یکشنبه, ۱۳ تیر ۱۴۰۰ ۱۰:۱۱

جزئیات عرضه اولیه های مرداد 1400

جزئیات عرضه اولیه های مرداد 1400
عرضه اولیه های مرداد 1400 مشخص شدند.

به گزارش تیتربرتر؛ ماه‌های ابتدایی سال گذشته بود که بسیاری از سهام داران چشم انتظار عرضه اولیه ها بودند تا با خرید این سهم ها سود بیشتری از بازار سرمایه کسب کنند. عرضه اولیه ها که همسو با روند نزولی بازار کم کم از ارج و قرب افتادند و کمتر مورد توجه قرار گرفتند. به طور کلی در سالی که گذشته شاهد ۲۷  عرضه‌ اولیه‌ بودیم که از این تعداد ۹ سهم در بورس و ۱۸ سهم در فرابورس عرضه شد.

لیست عرضه اولیه های مرداد 1400

لیست عرضه اولیه های مرداد 1400
لیست عرضه اولیه های مرداد 1400

 

  • دو عرضه اولیه جدید تا مرداد 1400

شرکت گل گهر  با نماد «کگل» در مجمع سالانه اعلام کرد: دو شرکت جهان فولاد و گهر ترابر در بورس پذیرش شده اند.

طی 40 روز آینده دو عرضه اولیه جدید در بورس خواهیم داشت.

  • عرضه اولیه پتروشیمی ستاره خلیج فارس

عرضه اولیه پتروشیمی ستاره خلیج فارس به عنوان یکی از بزرگان بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ در پروسه درج نماد قرار دارد.

پیش از این هم شستا در سال ۹۹ به عنوان غول بازار سرمایه عرضه شد و به هر متقاضی تا سقف ۳۶۳۷ سهم در محدوده قیمتی ۸۶۰ تومان (در مجموع بیش از سه میلیون تومان) تعلق گرفت. اما احتمال می‌رود برای مشارکت عرضه اولیه خلیج فارس، به نقدینگی بیشتری نیاز باشد.

آخرین پیگیری‌ها از روابط عمومی شرکت پتروشیمی ستاره خلیج فارس نشان می‌دهد که درج نماد و عرضه این سهم تا خرداد ماه سال ۱۴۰۰ عملی نمی‌شود و سهامداران همچنان باید منتظر عرضه آن باشند.

  • عرضه اولیه شرکت کانی کربن طبس در راه است

مدیرعامل شرکت باما گفت: اقدامات اولیه برای عرضه اولیه شرکت کانی کربن طبس انجام شده است.

حسن اسلامی مدیرعامل شرکت باما در مجمع این شرکت در روز پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰ بیان کرد: اقدامات اولیه برای عرضه اولیه شرکت کانی کربن طبس انجام شده و ارزشگذاری نیز صورت گرفته است.

وی افزود: این شرکت ظرفیت ۱۹۰ هزار تن زغالسنگ دانه بندی شده و ۱۰۰ هزار تن کنسانتره دارد که چشم انداز ۴۰۰ هزار تن زغالسنگ دانه بندی است.

اسلامی اضافه کرد: شرکت برای ۵۰ سال ذخیره داشته و برنامه اکتشافی هم دارد.

  • عرضه اولیه استقلال و پرسپولیس
  • عرضه اولیه اسنوا
  • عرضه اولیه رایتل

پیش بینی عرضه‌های اولیه سال 1400

تعداد نماد‌های عرضه اولیه شده در سال جاری تا به امروز به ۶ نماد رسید. بازدهی نماد‌های عرضه اولیه شده در سال جاری چگونه بوده است؟

عرضه اولیه‌های سال ۹۹ با عرضه سهام شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان کلید خورد و بعد از آن با عرضه اولیه تولید و توسعه سرب روی ایرانیان، شرکت صنعت غذایی کورش، شرکت لیزینگ کارآفرین، گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری و محصولات کاغذی لطیف ادامه یافت. میزان بازدهی این عرضه اولیه‌ها تا امروز مورخه ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰ به شرح زیر بوده است: 

  • فگستر و بازدهی ۱۴۷ درصدی

عرضه‌های اولیه بازار سرمایه در سال جاری، با عرضه اولیه سهام شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان در بازار دوم فرابورس ‏کلید خورد که ۱۵ درصد از کل ۵۰۰ میلیون سهام شرکت گسترش صنایع روی ایرانیان، معادل ۷۵ میلیون سهم این شرکت برای عرضه اولیه در نظر گرفته شد که ۲۲ اردیبهشت ماه، تعداد ۶۵ میلیون سهم آن به روش ثبت سفارش به عموم عرضه شد. 

در این عرضه اولیه، تعداد ۲ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۳۰۲ کد معاملاتی مشارکت کردند که به هر یک از ۲ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۹۲۵ ‏کد، حداکثر ۲۹ سهم فگستر اختصاص یافت. در جریان آن هر سهم این شرکت در نماد معاملاتی «فگستر» ۶۱۷۹ ریال قیمت خورد. ‏

این نماد تا تاریخ ۳۰ خردادماه ۱۴۰۰ به قیمت ۱۵۳۰۶ ریال رسید که بازدهی ۱۴۷ درصدی داشت. این نماد تا امروز بسته بود و امروز با ۱۱.۸ درصد کاهش به قیمت ۱۲۷۵۰ رسید.

