سه شنبه, ۰۱ تیر ۱۴۰۰ ۱۹:۴۰

نحوه تغییر رنگ پوست برای زیبایی

نحوه تغییر رنگ پوست برای زیبایی
پوست هر شخصی دارای رنگ طبیعی است که اگر بخواهیم آن را تغییر دهیم چه کارهایی را باید انجام دهیم.در ادامه به این موضوع می پردازیم.

تیتربرتر؛ اگر می خواهید پوست جذابی داشته باشید باید از آن مراقبت کنید و با روش هایی می توان زیبایی صورت را دو چندان کرد.

چه موادی در روشن شدن پوست صورت تاثیرگذار هستند؟

چه موادی در روشن شدن پوست صورت تاثیرگذار هستند؟
چه موادی در روشن شدن پوست صورت تاثیرگذار هستند؟

 

 سیب‌زمینی؛ ماده‌ای برای روشن کردن پوست صورت

از آنجایی‌ که سیب زمینی دارای میزان بالای ویتامین سی است، این فرضیه وجود دارد که باید میزان کمی خواص روشن‌کنندگی داشته باشد. اگر سیب‌زمینی در دسترس‌تان نبود، سبزیجات دیگر سرشار از ویتامین C، مانند گوجه فرنگی و خیار هم می‌توانند همین کار را برای‌تان انجام دهند.

معمولا در اکثر کرم‌ها از ویتامین C استفاده می‌شود؛ اما استفاده‌ی مستقیم سیب‌زمینی روی پوست، می‌تواند نتیجه‌ی بهتری برای دریافت این ویتامین داشته باشد. چندبار در هفته سیب‌زمینی را طبق دستورالعملی که به شما می‌گوییم روی پوست‌تان استفاده کنید.

  • سیب‌زمینی را از وسط نصف کنید یا به قطعات ضخیم برش دهید.
  • برش‌ها را روی بخش‌هایی از پوست که می‌خواهید روشن‌تر شود بمالید.
  • صبر کنید تا رطوبت پوست کاملا خشک شود بعد با آب‌ گرم پوست‌ را بشویید.

 خمیر زردچوبه برای روشن کردن پوست صورت

زردچوبه ادویه‌ای هندی است که تقریبا در تمام غذاهای ایرانی از آن استفاده می‌کنیم. این ماده‌ قرن‌هاست در کنار فواید فراوانی که دارد، به عنوان روشن‌کننده‌ی پوست هم شناخته می‌شود. عده‌ای معتقدند که زردچوبه تولید ملانین (melanin) را که موجب تیرگی پوست می‌شود، مهار می‌کند؛ البته مستندات علمی برای این نظریه وجود ندارد اما تعداد زیادی از افراد، زردچوبه را برای روشن کردن پوست صورت استفاده ‌کرده و نتایج خوبی هم گرفته‌اند. برای ساختن خمیر زردچوبه مراحلی را که می‌گوییم انجام دهید:

زردچوبه را به اندازه‌ای که نیاز دارید با روغن زیتون مخلوط کنید تا مایه‌ای خمیر مانند (که سفت نباشد) به‌دست بیاورید. از این خمیر یک لایه‌ی نازک روی قسمت‌هایی که می‌خواهید روشن‌تر شود بگذارید و اجازه بدهید ۲۰ دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب‌ گرم بشویید. نگران این نباشید که زردچوبه پوست‌تان را زرد کند؛ چون معمولا به راحتی شسته و پاک می‌شود.

مطالب مرتبط:

ماسک آلوئه‌ورا برای روشن کردن پوست صورت

ماسک آلوئه‌ورا برای روشن کردن پوست صورت
ماسک آلوئه‌ورا برای روشن کردن پوست صورت

 

در اینجا منظورم از «ماسک آلوئه ورا» استفاده از آلوئه‌ورای خالص به‌طور مستقیم روی پوست است. این گیاه اعجاب‌انگیز که در طب سنتی «صبر زرد» گفته می‌شود، یک نوع کاکتوس است که می‌توانید در خانه هم گلدان آن را نگه دارید؛ فقط حواس‌تان باشد به تابش مستقیم آفتاب حساس است.

آلوئه‌ورا در واقع به عنوان التیام‌دهنده‌ی پوست‌های سوخته کاربرد دارد؛ اما در عین حال دارای ترکیبی به نام آنتراکینون است که با برداشتن لایه‌‌ی مرده‌‌ای از سلول‌های پوست، باعث روشن شدن آن می‌شود. هرچند آلوئه ورا در بسیاری از کرم‌ها و لوسیون‌های مختلف پوست به‌کار برده می‌شود، اما استفاده از خود گیاه آلوئه‌ورا روی پوست یا تهیه‌ی آلوئه‌ورای خالص و استفاده از آن، می‌تواند تأثیر خوبی داشته باشد.

  • آلوئه‌ورا را مستقیما روی تمام پوست بمالید.
  • ۲۰ دقیقه صبر کنید تا خشک و جذب شود.
  • می‌توانید بعد از استفاده از آلوئه‌ورا، پوست را بشویید یا بگذارید همان‌طور بماند. این گیاه آن‌قدر مفید است که اگر اذیت نمی‌شوید، لزومی ندارد از روی پوست پاکش کنید.

 آب نارگیل تازه برای روشن کردن پوست صورت

پوست خود را با آب نارگیل تازه شستشو دهید، منظورم از نارگیل تازه، نارگیل سبز است. مثل اکثر نسخه‌های سنتی و درمان‌های طبیعی، هیچ مطالعه‌ای درباره‌ی اینکه نارگیل روشن کننده پوست باشد وجود ندارد، اما افراد زیادی از شستشوی پوست با آب نارگیل به عنوان نرم‌کننده و روشن کننده پوست بهره می‌برند.

