یکشنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۲۵
جاماندگان سهام عدالت آماده باشند:

رونمایی از برنامه رئیسی برای سهام عدالت

جاماندگان سهام عدالت آماده باشند:
اولین برنامه رئیسی برای سهام عدالت مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش تیتربرتر؛ امروز بازار سرمایه با روند مثبت و صعودی به کارخود پایان داد و در نهایت ۱۹۴ نماد در صف فروش قفل بودند و ۶۹ نماد در صف خرید قرار گرفتند. شاخص کل بورس هم امروز با ۱۴ هزار واحد مثبت در محدوده یک میلیون و ۱۶۱ هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل بورس امروز بر خلاف روزهای گذشته ۱٫۲۵ درصد رشد را ثبت کرد و شاخص کل هم‌وزن هم با رشد ناچیز حدود نیم درصد همراه شد.

امروز ارزش سبد سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی هم متاثر از روند مثبت بازار با افزایش قیمت رو به رو شد و به ۱۰ میلیون و ۴۰۶ هزار تومان رسید. در آخرین روز معاملات هفته گذشته در کانال ۱۰ میلیون و ۲۶۷ هزار تومان به کار خود پایان داد.

۶۰ درصد آزاد شده سهام عدالت امروز به شش میلیون و ۲۴۳ هزار تومان رسید و ارزش ۳۰ درصد آن هم به سه میلیون و ۱۲۱ هزار تومان رسید.

باید توجه کرد که وعده واریز سهام عدالت در تیر ماه در حالی است که دولت دوازدهم تنها یک ماه دیگر بر سر کار است و برخی می‌گویند شاید در این مدت این سود واریز نشود و دولت بعدی چنین کاری را در اولین روزهای آغار به کار خود شروع کند.

مهم ترین برنامه رئیسی برای بازارها

مهم ترین برنامه رئیسی برای بازارها
مهم ترین برنامه رئیسی برای بازارها

 

ثبات، مدیریت نرخ ارز و ارتباط با دنیا سه کلیدواژه مهم در بین اظهارات ابراهیم رئیسی بوده که احتمالا سیگنال‌های مهمی برای بازار ارز محسوب شوند.

او گفته است: ثبات در کلیه حوزه‌های اقتصادی از لازمه‌های توسعه است.

رئیسی همچنین بیان کرده است: مدیریت نرخ ارز باید با توجه به بازار اتفاق افتد. ارتباط بین بازار و نظام تصمیم گیر بسیار مهم است.

وی درباره تعامل با دنیا هم اظهار کرده است: ارتباط با دنیا برای حل مسائل اقتصادی باور ماست.

اما درباره بازار سهام هم سه کلیدواژه بیشتر از عبارات دیگر در سخنان رئیسی قابل مشاهده است.

حذف نرخ‌گذاری و دامنه نوسان، ثبات در مقررات و تزریق پول به بورس نیز سه عبارت قابل مشاهده در بین اظهارات رئیسی است.

بخشی از جملات وی در زیر آمده است:

ـ بازار بورس و مسائل آن مثل نرخ‌گذاری و دامنه نوسان را نمی‌توان دستوری اداره کرد بلکه باید سازوکارهایی برای آن ایجاد شود.
ـ ثبات در مقررات از شرایط مهم بازار سرمایه است.
ـ تزریق ۲۰۰ میلیون دلاری به بازار بورس را با جدیت پیگیری میکنم.
ـ امید و اعتماد باید به جامعه برگردد و این هم با حرف نمی‌شود؛ باید سازوکارها را دنبال کنیم.
ـ باید بورس به محل رفع مشکلات بودجه‌ای کشور و جبران کسری بودجه دولت‌ها تبدیل شود.

مطالب مرتبط:

اولین تصمیم رئیسی برای بورس چیست؟

اولین تصمیم رئیسی برای بورس چیست؟
اولین تصمیم رئیسی برای بورس چیست؟

 

امیر آبادی عضو ستاد انتخابی رئیسی می‌گوید: قطعا در دولت آینده یکی از مطالبی که مد نظر آقای رئیسی است بازماندگان سهام عدالت است که باید حتما تعیین تکلیف شوند.

