دوشنبه, ۱۴ تیر ۱۴۰۰ ۰۸:۵۶

اصلاح بورس تا مرداد 1400 تمام می شود؟

اصلاح بورس تا مرداد 1400 تمام می شود؟
در بازار دیروز بورس شاخص کل بورس با ۲۳۱۹ واحد کاهش رقم یک میلیون و ۲۴۳ هزار واحد را ثبت کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ در شرایط فعلی عوامل بسیاری وجود دارد که در نظر گرفتن آنها راه را برای خرید سهام بیشتر و سرمایه‌گذاری در شرایط کنونی ناهموار کرده است. با این حال مساله به حدی وخیم نیست که موجب رویگردانی فعالان بازار سرمایه نسبت به سرمایه‌گذاری در سهام بشود. دقیقا به همین دلیل بود که در روز یکشنبه نماگر اصلی بازار سهام به میزان ۸ هزار واحد نوسان کرد.

شاخص بورس از نیمه مرداد سال گذشته شروع به ریزش کرد و در حالی که تا پیش از آن دو میلیون واحد را رد کرده بود به ابتدای کانال یک میلیون واحد رسید.

شاخص کل بورس که در خرداد ماه امسال به نیمه کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسیده بود پس از اعلام نتیجه انتخابات به نفع ابراهیم رئیسی دوباره صعودی شد و حالا از نیمه کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد گذشته است اما آیا بورس با شروع به کار کابینه سیزدهم همچنان صعودی می‌ماند؟

اصلاح بورس در دولت رئیسی تمام می شود؟

اصلاح بورس در دولت رئیسی تمام می شود؟
اصلاح بورس در دولت رئیسی تمام می شود؟

 

شاهین چراغی، کارشناس بازار سرمایه که سابقه عضویت در شورای عالی بورس را در کارنامه خود دارد، در یک نشست به بهبود وضعیت شاخص بازار سرمایه در روزهای پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرده و گفته است: من فکر می‌کنم مردم معتقد هستند یک تیم واحد و منسجم اقتصادی در دولت آینده حضور خواهد داشت.

البته اینکه چه افرادی برای حضور در کابینه انتخاب می‌شوند در رده دوم اهمیت قرار دارد و در مرحله اول مردم معتقدند یکدستی حاصل شده است و به دلیل همین ثباتی که تصور می‌کنند ایجاد شده، اقبال به بازار سرمایه بالا رفته و نقدینگی به این سمت هدایت شده است.

حمید میرمعینی، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم با اشاره به روند مثبت بورس در روزهای اخیر، گفته است: تداوم این روند بستگی به رویکرد دولت آینده دارد و ترکیب تیم اقتصادی و حتی سیاسی دولت آینده می‌تواند بر مسیر حرکت بورس تاثیرگذار باشد.

او البته می‌گوید: برخی بازدید آقای رییسی از تالار بورس را مهم می‌دانند، اما ورود یک فرد به تالار بورس از نظر من مهم نیست. قبل از ورود به تبلیغات، تمام کاندیداها و تیم‌های تبلیغاتی آنها می‌دانستند ضریب نفوذ بازار سرمایه در خانوارهای کشور افزایش یافته و تبلیغ روی این محور می‌تواند جذابیت ایجاد کند. پس بسیاری از صحبت‌ها می‌تواند در قالب تبلیغ ارزیابی شود.

میرمعینی تاکید می‌کند: اگر معتقد به اثرگذاری بازار سرمایه در اقتصاد هستیم، باید حقوق سرمایه‌گذار را حفظ کنیم و بگذاریم طبق مکانیزم بازار آزاد در کشور عمل شود و رقابت اقتصادی رخ دهد.

او تاکید می‌کند: اگر قرار است بازار سرمایه رشد کند، نقدینگی ورودی به بازار نباید صرف سفته‌بازی و بازی با اعداد و ارقام شود. لازم است برای برنامه‌ریزی بهتر جایگاه ویژه‌ای در دولت برای رییس سازمان بورس تعریف شود تا این فرد بتواند در دولت حضور داشته باشد و از بازار سرمایه دفاع کند و رییس‌جمهور نیز به نظرم باید خواستار تدوین دو برنامه ۵ ساله و یا دو ۱۰ ساله شود تا روشن شود در جهت توسعه بورس چکار می‌توانیم بکنیم.

شایان کرمی، یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه هم اعتقاد دارد که مهم‌ترین عاملی که باعث شده بورس در چند روز گذشته رشد کند، قیمت دلار است.

او به دنیای اقتصاد توضیح داده است: سهامداران و فعالان حوزه بورس، وقتی می‌بینند با به سرانجام رسیدن انتخابات ریاست‌جمهوری، قیمت دلار ریزش یا افزایش پیدا نکرده است به بازار سهام اطمینان پیدا کرده‌اند و البته این اطمینان تمام آن مسائلی نیست که بر افزایش شاخص بورس در روزهای گذشته تاثیرگذار بوده است اما در کوتاه‌مدت در جلب اطمینان خاطر سهامداران تاثیرگذار بوده است.

