یکشنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۰۷

قیمت جدید اوراق مسکن در تیر 1400

قیمت جدید اوراق مسکن در تیر 1400
قیمت جدید اوراق مسکن در تیر 1400 اعلام شد.

به گزارش تیتربرتر؛ درحالی که در اوایل ماه جاری متاهل‌های تهرانی برای تهیه اوراق مسکن باید ۲۶ میلیون و ۲۰۸ هزار تومان پرداخت می‌کردند، این نرخ‌ اکنون افزایش یافته و به بیش از ۲۸ میلیون تومان رسیده است.

مبلغ جدید اوراق مسکن در سال 1400

مبلغ جدید اوراق مسکن در سال 1400
مبلغ جدید اوراق مسکن در سال 1400

 

بررسی آخرین وضعیت قیمت اوراق مسکن نشان می‌دهد که هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در تیرماه سال ۱۳۹۸ با قیمت ۶۱ هزار و ۴۰۰ تومان، در مردادماه با قیمت ۶۱ هزار و ۷۰۰ تومان و در شهریورماه ۱۳۹۸ نیز با قیمت ۶۱ هزار و ۸۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.

قیمت اوراق مهرماه سال ۱۳۹۸ نیز ۶۰ هزار و ۴۰۰ و قیمت اراق آبان و آذر نیز هرکدام ۶۱ هزار تومان بوده و همچنین هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ماه و بهمن‌ماه همان سال با قیمت ۶۰ هزار تومان و در اسفندماه نیز با قیمت ۶۲ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می‌شود.

قیمت تسه از فروردین‌ماه تا اسفندماه سال ۱۳۹۹

همچنین برای سال ۱۳۹۹ تسه فروردین‌ماه ۶۲ هزار و ۸۰۰ تومان، تسه اردیبهشت‌ماه ۶۱ هزار تومان و تسه خردادماه ۶۱ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارند.

هر برگ از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیرماه سال گذشته با قیمت ۶۰ هزار تومان، در مردادماه ۶۱ هزار و ۷۰۰ تومان و در شهریورماه ۶۱ هزار تومان داد و ستد می‌شود.

این اوراق در مهرماه، آبان‌ماه و آذرماه سال ۱۳۹۹ نیز به ترتیب ۶۱ هزار تومان و ۶۰ هزار تومان قیمت دارند.

اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ماه سال گذشته با قیمت ۶۰هزار تومان، در بهمن‌ماه با قیمت ۶۱ هزار تومان و در اسفندماه با قیمت ۶۰ هزار تومان معامله می‌شود که این گزارش نیز براساس قیمت اسفندماه سال گذشته نوشته شده است.

قیمت اوراق برای مجردها و متاهل‌های تهرانی

براین اساس، با توجه به این‌که مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومان جعاله می‌شود، برای دریافت ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کند که هزینه این تعداد اوراق با تسه ۶۰ هزار تومانی، ۱۲ میلیون تومان می‌شود.

همچنین با در نظر گرفتن ۴۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۸۰ ورق به مبلغ چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خریداری کنند مجموع هزینه خرید اوراق به ۱۶ میلیون و ۸۰۰هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز برهمین اساس می‌توانند تا سقف ۲۴۰ میلیون تومان شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۴۰ میلیون توان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۲۴ میلیون تومان می‌شود که همراه با هزینه چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۸۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند در مجموع باید ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت اوراق در سایر استان‌ها

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر به ۸۰ میلیون تومان رسیده است که برای آن باید ۱۶۰ برگه خریداری شود که هزینه آن ۹ میلیون و ۶۰۰  هزار تومان است.

این وام برای سایر مناطق شهری ۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که باید برای آن ۱۲۰ برگه خریداری شود که هزینه آن هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود.

نحوه دریافت اوراق وام مسکن

برای اینکه اوراق تهیه کنید دو راه کلی دارید. اول اینکه خودتان حساب سپرده ممتاز در بانک مسکن داشته باشید و بابت سپرده خودتان اوراق بگیرید. اما اگر برای خرید ملک و گرفتن وام عجله دارید باید آن را از افراد دیگری که اوراق دارند بخرید. اوراق در بازار فرابورس معامله می‌شوند.

