پنج شنبه, ۰۳ تیر ۱۴۰۰ ۲۰:۳۸

اولین نشانه خرابی لنت در خودرو چیست؟

اولین نشانه خرابی لنت در خودرو چیست؟
خودرو پس از هر ایرادی نشانه هایی از خود به نمایش می گذارد که اگر کمی شما هم به تعمیر آن وارد باشید متوجه می شوید که این نشانه ، نشانه کدام مشکل در خودرو است.

تیتربرتر؛ لنت ها در خود کارایی مشخصی دارند و کاربردشان این است که انرژی جنبشی حاصل از حرکت وسیلهٔ نقلیه را به‌واسطهٔ اصطکاک به انرژی گرمایی تبدیل می‌کنند. در سامانه‌های ترمز دیسکی، در هر چرخ دو لنت ترمز تعبیه می‌شود که هردو رو به دیسک‌های ترمز قرار می‌گیرند.

خرابی لنت ترمز چیست؟

خرابی لنت ترمز چیست؟
خرابی لنت ترمز چیست؟

 

یک سیستم ترمز از قطعات زیادی تشکیل شده که سلامت هر کدام به نوبه خود بر عملکرد ترمز اثرگذار خواهد بود. یکی از اصلی ترین قسمت های ترمز خودرو، لنت های ترمز هستند. نشانه های خرابی لنت های ترمز را راننده می تواند از برخی رفتارهای خودرو به هنگام رانندگی متوجه شود. بنابراین، راننده باید علائم خرابی لنت های ترمز خودرو را بشناسد تا برای تعویض به موقع آن ها اقدام کرده و از خطرات مالی و جانی بعدی جلوگیری نماید.

در واقع، هر چه لنت های ترمز عملکرد ضعیف تری داشته باشند، مسافتی که بتوانند واکنش نشان داده و خودرو را متوقف کنند، طولانی تر می گردد. همین مساله در هنگامی که راننده نیاز به ایستادن ناگهانی خودرو دارد، بسیار اهمیت خواهد داشت.

جنس لنت های ترمز از چیست؟

جنس لنت های ترمز از چیست؟
جنس لنت های ترمز از چیست؟

 

لنت های ترمز قدیمی از آزبست ساخته می شد که بعدها به دلیل سرطان زا بودن، ممنوع شدند. در سال های اخیر لنت های ترمزی که بر پایه سرامیک ساخته می شوند، در دسترس عموم قرار گرفته اند. لنت های ترمز سرامیکی قیمت بالایی دارند اما به دلیل عملکرد مناسب آن ها خرید این نوع لنت ها می تواند به صرفه باشد.

مانند هر نوع لنت دیگری در مورد خرابی لنت های ترمز سرامیکی و عمر مفید آن ها هم نمی توان تخمین زد و طول عمر آن ها به عواملی مانند تعداد سرنشینان، شیوه رانندگی، محل رانندگی، نوع خودرو و نوع لنت بستگی خواهد داشت.

چه زمانی بهتر است لنت ترمز خودرو عوض شود؟

صاحبان خودرو عمدتا به دنبال آن هستند تا بهترین لنت های ترمز که معمولا برندهای اصلی هستند را برای خودرو خود تهیه کنند. زیرا همه افراد بر اهمیت لنت های ترمز خودرو کاملا واقف هستند. با این حال، اینکه چه موقع بهترین زمان برای تعویض لنت های خودرو هست، اهمیت بالاتری دارد. چرا که برای یک نوع از لنت ترمز خودرو نمی توان دقیقا مشخص کرد که پس از طی چه مسافتی باید تعویض گردد.

زمان تمام شدن و خرابی لنت های ترمز خودرو به عوامل مختلفی می تواند بستگی داشته باشد. میزان استفاده از خودرو و برند لنت ترمز مورد استفاده از جمله عوامل تعیین کننده این مساله هستند.

یک راننده خوب همواره باید به عمر مفید لنت ترمز خودرو خود دقت کند و وضعیت آن را بررسی نماید. لنت ها را باید به صورت دوره ای تعویض کرد. با این حال، همان طور که اشاره شد عمر مفید لنت ها هم مانند موارد مصرفی نظیر روغن موتور به صورت دقیق قابل تخمین نیست و تنها با بازبینی آن ها می توان در مورد تعویض لنت ها تصمیم گرفت.

