پنج شنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۰ ۱۹:۲۰

مذاکرات وین با روحانی به توافق می رسد یا رئیسی؟

مذاکرات وین با روحانی به توافق می رسد یا رئیسی؟
یک کارشناس سیاسی گفت: سخنان روحانی، مذاکرات وین را سخت‌تر می‌کند.

به گزارش تیتربرتر؛ یک کارشناس سیاسی با بیان اینکه اظهارات روحانی در مورد موانع داخلی رفع تحریم ها، کار مذاکره کنندگان را سخت تر می کند گفت: طرف غربی در مذاکرات(برجام) به این اظهارات استناد خواهد کرد.

جدیدترین پیش بینی از مذاکرات وین

جدیدترین پیش بینی از مذاکرات وین
جدیدترین پیش بینی از مذاکرات وین

 

 یک روزنامه عربی با اشاره به حملات امریکا به مواضع حشدالشعبی و اقدام متقابل مقاومت در حمله پایگاه های آمریکا نوشت: بایدن مجبور به نوشیدن جام زهر در مذاکرات وین خواهد شد.

کمال خلف در یادداشتی برای روزنامه الرای الیوم چاپ لندن با عنوان«بایدن مجبور به نوشیدن جام زهر در مذاکرات وین خواهد شد» به حملات آمریکا در مرز عراق و سوریه علیه نیروهای مقاومت و همچین حملات متقابل به پایگاه های امریکا اشاره کرد و نوشت:

حملات آمریکا و ضدحمله‌هایی که پایگاه‌هایش در سوریه و عراق طی روزهای گذشته در معرض آن قرار گرفتند، دستیابی به توافق هسته ای در وین را پیچیده‌تر می کند اما هم زمان مرحله‌ای را که مذاکرات وین به آن رسیده است،بازتاب می‌دهد.آمریکا اکنون در مرحله اتخاذ تصمیم‌های دشوار قرار دارد.

مذاکرات عملا درباره همه چیز انجام شده و تنها مسئله تصمیم‌گیری باقی مانده است و دولت آمریکا باید جام زهر را بنوشد و به توافق بازگردد و تحریم‌ها را به طور کامل لغو کند.گزینه‌های زیادی برای اجتناب از این تصمیم ندارد.

عراقچی،رئیس هیئت مذاکراتی ایران چند روز پیش گفت به اندازه کافی درباره مسائل حل نشده مذاکره شده و اکنون وقت تصمیم گیری است. بلینکن نیز در پاسخ به سوالی درباره عقب نشینی کشورش از مذاکرات هسته‌ای گفت زمان خروج کشورش از مذاکرات هسته‌ای نزدیک است و با وجود این که هفته آینده دور هفتم مذاکرات آغاز خواهد شد؛ اما سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی گفت از تاریخ برگزاری آن خبر نداریم.

رابرت مالی گفته است واشنگتن با لغو تمام تحریم‌ها ( رفع تحریم‌ها ) موافقت نخواهد کرد و افزود آمریکا اگر ببیند توافق مورد نظر تهران به نفع این کشور نیست،از مذاکرات وین خارج خواهد شد. در حقیقت اصل مشکل به این مسئله بازمی‌گردد که آمریکا موضوعات سیاسی و در راس آنها توافق راهبردی ایران و چین را به مذاکرات هسته ای مرتبط کرده است و تهران صحبت کردن درباره هرمسئله ای خارج از چارچوب برنامه هسته‌ای را نخواهد پذیرفت.

هدف قرار دادن پایگاه نظامی آمریکا در دیرالزور و پاسخ نیروهای آمریکایی از طریق بمباران مواضعی در داخل سوریه  بخشی از نبرد وارد کردن فشار و ضربه زدن متقابل قبل از امضای توافق نهایی در وین است. ایرانی ها شدیدترین اهرم های فشار خود را به کار گرفتند از جمله توقف اجرای پروتکل اضافی و اعلام کردند هیچ عکسی از داخل سایتهای هسته‌ای خود در اختیار آژانس قرار نخواهند داد و مهلت توافق با آژانس تمام شده است.

تجربه می‌گوید در بازی وارد کردن فشار متقابل میان آمریکا و ایران این آمریکا است که در درجه اول عقب نشینی می‌کند. شرایط سیاسی کنونی آمریکا و چالش‌های بین‌المللی کنونی دولت بایدن،رویکردهای راهبردی اعلام شده آمریکا و فضای سیاسی و امنیتی منطقه مانع از آن می‌شود که دولت بایدن به راهبرد فشار حداکثری بازگردد که دربردارنده خطر درگیری نظامی و احتمال جنگ بود.

به موازات آن دولت آمریکا نمی‌تواند توافقی هسته‌ای بین المللی امضا نکند و برنامه هسته‌ای ایران را بدون تعهداتی از سوی این کشور رها کند چرا که طبق ارزیابی‌های آمریکا دربردارنده خطراتی است و عقب‌گردی در سیاست‌های دولت و وعده‌های انتخاباتی بایدن به شمار می‌رود.

بنابراین ایرانی‌ها بایدن را در وضعیت بسیار دشواری قرار داده‌اند و تنها یک راه را پیش پای او یعنی پاسخ مثبت دادن به خواسته‌هایشان در وین قرار داده‌اند.رئیس جمهور بایدن از پوتین برای نرم کردن موضع ایران درخواست کمک کرده است . به نظر می‌رسد این درخواست کمک در نشست سران این دو در ژنو در ماه جاری صورت گرفته است. معمولا کمک میان کشورها رایگان صورت نمی‌گیرد.

در پشت پرده مسکو به اشکال مختلف بر ایرانی‌ها فشار وارد می‌کند. به نظر می‌رسد آنها در این چارچوب هزینه‌های ساخت نیروگاه بوشهر را به میان کشیده‌اند.همین مسئله علی اکبر صالحی را به اعلام صدور دستور تسریع پرداخت بدهی ۵۰۰ میلیون یوریی به روسیه وادار کرد.

باور نداریم فشار روسیه ثمربخش باشد زیرا ایرانی‌ها از ابتدای مذاکرات خواسته خود را دقیقا مشخص کردند. در غیر این صورت مشکلی ندارند اگر بدون توافق ادامه دهند و به راهبرد صبر و مقابله و محقق ساختن پیشرفت بیشتر و اقدام یکجانبه طبق نظریه بهره‌برداری از هر شرایطی بازگردند.

در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به آنچه گفته شد مذاکرات وین فروخواهد پاشید یا خیر می‌توان  طبق داده‌ها و شرایط تمامی طرفهای مشارکت کننده در این مذاکرات قاطعانه این مسئله را رد کرد. ایران و آمریکا در جریان مذاکرات برای بدست آوردن حداکثر خواسته‌های خود پیش از امضای توافق تنش‌زایی می‌کنند. دور هفتم مذاکرات تعیین کننده خواهد بود و پیش بینی می‌کنیم هم زمان با آغاز شدنش دوباره اظهارات مثبت صورت بگیرد و به احتمال زیاد ایران به خواسته خود خواهد رسید.

علت تاخیر دور هفتم مذاکرات وین

علت تاخیر دور هفتم مذاکرات وین
علت تاخیر دور هفتم مذاکرات وین

 

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی نوشت که برخی طرفین گفت‌وگوهای وین جهت آماده شدن برای دو نهایی مذاکرات به زمان بیشتری نیاز دارند.

به گزارش ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز پنج‌شنبه در توییتی نوشت: مذاکرات وین بر سر برجام به محض آماده شدن تمامی کشورهای مشارکت‌کننده برای آنچه که قرار است دور آخر مذاکرات باشد، ادامه خواهد یافت. این مسئله هنوز محقق نشده است. برخی از طرفین به زمان بیشتری نیاز دارند. به نظر می‌رسد که ما زودتر از هفته آینده در وین دیدار نخواهیم کرد.

مذاکرات میان اعضای کمیسیون مشترک برجام درباره احیای توافق هسته‌ای در وین و با حضور آمریکا در مقر مذاکرات در هفته‌های گذشته در جریان بوده است. 

آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی نداشته‌اند و نمایندگان دولت آمریکا با نمایندگان سایر اعضای برجام در این زمینه رایزنی می‌کنند.

مطالب مرتبط:

چرا آمریکا در برجام جدیت ندارد؟

فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی ضمن تاکید بر عدم جدیت امریکایی‌ها برای بازگشت به برجام گفت: اصولاً برجام از اول نیازی به این همه رفت و آمد نداشت. اگر واقعاً آمریکایی‌ها می‌خواستند به برجام برگردند، می‌توانستند، مانند کاری که بایدن در روز اول ریاست جمهوری کرد و با امضای یک دستور اجرایی به پیمان پاریس بازگشت، لذا می‌توانستند نسبت به برجام نیز همین کار را انجام دهد.

این کارشناس مسئل بین الملل ادامه داد: لذا همانطوری که ترامپ دستور را امضا کرد و از برجام خارج شد، بایدن نیز می‌توانست در روز اول و در هفته اول، دوباره به برجام برگردد. بایدن این کار را نکرده است، چون نمی‌خواهند به متن فعلی برجام برگردند.

