شنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۰ ۰۸:۰۴
اروپا این بار بهانه تراشی کرد:

مذاکرات برجام آماده فروپاشی

اروپا این بار بهانه تراشی کرد:
دلیل وقفه در مذاکرات احیای برجام مشخص شد.

به گزارش تیتربرتر؛ نایب رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفت:غربی‌ها استاد گرفتن فرصت ها از ملت ایران و فرصت سوزی در برجام هستند.

علت اصلی تاخیر در مذاکرات برجام چیست؟

علت اصلی تاخیر در مذاکرات برجام چیست؟
علت اصلی تاخیر در مذاکرات برجام چیست؟

 

عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای اینکه حسن نیت خود را در اجرای برجام نشان دهد فرصت‌های متعددی را در اختیار غربی‌ها قرار داد گفت: غربی‌ها استاد گرفتن فرصت ها از ملت ایران و فرصت سوزی هستند.

وی با بیان اینکه نباید اسیر فرصت سوزی ها غربی‌ها شویم،ادامه داد: قرار بود در برجام ایران امتیاز بدهد و امتیازاتی را دریافت کند، اما عملاً ما گام به گام امتیاز دادیم و غربی ها به تعهداتشان عمل نکردند.

نماینده اصفهان در مجلس تصریح کرد: بنابراین آنچه که الان واقع شده این است که فرصت های متعددی به طرف‌های مقابل داده شده و عملا آنها به تعهداتشان عمل نکرده اند و الان ایران متناسب با شرایط تصمیم گیری خواهد کرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه پس از این ایران در قالب پادمان با آژانس همکاری خواهد کرد، اظهار  داشت: همکاری‌های فراتر از پادمانی بر اساس قانون مجلس برای لغو تحریم‌ها متوقف شده است.

مقتدایی با بیان اینکه فرصت سه ماهه و پس از آن یک ماهه  غربی‌ها برای انجام تعهدات خود چند روزی است که به پایان رسیده است و آنها عملاً به تعهدات خود عمل نکرده اند، گفت: پس از این تصمیم گیرنده در این زمینه خود ما هستیم و اختیار کشور را در دست دیگران قرار نمی دهیم.

مطالب مرتبط:

بهانه جدید غرب برای فروپاشی برجام

بهانه جدید غرب برای فروپاشی برجام
بهانه جدید غرب برای فروپاشی برجام

 

بدعهدی امریکا در روند مذاکرات احیای برجام و مخالفت با شروط ایران برای لغو همه تحریم‌ها، مذاکرات وین را مدتی است به کما برده و واشنگتن مدعی است که ادامه وضع فعلی بازگشت به برجام را ناممکن می‌کند و به همین بهانه توپ را به زمین ایران انداخته و با بیان اینکه دور بعدی مذاکرات وین هنوز مشخص نیست، مدعی شده که منتظر پاسخ تهران برای بازگشت به میز مذاکرات است.

روسیه نیز گفته که طرف ایرانی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای به زمان بیشتری نیاز دارد. درحالی که طرف‌های ایرانی و روسی گفته بودند تا سالگرد توافق هسته‌ای، مذاکرات وین برای احیای برجام به نتیجه می‌رسد، خبری از دور هفتم مذاکرات نیست و اختلافات کلیدی باقیمانده دو طرف همچنان بر روند گفتگو‌ها سایه افکنده است.

امریکا که با بدعهدی‌های خود روند مذاکرات را فرسایشی کرده، اکنون دست پیش گرفته و از طولانی شدن روند مذاکرات ابراز نگرانی کرده است. شبکه بلومبرگ روز جمعه به نقل از منبعی مطلع به مواضع تیم مذاکره‌کننده امریکایی در وین، گزارش داد که اعضای این تیم نگران هستند فرصت برای احیای برجام رو به پایان باشد.

این منبع که نام و مقامش ذکر نشد، به بلومبرگ گفت: «از نظر دولت امریکا، توافق هسته‌ای ایران به‌رغم نواقصی که دارد، همچنان قدرتمند است و بازگشت به این توافق در زمان کنونی می‌تواند فواید عدم اشاعه داشته باشد.»

بااین حال بلومبرگ به نقل از «کِلسی داوِنپورت» مدیر بخش عدم اشاعه در سازمان امریکایی «انجمن کنترل تسلیحاتی» نوشت: «هرچه ایران دانش هسته‌ای بیشتر کسب کند، مطمئن شدن از اینکه برجام همان سد قدیم در برابر تولید تسلیحات اتمی باقی می‌ماند، سخت‌تر می‌شود».

