یکشنبه, ۰۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۴:۱۳
خبر جدید از پدر بابک خرمدین در تیر 1400:

پدر بابک خرمدین قصاص نمی شود؟

خبر جدید از پدر بابک خرمدین در تیر 1400:
بابک خرمدین در ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ به دست والدینش در شهرک اکباتان تهران به قتل رسید. در ۲۶ اردیبهشت و پس از آن‌که بخش‌هایی از جسد مثله شدهٔ او توسط یک کارگر شهرداری در شهرک اکباتان پیدا شد، پلیس پدر و مادر خرمدین را بازداشت کرد و آن‌ها به قتل فرزندشان اعتراف کردند.

به گزارش تیتربرتر؛ پس از پیدا شدن بخشی از یک جسد مثله شده در شهرک اکباتان، پلیس جنایی از روی اثر انگشت جسد بابک خرمدین را شناسایی کرده و پس از بررسی فیلم‌های ثبت شده در دوربین‌های مدار بسته، پدر و مادر این کارگردان دستگیر شده و به قتل اعتراف کردند. آن دو همچنین در جریان بازپرسی اقرار کرد که داماد و دخترشان را نیز در سال‌های ۹۰ و ۹۷ به قتل رسانده‌است.

خبر جدید از قصاص پدر بابک خرمدین به خاطر قتل فرزندش 

خبر جدید از قصاص پدر بابک خرمدین به خاطر قتل فرزندش 
خبر جدید از قصاص پدر بابک خرمدین به خاطر قتل فرزندش 

 

یکی از مسائل مهم، مسئله قصاص پدر در برابر کشتن عمدی فرزند است. قصاص پدر در قوانین منتقی اعلام شده است و عدم امکان قصاص پدر به خاطر کشتن فرزند، مورد اتفاق و اجماع شده است اما در ازای عدم قصاص پدر در ارتکاب قتل، 10 سال حبس قطعی اعلام شده است.

این روزها اخبار حوادث در سطح رسانه ها و خصوصا شبکه های اجتماعی بازنشر فراوانی دارند و مخاطبان زیادی را هم جذب خود می کنند. «کشف‌جسد مثله شدن کارگردان معروف»، «به رگبار بستن هشت عضو یک خانواده»، «قتل کودک به دست نامادری» این ها تنها گوشه ای از صدها تیتر حوادثی است که در همین 90 روز گذشته در سطح کشور رخ داده‌اند.

در برخی از این حوادث همچون قتل بابک خرم دین و خواهر و دامادشان، پدر عامل اصلی ارتکاب جرم بوده است. از آنجا که این گونه قتل ها کم نیستند و بارها و بارها از سطح رسانه ها اخبارش را شنیده و یا دیده ایم، باید گفت که شاید برخی از پدرها با یک ذهنیت غلط و اشتباه که مالک فرزندشان هستند؛ پس می توانند هر تصمیمی برای او بگیرند، مرتکب چنین جرائمی شده و یا می شوند. از سوی مقابل قصاص نکردن و محکومیت های سنگین شاید موجب ظهور این کج رفتاری اجتماعی از سوی برخی پدرها شده است.

اما روز گذشته مشاور حقوقی و پارلمانی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در مصاحبه ای به تشریح علل و اهمیت و چالش های تدوین لایحه «اصلاح ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی» موسوم به لایحه «تشدید مجازات پدر مرتکب قتل فرزند» پرداخت و از ابهامات قانونی و کیفری این گونه پرونده ها سخن گفت.

مجازات فرزندکشی در ازای عدم قصاص پدر

به گفته اشرف گرامی زادگان، براساس پیگیری های صورت گرفته و برگزاری نشست های فقهی حقوقی در این باره، قصاص پدر منتفی اعلام شده و مجازاتی که برای پدر فرزندکش در نظر گرفته شده تا 10 سال حبس قطعی خواهد بود.

اگرچه طبق نظر این فعال مدنی امور زنان کشور مجازات تعیین شده کافی نیست، اما تبصره هایی که منجر به بازدارندگی هستند و پیشگیرانه تنظیم شده اند، مفید هستند. البته گرامی زادگان معتقد است که در صورت تصویب این طرح، باید بر اجرای این قانون نظارت کرد و قوه قضاییه گزارش مبسوطی برای تنویر افکار عمومی به جامعه ارائه کند.

