شنبه, ۰۵ تیر ۱۴۰۰ ۰۷:۳۵

اولین صحبت های رئیسی درباره اعضای کابینه اش در سال 1400

اولین صحبت های رئیسی درباره اعضای کابینه اش در سال 1400
اولین صحبت های تلویزیونی رئیسی از تلویزیون دیشب پخش شد و رئیسی درباره مسائل مختلف گفتگو کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ رئیسی: گمانه زنی‌ها در خصوص اعضای کابینه دقیق نیست، بنای ما در دولت جدید آن است که با همه کسانی که در جای جای دولت کنونی فعالیت دارند مشروط بر توجه داشتن به دغدغه های مردم، همکاری کنیم

اولین واکنش رئیسی درباره کابینه اش در سال 1400 

اولین واکنش رئیسی درباره کابینه اش در سال 1400 
اولین واکنش رئیسی درباره کابینه اش در سال 1400 

 

رییس جمهوی منتخب گفت:گمانه زنی‌ها در خصوص اعضای کابینه دولت که در رسانه ها اعلام می شود چندان دقیق نیست و بعدا مشکل ایجاد خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رییسی روز جمعه در برنامه بدون تعارف مجموعه خبری ۲۰:۳۰ سیما که از جوار حرم مطهر رضوی پخش شد افزود: اگر دوستان پیشنهادی دارند از طریق سامانه ای که فعال خواهیم کرد ارایه دهند، این سامانه پیش روی همه نخبگان، صاحب نظران و دغدغه مندان کشور قرار می گیرد و ما به همه نقطه نظرات در خصوص اعضای کابینه اهمیت می دهیم به ویژه به پیشنهادات درست.

وی ادامه داد: بنای ما در دولت جدید آن است که با همه کسانی که در جای جای دولت کنونی فعالیت دارند مشروط بر توجه داشتن به دغدغه های مردم، همکاری کنیم، شرط همکاری با دولت جدید، قبول داشتن من نیست، افراد باید کرامت مردم را حفظ کنند و از کار آنان گره گشایی نمایند، در این صورت می توانند همکار دولت باشند.

رییس جمهوری منتخب گفت: کارآمدی، فسادستیزی، داشتن روحیه انقلابی ، مردمی بودن و شایسته سالاری اساس کار ما در انتخاب افراد و همکاری با آنان است، شایستگی افراد مهم است نه اینکه جزء کدام جناح و گروه سیاسی یا با چه سلیقه سیاسی باشند.

رییسی افزود: هیچ گاه بستگان و نزدیکانم در کار من دخالت نکرده اند و نمی کنند، ارتباط ما با مردم و نزدیکان از طریق سامانه هایی است که در اختیار آنان می گذاریم، در همین دوران انتخابات، بنده نشستهایی را با مردم به عنوان نمونه با دانشجویان در دانشگاه تهران گذاشتم که کمتر نامزد انتخاباتی چنین نشستی برگزار می کند و بنای ما در دولت جدید استمرار برگزاری این گونه نشستهاست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا به توصیه ها و پارتی بازی ها عمل می کند یا خیر اظهار داشت: زمانی توصیه به حق است مبنی بر این که حقی ضایع می شود یا حقی داده نمی شود که در این مورد وارد می شویم و به توصیه عمل می کنیم اما پارتی بازی و داشتن روابط ناسالم، رانت و رانت خواری به هیچ وجه پذیرفتی نیست و در دولت جدید جلوی این موارد را خواهیم گرفت و در همه سطوح با همه همکاران شفاف و روشن خواهیم بود و شرط ما برای همکاری، کار است و کار است و کار.

رییس جمهوری منتخب در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در چند سال اخیر اوقات فراغت داشته است یا خیر گفت: در چند سال اخیر مرخصی یا اوقات فراغت کمتر داشته ایم و ان شاء الله در آینده نیز بتوانیم هم به کارمان برسیم و هم احوال خانواده و نوه هایمان را بپرسیم.

مطالب مرتبط:

پیش بینی کابینه دولت رئیسی از زبان علی مطهری 

پیش بینی کابینه دولت رئیسی از زبان علی مطهری 
پیش بینی کابینه دولت رئیسی از زبان علی مطهری 

 

علی مطهری در مورد کابینه دولت رییسی می گوید: با توجه به این که آقای رئیسی فرد عاقلی است و خود ایشان هم گفته اند که من به صورت مستقل وارد میدان شده ام و فراجناحی عمل خواهم کرد، فکر می کنم که ایشان در مجموع به نحو قابل قبولی رفتار خواهند کرد.

خبرآنلاین نوشت: شما جزو کسانی بودید که به عنوان نامزد ریاست جمهوری در انتخابات دوره سیزدهم ثبت نام کردید و توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدید. نسبت به رد صلاحیت آقای لاریجانی هم به شدت اعتراض داشتید. علیرغم تحریم انتخابات از سوی برخی کنشگران سیاسی، حضرتعالی مردم را دعوت به شرکت در انتخابات کردید و خودتان نیز رأی دادید. دلیل حضرتعالی برای شرکت در انتخابات چه بود؟

با هر نگاه و نظری و علیرغم داشتن انتقاداتی نسبت به عملکرد برخی نهادها ما موظفیم که برای حفظ اصل نظام تلاش کنیم. ضمناً بعد از همین مشارکت هم باید به دنبال اصلاح کاستیهای موجود باشیم. به هر حال، ما نمی توانیم همصدا با ضد انقلاب و براندازان، انتخابات را تحریم کنیم و به نظام آسیب بزنیم. بنابراین، ضمن این که به نحوه برگزاری انتخابات انتقاد داشتیم برای دفاع از اصل نظام رأی دادیم. منتها باید تلاش کنیم که در آینده این کاستی ها برطرف شود. یکی از راه های برطرف شدن این کاستی ها به نظر من تلاش برای تغییر ترکیب شورای نگهبان است.

رهبر انقلاب در خصوص رد صلاحیت آقای لاریجانی در سخنرانی شان به لفظ "جبران" اشاره کردند و گفتند که بر اساس اطلاعات غلط حیثیت ایشان در جامعه زیر سؤال رفته است ولی ما در عمل شاهد هیچ نوع بررسی مجدد یا تشکیل یک جلسه ویژه برای رسیدگی به این موضوع نبودیم. آیا اشاره رهبری به لفظ # جبران، نوعی حکم حکومتی نبود؟

خیر، این اشاره رهبری به جبران، به هیچ وجه حکم حکومتی محسوب نمی شد بلکه مقصود ایشان این بود که از خانواده آقای لاریجانی اعاده حیثیت شود و به نوعی از ایشان و خانواده شان دلجویی شود. 

دولت آقای رئیسی به نظرتان چه سر و شکلی خواهد داشت و پیشبینی حضرتعالی از عملکرد این دولت چیست؟

با توجه به این که آقای رئیسی فرد عاقلی است و خود ایشان هم گفته اند که من به صورت مستقل وارد میدان شده ام و فراجناحی عمل خواهم کرد، فکر می کنم که ایشان در مجموع به نحو قابل قبولی رفتار خواهند کرد. البته تندروهایی در اطراف ایشان وجود دارند ولی بعید است که ایشان در تصمیمات کلان کشوری تحت تأثیر این افراد عمل کنند.

آقای احمدی نژاد به صورت علنی و در اعتراض به عدم احراز صلاحیت شان از سوی شورای نگهبان اعلام کردند که در انتخابات شرکت نخواهند کرد و بنابراین ایشان نیز به جمع تحریم کنندگان انتخابات پیوستند. ولیکن با توجه به عضویت ایشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بسیاری انتظار برخورد با ایشان را دارند ولی نظام همچنان با ایشان با سعه صدر برخورد میکند. نظرتان در این رابطه چیست؟

البته آقای احمدی نژاد انتخابات را تحریم نکرد؛ فقط گفت که من شرکت نمی کنم؛ کسی را هم دعوت به تحریم نکرد. این تصمیمی است که ایشان به خاطر روند نادرست برگزاری انتخابات به عنوان اعتراض گرفتند. فکر می کنم هرکسی حداقل تا این حد حق اعتراض دارد

به نظرتان در دولت آقای رئیسی امکان دارد ما حضور چهره های معتدل و حتی اصلاح طلب کارآمد را شاهد باشیم؟

این احتمال وجود دارد. بر اساس شناختی که از تفکر و روحیه آقای رئیسی دارم، این احتمال دور از انتظار نیست. من به دولت ایشان خوشبین هستم و امیدوارم که این دولت در بهبود وضع موجود چه از نظر زندگی و معیشت مردم، چه سیاست خارجی، چه عدالت اجتماعی و چه احترام به آزادیها موفق باشد و بتواند اعتماد کمرنگ شده مردم به نظام را بازگرداند. هرچند اطراف ایشان افراد تندرو حضور دارند ولی در مقام یک رئیس جمهور طبیعتاً ایشان معتدل رفتار خواهند کرد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآرونده: علی اکبر رضایی