ابراز نگرانی امریکا درباره بازگشت ناپذیری به برجام درحالی است که این کشور هیچ اقدامی برای لغو تحریم‌ها انجام نداده و با کارشکنی‌های خود در روند مذاکرات وقفه ایجاد کرده است. ایران بار‌ها اعلام کرده که این امریکا بوده که از برجام خارج شده و برای نشان داددن حسن نیت خود، در اولین گام باید همه تحریم‌ها را لغو کند؛ درخواستی که طرف امریکایی با آن مخالفت کرده و حاضر به پذیرش شروط ایران نشده است.

از سوی دیگر، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم روز پنج شنبه در سخنانی درباره ازسرگیری مذاکرات وین گفت: «ما انتظار داریم هفتمین دور گفتگو درباره توافق هسته‌ای با ایران برگزار شود».

ند پرایس در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: «من امروز به‌روزرسانی جدیدی درخصوص گفتگو‌های وین ندارم. ما دیروز در این خصوص صحبت کردیم. هیئت ایرانی برای مشاوره در تهران است، آن‌ها تا بدین لحظه به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا اطلاع نداده‌اند که چه زمانی برای دور بعدی مذاکرات آماده می‌شوند؛ بنابراین تاریخ دور هفتم هنوز تعیین نشده است و ما در موقعیتی نیستیم که بخواهیم درباره زمان برگزاری آن گمانه‌زنی کنیم. ما همچنین درخصوص فعالیت‌های کنونی هیئت ایرانی و فرایند تصمیم‌گیری آن‌ها گمانه‌زنی نخواهیم کرد.» وی ادامه داد: «همانطور که می‌دانید، نماینده ویژه رابرت مالی و تیمش به اینجا بازگشته‌اند.

کار‌های زیادی وجود دارد که مالی و تیمش باید خارج از مذاکرات وین انجام دهند، بنابراین در وزارتخانه مشغول هستند. آن‌ها وزیر خارجه و دیگر مقامات عالی‌رتبه را در جریان خلاصه گفتگو‌ها گذاشتند». پرایس همچنین تأکید کرد: «رابرت مالی به کار خود ادامه خواهد داد تا ببیند که آیا می‌توان به پایبندی دوجانبه به برجام بازگشت یا نه.»

درحالی که ایران بار‌ها اعلام کرده که در صورت لغو همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن، آماده بازگشت به تعهداتش ذیل برجام است، اما مقامات امریکایی در هفته‌های اخیر تلاش کرده‌اند با ابراز نگرانی از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، توپ را به زمین ایران انداخته و هرگونه شکست احتمالی در مذاکرات وین را به گردن این کشور بیندازند. کاخ سفید اعلام کرده که قرار نیست همه تحریم‌ها را لغو کند و بخشی از تحریم‌ها به قوت خود باقی خواهند ماند.

امریکا درصدد است با حفظ بخشی از تحریم‌ها، در آینده بتواند زمینه را برای مذاکرات فرابرجامی که برنامه موشکی و رفتار‌های منطقه‌ای ایران را نیز شامل شود، فراهم کند؛ اقدامی که ایران تاکنون با آن مخالفت کرده و با بیان اینکه برنامه موشکی جنبه دفاعی دارد آن را خط قرمز خود توصیف کرده است که به هیچ وجه قابل مذاکره نیست.

زمان بیشتر برای تهران

اگرچه امریکایی‌ها مدعی هستند که زمان برای احیای برجام در حال اتمام است، اما روسیه بر این باور است که ایران برای بازگشت به میز مذاکرات به زمان بیشتری نیاز دارد.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی روز پنج شنبه در توئیتی نوشت: «هنوز تاریخ آغاز دور هفتم مذاکرات وین درباره احیای برجام مشخص نشده است. پس از انتخابات ریاست جمهوری، ایران به زمان بیشتری برای آماده‌سازی نیاز دارد.»

وی طولانی شدن وقفه در مذاکرات برجام را با توجه به تحولات سیاسی داخل ایران امری طبیعی خواند، اما افزود: «ابهامات فعلی به نفع هیچ کشوری نیست و هرچه مذاکرات زودتر شروع شود بهتر است». با توجه به انتقال قدرت در ایران طی هفته‌های آتی، به نظر می‌رسد تیم جدید، پرونده هسته‌ای را به دست بگیرد و به همین منظور تاکنون تصمیمی برای ازسرگیری مذاکرات در وین اتخاذ نشده است.

اولیانوف همچنین با اشاره به اظهارنظر‌های اغراق‌آمیز درباره اهمیت بند‌هایی از برجام که با گذشت زمان منقضی می‌شوند (بند‌های غروب آفتاب)، تصریح کرد: «تن‌ها ضامن معتبر برای اطمینان از صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران، راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طبق پروتکل الحاقی است.» منظور از «بند‌های غروب آفتاب» برجام مفادی است که محدودیت‌های تعریف‌شده ذیل آن‌ها برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران بعد از دوره‌های زمانی مشخص منقضی می‌شوند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآرونده: حمیدرضا روح نواز