سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۴۰۰ ۱۱:۰۱

ماجرای جنجالی لباس ورزشکاران در المپیک توکیو 2020

ماجرای جنجالی لباس ورزشکاران در المپیک توکیو 2020
لباس ورزشکاران ایران در مسابقات توکیو 2020 مسبب واکنش هایی از اهالی رسانه و ورزش شد.

به گزارش تیتربرتر؛ المپیک از جذاب ترین و پرشکوه ترین میادین ورزشی در جهان است که می توان آن را بزرگترین تورنمنت جهانی یاد کرد که هر ورزشکاری تلاشش را می کند تا در این مسابقات ابتدا حضور و همچنین کسب مدال کند.

titrebartar.com

 

المپیک تاریخچه اش برمیگردد به اواخر قرن نوزدهم که در ابتدا یک جشن مذهبی بود به منظور ادای احترام به زئوس «پادشاه خدایان یونان» برگزار شد و از سال ۷۷۶ قبل از میلاد در المپیا  هر چهار سال یک بار برگزار می شد.که ابتدا ورزشکاران برای مسابقاتی همچون دوندگی، کشتی، بوکس و پرش در آن حضور می یافتند، سپس پیر بارون دوکوبرتن» فرانسوی به کمک دوستان خود در سال ۱۸۸۹ در پاریس همایشی تشکیل داد و اساس بازی‌های جدید المپیک را پایه گذاری کرد و  از سال۱۸۹۶ رسما مسابقات کنونی المپیک شروع به کار کرد.

نخستین حضور ایران در المپیک نیز برمیگردد به سال ۱۹۴۸ که ایران فقط یک برنز بدست آورد. و تا سال 2016 ورزشکاران ایرانی موفق شدند تا در مجموع ۶۹ مدال برای کشورشان تصاحب کنند. ۲۱ مدال طلا، ۲۱ مدال نقره و ۲۷ مدال برنز حاصل تلاش ۵۵ ورزشکار ایرانی در ۱۷ دوره از بازی‌های تابستانی المپیک می‌باشد.بیشترین مدال ایران از تیم کشتی بوده است.

اما حالا پس از پنج سال مسابقات جذاب المپیک با یکسال تاخیر به خاظر کرونا قرار است از جمعه در کشور ژاپن آغاز شود و ورزشکاران ایرانی در میدان رقابت بپردازند.

چیزی که در چند روز گذشته توجه همه را جلب کرده همین لباس های تیم های یرانی در المپیک توکیو بوده و باعث دلخوری و واکنش خیلی ها نسبت به جنس و کیفیت این لباس ها بوده است.

واکنش ها به لباس های ورزشکاران ایران در المپیک توکیو 2020

واکنش ها به لباس های ورزشکاران ایران در المپیک توکیو 2021
واکنش ها به لباس های ورزشکاران ایران در المپیک توکیو 2020

 

در مراسم بدرقه ورزشکاران اعزامی ایران به المپیک توکیو، از لباس رسمی کاروان نیز رونمایی شد. تصاویر لباس‌ها، بلافاصله حجم بی سابقه‌ای از انتقادات رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت.

کمیته ملی المپیک در مراسم بدرقه گروه نخست ورزشکاران اعزامی به بازی های المپیک توکیو از لباس کاروان رونمایی کرد. لباس مردان کت و شلوار سرمه‌ای و برای زنان مانتو و مقنعه فیروزه‌ای با شلوار سفید است.

در حالی که از مدت ها همه منتظر بودند از لباس کاروان رونمایی شود در نهایت در دقیقه ۹۰ این کار انجام شد.

این در حالی است که با توجه به جنجال لباس در المپیک قبلی، برای این دوره و طی سه سال گذشته، کمیته المپیک تبلیغات گسترده‌ای برای «تحول در لباس رژه» انجام داده بود.

تشکیل کارگروه مد و لباس با همکاری وزارت ارشاد، همچنین فراخوان به متخصصین برای انتخاب بهترین طرح، از جمله خبرسازی‌های رضا صالحی امیری رئیس کمیته المپیک جمهوری اسلامی ایران بود.

اما کیفیت محصولات نهایی، حتی نسبت به دوره‌های پیشین ضعیف‌تر است. سوای مرغوبیت لباس‌ها، ناهمگون بودن لباس مردان و زنان کاروان نیز مغایر با همه کشورهایی است که در مراسم افتتاحیه رژه می‌روند.

مریم احمدی استاد دانشگاه و طراح لباس، به سایت آخرین خبر می‌گوید: «مایه تاسف است. شکی نیست که از رانت استفاده شده و غیر از این هم نمی‌تواند باشد. یک برند تازه‌کار که پرسنلش با دمپایی راه می‌روند».

خبرگزاری «تسنیم» عقیده دارد لباس کاروان ایران دلچسب نیست. به طور کلی هیچ رسانه‌ای حتی حاضر به تایید نسبی لباس‌ها نشده است و سایت‌های مختلف با گرایش‌های گوناگون، درباره نامناسب بودن لباس‌ ورزشکاران هم نظرند.

خبرگزاری ایسنا در گزارشی انتقادی‌ نوشته است: «بر خلاف کشورهای دیگر که بهترین نمایش را در رونمایی دارند، در ایران پارچه‌ای چروک در گوشه سالن CIP فرودگاه نصب شده بود و زمانی که ورزشکاران برای عکسبرداری می ایستادند، چروک بودن پارچه، بیشتر در ذوق می‌زد».

خبرگزاری فارس هم نوشته است: «کادر درمان یا کاروان المپیک؟ بی‌سلیقگی به اوج رسید. لباس بانوان بیشتر به لباس مهمانداران هواپیما شباهت دارد. لباس یکدست سفید و بدون رنگ‌آمیزی گرمکن نیز شبیه پوشش کادر درمان شده».