این حقوقدان گفته است که قانون مجازات اسلامی در هر موضوعی که جرم تلقی شود، مجازات تعیین کرده است. در این موضوع هم مجازات وجود داشته اما طبق نظرات دریافتی، مجازات تعیین شده کافی نبوده است. در چنین جنایاتی همه طالب قصاص یا حبس ابد برای قاتل هستند.

برای مثال در پرونده «رومینا» عدم کفایت مجازات برجسته شد و از همین رو قوه مجریه و قوه قضاییه در تدوین، اصلاح و بازنگری آن تلاش کردند. این لایحه بار دیگر خلأ کافی نبودن قانون موجود، مسئولیت نداشتن والدین، ضرورت آموزش و اطلاع رسانی و ضرورت حمایت دستگاه های اجرایی برای کاهش این حوادث را برجسته کرد. این لایحه جای کار فراوانی دارد که باید منتظر تصمیم کمیسیون اجتماعی مجلس بنشینیم.

با این اتفاق تنها شرط قصاص پدر بابک خرمدین که بابک و دخترش آرزو را به قتل رسانده است اینکه خانواده دامادش که خواهر این قاتل است برای قتل پسرش توسط برادرش قصاص بخواهد وگرنه اکبر خرمدین به 10 سال زندان محکوم می شود و مادر بابک خرمدین نیز به زندانی کمتر از شوهرش محکوم می شود.


مطالب مرتبط

جزئیات پرونده قتل های اکبر خرمدین پدر بابک خرمدین

جزئیات پرونده قتل های اکبر خرمدین پدر بابک خرمدین
جزئیات پرونده قتل های اکبر خرمدین پدر بابک خرمدین

 

محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، گفت که اکبر خرمدین گفته فرامرز، شوهر دخترش آرزو، «مشکلات اخلاقی داشته و او را به همان شیوه قتل بابک، در سال ۹۰ به قتل رسانده و جسدش را به خارج از خانه منتقل کرده و در سطل زباله انداخته‌است.»

اکبر و ایران خرمدین اعلام کرده‌اند دخترشان آرزو را نیز در سال ۹۷ «به دلیل مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر و ارتباط با افراد غریبه به همان شیوه قتل بابک، به قتل رسانده‌اند.»

یکی از بستگان خانواده خرمدین گفت که آخرین بار در تیر و مرداد سال ۹۷ آرزو را دیده و پس از آن مادرش گفته که آرزو به ترکیه رفته و سپس به کانادا پناهنده شده‌است.

به گفته او، آرزو سال ۸۹ با فرامرز ازدواج کرده بود، اما بعدها گفتند از فرامرز خبری نیست. سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت که آرزو پیش از ازدواج با فرامرز یک بار دیگر ازدواج کرده و سال ۸۸ از همسرش جدا شده بود.

به گفته شهریاری، افشین و آذر دیگر فرزندان این خانواده و از بابک و آرزو کوچک‌ترند. او افزود: «پدر بابک خرمدین بیشتر تفکرات ملی دارد تا مذهبی و حتی به خاطر تعلق خاطر به بابک خرمدین شخصیت تاریخی ایرانیان، نام خانوادگی خود را عوض کرده بود. او همچنین می‌گوید که حق داشته بابک را به خاطر فساد اخلاقی‌اش به قتل برساند و اعتقاد دارد که آدم باید پاک باشد.»

اکبر خرمدین گفته‌است: «پسرم مجرد بود. به خاطر اختلافاتی که داشتیم صبح یک‌شنبه او را با خوراندن مواد بیهوشی، بیهوش کردم و سپس با ضربات چاقو به قتل رساندم و برای خارج کردن جسدش از خانه، آن را تکه‌تکه کردم و در نزدیک‌ترین سطل آشغال خیابان انداختم.»

حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، نیز گفت که پدر و مادر بابک خرم‌دین بعد از قتل داماد و دخترشان، ادعا می‌کردند داماد و دخترشان در خارج از کشور زندگی می‌کنند در صورتی که آنها را در داخل کشور به قتل رسانده بودند.

اکبر خرمدین پیشتر دربارهٔ دلیل قتل بابک نیز گفته بود: «بابک از ۵ یا ۶ سال قبل ناگهان تغییر رویه و رفتار داد و عقاید متفاوتش رو شد. از کارهایش خسته شده بودم. من و مادرش را خیلی اذیت می‌کرد. افکارش با ما مطابقت نداشت. حرف‌هایی می‌زد که اصلاً با اصول من یکی نبود.»

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی