سه شنبه, ۰۱ تیر ۱۴۰۰ ۲۰:۴۶

طلاق رجعی چیست؟

طلاق رجعی چیست؟
در ادامه به معرفی طلاق رجعی می پردازیم با ما همراه باشید.

تیتربرتر؛ طبق یک دسته از تقسیم بندی هایی که طلاق دارد، ما دو نوع طلاق داریم. طلاق بائن و طلاق رجعی. که در طلاق بائن بلافاصله پس از جاری شدن صیغه طلاق زن و مرد نسبت به هم نامحرم شده و دیگر حق بازگشت به زندگی قبلی‌شان را ندارند، مگر اینکه عقد جدیدی با مهریه جدیدی خوانده شود. اما داستان در طلاق رجعی متفاوت است. در این نوع طلاق مرد و زن می ‌توانند با یکدیگر زندگی کرده و به هم رجوع کنند.

طلاق رجعی دقیقا چیست؟

اساسا در یک تقسیم بندی در طلاقی که میان زن و شوهر صورت می ‌گیرد یک نوع طلاق وجود دارد که بدون اینکه عقد جدیدی میان زوجین خوانده شود آنها حق رجوع به یکدیگر را دارند. یعنی پس از اینکه صیغه طلاق میان زن و شوهر جاری شد تا قبل از اینکه زمان عده زن (سه ماه و ده روز) تمام نشده باشد، بدون اینکه عقد جدیدی خوانده شود مرد و زن حق رجوع به زندگی خود را دارند.

طبق ماده 1148 قانون مدنی در طلاق رجعی برای شوهر در مدت زمان عده حق رجوع و بازگشت وجود دارد.  می ‌توان گفت که طلاق رجعی، طلاقی است که پس از جاری شدن صیغه طلاق، زن باید عده مرد را نگه دارد و مرد نیز حق بازگشت به زندگی مشترک قبلی خود را دارد.

در طلاق رجعی قبل از اینکه زمان عده تمام شود زن حکم زن غیر مطلقه را دارد. یعنی زنی است که هنوز طلاق داده نشده است حتی اگر صیغه طلاق جاری شده باشد و در این مدت زمان باید از شوهر خود مانند قبل اطاعت کند.

شرایط طلاق رجعی چگونه است؟

شرایط طلاق رجعی چگونه است؟
شرایط طلاق رجعی چگونه است؟

 

بر اساس ماده 1148 قانون مدنی، طلاق در صورتی طلاق رجعی است که دو وصف زیر را داشته باشد.

1_بعد از اینکه صیغه طلاق بر زن جاری شد او باید عده طلاق خود را نگه دارد و نتواند بلافاصله با مرد دیگری ازدواج کند. چنانچه طلاق صورت گرفته عده نداشته باشد، مثل طلاق دختر باکره و زن یائسه که عده ای به دنبال نخواهد داشت این نوع طلاق از نوع طلاق بائن به حساب می‌ آید و طلاق رجعی نخواهد بود.

2_در زمان عده هر دو طرفین حق رجوع به یکدیگر را داشته باشند و بتوانند به زندگی مشترک خود ادامه دهند. اما برخی موارد وجود دارد که زن می‌ تواند عده خود را نگه دارد اما به جز زن، مرد حق رجوع به زندگی خود را نداشته باشد. مثل طلاق از نوع خلع یا طلاق سوم که هر دو از نوع طلاق بائن به حساب می‌ آیند و طلاق رجعی نیستند.

مطالب مرتبط:

وظیفه زن و مرد در طلاق رجعی 

وظیفه زن و مرد در طلاق رجعی 
وظیفه زن و مرد در طلاق رجعی 

 

در طلاق رجعی که مرد و زن تا پایان زمان عده همچنان به یکدیگر محرم هستند باید وظایفی که قبل از ازدواج نسبت به یکدیگر را داشته دوباره انجام بدهند.

1_در طلاق رجعی مرد و زن به هم محرم هستند و می ‌توانند به هم نگاه محرمانه داشته باشند.

2_حکم دیگری که وجود دارد این است که زن حق زندگی در خانه ای که قبلا با شوهر خود زندگی می‌ کرده است را دارد و تا پایان زمان عده ‌اش می ‌تواند در خانه مشترک و با همسر خود زندگی کند.

3_تا پایان زمان عده مرد باید از زن نگهداری کرده و حق بیرون کردن از خانه را ندارد. (مگر اینکه زن علاقه ای به زندگی با مرد را نداشته باشد.)

4_مرد در صورتی می‌ تواند زن را از خانه بیرون کند که زن کار خلاف عفت انجام داده باشد و یا مسائل محکم دیگری وجود داشته باشد.

5_اگر زن درخانه دیگری و جدا از مرد زندگی می‌ کند باید تحت رضایت مرد باشد و بدون رضایت او کاری انجام ندهد و یا از خانه بیرون نرود.(در صورتی که زن کاری خلاف نظر مرد انجام دهد، نفقه او قطع خواهد شد.)

6_تا پایان زمان عده مرد باید نفقه و اجرت‌المثل زن را تمام و کامل بدهد، حتی اگر زن جدا از او زندگی می‌ کند.

7_اگر در زمان عده یکی از طرفین فوت شود، از شخص فوت شده به شخص دیگر ارث خواهد رسید.

8_اگر  در زمان طلاق زن باردار بوده مرد باید تا وضع حمل او حتی اگر بیشتر از مدت عده طول بکشد، حق نفقه زن را پرداخت کند. مرد پس از اینکه زن وضع حمل کرد باید نفقه فرزند به دنیا آمده را نیز به زن پرداخت کند.

در طلاق رجعی مرد چگونه می‌ تواند به همسر خود رجوع کند؟

در طلاق رجعی مرد چگونه می‌ تواند به همسر خود رجوع کند؟
در طلاق رجعی مرد چگونه می‌ تواند به همسر خود رجوع کند؟

 

_رجوع مرد به زن دو راه دارد. راه اول این است که مرد حرفی بزند که به معنای این باشد که قصد بازگشت به همسرخود و زندگی قبلی  خود را داشته و بگوید که رجوعش را  به همسر خود  قبول دارد، با گفتن این جمله یا هرجمله دیگری که این معنی را داشته باشد، رجوع مرد به زن تحقق یافته و بدون جاری شدن هیچ صیغه عقدی مرد و زن می ‌توانند با یکدیگر زندگی کنند.

(البته باید در نظر داشته باشید که رجوع فقط تا زمان عده امکان ‌پذیر است و پس از آن حق رجوع از بین رفته و باید از اول صیغه عقد میان طرفین جاری شود)

دومین راه اینگونه است که مرد بدون اینکه حرفی بزند و فقط با صورت گرفتن کارهایی معلوم شود که این مرد به همسر خود بازگشته است.

اما در بعضی از فتواها وجود دارد که اگر حتی قصد مرد رجوع به همسر خود نبوده اما با زن عمل نزدیکی یا مجامعت صورت گیرد، این دو ، دوباره زن و شوهر خواهند شد و رجوع تحقق یافته است.

آیا در همه طلاق ها مرد حق رجوع به زندگی را دارد؟

خیر، رجوع در طلاق صرفا در خصوص طلاق‌ هایی است که از نوع طلاق رجعی بوده که آن هم باید در طول زمان عده صورت بگیرد و پس از تمام شدن زمان عده مرد و زن حق بازگشت به هم را ندارند و باید دوباره صیغه عقد میان آنها جاری شود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: مسلم حسینی