علائم خرابی لنت های ترمز چیست؟

علائم خرابی لنت های ترمز چیست؟
علائم خرابی لنت های ترمز چیست؟

 

با اینکه خرابی لنت های ترمز باید با بررسی وضعیت آن ها مشخص گردد، اما نشانه هایی به هنگام رانندگی دارد که یک راننده ماهر می تواند آن ها را دریابد. با شناخت این عوامل می توان برای مراجعه به تعمیرکار جهت تعویض لنت های خودروی خود اقدام کرد. برخی از این علائم فنی را در ادامه توضیح می دهیم.

صدای سوت لنت ها

از جمله نشانه های اولیه ای که به هنگام خرابی لنت های ترمز می تواند بروز کند، صدای سوت لنت ها است. البته لازم است بدانید که سوت کشیدن لنت ها گاهی به دلیل کیفیت پایین لنت استفاده شده است که بعد از مدتی قطع می گردد. با این حال، اگر صدای سوت لنت ها برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، باید آن را نشانه ای از خرابی لنت های ترمز خودرو بدانید.

صدای سوت لنت های ترمز گاهی حتی اگر شیشه های خودرو هم بسته باشند، به گوش می رسد. در این حالت می توانید با باز کردن چرخ خودرو، فاصله روتور و لنت را بررسی نمایید؛ این فاصله از ۶ میلی متر نباید کمتر باشد.

مطالب مرتبط:

شنیدن صدای خرخر از لنت های ترمز

یک تکه فلزی کوچک در بالای لنت تعبیه شده که به تشخیص تمام شدن لنت کمک می کند. در واقع، هر گاه قسمت اصلی لنت که اصطلاحا گوشت لنت ترمز نامیده می شود تمام شود، قطعه فلزی یاد شده با روتور تماس پیدا می کند. صدای خرخر حاصل از این تماس، هشداری برای تعویض لنت به شمار می رود. عدم توجه به این مساله می تواند روتور را دچار آسیب کند و هزینه های تعمیری سنگین تر و یا حتی تعویض آن را در بر داشته باشد. اصطکاک ایجاد شده بین روتور و فلز یاد شده منجر به گرم شدن و دود کردن ترمز هم خواهد شد که خطرناک است.

به این ترتیب، بهتر است همواره به صداهای غیر معمولی ناشی از ترمزگیری اهمیت دهید تا جلوی هر گونه هزینه بیشتر ناشی از خرابی لنت های ترمز را بگیرید.

عدم توازن در فشار وارد به پدال و عملکرد ترمز

اگر تجربه راننده زیاد بوده و به اجزای خودرو خود دقت داشته باشد، در هنگام ترمز گرفتن متوجه می شود که عملکرد ترمز خودرو با قبل متفاوت بوده و افت دارد. همچنین، در صورتی که پدال ترمز در هنگام ترمز گرفتن بیش از حد پایین برود، بیانگر وجود مشکل در سیستم ترمز خواهد بود. ساییده شدن و خرابی لنت های ترمز و یا ایجاد مشکل سیستم هیدرولیک که با نشت روغن ترمز نشان داده می شود، از جمله این مشکلات هستند.

کشیدن خودرو در هنگام ترمز گرفتن

علائم خرابی لنت های ترمز چیست؟
علائم خرابی لنت های ترمز چیست؟

 

گاهی به هنگام رانندگی ممکن است این احساس به وجود آید که کنترلی روی خودرو نداریم. حتی گاهی در اثر ترمز گرفتن به نظر می رسد که لنت ها گوش به فرمان نبوده و از کار افتاده اند. این نشانه ها می تواند به خرابی لنت های ترمز و تمام شدن آن ها ربط داشته باشد.

برای مثال، در صورتی که در آخرین تعویض لنت ها یکی از آن ها را عوض کرده باشید، در صورت تمام شدن لنت دیگر، به هنگام ترمز گرفتن خودرو به سمت لنت سالم تر کشیده می شود. این مساله در بزرگراه ها و مواقعی که سرعت خودرو بالا است و نیاز به ترمز ناگهانی دارید، خطرآفرین بوده و می تواند خودرو را منحرف کند.

البته بهتر است بدانید که کشیده شدن خودرو فقط ناشی از خرابی لنت های ترمز خودرو نیست و می تواند به عوامل دیگری نیز بستگی داشته باشد. کم بودن باد تایرها، ساییده شدن لاستیک ها و آسیب هایی که به جلوبندی خودرو وارد شده است، می تواند از دلایل این پدیده باشد. با این حال، اگر احساس کردید که خودرو کشیده می شود، بهتر است ترمزها را بازیبینی کنید.