لازم نیست زیاد نگران شوید. کار چندان هم سخت نیست. اگر خودتان بخواهید برای خرید اوراق در فرابورس اقدام کنید باید یک کد معاملاتی در فرابورس بگیرید و بعد می‌توانید پای کامپیوترتان بنشینید و اوراق را خریدوفروش کنید. اما یک راه خیلی ساده‌تر هم وجود دارد. می‌توانید به یک شعبه بانک مسکن مراجعه کنید و آن‌ها تمام کارهای لازم را برای شما انجام می‌دهند. قیمت خریدتان هم تفاوتی با حالت اول ندارد.

قیمت اوراق وام مسکن چقدر است؟ قیمت اوراق برحسب عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. یعنی هرقدر نسبت عرضه به تقاضا بیشتر باشد قیمت هم کمتر می‌شود و اگر تقاضا برای خرید اوراق بالا رود قیمت آن‌هم بالاتر می‌رود. بنابراین قیمت اوراق حتی در روز هم ممکن است چند بار تغییر کند. آخرین قیمت اوراق را می‌توانید در بخش اوراق تسهیلات مسکن رده ببینید.

مطالب مرتبط:

مدت اعتبار اوراق مسکن چقدر است؟

مدت اعتبار اوراق مسکن چقدر است؟
مدت اعتبار اوراق مسکن چقدر است؟

 

قیمت اوراق منتشرشده در ماه‌های مختلف با هم متفاوت است که دلیل آن را باید در این امر جست‌وجو کرد که اوراقی که سررسید آن‌ها نزدیک‌تر است، معمولا ارزان‌ترند چون فرصت کمی برای اخذ وام آن وجود دارد. مثلاً قیمت اوراق مسکن منتشرشده در شهریور 97 از قیمت اوراق تیر 98 ارزان‌تر است چون سررسید اوراق شهریور ۹۷ در شهریور ۹۹ خواهد رسید اما برای اخذ وام اوراقی که در تیرماه ۹۸ منتشر شده‌اند تا تیر ۱۴۰۰ فرصت باقی است. اگر فرصت دوساله استفاده از اوراق مسکن تمام شود، اوراق باطل شده و بانک موظف به پرداخت وام نخواهد بود. البته در اکثر موارد این فرصت دوساله اوراق برای شش ماه هم تمدید می شود.

البته گهگاه در لیست قمیت اوراق تسه مشاهده می‌شود که اوراق جدید از اوراق قدیمی ارزان‌ترند و اوراق قدیم با قیمت بالاتری در بازار معامله می‌شوند. این امر به دلیل برخی سفته‌بازی‌های قبلی برای اوراق قدیمی‌تر است. اوراق قدیمی‌تر مزیتی ندارند و اتفاقا به دلیل نزدیک‌تر بودن مهلت انقضای آن‌ها، خطرناک‌ترند!

معرفی مناسب ترین اوراق مسکن

در تهیه اوراق مسکن باید به زمانی که قصد استفاده از آن را دارید توجه کنید تا تعادلی بین مهلت انقضا و قیمت اوراق برقرار کنید. در این مورد حتما باید با بانک مشورت کرد چون فاصله زمانی بین خرید اوراق تا دریافت وام ممکن است تا دو ماه طول بکشد و باید مراقب بود تا به انقضای اوراق نرسد.

با اوراق وام مسکن چقدر می‌توان وام گرفت؟

سقف وامی که با خرید اوراق می‌توانید بگیرید در تهران برای فرد مجرد ۱۰۰ میلیون تومان و برای زوجین ۲۰۰ میلیون تومان است. در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر برای هر فرد ۸۰ میلیون تومان و برای زوجین ۱۶۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۶۰ میلیون تومان برای هر فرد و ۱۲۰ میلیون تونان برای زوجین می‌توانید وام بگیرید.

در جدول زیر جدیدترین میزان وام اوراق مسکن بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار (دی ماه ۱۳۹۸) مشخص شده است.