  • فتوسا و بازدهی ۱۰۵ درصدی

نماد «فتوسا» به عنوان دومین عرضه اولیه در سال ۱۴۰۰، ۲۹ اردیبهشت ماه در بازار فرابورس عرضه شد. در این عرضه اولیه، تعداد ۲ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۴۰۹ کد معاملاتی مشارکت کردند که به هر یک از ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۱۶۳ ‏کد، حداکثر ۲۸ سهم فتوسا اختصاص یافت و ۷۸۴۲ ریال قیمت خورد. ‏

«فتوسا» که زمان بازگشایی با ۷۸۴۲ ریال قیمت خورد در تاریخ ۱۲ تیرماه به ۱۶۰۸۱ ریال رسید و تا امروز ۱۰۵ درصد بازدهی را به ثبت رسانده است. 

  • غکوروش و بازدهی ۳۴ درصدی

عرضه اولیه غکورش به عنوان سومین عرضه اولیه سال جاری  ۵ خرداد ۱۴۰۰ انجام شد، تعداد ۲۴۰ میلیون سهم معادل ۸ درصد از سهام شرکت صنعت غذایی کورش در بورس تهران عرضه اولیه شد که ۲.۳ میلیون نفر مشارکت کردند و به هر نفر ۷۴ سهم رسید و به قیمت هر سهم ۲۹۹۵۰ ریال در بورس تهران کشف قیمت و معامله شد.

«غکوروش» که در زمان بازگشایی ۲۹۹۵۰ ریال قیمت خورد در تاریخ ۹ تیرماه به ۴۰۱۴۰ ریال رسید و تا تاریخ مذکور ۳۴ درصد بازدهی را به ثبت رسانده است و امروز این نماد در حالت ممنوع متوقف قرار داشت.

  • ولکار و بازدهی ۷۷ درصدی

در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ چهارمین عرضه اولیه امسال انجام شد. در این عرضه اولیه بیشترین میزان مشارکت در سال جاری در عرضه اولیه‌ها به ثبت رسید.

در این عرضه اولیه ۲ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۳۸۸ کد مشارکت داشتند که به هر کد ۵۱ سهم در سقف قیمت ۲۲۰ تومان اختصاص یافت.
«ولکار» که زمان بازگشایی با ۲۲۰۰ ریال قیمت خورد از ۱ تیرماه ۱۴۰۰ بسته بود و امروز را با ۲۳.۳۵ درصد افزایش و قیمت ۳۸۸۳ ریال به پایان رساند و تا به امروز ۷۷ درصد بازدهی را به ثبت رسانده است.

  • ومدیر و بازدهی ۳۸ درصدی

عرضه اولیه ومدیر به عنوان پنجمین عرضه اولیه سال جاری  ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ انجام شد. در این عرضه اولیه ۲ میلیون و ۵۳۲ هزار و ۸۲ کد معاملاتی شرکت کردند و  تعداد  ۳۶۸ سهم به هر کد معاملاتی اختصاص یافت. قیمت هر سهم ۲۹۹۰ ریال در بورس تهران کشف و معامله شد .

«ومدیر» که زمان بازگشایی با ۲۹۹۰ ریال قیمت خورد در تاریخ ۱۲ تیرماه به ۴۱۵۴ ریال رسید و تا امروز ۳۸ درصد بازدهی را به ثبت رسانده است.

  • لطیف و بازدهی ۳۴ درصدی

عرضه اولیه لطیف به عنوان ششمین عرضه اولیه سال جاری  ۲ تیر ۱۴۰۰ انجام شد. در این عرضه اولیه حدود ۲ میلیون و ۷۶۴ هزار کد معاملاتی مشارکت داشتند و به هر کد معاملاتی که در عرضه اولیه لطیف شرکت کرده بودند حداکثر ۱۰ سهم در حداکثر قیمت ۳۲۵۰ تومانی تعلق یافت.

«لطیف» که زمان بازگشایی با ۳۲۵۰۰ ریال قیمت خورد در تاریخ ۱۲ تیرماه به ۴۳۵۵۱ ریال رسید و تا امروز ۳۴ درصد بازدهی را به ثبت رسانده است.

مطالب مرتبط:

تفاوت اصلی عرضه اولیه در بورس ایران با جهان

تفاوت اصلی عرضه اولیه در بورس ایران با جهان
تفاوت اصلی عرضه اولیه در بورس ایران با جهان

 

کارشناس بازار سرمایه گفت: برای اهالی بازار سرمایه این موضوع این گونه جا افتاده که، عرضه اولیه‌ها معمولا در روزهای مثبت انجام می‌شوند.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، علت بازدهی مثبت عرضه اولیه چیست؟، اظهار کرد: برای کلیت اهالی بازار سرمایه این موضوع جا افتاده که، عرضه اولیه‌ها معمولا در روزهای اول مثبت هستند و یکی از علل مثبت بودن عرضه اولیه‌ها این است که معمولا در زمان ارزش گذاری سهم برای ورود به عرضه اولیه سعی می‌کنند، بازدهی قیمت را زیر ارزش ذاتی قرار دهند تا سهامدار خردی که سهم را خریداری می‌کند مقداری سود کند.

او بیان کرد: همچنین یکی دیگر از دلایل اصلی رشد عرضه اولیه، میزان شناوری سهم و یا ارزش بازار سهم است که معمولا سهام کوچک رشد بیشتری می‌کنند زیرا، به هر شخص مبلغ و تعداد سهام کمی می‌رسد و به این علل، شاید علاقه زیادی به فروش عرضه اولیه نداشته باشد و این سبب می‌شود شرکت‌های کوچک و شرکت‌هایی که شناوری کمتری دارند، نسبت به شرکت‌های بزرگ رشد بیشتری داشته باشند.

کارشناس بازار سرمایه در خصوص انواع روش‌های ثبت سفارش عرضه اولیه در بورس‌های دنیا گفت: روش‌های مختلفی برای ثبت سفارش عرضه اولیه‌ها وجود دارند، که شامل، روش حراج، روش قیمت ثابت و روش ثبت دفتری است؛ که در ایران از روش ثبت دفتری استفاده می‌شود.

او بیان کرد: در روش ثبت دفتری شرکت تعداد سهامی که می‌خواهد در بورس عرضه کند، اعلام می‌کند و در یک بازده قیمتی عرضه اولیه صورت می‌گیرد و سپس به سهامداران خردی که در عرضه اولیه شرکت کردند، بعد از گذشت چند ساعت سهام شرکت تعلق می‌گیرد و در پرتفوی سهامدار آن شرکت می‌نشیند.

آسایش افزود: روش ثبت سفارش حراج، به این صورت است که، بعد از عرضه اولیه، سهام شرکت عرضه شده به افرادی که قیمت بالاتری برای خرید عرضه اولیه اعلام می‌کنند، می‌رسد. همچنین در روش قیمت ثابت نیز، سهام عرضه اولیه در یک بازه زمانی مشخص به تعداد افرادی که اقدام به ثبت سفارش کردند، می‌رسد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، متعهد پذیره نویس چیست؟، اظهار کرد: متعهد پذیره نویس شخص ثالثی است که در صورت فروش نرفتن اوراق بهادار در مدت تعیین شده خرید کل اوراق را بر عهده می‌گیرد.

او بیان کرد: کارشناسان بورسی و فرابورسی، ابتدا شرکت‌ها را ارزش گذاری می‌کنند و میزان شناوری عرضه اولیه را در رنج قیمتی و بازده زمانی خاصی عرضه می‌کنند که در این صورت، کار به ورود متعهد پذیره نویس و شخصی که برای پذیره نویسی تعهد کرده است، کشیده نمی‌شود.

آسایش افزود: ولی در بورس‌های دنیا به خصوص بورس نیویورک و نزدک به این صورت است که، برای ارزش گذاری عرضه اولیه، ابتدا شرکت‌های سرمایه گذاری و صندوق‌ها در قیمت گذاری عرضه اولیه رقابت می‌کنند.

او گفت: در بسیاری از مواقع در بورس‌های بزرگ دنیا تقاضا برای عرضه اولیه‌ها با موفقیت همراه نبوده و متعهد پذیره نویس به میدان آمده و بخشی از آن را متعهد پذیره نویس، خریداری کرده، اما در بورس ایران اکثر عرضه اولیه‌ها در روزهای ابتدایی مثبت هستند و بازده خوبی دارند.

آسایش در رابطه با میزان تقاضا برای عرضه اولیه‌ها در دنیا اظهار کرد: ۷۰ درصد عرضه اولیه‌ها در دنیا با استقبال خوبی مواجه شدند و تقریبا ۳۰ درصد آنان کم تقاضا بودند.

او بیان کرد: در بورس‌های بزرگ دنیا از جمله، ژاپن، نیویورک، نزدک و چین طی چند سال اخیر حدودا ۲۰ درصد عرضه اولیه‌ها در کوتاه مدت در روزهای ابتدایی عرضه در بورس افت قیمت داشتند و ۶۵ درصد عرضه اولیه‌ها در این کشورها با رشد قیمتی مواجه شده‌اند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: در بورس نیویورک در سال گذشته عرضه اولیه با بازدهی ۸۰۰ درصد رشد صورت گرفته است. پس به طور کلی در تمام بورس‌های دنیا بسیاری از عرضه اولیه‌ها به صورت متداول با رشد همراه هستند، اما این میزان رشد با کارایی بازار سرمایه متفاوت است.

آسایش گفت: در بورس‌های بزرگ دنیا عرضه اولیه‌ها با بازدهی بسیار و همراهی عموم همراه نیستند و در بسیاری از اوقات تقاضا به صورتی است که اشخاصی می‌توانند سهم زیادی از عرضه اولیه را در پرتفوی خود داشته باشند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآرونده: علی اکبر رضایی