شنبه, ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۳۸

نحوه محاسبه مالیات جدید خودرو در سال 1400

نحوه محاسبه مالیات جدید خودرو در سال 1400
شرایط جدید محاسبه مالیات جدید خودرو در سال 1400 مشخص شد.

به گزارش تیتربرتر؛ از طریق مالیات خودرو در حقیقت دولت می تواند بخشی از هزینه‌های مورد نیاز خود را تامین مالی کند که بر اساس این سیاست، کلیات طرح دریافت مالیات و قوانین و مقررات دقیق مربوط به آن را در بخش‌های مختلف اقتصادی تدوین کرده است.

مالیات بر خودروهای میلیاردی، موضوعی است که سال گذشته از سوی دولت مطرح شده و بر اساس این مصوبه مجلس، برخی از افراد که دارای خودروای گران‌بها هستند سالانه مکلف به پرداخت مالیات هستند.

بر اساس تصمیمی که مجلس شورای اسلامی در رابطه با بودجه سال 1400 گرفت، این امکان برای دولت فراهم شد که مازاد بر دریافت مالیات‌های گذشته، مالیات دیگری از محل خودروهای لوکس دریافت کند.

زمان اجرایی سازی مالیات خودرو

زمان اجرایی سازی مالیات خودرو
زمان اجرایی سازی مالیات خودرو

 

طبق طرح مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه که تا شهریور ماه قرار است به صحن علنی رود، سود حاصل از فروش خودرو طی مدتی نگهداری مشمول مالیات می‌شود. مالیات دیگر خودرو مربوط به خودروهای لوکس با ارزش بیش از یک میلیارد تومان است که تا بهمن ماه باید اخذ شود و مالیات بر نقل‌وانتقال و شماره گذاری خودروهای تولید داخل و وارداتی نیز به قوت خود باقی است.  

مالیات بر عایدی سرمایه طرح مجلس است که مدتی از تصویب کلیات آن می‌گذرد و اجرای کامل آن به دولت بعدی می‌رسد؛ به گونه‌ای که پورابراهیمی - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس - گفته که ظرف یک ماه آینده تلاش خواهیم کرد تا تمامی نظرات کارشناسان اتاق بازرگانی، صاحب‌نظران و متخصصان را در مورد بحث مالیات بر عایدی سرمایه جمع‌آوری و جمع بندی کنیم و تا اواخر شهریور ماه نیز گزارش رسمی و نهایی آن را در کمیسیون اقتصادی تصویب و به صحن علنی ارائه کنیم.

در این طرح، اگر فردی خودرو بخرد و سپس اقدام به فروش آن کند، باید از محل سود این معامله طبق مدت نگهداری آن سرمایه، بخشی را به عنوان مالیات پرداخت کند. 

نحوه محاسبه مالیات خودرو در سال 1400

نحوه محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه در بازار خودرو براساس مدت زمان نگهداری، در سال اول ۳۰ درصد، سال دوم ۲۰ درصد و سال سوم ۱۰ درصد است. 

نگهداری خودرو خریداری شده از سال چهارم به بعد معاف از مالیات می‌شود. 

به عنوان مثال، اگر خودرویی به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان خریده و پس از یک سال آن به قیمت ۶۰۰ میلیون تومان فروخته شود، سودی که از این فروش حاصل شده معادل ۱۰۰ میلیون تومان است که مالیات آن براساس یک سال نگهداری ۳۰ درصد محاسبه می‌شود و باید ۳۰ میلیون تومان مالیات بپردازید.

زمان اجرای مالیات خودروهای لوکس

همچنین، به جز مالیات بر عایدی سرمایه طبق بودجه سالجاری باید صاحبان خودروهای لوکس که ارزش آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد، تا بهمن سال‌جاری مالیات بپردازند. 