ایزدی تصریح کرد: بر اساس بند ۲۹ برجام، طرف مقابل متعهد شده است که در روند تجارت و فعالیت‌های اقتصادی ایران اخلالی ایجاد نکند، لذا اگر امریکایی‌ها اگر بخواهند به متن فعلی برجام برگردند، بر اساس این باید همه‌ی تحریم‌های دوران ترامپ را بردارند.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه افزود: ترامپ نیز خودش اعلام کرد که فشار حداکثری بر ایران برای اخلال در روند تجارت بین المللی و اقتصاد ایران است.

بایدن نمی‎‌خواهند تحریم‌های دوران ترامپ علیه ایران لغو شود

وی ادامه داد: دموکرات‌ها و افرادی که الان در دولت آمریکا هستند نیز پس از اعلام تصمیم ترامپ، تاکید داشتند که هدف از این تحریم‌ها این است که دولت بعدی این کشور نتواند به برجام رجوع کند و برجام کاملاً نابود شود. از این دولت بایدن جهت نمی‎‌خواهند تحریم‌های دوران ترامپ لغو شود.

ایزدی گفت: آمریکایی‌ها می‌گویند که ما توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر می‌خواهیم. یعنی می‌خواهند متن برجام را عوض کنند و محدودیت‌هایی که بعد از یک بازه زمانی طبق برجام باید پایان یابد را ادامه داده و افزایش دهند.

آمریکا به دنبال توافقی فراتر از برجام است

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: امریکایی‌ها می‌گویند توافق قوی‌تر می‌خواهیم، یعنی فراتر از برجام و در حوزه‌های مختلف از جمله سیاست خارجی و حوزه دفاعی کشور، امتیاز می‌خواهند.این مسائل همه فراتر از برجام است. لذا آمریکایی‌ها چون نمی‌خواهند به برجام برگردند، این معطلی را ایجاد می‌کنند و با مذاکره به دنبال گرفتن امتیاز بیشتر هستند.

ایزدی همچنین تاکید کرد: همانطور که از طرف ایران اعلام شده است، باید تحریم‌ها لغو شود و در همچنین در مورد این موضوع راستی‌آزمایی انجام شود که امریکایی‌ها این را قبول ندارند. امریکایی‌ها لغو را قبول ندارند و منظورشان تعلیق بعضی از تحریم‌ها است. راستی آزمایی را نیز قبول ندارند.

این استاد دانشگاه تهران افزود: وزیرخارجه آمریکا در کنگره گفت که به اندازه کافی از تحریم نگه می‌داریم که اهرم فشار اقتصادی بر ایران حفظ شود.

وی ادامه داد: دموکرات‌ها و جمهوری خواهان معتقدند ایران همیشه باید ذیل تحریم باشد و همیشه محدودیت‌ها علیه ایران اعمال شود.

ایزدی ضمن اشاره به اختلاف عقیده بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در مورد اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان تصریح کرد: دعوای دموکرات‌ها و جمهوری خواهان بر این اساس که دموکرات‌ها ترامپ را نقد می‌کردند که شما راحت از برجام خارج شده است و اگر ما بودیم در برجام می‌ماندیم و امتیاز بیشتری از ایران می‌گرفتیم. لذا آن‌ها به دنبال این هستند که به بخشی از برجام برگردند و بعد از آن که سیستم مدیریت کشور اسیر برجام شد بتوانند امتیاز بیشتری بگیرند.

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به سوالی در خصوص پیامدهای احتمالی پس از پاک کردن فیلم‌های دوربین‌های آژانس انرژی اتمی گفت: این موضوع هیچ مشکلی برای کشور ایجاد نمی‌کند. البته برای طرف مقابل نیز مشکلی ایجاد نخواهد کرد. چون طرف مقابل می‌داند که ما به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: لذا کاری که آن‌ها باید انجام دهند این است که به جای تعلل و فرسایشی کردن مذاکرات، به تعهدات خودش عمل کند. در صورتی کهطرف غربی به تعهداتشان عمل کند، ایران نیز به تعهداتش عمل می‌کند. و دوربین‌ها شروع به فعالیت می‌کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه طرف‌های غربی از عدم حرکت جمهوری اسلامی ایران به سمت سلاح اتمی آگاه هستند، گفت: اگر ما به دنبال سلاح هسته‌ای بودیم آن‌ها، یک کاری می‌کردند که این توافق ادامه پیدا کند. البته هیاهوی رسانه انجام می‌دهند اما در عمل کاری انجام نمی‌دهند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآرونده: مریم بالوی فیلی