پنج شنبه, ۳۱ تیر ۱۴۰۰ ۱۴:۳۱
یکی از عللهای استرس و افسردگی:

چگونه بفهمم عزت نفس پایینی دارم؟

یکی از عللهای استرس و افسردگی:
عزت نفس چیزی بیش از این است که فقط به طور کلی خود را دوست داشته باشید، همچنین به معنای باور داشتن لیاقت عشق و ارزش گذاری برای افکار، احساسات ، عقاید، علایق و اهداف خودتان است.

تیتربرتر: عزت نفس نه تنها در احساس و رفتار با خود تأثیر می گذارد بلکه می تواند در نحوه برخورد دیگران با شما نیز نقش داشته باشد. این می تواند بر انگیزه شما برای پیگیری مواردی که در زندگی می خواهید و توانایی شما در ایجاد روابط سالم و حمایتی تأثیر بگذارد. عزت نفس ضعیف می تواند بر افکار، احساسات و الگوهای رفتاری فرد تأثیر بگذارد. گاهی اوقات این علائم می توانند بیشتر نمایان شوند، اما در برخی موارد بسیار کمتر می توانند باشند.

برخی از افراد با عزت نفس پایین در مورد خود صحبت منفی می کنند، در حالی که برخی دیگر برای اطمینان از اینکه دیگران از آن ها راضی هستند از تلاش خود منصرف می شوند. در هر صورت، این کمبود ارزش شخصی می تواند تأثیر منفی جدی بر زندگی و سلامتی فرد داشته باشد.

نشانه های عزت نفس پایین

نشانه های عزت نفس پایین
نشانه های عزت نفس پایین

 

اعتماد به نفس ضعیف

افراد با اعتماد به نفس پایین تمایل به عزت نفس پایینی دارند و بالعکس. اعتماد به نفس به خود و توانایی های شما این امکان را می دهد که بدانید برای مدیریت موقعیت های مختلف می توانید به خود اعتماد کنید. اعتماد به نفس به این معنی است که شما احساس راحتی و اطمینان می کنید در بسیاری از مواردی که ممکن است در زندگی با آن ها روبرو شوید، می توانید نقش مهمی را در سلامت عمومی خود ایجاد.

مقایسه منفی اجتماعی

مقایسه اجتماعی گاهی اوقات می تواند عملکرد مثبتی داشته باشد و احساس خود شخص را تقویت کند. با این حال، مقایسه خود با دیگران نیز می تواند در آسیب رساندن به عزت نفس نقش داشته باشد. افرادی که دارای عزت نفس پایین هستند ممکن است بیشتر در مقایسه با معیارهای اجتماعی رو به بالا شرکت کنند یا خود را با افرادی مقایسه کنند که فکر می کنند بهتر از خودشان هستند. مقایسه اجتماعی رو به بالا همیشه بد نیست. بعضی اوقات این مقایسه ها می توانند منبع اطلاعات و الهام بخشی برای پیشرفت باشند. با این وجود، هنگامی که افراد دچار احساس عدم کفایت یا ناامیدی می شوند، می تواند عزت نفس را مهار کند.

نگرانی و شک به خود

حتی پس از تصمیم گیری، افرادی که عزت نفس پایینی دارند اغلب نگران این هستند که انتخاب اشتباهی کرده اند. آن ها در عقاید خود شک دارند و ممکن است اغلب به جای اینکه به انتخاب خود پایبند باشند، به آنچه دیگر انتخاب می کنند فکر کنند. این امر اغلب می تواند منجر به حدس و گمان زیادی در مورد اعتماد به نفس شود، که تصمیم گیری در مورد زندگی خود را برای افراد با اعتماد به نفس پایین دشوار می کند.

مشکل در پذیرش بازخورد مثبت

عزت نفس پایین رابطه مستقیمی با عدم پذیرش بازخورد مثبت است. از آنجا که آن ها نظر مثبتی در مورد خود ندارند، پذیرفتن تعریف و تمجید از دیگران دشوار است. این بازخورد مثبت اغلب با سو ظن و بی اعتمادی روبرو می شود. این کلمات تعارفی با اعتقادات آن ها در مورد خودشان همخوانی ندارد، بنابراین افرادی که دارای مشکلات عزت نفس هستند حتی ممکن است احساس کنند که شخص مقابل آن ها را مسخره کرده است.

گفتگوی منفی با خود

عزت نفس پایین باعث می شود افراد بیش از نقاط قوت خود بر روی نقایص خود تمرکز کنند. به نظر می رسد که آنها به جای اینکه خود را با گفتگوی مثبت بسازند، همیشه حرف های منفی برای خود دارند. آن ها هنگامی که اوضاع اشتباه پیش می رود، خود را سرزنش می کنند و همیشه برخی از جنبه های خود را نقص می بینند.

ترس از شکست

از آنجا که آن ها اعتماد به نفس و عزت نفس در توانایی های خود ندارند، توانایی خود را در راه رسیدن به موفقیت شک می کنند. در حالی که آن ها ممکن است از شکست ترس داشته باشند، اما تمایل دارند که از چالش ها اجتناب کنند یا بدون اینکه واقعاً تلاش کنند سریع تسلیم می شوند. این ترس از شکست را می توان در رفتارهایی مانند رفتار در هنگام خراب شدن کارها یا جستجوی راه هایی برای پنهان کردن احساس عدم کفایت مشاهده کرد. 

مطالب مرتبط:

تأثیر عزت نفس پایین

تأثیر عزت نفس پایین
تأثیر عزت نفس پایین

 

تحقیقات نشان می دهد که عزت نفس پایین با تعدادی از مشکلات بهداشت روان مرتبط است:

  • اضطراب
  • اختلالات اشتها
  • پریشانی احساسی
  • اختلال هراس
  • رفتارهای پرخطر 
  • اختلال اضطراب اجتماعی 
  • مصرف مواد
  • فشار روحی

عزت نفس پایین می تواند دستیابی به اهداف شما و ایجاد روابط سالم و حمایتی را دشوارتر کند. همچنین می تواند در بروز برخی مشکلات و شرایط بهداشت روان از جمله اضطراب و افسردگی نقش داشته باشد. تحقیقات همچنین نشان داده است که افرادی که از اعتماد به نفس پایینی برخوردار هستند نیز در معرض خطر تفکر خودکشی قرار دارند.

چگونه عزت نفس بسازیم؟

چگونه عزت نفس بسازیم؟
چگونه عزت نفس بسازیم؟

 

اگر با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کنید، مواردی وجود دارد که می توانید برای بهبود احساس خود نسبت به خود انجام دهید. برخی از این استراتژی ها عبارتند از:

به افکار خود توجه کنید

توجه به افکار منفی خودکار را که هر روز دارید شروع کنید. هنگامی که افکار منفی متوقف می شوند، مهم است که برای شناسایی آن ها و جایگزینی تفکر مفید و مثبت به جای تفکر منفی، تلاش کنیم.

خودت را ببخش

اگر شما تمایل دارید که به اشتباهات یا شکست های خود دقت کنید، مهم است که یاد بگیرید چگونه خود را ببخشید و ادامه دهید. با انجام این کار می توانید تمرکز خود را بر روی کارهایی که می توانید در آینده بهتر انجام دهید به جای موارد منفی که در گذشته رخ داده است، حفظ کنید.

خودت را  بپذیر

مهم است که این ایده را که برای داشتن ارزش باید کامل باشید، کنار بگذارید. روی پذیرفتن آنچه امروز هستید کار کنید. این بدان معنا نیست که شما اهداف یا چیزهایی ندارید که ممکن است بخواهید روی آن ها کار کنید، اما مهم این است که تشخیص دهید لیاقت عشق و احترام از خود و دیگران دقیقاً همانطور که الان هستید را دارید.

برای خود ارزش قائل باشید

وقت بگذارید و به چیزهایی که به دست آورده اید و چیزهایی که به آن ها افتخار می کنید فکر کنید. به خودتان اجازه دهید بدون مقایسه و تمرکز روی چیزهایی که می خواهید تغییر دهید، از ارزش و استعداد خود قدردانی کنید. برای اینکه به خودتان ارزش دهید نیازی به بهتر بودن ندارید، اما یادگیری ارزش دادن به خود می تواند به شما کمک کند تا در جهت اهداف خود تلاش کنید.

راه های ایجاد عزت نفس

راه های ایجاد عزت نفس
راه های ایجاد عزت نفس

 

  • کاری کنید که به شما احساس خوبی بدهد.
  • از نظر جسمی فعال باشید، ورزش می تواند به بهبود خلق و خو کمک کند.
  • به چیزی فکر کنید که در آن مهارت دارید.
  • یک دفتر قدردانی داشته باشید.
  • یک فکر منفی را به چالش بکشید.
  • با افرادی وقت بگذارید که به شما احساس خوبی می دهند.
  • داوطلب کمک به دیگران شوید.
  • به یاد داشته باشید که همه اشتباه می کنند.
  • موفقیت های خود را، چه موفقیت های بزرگ و چه کوچک، جشن بگیرید.
  • از پادکست ها و کتاب های انگیزشی استفاده کنید.

عزت نفس در توانایی شما در دستیابی به اهداف، ایجاد روابط سالم و احساس خوب نسبت به آنچه که هستید، نقش مهمی دارد. در حالی که همه افراد هر چند وقت یکبار با اعتماد به نفس خود دست و پنجه نرم می کنند، عزت نفس پایین می تواند بر توانایی شما در احساس خوشبختی تأثیر بگذارد و حتی می تواند شما را در معرض شرایط بهداشت روانی مانند اضطراب و افسردگی قرار دهد.

اگر علائم اعتماد به نفس و عزت نفس پایین را تجربه می کنید، روش هایی وجود دارد که می توانید از آن ها کمک بگیرید. صحبت با یک پزشک یا یک روانشناس متخصص را در نظر بگیرید. یک روانشناس می تواند به شما کمک کند الگوهای فکری که باعث کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس می شوند را تغییر دهید.

تغییر دیدگاه شما نسبت به خود ممکن است کمی وقت و تلاش ببرد، اما با گذشت زمان می توانید یاد بگیرید که خودتان را برای آنچه که هستید بهتر ببینید و دوست بدارید.

 

آیا شما عزت نفس بالایی دارید، راهکارها و تجربیات خود را برای کاربران به اشتراک بگذارید.

 

 

 

 

آنچه دیگران میخوانند:

نویسنده: مهرداد اکبری