  • مناطق شهری    سقف وام از محل اوراق (بر حسب تومان) انفرادی    زوجین
  • تهران    100.000.000    200.000.000
  • مراکز استان‌ها و شهرهای بالاتر از 200 هزار نفر    80.000.000    160.000.000
  • سایر شهرها    60.000.000    120.000.000

نرخ سود و شرایط بازپرداخت اوراق مسکن چگونه است؟

نرخ سود این وام 17.5 درصد است و مدت‌زمان بازپرداخت اقساطش هم 12 سال است. بازپرداخت اقساط هم به روش ساده و هم به روش پلکانی ممکن است. در روش ساده شما یک مبلغ مشخص را هرماه در کل دوره بازپرداخت می‌پردازید. اما در روش پلکانی مبلغ اقساط به‌تدریج بیشتر می‌شوند.

جدول اقساط وام اوراق مسکن

میزان و مدت بازپرداخت اقساط وام اوراق را بر اساس این جدول می‌توان به دست آورد. البته مبلغ قسط ماهانه حدودی نوشته شده و مبلغ نهایی توسط بانک مشخص می‌شود.

  • محل ارائه وام    مبلغ وام    مبلغ قسط ماهانه    مدت بازپرداخت
  • تهران    ۱۰۰ میلیون تومان    حدود یک میلیون و هفتصد هزار تومان    ۱۴۴ ماه (۱۲ سال)
  • مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر    ۸۰ میلیون تومان    حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان    ۱۴۴ ماه (۱۲ سال)
  • سایر شهرها    ۶۰ میلیون تومان    حدود یک میلیون تومان    ۱۴۴ ماه (۱۲ سال)

سود واقعی اوراق تسهیلات مسکن چقدر است؟

سود این وام 17.5 درصد است. ولی باید توجه داشت که شما بابت خرید اوراق باید پول بپردازید و اگر این عدد را از مبلغ وام کم کنیم به این معنی است که شما عملاً بابت مبلغ وام کمتری باید اقساط تعیین‌شده را بپردازید.

فرض کنیم شما می‌خواهید 100 میلیون تومان وام بگیرید. ارزش هر برگ اوراق 500 هزار تومان وام است. بنابراین برای 100 میلیون تومان وام باید ۲۰۰ برگ اوراق بخرید. فرض کنیم که قیمت هر برگ اوراق 41 هزار تومان باشد. در این صورت برای تهیه ۲۰۰ برگ اوراق باید 8 میلیون و 200 هزار تومان بپردازید. اگر این رقم را از مبلغ وام کم کنیم شما عملاً 91 میلیون و 800 هزار تومان دریافت کرده‌اید.

شرایط دریافت اوراق وام مسکن چیست؟

  • سن بنا نباید بیشتر از 20 سال باشد (از تاریخ صدور اولین پروانه ساختمانی)
  • مبلغ وام نباید بیشتر از 80 درصد قیمت ملک باشد.
  • عدم وجود سابقه چک برگشتی و بدهی سررسید شده در سیستم بانکی

یک وام ۴۰میلیونی هم در کنار وامتان بگیرید

در کنار این وام می‌توانید یک وام جعاله ۴۰ میلیونی هم از بانک مسکن بگیرید که اگر عجله دارید می‌توانید برای آن هم اوراق تهیه کنید. سود این وام هم 17.5 درصد است اما دوره بازپرداختش کوتاه‌تر و حداکثر 5 سال است.

چه مدارکی برای تهیه اوراق مسکن نیاز است؟

  • اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت
  • اصل و تصویر پروانه ساختمانی
  • اصل و تصویر پایان کار ساختمانی
  • اصل و تصویر بنچاق (در صورت لزوم) با تشخیص شعبه
  • اصل و تصویر مبایعه‌نامه (قولنامه)
  • اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه خریدار و فروشنده (تمام صفحات)
  • قبض برق ساختمان (در صورت تشخیص شعبه)
  • اصل و تصویر وکالت‌نامه (در تسهیلات دریافتی از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن وکیل صرفاً می‌بایست از بستگان درجه یک باشد(
  • اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه وکیل (تمام صفحات)
  • اصل و تصویر اجاره‌نامه ملک (در خصوص املاک اوقافی)
  • فرم درخواست تکمیل و امضاشده

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی