پنج شنبه, ۳۱ تیر ۱۴۰۰ ۱۲:۴۸
در مراسم بهره برداری از طرح ملی نفت:

فیلم| حمله روحانی به مجلس برای تحریم ها

در مراسم بهره برداری از طرح ملی نفت:
روحانی علت عدم لغو تحریم ها را طرح مجلس دانست.

به گزارش تیتربرتر؛ رئیس جمهور با بیان اینکه دولت در زمینه مهار کرونا و رفع تحریم به مسئولیت خود عمل کرد، گفت: در زمینه رفع تحریم ها اگر قانون مجلس جلوی ما را نگرفته بود ما تا قبل از عید تحریم ها را برداشته بودیم، ویدئو صحبت های روحانی درباره اعتراض مردم خوزستان را در پایان این خبر ببینید.

صحبت های تند روحانی بر علیه مجلس

صحبت های تند روحانی بر علیه مجلس
صحبت های تند روحانی بر علیه مجلس

 

 حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور پس از اتمام آیین بهره برداری از طرح های ملی در حوزه نفت طی سخنانی اظهار داشت: دشمن وقتی خواست در جنگ اقتصادی با ما بجنگند عمدتا در دو میدان وارد جنگ شد یکی در میدان صادرات نفت و دوم در زمینه بانک و نقل و انتقال پول که بسیار تاثیر گذار بود و آمریکا بر روی این تحریم ها حساب کرده بو که وقتی شریان نقل و انتقال مالی  و صنعت نفت که پیشران اقتصاد ایران است را مختل کنند و جلوی صادارت نفت را بگیرند این امکان برای ایران نیست که از هیچ ارزی برای تامین نیازمندی های خود استفاده کند.

وی افزود: ولی ما در مدت 4 ماه اول امسال تاکنون بیش از 5 میلیارد دلار ارز برای دارو و کالاهای اساسی تامین کردیم. اگر کشور ارز نداشته باشد چطور می تواند نهاده های کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی  را وارد کند و حتی واکسن که ما نزدیک 500 میلیون دلار به واردات و خرید واکسن اختصاص دادیم که این روزها در حال وارد شدن به کشور است و در این هفته یک شرایط مناسبی برای واکسیناسیون در کشور ایجاد می شود در حالی که بیش از 9 میلیون نفر تاکنون واکسن زده اند.

روحانی گفت: ما دو قول به مردم دادیم یکی در زمینه کرونا بود که تا حدی مهار کنیم و دیگری در زمینه رفع تحریم بود که در هر دو زمینه ما با قاطعیت می گوییم که دولت به مسئولیت خود عمل کرده است. در زمینه رفع تحریم ها اگر قانون مجلس جلوی ما را نگرفته بود تا قبل از عید تحریم ها را برداشته بودیم و در گزارش وزیر امور خارجه به مجلس نیز کاملا مشخص است که ما به چه توفیقاتی دست پیدا کردیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در این دو سال ما نشان دادیم که علی رغم تحریم، فشار و جنگ تنها به فکر تامین مواد خوراکی و نیازهای ضروری مردم نیستیم بلکه طرح های بزرگ توسعه ای را دنبال کردیم و به نتیجه رساندیم.این طرح 2 میلیارد دلاری به دنیا اعلام می کند که ما توان سرمایه گذاری را داریم.

وی افزود: ما پایانه نفتی را که تنها خارک بود متنوع کردیم و از تک پایانه ای خارج شدیم ما در آبان سال 64 که اسکله تی در خارک بمباران شد دو هفته صادارت نفت نداشیتم اما امروز اسکله جدیدی را به وجود آوردیم تا نیازمندی به خلیج فارس در حوزه صادرات نفت را از  کاهش دهیم که این برای اولین بار در تاریخ است. خلیج فارس محدودیت ها و امتیازات خود را دارد اما دریای عمان در واقع وصل شدن به آبهای آزاد بین المللی است و شرایط متفاوتی دارد. 