ورزشکاران ملی‌پوش با این دیدگاه هم نظر بودند و یکی از زنان ملی‌پوش در فرودگاه با نارضایتی از دوستان خبرنگارش پرسید: «کاروان آمپول‌زن‌های اعزامی هستیم یا ورزشکاران اعزامی؟»

یکی از زنان ملی‌پوش در فرودگاه با نارضایتی از دوستان خبرنگارش پرسید: «کاروان آمپول‌زن‌های اعزامی هستیم یا ورزشکاران اعزامی؟»

سایت «ورزش» سه هم گزارش خود را با تیتر «بازتاب منفی مانتوی آبی و کت و شلوار پلوخوری» منتشر کرده است.

مطالب مرتبط:

لباس های ایران در المپیک توکیو حذف شد؟

لباس های ایران در المپیک توکیو حذف شد؟
لباس های ایران در المپیک توکیو حذف شد؟

 

به دنبال انتقاد گسترده به طرح لباس رسمی کاروان ایران برای شرکت در افتتاحیه المپیک توکیو، تصمیم به حذف این لباس گرفته شد. خبرآنلاین دوشنبه ۲۸ تیر (۱۹ ژوئیه)  با انتشار این خبر نوشته که استفاده از «ست ورزشی» توسط ورزشکاران‌در مراسم افتتاحیه در دستور کار قرار گرفت.

کیکاوس سعیدی در مواجه با موج انتقادها به خبرگزاری ایسنا گفته بود طراحی و انتخاب لباس کاروان ایران «در تخصص ما نبود و برای همین کار را به گروه مد و لباس وزارت فرهنگ ارجاع دادیم.» به گفته او لباس کاروان ایران از بین ۲۳۰ طرح انتخاب شده است و حتی وزیر ورزش و جوانان هم درباره‌اش نظر داده است.

لباس ورزشکاران زن و مرد کاروان ایران برخلاف سایر کشورها هم‌رنگ و هماهنگ نیست

انتقادها به لباس کاروان ایران یکی دو تا نبوده است. مسئولان حتی در انتخاب پس زمینه نیز زحمت زیادی به خود نداده‌اند. سعیدی در مورد چروک بودن پرده پشت مدل عکاسی گفته است: «پرده تصویر مربوط به ما نبود و محتوای برنامه مربوط به ما بود که با کمک صداوسیما برگزار شد. ما به اسپانسر اجازه داده بودیم اگر تبلیغی دارد، به انجام برساند.»

ایسنا نوشته است امسال نیز وقتی «از لباس کاروان اعزامی ورزشکاران کشورمان به توکیو رونمایی شد، برخی با طرح این پرسش ها که این لباس المپیک است یا کادر درمان و یا مهمانداران هواپیما، طرح ها را به چالش کشیدند.»

اولویت با تولید داخلی

برای این طرح ظاهرا از دو سال پیش "برنامه‌ریزی" شده بود و محصول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارگروه مد و لباس این وزارتخانه بود.

بنا به گفته دبیرکل کمیته ملی المپیک آنها پیشنهادهایی از برندهای خارجی با قیمت پاپین‌ داشته‌اند، اما "اولویت‌"شان  "حمایت از تولید داخل" بوده است.

او دلیل انتخاب رنگی را که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته، گرمای بالای هوا در توکیو دانسته و گفته است: «ما نمی‌توانستیم از رنگ‌های تیره استفاده کنیم و مجبور بودیم برای انتخاب البسه روی رنگ روشن تأکید داشته باشیم.»

رونمایی دقیقه ۹۰

با وجود آنکه المپیک توکیو به خاطر پاندمی کرونا یک سال عقب افتاد، اما مسئولان برنامه‌ریزی و طراحی لباس وزرشکاران ایران بازهم نتوانستند به موقع لباسی درخور ارائه دهند.

کیکاووس سعیدی در مورد "رونمایی دقیقه ۹۰" از لباس‌ها گفته است: «برنامه ما این بود که دو هفته پیش از اعزام مراسم رونمایی از لباس را برگزار کنیم که به‌دلیل شرایط کرونایی یک هفته به تعویق افتاد و پس از آن هم مجددا امکان برگزاری مراسم وجود نداشت.»

این اولین بار نیست که لباس رسمی ورزشکاران ایرانی برای المپیک جنجال برانگیز می‌شود. به گزارش ایسنا طراحی لباس کاروان اعزامی ایران به مسابقات المپیک، سال‌هاست که محل مناقشه بوده و در مواردی، مانند این بار در مواجه با موج انتقاد به تغییر این پوشش منجر شده است.

لباس ورزشکاران مرد "اداری" است و بی هیچ ایده‌ای

ایسنا به نقل از شیرین افلاطونی، طراح پارچه و لباس و مدرس دانشگاه نوشته است: «رکن مهمی در طراحی لباس هم بانوان و هم آقایان وجود دارد که باید با هم هماهنگ باشند؛ ویژگی‌ای که اصلا در طراحی لباسی این دوره، اتفاق نیفتاده بود؛ در حالی که این هماهنگی باید از نظر اتحاد رنگ، طرح و فرم صورت بگیرد.»

لباس وزرشکاران مرد هم بنا به گفته‌های این طراح مناسب نیست و ربطی به ورزش ندارد. افلاطونی به ایسنا می‌گوید طرح لباس مردان کاروان اعزامی " کلاسیک است و طرح و تیپ اداری" دارد. او اضافه می‌کند که در این لباس "هیچ المان خاصی" که "نشان دهد لباس رسمی ما در المپیک است" وجود ندارد و "برای لباس آقایان اصلا طراحی نشده و هیچ ایده ای در نظر گرفته نشده است.»

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: شایان صفرزاده