بازار؛ گروه بورس: شاخص بورس تهران بعد از دو ماه ریزش پیوسته، در چند روز اخیر با مشخص شدن صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری شروع به رشد کرد و بعد از رسیدن شاخص کل به زیر ۱میلیون ۱۰۰ هزار واحد، با حمایت حقوقی‌ها شروع به رشد کرد و امروز ۹ خرداد ماه تا زمان تنظیم خبر با ۲۳ هزار واحد رشد به ۱میلیون ۱۶۲ هزار واحد رسید.

یکی از راه‌های تامین مالی دولت شرکت دولتی هستند که  در بازار سرمایه و بورس به حقوقی‌ها معروف‌اند، بخش عمده‌ای از آن‌ها سرمایه خود را خارج کردند و یا حاضر نیستند در بازار سرمایه در حال حاضر ورود پیدا کنند و سرمایه خود را وارد بازار کنند

صاحب‌نظران بازار سرمایه، ابهام انتخابات ریاست جمهوری را یکی از دلایل ریزش‌های بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون عنوان کردند و الان بعد از مشخص شدن کاندیدای ریاست جمهوری به نظر می‌رسد، بازار از التهاب ناشی از انتخابات ریاست جمهوری فاصله گرفته است.

احمد امیر آباد فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس  و عضو ستاد انتخابات مرکزی آقای رئیسی می‌گوید: قطعا در دولت آینده یکی از مطالبی است که مد نظر آقای رئیسی است بازماندگان سهام عدالت است که باید حتما تعیین تکلیف شوند.

او در گفتگو با بازار با انتقاد از عملکرد دولت فعلی در بازار سرمایه، آن را متهم به تنها گذاشتن مردم در بورس دانست و گفت: متاسفانه با دعوت دولتی‌ها مردم اعتماد کردند و سرمایه خود را به بازار سرمایه آوردند. دولت برای کسری بودجه خود از این اعتماد استفاده کرد و از طرفی مردم را هم تنها گذاشت.

امیر آبادی ابزار ایجاد نوسان در بازار سرمایه را حقوقی‌ها می‌داند و می‌گوید: به نظر می‌رسد، موضوع حقوقی‌ها است که آن‌ها تحت تاثیر نظر چند وزیر نفت، رفاه، صمت و اقتصاد هستند که باید در بازار سرمایه حضور داشته باشند و سرمایه خود را وارد بازار کنند و از آن حمایت کنند نه اینکه در یک مقطعی که اطلاعاتی دارند و از رانت اطلاعاتی استفاده می‌کنند، ورود کنند و سهام خود را در قیمت بالا بفروشند و سپس خارج شوند و چندی بعد بورس بهم بریزند و سپس با قیمت پایین سهم را خریداری کنند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: این کار دولت، کار درستی نیست و دولت باید در بازار بورس سیاست گذاری خود را درست کند  ارتباطی که بین این بازار با سایر بازارهای دارایی مثل مسکن و ارز و بازار بانکی و پولی تنظیم کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سقوط بازار را ناشی از عملکرد دولت در بازار سرمایه می‌دانند و در واکنش به این ادعا لیستی از حقوقی‌ها متخلف دولتی را به قوه قضائیه ارسال کرد.

او گفت: یکی از راه‌های تامین مالی دولت شرکت دولتی هستند که  در بازار سرمایه و بورس به حقوقی‌ها معروف‌اند، بخش عمده‌ای از آن‌ها سرمایه خود را خارج کردند و یا حاضر نیستند در بازار سرمایه در حال حاضر ورود پیدا کنند و سرمایه خود را وارد بازار کنند.

امیر آبادی به موضوع سهام عدالت اشاره کرد و گفت: : یکی از موضوعاتی مد نظر آقای رئیسی، تعیین تکلیف بازماندگان سهام عدالت هستند و از این امکان به درستی باید فراهم شود که مشمولان سهام عدالت باید در بحث مدیریت شرکت‌های که سهام دارند مشارکت کنند تا هیات مدیره‌ کارآمد در آنجا مستقر شود.

عضو هیات رئیسه مجلس افزود: مشمولان سهام عدالت در انتخابات هیات مدیره‌ها باید دقت کنند چرا که اگر مدیران که انتخاب می‌شوند اهلیت نداشته باشند ورودشان به مراکز تولید و شرکت‌های بزرگ به بازار سرمایه لطمه وارد می‌کند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآرونده: علی اکبر رضایی