مطالب مرتبط:

واکنش روحانی به اعتراضات مردم در خوزستان

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران امروزپنجشنبه در مراسم افتتاح پروژه‌های ملی نفت این کشور در رابطه با اعتراضات اخیر مردم استان خوزستان به بحران بی‌آبی گفت: حق مردم خوزستان است که اعتراض کنند و این وسط ممکن است فرد نااهلی از سلاح استفاده کند.

روحانی با بیان این که «خوزستان قلب تپنده ایران است و برای ما همه اهمیت دارد»، اعلام کرد که دستور دادم اسحاق جهانگیری معاون اول شخصا به خوزستان برود

رئیس جمهور ایران گفت: «حساب مردم خوزستان از افراد معدودی که ممکن است شعارهایی بدهند، جداست. از مردم عزیز خوزستان خواهش می‌کنم که مشکل را از طریق قانونی پیگیری کنند و نگذارند دشمن سوءاستفاده کند و البته مردم ما این آگاهی و بیداری را دارند».

رئیس جمهور ایران با اشاره به مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» مجلس ایران تصریح کرد: «اگر قانون مجلس جلوی ما را نگرفته بود، تحریم‌ها را پیش از فروردین برداشته بودیم».

وی در رابطه با روند تامین واکسن کرونا با بیان این که نزدیک 500 میلیون دلار برای خرید واکسن اختصاص داده شده است، ابراز امیدواری کرد: در هفته آینده شرایط خوبی برای واکسیناسیون ایجاد می‌شود. دولت هم در زمینه کرونا و هم در زمینه تحریم وظیفه خود را انجام داد.

خط انتقال نفت خام از گوره به جاسک برای اولین بار در تاریخ، صادرات نفت کشورمان را بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز مقدور می‌کند و در فاز نخست ظرفیت انتقال روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت را دارد.

برای احداث این خط لوله با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان برای اولین بار هزار کیلومتر لوله مقاوم در برابر خوردگی توسط متخصصین کشور ساخته شده است.

همچنین پمپ‌های بسیار عظیم ۲.۵ مگاواتی سازگار با سرویس ترش نیز برای اولین بار در کشور ساخته شده و در این خط لوله مورد استفاده قرار گرفت.

متخصصین کشورمان در جریان احداث این خط انتقال، پایانه صادراتی و گوی شناور برای بارگیری نفت خام را در سواحل مکران ساختند و ۵ تلمبه‌خانه در استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان و ۲ ایستگاه توپک‌رانی در شهرهای بستک و میناب هرمزگان ساخته شده است..

برای احداث این خط لوله در مجموع ۵۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و با بهره‌برداری رسمی از آن برای ۱۰ هزار نفر اشتغال پایدار ایجاد می‌شود.

"بیژن زنگنه" وزیر نفت در سخنان خود در تشریح این طرح  و روند اجرایی و عملیاتی شدن آن گفت: امروز روز تاریخی صنعت نفت ایران است و عملیات صادرات نفت خام ایران از منطقه مکران آغاز می شود.

وزیر نفت با بیان اینکه بیش از ۲۵۰ شرکت در به بهره برداری رسیدن این طرح فعالیت داشته اند، تاکید کرد: این طرح عظیم ملی که در شرایط سخت جنگ اقتصادی اجرایی و عملیاتی شده و امروز افتتاح می شود، جلوه ای از در هم شکست تحریم ها است و زمینه ساز توسعه اقتصادی منطقه مکران خواهد بود.

روحانی پس از ارائه گزارش وزیر نفت، این طرح با عظمت را از افتخارات صنعت ایران زمین دانست و گفت: امروز یک روز تاریخی و بزرگ برای ملت ایران است و هر چه زمان بگذرد اهمیت این مسئله بیشتر برای مردم روشن خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه البته برای دنیا کاملا روشن است که ایران یک اقدام بزرگ را در زمینه صادرات نفت انجام داده است، گفت: داشتن یک پایانه صادراتی نفت خارج از خلیج فارس و در دریای عمان بسیار برای ما ارزشمند و با اهمیت است و از همه افراد، شرکت ها و دستگاه هایی که در به بهره برداری رسیدن این طرح با عظمت تلاش کردند، قدردانی می کنم.

خبر در حال تکمیل است...

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: محسن رضوی