سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۴۰۰ ۱۸:۳۷

میزان گرانی خودرو بعد از قیمت گذاری جدید در مرداد 1400

میزان گرانی خودرو بعد از قیمت گذاری جدید در مرداد 1400
علیرغم تعطیلی بازارهای رسمی خرید و فروش قیمت خودرو باز هم به دست دلالان افتاد و گران شد.

به گزارش تیتربرتر؛ بررسی آخرین قیمت‌های تعیین شده برای خودروهای پرتیراژ به قیمت بازار آزاد در امروز (سه‌شنبه) و روند تغییرات آن نسبت به دیروز، ۱۰ روز گذشته و یکماه گذشته نشان می‌دهد که مجدد روند قیمت‌ها در بازار خودرو سیری صعودی دارد تا جایی که بعضی از آنها حتی نسبت به روز گذشته بین یک تا سه میلیون گران‌تر شده‌اند.

جزئیات تولید خودرو ارزان در ایران خودرو 

جزئیات تولید خودرو ارزان در ایران خودرو 
جزئیات تولید خودرو ارزان در ایران خودرو 

 

 بر اساس اطلاعات و اخبار مشخص شد که ایران خودرو برای تولید خودروی ارزان اقداماتی انجام داده است. باید دید می‌تواند با خودروهای ارزان صفر و کارکرده موجود در بازار رقابت کند یا خیر؟ در همین زمینه، رضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان با توجه به تجربه جهانی، چندی پیش عنوان کرده بود خودرویی که بتواند استانداردهای ۸۵گانه مدنظر سازمان ملی استاندارد را پاس کند نمی‌تواند کمتر از شش هزار دلار قیمت داشته باشد که با نرخ این روزهای ارز بیش از ۱۵۰ میلیون تومان تمام می‌شود.

خودروی ارزان با کیفیت و تیراژ مناسب تقریبا وعده تمام مدیران خودروساز در دولت‌های گذشته بوده، حال آنکه به دلایل واضح و مشخص هیچ‌گاه عملی نشده است‌. در این زمینه روز گذشته نیز فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران‌خودرو از برنامه‌ریزی این شرکت برای تولید خودروی ارزان گفت‌.

وی درباره تولید خودروی ارزان‌قیمت عنوان کرد یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در حوزه خودروسازی همواره مورد نقد بوده، بهای تمام شده تولید خودرو است و یکی از راهکارهای کاهش قیمت تمام‌شده، طراحی خودرو و حرکت به سمت پلت‌فرم‌های مشترک است‌. وی همچنین به تجربه جهانی کاهش هزینه تولید پرداخته و عنوان کرده تولید در بالاترین تیراژ نیز یکی دیگر از راهکارهای کاهش قیمت تمام‌شده است زیرا هرچه تیراژ تولید افزایش یابد، هزینه تمام‌شده کاهش خواهد یافت.

مقیمی به عنوان مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت خودروساز کشور به‌طور حتم بر اساس تجربیات شرکت‌های تولید‌کننده بزرگ دنیا، به تبیین مسیرهای کاهش هزینه تولید پرداخته و این در شرایطی است که مسیر خودروسازی کشور ما برخلاف مسیر جهانی در حرکت است. آنچه مشخص است طی سال‌های گذشته به‌خصوص در سه سال تحریم، خودروسازان هر چه بیشتر بر تیراژ محصولات تولیدی خود افزوده‌اند، با زیان بیشتری روبه‌رو شده‌اند.

از سوی دیگر خودروهایی که داخلی‌سازی بیشتری هم داشتند به دلیل ناتوانی در پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه از خطوط تولید خودروسازان خارج شدند. پراید و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس دو خودروی پرتیراژی بودند که از قضا ارزان‌ترین محصولات تولیدی کشور هم محسوب می‌شدند. با این حال سال گذشته خودروسازان مجبور به توقف خط تولید این دو محصول شدند. تجربه خودروسازی کشور طی چند سال گذشته نشان داده خودروی ارزان با تیراژ بالا نمی‌تواند مطابق استانداردهای ایمنی و رفاهی باشد چرا که تولید چنین خودرویی با این معیار‌ها به‌طور حتم گران تمام خواهد شد.

