریکات مختلف پوستی، از جمله آکنه شوند.
  • غذاهای چرب یا بیش از حد فرآوری شده.

مصرف مقادیر زیادی میوه و سبزیجات تازه پوست شما را از درون بهبود می بخشد. آنها همچنین در مبارزه با لکه های خورشید کمک می کنند و به پوست شما محافظت شایسته ای در برابر رادیکال های آزاد می دهند. حفظ یک رژیم غذایی متعادل یک راه حل دائمی و طولانی مدت برای درمان رنگ ناهموار پوست است.

مواد غذایی مناسب شامل:

  • چای سبز 
  • مرکبات 
  • ماهی 

مطالب مرتبط:

ورزش منظم برای درمان لکه های تیره پوست

ورزش منظم برای درمان لکه های تیره پوست
ورزش منظم برای درمان لکه های تیره پوست

 

اگر یک سبک زندگی سالم و متناسب را می خواهید، باید پنج روز در هفته حداقل به مدت سی دقیقه ورزش کنید. وقتی بدن خود را متناسب نگه دارید، گردش خون بهتر را تضمین می کنید، این امر به تولید سلول های پوستی جدید کمک می کند. تولید سلول های پوستی هنگام رسیدن به حتی رنگ پوست و داشتن ظاهری سالم بسیار مهم است.

 درمان های خانگی برای لکه های تیره پوست

 درمان های خانگی برای لکه های تیره پوست
 درمان های خانگی برای لکه های تیره پوست

 

موارد زیر درمان های خانگی مختلفی است که می توانند لکه هایتیره پوست شما را درمان کنند و رنگ پوست یکنواختی را که آرزو دارید، به شما بدهند. 

1. لیمو

لکه های تیره که باعث تیرگی بعضی از نقاط پوست می شوند ، همیشه با ضعف اسیدیته لیمو، درمان می شوند. غنی بودن ویتامین C و سایر ترکیبات ضد التهاب موجود در لیمو، آن را به یک داروی عالی برای هر نوع مشکل پوستی تبدیل می کند. با این حال، قبل از استفاده از آن در ناحیه آسیب دیده از آفتاب سوختگی، مطمئن شوید که رقیق شده است تا پوست شما نسوزد.

2. جوش شیرین

مواد معدنی و نمک کربنات موجود در جوش شیرین برای روشن شدن لکه های ناهموار پوست بسیار عالی است. همچنین خاصیت لایه برداری جوش شیرین به ایجاد یک اثر پاک کنندگی و آرامش بخشی طبیعی به پوست کمک می کند.

3. پودر زردچوبه

همانطور که همه ما می دانیم، زردچوبه یک داروی گیاهی آزمایش شده برای مشکلات پوستی متعدد است. به طور گسترده ای به عنوان یک درمان طبیعی برای روشن شدن پوست مات استفاده می شود.

4. مولتی میتی

مولتی میتی، برای اصلاح تعداد زیادی از مشکلات پوستی محسوب می شود. خاصیت ضد میکروبی ذاتی و ترکیبات تقویت کننده پوست به روشن شدن قابل توجه پوست، پاکسازی منافذ آلودگی و جلوگیری از آکنه کمک می کند.

5. لایه بردار عسل و بلغور جو دوسر

عسل منبع بسیار خوبی از ترکیبات ضد میکروبی است. این ترکیبات در از بین بردن باکتری هایی که باعث آکنه و تحریک می شوند، کمک می کنند. از طرف دیگر، بلغور جو دوسر به آرام کردن تحریک و به حداقل رساندن قرمزی کمک می کند و پوست مرده را به آرامی از بین می برد.

6. سرکه سیب و آب پیاز

سرکه سیب این روزها به عنوان یک داروی درمانی محبوب شده است و برای پوست، ناخن، سلامتی مو توصیه می شود. وقتی با آب پیاز ترکیب شود، به عنوان یک درمان عالی برای روشن شدن لکه های تیره عمل می کند.

 

شما برای درمان لکه های تیره پوست چه اقداماتی را انجام می دهید؟

 

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: زهرا فرامرزی