  • یک بطری آب نارگیل ۱۰۰ درصد خالص یا یک نارگیل تازه تهیه کرده و از آب آن استفاده کنید. البته می‌دانم نارگیل تازه معمولا فقط در مناطق گرمسیری وجود دارد و در همه‌جا مخصوصا کشور ما به ندرت ممکن است در بازار موجود باشد.
  • پنبه‌ را به آب نارگیل آغشته کنید و روی تمام نواحی پوست که می‌خواهید روشن شود، بکشید.
  • ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد با آب‌ گرم پوست را بشویید.

ماسک عسل و لیمو برای روشن کردن پوست صورت

هنگامی‌ که یک روشن کننده پوست طبیعی و یک لایه‌بردار را با هم مخلوط کنید، ماسکی برای پوست‌تان درست کرده‌اید که هم سلول‌های تیره‌ی روی پوست را برمی‌دارد و هم پوست تازه‌ی زیرین را روشن‌تر می‌کند. حتما با خواص عسل آشنا هستید. یک ماسک لیمو و عسل درست کنید. عسل یک نرم‌کننده‌ی طبیعی است که می‌تواند خشکی پوست بعد از استفاده از آب‌لیمو را کمتر کند، ۱ قاشق چای‌خوری بلغور جودوسر به این مخلوط اضافه کنید و روی تمام نواحی پوست را که می‌خواهید روشن‌تر شود بپوشانید. بعد از ۲۰ دقیقه پوست‌تان را بشویید.

هنگام شستشو، به آرامی پوست صورت‌تان را به حالتی دورانی مالش دهید. ذرات بلغور جوی دوسر باعث برداشتن لایه‌های بالایی پوست می‌شوند و لایه‌ی زیرین خودش را نشان می‌دهد.

اگر پوست‌تان خشک است، بهتر است به جای لیمو از خیار استفاده کنید. خیار را رنده کنید و مقدار مساوی از آب خیار و عسل را با هم مخلوط کنید و روی پوست‌تان بگذارید بعد از ۱۵ دقیقه پوست را آبکشی کنید.

ماسک زردچوبه و بلغور جوی دوسر برای روشن کردن پوست صورت

اگر پوست چرب دارید پیشنهاد من به شما برای پاک‌کردن و روشن کردن پوست صورت ماسک زردچوبه است. ۲ قاشق چای‌خوری پودر بلغور جوی دوسر و کمی زردچوبه را با هم مخلوط کنید، چند قطره آب‌لیمو به مخلوط‌تان اضافه کنید، حواس‌تان باشد نباید خمیرمان خیلی شل شود. یک لایه از خمیر روی پوست بگذارید و صبر کنید تا خشک شود سپس با آب بشویید، یادتان باشد حین شستشو، با حرکات دورانی پوست را ماساژ دهید تا سلول‌های مرده‌ی پوست تمیز شوند.

ماسک پاپایا برای روشن کردن پوست صورت

ماسک پاپایا برای روشن کردن پوست صورت
ماسک پاپایا برای روشن کردن پوست صورت

 

هرچند که میوه‌ی پاپایا به‌ندرت در بازار ایران وجود دارد، اما چون یکی از لایه‌بردارهای مفید است، درباره‌اش صحبت می‌کنیم. پاپایا که در ایران خربزه‌ی درختی هم گفته می‌شود آنزیمی به نام پاپین (papain) دارد که به لایه‌برداری پوست کمک کرده و راه را برای نمایان شدن پوست تازه، روشن و شفافِ زیری باز می‌کند. پاپایا ویتامین C هم دارد که پیش از این درباره‌ی تأثیر آن بر روشن شدن پوست صورت توضیح دادیم. بهتر است از پاپایای سبز استفاده کنید چون میزان پاپین آن بیشتر است.

  • پوست پاپایا را بکنید و آن را برش بدهید.
  • پاپایا‌های خرد شده را در مخلوط‌کن بریزید و یک خمیر صاف و یکدست درست کنید.
  • روی هر قسمتی از پوست که می‌خواهید بگذارید و ۲۰ دقیقه صبر کنید.
  • با آب‌ گرم پوست‌تان را بشویید.

 ماسک ماست یا شیر برای روشن کردن پوست صورت

از ماست ساده یا شیر استفاده کنید. هردوی اینها اسیدهای آلفا هیدروکسی دارند که می‌تواند لایه‌بردار پوست باشد. ماست ساده و بدون شیرین‌کننده یا شیر را با بلغور جوی دوسر مخلوط کنید تا یک خمیر نسبتا شل به‌دست آورید. ماسک شیر یا ماست را روی پوست‌تان بگذارید، این ماسک را هم بعد از ۲۰ دقیقه بشویید و یادتان باشد حرکات دورانی هنگام شستشو را درباره‌ی همه‌‌ی ماسک‌های دارای بلغور جوی دوسر انجام دهید.

باید بدانید که استفاده از ماست و شیر پرچرب تأثیر کافی را ندارد چون حاوی آنزیم‌های لازم نیست.
می‌توانید از ماست یا شیر بدون بلغور جوی‌ دوسر هم به عنوان یک پاک‌کننده‌ی پوست استفاده کنید. یک پنبه را به ماست یا شیر آغشته کرده و صورت‌تان را از لایه‌های اضافه تمیز کنید.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الناز ناصری