شرایط پرداخت مالیات خودرو

شرایط پرداخت مالیات خودرو
شرایط پرداخت مالیات خودرو

 

طبق قانون، تمام مالکان انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان هر سال مجموع ارزش آن ها بیش از یک میلیارد تومان باشد به شرح زیر مشمول مالیات سالانه خودرو هستند: 

  1. تا ۱.۵ میلیارد نسبت به مازاد یک میلیارد تومان؛ یک درصد
  2. تا مبلغ سه میلیارد نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان؛ دو درصد
  3. تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان؛ سه درصد
  4. نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان؛ چهار درصد

تشریح مالیات نقل‌وانتقال و شماره گذاری خودرو 

از سوی دیگر، انواع خودروهای داخلی و وارداتی به استثناء ماشین‌های راهسازی، کارگاهی، معدنی و کشاورزی و شناورها، مشمول مالیات نقل و انتقال هستند.

در این زمینه، مبنای محاسبه مالیات نقل‌وانتقال برای خودروهای تولید داخل بهای فروش آن‌ها و برای خودروهای وارداتی، مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی آن‌ها مبنای محاسبه این مالیات است. 

علاوه براین، انواع خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت، براساس رتبه انرژی آنها که به تأیید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده است، طبق نرخ های مربوطه مشمول مالیات و عوارض سبز می‌شوند که اساس مأخذ مالیات و عوارض موضوع این ماده، قیمت فروش کارخانه در مورد تولیدات داخلی و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی برای خودروهای وارداتی است.

مطالب مرتبط:

زمان پرداخت مالیات خودرو

طبق این طرح کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودرو‌های تحت تملک خود و فرزندان کمتر از هجده سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت نمایند.

ثبت نقل و انتقال خودروهایی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع گردیده است قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است.

متخلفین از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسؤولیت تضامنی دارد.

آیین‌نامه اجرائی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می‌شود و حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

مدارک لازم برای ارائه اظهارنامه مالیاتی خودرو

اولین مدرک و نشان شناسایی که در همه جا اعتبار دارد، کارت ملی و شناسنامه هر فردی است که البته باید جدید باشد.

دومین مدرکی برای اظهارنامه، مدارک شناسایی خودرو و مدارک مالکیت آن است. این مدارک شامل سند کمپانی خودرو، سند قطعی و بنچاق، اگه خودرو خارجی باشد برگ ترخیص از گمرک، اگر لیزینگی است قرارداد اجاره به شرط تملیک، وکالت نامه و نامه مزایده و برگ سبز خودرو است.

علی اصغر خانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰، در تشریح مصوبات جلسه کمیسیون متبوعش، اظهار داشت: در این جلسه موضوع اخذ مالیات از خانه‌های خالی و ایجاد درآمد از این محل برای دولت مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

وی افزود: پس از بحث و تبادل نظر در این باره با موافقت اعضای کمیسیون تلفیق ۲ هزار میلیارد تومان از محل اخذ مالیات از خانه‌های خالی در سال ۱۴۰۰ برای دولت درامد پیشبینی شد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ با اشاره به مصوبه دیگر اعضای کمیسیون تلفیق در جلسه امروز، بیان داشت: موضوع دیگر بحث اخذ مالیات از خودرو‌های لوکس بود که مخالفان و موافقان این موضوع دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

خانی با بیان اینکه اعضای کمیسیون با اخذ مالیات از خودرو‌های لوکس در سال آینده موافقت کردند، بیان داشت: پس از تبادل نظر در این باره مقرر شد تا کارگروهی تشکیل شود و بر اساس قیمت خودروهای لوکس و معیار‌های دیگر مالیات‌هایی برای این خودرو‌ها تعیین کنند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ اضافه کرد: مقرر شد تا کارگروه مربوطه هر چه سریعتر تشکیل شده تا بر اساس معیار و ملاک‌هایی میزان اخذ مالیات از خودرو‌های لوکس را تعیین کند تا پیش از ارسال گزارش کمیسیون تلفیق برای بررسی در جلسه علنی این موضوع نیز در بخش درآمدی بودجه تعیین تکلیف شود.

برای اطلاع از آخرین قیمت خودرو کلیک کنید

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: حمیرا فغانی