دلیل رکود خودرو چیست؟

دلیل رکود خودرو چیست؟
دلیل رکود خودرو چیست؟

 

سه روز است که محدودیت های کرونایی برای تعطیلی واحدهای صنفی مجدد آغاز شده و مشاغل غیرضرور تعطیل شده اند؛ اما تعطیلی بازارهای رسمی معاملات، ترمزی برای افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو نبوده و قیمت‌ اکثریت خودروهای پر تیراژ نسبت به ۱۰روز و یکماه گذشته افزایش یافته است.

پیش بینی قیمت خودرو در هفته سوم تیر 1400

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به افزایش چشم‌گیر قیمت خودروهای داخلی و خارجی گفت: چنانچه دولت آینده درباره واردات و تولید خودرو برنامه جدی نداشته باشد احتمال دارد خودرو داخلی تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد.

مهدی دادفر ادامه داد: در شش روز اخیر به دلیل روند افزایشی قیمت دلار و تعویق احیای برجام‌ در بازار خودرو خوش‌بینی به آینده خودرو کاهش داشته و خودروهای داخلی و خارجی پنج تا ۱۰ درصد گران شدو به نظر می‌رسد قیمت خودروهای ایرانی هفته آینده بین دو تا سه میلیون تومان افزایش داشته باشد.

فیروز نادری، فعال بازار خودرو درباره وضعیت بازار در روزهای انتخابات گفت: مردم اعتقاد دارند خودرو بعد از انتخابات گران می‌شود و به همین دلیل تقاضا در بازار خودرو بیشتر از هفته گذشته شده است.

او درباره آخرین قیمت‌ها در بازار خودرو هم توضیح داد:  پژو ۲۰۶ تیپ دو با چهار میلیون تومان افزایش به قیمت ۲۱۴ میلیون تومان رسید و پرشیا با هفت میلیون تومان و پراید با هشت میلیون افزایش به ترتیب با قیمت ۲۴۵ و ۱۲۱ میلیون تومان خرید و فروش شدند.

فروشندگان خودرو می‌گویند بازار در برخی مدل‌ها نسبت به ۲۰ روز گذشته رشد ۲ تا ۹ میلیون تومانی را تجربه کرده است.

مطالب مرتبط:

قیمت روز خودرو

طبق بررسی‌های صورت گرفته از قیمت‌ها در بازار خودرو، در پرتیراژهای گروه صنعتی ایران‌خودرو، سمند  نسبت به روز گذشته  LX یک میلیون تومان، نسبت به ۱۰ روز گذشته شش میلیون تومان و نسبت به یکماه گذشته ۱۷ میلیون تومان گران شده است و اکنون ۲۰۷ میلیون تومان قیمت دارد. پژو ۲۰۷ دنده‌ای نیز نسبت به روز گذشته سه میلیون تومان، نسبت به ۱۰ روز گذشته چهار میلیون تومان و نسبت به یکماه پیش هشت میلیون تومان گران شده و به ۲۹۶ میلیون تومان رسیده است.

همچنین رانا پلاس یک میلیون تومان و دنا دو میلیون تومان نسبت به روز گذشته گران‌تر شده‌اند که به ترتیب راناپلاس نسبت به ۱۰ روز گذشته و یکماه گذشته دو میلیون تومان و دنا نسبت به ۱۰ روز گذشته هشت میلیون تومان و نسبت به یکماه پیش ۲۲ میلیون تومان گران شده است. در حال حاضر راناپلاس ۲۲۵ میلیون تومان و دنا ۲۹۲ میلیون تومان قیمت دارند.

محصولاتی همچون پژو ۴۰۵ GLX، پژو پارس سال، پژو ۲۰۶ تیپ۲، تیپ۵، V۸، پژو ۲۰۷ اتوماتیک، رانا LX، دناپلاس توربو دنده‌ای و هایما S۷ توربو نسبت به روز گذشته (دوشنبه) تغییر قیمت نداشته‌اند اما پژو ۴۰۵ GLX نسبت به ۱۰ روز گذشته سه میلیون و نسبت به یکماه گذشته ۱۱ میلیون گران شده است، پژو پارس سال نسبت به ۱۰ روز گذشته هفت میلیون تومان و نسبت به یکماه گذشته ۱۴ میلیون تومان گران‌تر شده است. پژو ۲۰۶ تیپ۲ نسبت به ۱۰ روز گذشته شش میلیون تومان و نسبت به یکماه گذشته ۱۹ میلیون تومان گران‌تر شده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نسبت به ۱۰ روز گذشته و نسبت به یکماه گذشته نیزچهار  میلیون تومان گران‌تر شده است.

در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۲۱۷ میلیون تومان، تیپ۵ آن ۲۶۲ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ GLX ۲۰۳ میلیون تومان و پارس سال ۲۴۳ میلیون تومان تعیین قیمت شده‌اند.

همچنین پژو ۲۰۶ V۸ نسبت به ۱۰ روز گذشته ۱۳ میلیون تومان و نسبت به یکماه گذشته ۱۲ میلیون تومان گران‌تر شده است. البته لازم به ذکر است که این خودرو در ابتدای تیرماه نسبت به نیمه خرداد کمی ارزان‌تر شده بود اما مجدد در نیمه تیرماه افزایش قیمت داشت و در حال حاضر ۲۷۳ میلیون تومان تعیین قیمت شده است.

تنها پژو ۲۰۷ اتوماتیک است که نسبت به ۱۰ روز گذشته تغییری نداشته اما نسبت به یکماه گذشته ۱۰ میلیون تومان هم ارزان‌تر شده و به ۳۸۵ میلیون تومان رسیده است.

رانا LX نسبت به ۱۰ روز گذشته دو میلیون تومان گران‌تر شده است که تا آن زمان (۱۰ روز پیش) تغییر قیمتی نداشت. هایما S۷ توربو هم به همین صورت نسبت به ۱۰ روز گذشته  که از نیمه خرداد ماه تغییر قیمتی نداشت، پنج میلیون تومان گران‌تر شده است. اکنون رانا LX ۲۰۴ میلیون تومان و هایما S۷ توربور ۶۶۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

در نهایت هم دناپلاس دنده‌ای توربو نسبت به ۱۰ روز گذشته ۱۰ میلیون تومان و نسبت به یکماه گذشته ۷۰ میلیون تومان گران‌تر شده است و در حال حاضر ۳۷۰ میلیون قیمت دارد.

کوییک تنها خودرو با ثبات قیمت ۱۵۰ میلیون تومانی بازار

در محصولات پرتیراژ گروه خودروسازی سایپا نیز همین روند تغییرات قیمتی دیده می‌شود. دو محصول سایپا ۱۳۱ و ساینا خودروهایی هستند که نسبت به روز گذشته هرکدام یک میلیون تومان گران‌تر شده‌اند. سایپا ۱۳۱ نسبت به ۱۰ روز گذشته سه میلیون تومان و نسبت به یکماه گذشته هشت میلیون تومان گران‌تر شده و ساینا نسبت به ۱۰ روز گذشته چهار میلیون تومان و نسبت به یکماه گذشته دو  میلیون تومان گران‌تر شده است. اکنون سایپا ۱۳۱ و ساینا به ترتیب ۱۲۴ میلیون تومان و ۱۴۷ میلیون تومان تعیین قیمت شده‌اند.  

تیبا، تیبا۲، سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۱۱ هرچند که نسبت به روز گذشته در همان محدوده قیمتی هستند اما به ترتیب تیبا نسبت به ۱۰ روز گذشته دو میلیون تومان و نسبت به یکماه گذشته شش میلیون تومان، تیبا ۲ نسبت به ۱۰ روز گذشته سه میلیون تومان و نسبت به یکماه گذشته پنج میلیون تومان، سایپا ۱۳۲ نسبت‌ به ۱۰ روز گذشته میلیون تومان و نسبت به یکماه گذشته سه میلیون تومان و سایپا ۱۱۱ نسبت به ۱۰ روز گذشته ثبات قیمت و نسبت به یکماه گذشته سه میلیون تومان گران‌تر شده‌اند.

امروز تیبا ۱۳۱ میلیون تومان، تیبا۲ حدود ۱۴۰ میلیون تومان، سایپا ۱۳۲ حدود ۱۱۹ میلیون تومان و سایپا ۱۱۱ حدود ۱۳۴ میلیون قیمت‌گذاری شده‌اند.

کوییک دنده‌ای خودرویی است که مدت‌هاست با ثبات قیمت در بازار همراه بوده و ۱۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: رضا کاظمی