ایجاد لرزش در پدال ترمز

در خودروهایی که دارای سیستم ABS هستند، وقتی عمل ترمز گرفتن شدید باشد، پدال ترمز دچار لرزش می گردد که این مساله طبیعی است. زیرا به عملکرد سیستمی ترمز ABS بستگی دارد که شامل اتصال و جدایی پی در پی لنت می شود تا از لیز خوردن و قفل شدن چرخ ها جلوگیری کند.

اما اگر سیستم ترمز خودرو از نوع معمولی باشد، لرزش پدال ترمز یک ایراد در سیستم ترمز خودرو و یا خرابی لنت های ترمز را نشان می دهد. این مساله در اثر سطح غیر یکنواخت روتور ایجاد می گردد و باید برای بازبینی و تعمیر آن به تعمیرکار مراجعه گردد.

چه زمانی باید لنت های ترمز را تعویض کرد؟

بهترین زمانی که لازم است برای بررسی خرابی لنت های ترمز خودرو و تعویض آن ها اقدام کنید، باید به گونه ای تنظیم شود که نه زیاد دیر باشد که ایمنی به خطر افتد و نه زیاد زود که هزینه بیهوده برایتان داشته باشد. در واقع، مناسب ترین زمان هنگامی است که روغن ترمز موجود در مخزن خودرو، پایین تر از حد استاندارد قرار گیرد. در اصل، پایین آمدن سطح روغن عمدتا بخاطر فرسایش و خرابی لنت های ترمز رخ می دهد.

به عنوان یک معیار می توان گفت هر گاه سطح روغن ترمز به حد تعیین شده رسید، بهتر است لنت های ترمز را تعویض نمایید. هر چند لازم است قبل از آن سیستم ترمز از نظر نشتی روغن چک شود. برای اطمینان بیشتر هر چند وقت یک بار سلامت سیستم ترمز و شیلنگ های منعطف را در زیر خودرو چک کنید.

بر اساس نظر کارشناسان نیز بعد از طی هر ۳۵ تا ۴۰ هزار کیلومتر می توانید برای بررسی لنت ها اقدام کنید. اگر لنت خودرو تا حدود ۸۰ درصد مصرف شده باشد، باید آن را تعویض کنید.

راه های افزایش عمر لنت ترمز

اگر مجموعه دیسک و کلیپر گردش هوای مطلوب را داشته باشند، لنت ها خنک شده و طول عمر آن ها افزایش می یابد. این مساله آن قدر اثر گذار است که از سال ۱۹۹۱، در پی شکایت تعداد زیادی از خریداران شورلت آمریکایی در مورد کم بودن طول عمر لنت ها، باد شکن های خودرو از قسمت های جلو حذف گردید. در نتیجه این کار، وزش باد باعث کاهش دمای لنت ها و افزایش عمر آن ها شد.

یکی دیگر از کارهایی که می توانید برای افزایش طول عمر لنت های خود و بهبود ترمزگیری انجام دهید، چک کردن مرتب روغن ترمز خودرو است. زیرا در بسیاری از موارد، طولانی شدن بازه استفاده از روغن ترمز منجر به کاهش بازده آن می شود. در واقع، در صورتی که از روغن ترمزی استفاده می کنید که در ۴۰۰ درجه سانتیگراد به جوش می آید، اگر یک سال از آن استفاده کنید، دمای جوش به ۳۰۰ درجه می رسد.

همین مساله باعث می شود تا در مانورها و ترمز گرفتن های شدید روغن تبخیر شده و سیستم ترمز عملکردی که باید را نداشته باشد. از طرفی تبخیر شدن روغن ترمز باعث می شود چرخ حالت قفل خفیف پیدا کند که ناشی از نیروی حاصل از فشار بخار روغن خواهد بود. یعنی مانند زمانی که راننده پدال ترمز را فشار داده و رها نکند. همین مساله بر روی استهلاک زودتر از موعد و خرابی لنت های ترمز تاثیر بسزایی دارد.

گاهی کلیپر از نظر ظاهری هیچ مشکلی نداشته و کاملا خنک است. اما در صورتی که درون آن را چک کنید با حجم زیادی از رسوبات و لجن روبرو خواهید شد. وجود نیروی پسماند حاصل از این مواد اضافی در پشت پیستون کلیپر، خرابی لنت های ترمز را در پی خواهد داشت. بنابراین، بهتر است هر از چند گاهی درون کلیپر را تمیز کرده و آن را کاملا سرویس کنید.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: مریم بالوی فیلی