کرمی تاکید می‌کند: به جز این حجم معاملات در بورس نسبت به ماه گذشته بهبود پیدا کرده و این موضوع خیلی مهم است.

به عقیده این کارشناس بازار سرمایه تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات بین‌المللی برجام و روی کار آمدن رسمی دولت جدید و سیاست‌هایش در حوزه‌ اقتصاد، فعلا در کوتاه‌مدت وضعیت بورس رو به بهبود است اما درباره فضای میان‌مدت و بلندمدت، نمی‌توان پیش‌بینی قطعی‌ داشت و همه چیز بستگی به روند قیمت ارز، سیاست‌های داخلی و خارجی دولت جدید و مذاکرات بین‌المللی برجام دارد.

مطالب مرتبط:

پیش بینی وضعیت حقیقی ها در بورس تا مرداد 1400

پیش بینی وضعیت حقیقی ها در بورس تا مرداد 1400
پیش بینی وضعیت حقیقی ها در بورس تا مرداد 1400

 

از کلی‌گویی‌های مربوط به صف‌های خرید و فروش که بگذریم، در میان سهام کوچک‌تر بازار این روزها تغییرات محسوسی رخ داده است. در برخی از نمادها که تا همین چندی قبل در دام اشباع عرضه گرفتار بودند، این روزها شاهد شکل‌گیری صف خرید هستیم. چرایی این امر از دو جهت قابل بررسی است.

نخست اینکه به طور سنتی هر بار بازار وارد فاز صعودی می‌شود، رشد سهام در یک یا چند گروه که طبیعتا ناشی از خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به بهای این نمادهاست سبب می‌شود تا پول سرمایه‌گذاران از ورود به نمادهای دیگر باز بماند. همین امر باعث می‌شود تا با ایجاد وقفه در افزایش بهای نمادهای یاد شده یا شناسایی سود در آنها، سرمایه اشخاص حقیقی را به سمت نمادهایی ببرد که در آنها پتانسیل رشد وجود دارد اما تاکنون مورد توجه فعالان بازار قرار نگرفته است.

طبیعتا در چنین شرایطی که نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بازار با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند، اگر بازار وارد دوره شناسایی سود شود نمادهای کوچک برای سرمایه‌گذاران جذاب خواهند شد. این‌طور که به نظر می‌آید ما هم‌اکنون در چنین شرایطی هستیم.

اما نکته دیگری نیز در این میان وجود دارد. در حال حاضر با نا مشخص بودن فضای حاکم بر اقتصاد کشور و پرابهام شدن آینده برجام به همان دلیلی که از جذابیت نمادهای دلاری کاسته می‌شود، بر جذابیت صنایع داخلی افزوده خواهد شد. دلیل این امر در روشن نبودن افق پیش روی این نمادها نهفته است.

در حالی که صنایع بزرگ بورسی برای افزایش قیمت یا سودآوری، هفت خوان سیاست‌های دولت آینده، ابهام در احیای برجام و تقاضای جهانی برای رشد قیمت دلاری را در پیش رو دارند، بسیاری از صنایع کوچک داخلی به سبب آنکه از فرمول قیمت‌گذاری روشنی پیروی می‌کنند و تقویت تورم انتظاری را پیش رو دارند، با مسیر کم‌ریسک‌تری برای رشد قیمت مواجهند. بنابراین طبیعی است که هر دوی این دلایل سبب شود تا در روزهای اخیر یا حتی آینده شاهد بهبود تقاضا در این نمادها باشیم.

تورم انتظاری چرا و چگونه؟

به جز این عوامل که پیش‌تر شرح دادنیده شد، عامل تورم انتظاری نیز نقش مهمی در مسیر آتی قیمت‌ها در بازارهای دارایی به‌خصوص بازار سهام بازی می‌کند. در شرایطی که نه آینده احیای برجام مشخص است و نه الحاق ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT، مشخص نیست که داد و ستدهای کشور با جهان خارج دقیقا با چه هزینه‌هایی در سال‌های پیش رو انجام خواهد شد. در این شرایط دولت بعدی نیز با کسری بودجه‌ای مواجه است که دست‌کم به میزان ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برای سال‌جاری بار مالی خواهد داشت.

تمامی این عوامل سبب می‌شود تا تورم انتظاری بیش از پیش تقویت شود. به گفته بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی اگر این وضعیت تداوم پیدا کند و شاهد پولی‌سازی کسری بودجه باشیم بعید نیست که ازدیاد پول موازنه قیمت‌ها در بازار ارز را مجددا بر هم بزند و شاهد رشد بیشتر قیمت دلار باشیم. در صورتی که این اتفاق روی بدهد طبیعتا بهای همه چیز افزایش خواهد یافت و آنچه در سال‌های ۹۷ تا میانه ۹۹ روی داد بار دیگر در بازار سهام امکان وقوع می‌یابد. نکته اما اینجاست که بروز چنین رونقی نه دردی از کشور دوا خواهد کرد و نه می‌تواند کارکردهای بازار سرمایه را بهبود ببخشد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی