شنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۴۱

پیش بینی قیمت دلار در دولت رئیسی

پیش بینی قیمت دلار در دولت رئیسی
«سید ابراهیم رئیسی» در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری موفق به کسب بیش از 17 میلیون رای شد.

به گزارش تیتربرتر؛ قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۴۰ دلار کاهش به ۱۷۷۷.۰۱ دلار معامله شد که تقویت ارزش دلار بیشترین تاثیر را در افزایش این فلز گرانبها داشت؛ امروز قیمت این فلز گرانبها در کمترین زمان ۱۷۷۵ دلار و در بیشترین زمان به قیمت ۱۸۲۳ دلار در هر اونس معامله شد.

آخرین تغییرات قیمت دلار 

قیمت دلار آمریکا از مرز 24 هزار و 200 تومان عبور کرد. قیمت سکه امامی نیز از مرز حساس 10 میلیون و 800 هزار تومان عبور کرد اما دوباره زیر آن قرار گرفت. دامنه نوسان در بازار متشکل دلار همچنان محدود است.

قیمت دلار در بازار آزاد بالاخره محدوده ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان را رد کرد و روز پنجشنبه ۲۷ خرداد به ۲۴ هزار و ۴۵۰ تومان رسید. محدوده‌ای که از اواخر فروردین امسال دلار آن را تجربه نکرده بود. چهارشنبه هفته قبل نماینده روسیه در مذاکرات وین، دستیابی به توافق نهایی پیش از انتخابات ریا‌ست‌جمهوری ایران را بعید دانست. خبرنگار وال‌استریت ژورنال هم احتمال داد که دور بعدی مذاکرات به اواسط تیر ماه موکول می‌شود. همین‌ها جرقه‌ای برای افزایش قیمت دلار در بازار آزاد بود. آخرین معاملات روز پنجشنبه با قیمت ۲۴ هزار و ۴۵۰ تومان صورت گرفت و هفته چهارم خرداد با افزایش ۴۰۰ تومانی دلار به پایان رسید. البته برخی از تحلیل‌گران این افزایش قیمت را جوسازی دلال‌ها قبل از انتخابات می‌دانند. در معاملات پشت‌خطی هم هنوز دل و جرات خرید‌های بزرگ دیده نمی‌شود و معامله‌گران، امروز را برای بررسی شرایط کنار گذاشته‌اند.

قیمت دلار در بازار آزاد

قیمت دلار در بازار آزاد ظهر روز چهارشنبه ۲۶ خرداد پس از صحبت‌های نماینده روسیه در مذاکرات وین گران شد. اولیانوف گفته بود این مذاکرات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ادامه خواهد داشت. دلار که معاملات ابتدایی روز چهارشنبه را با ۵۰ تومان کاهش آغاز کرده بود (۲۴ هزار و ۵۰ تومان)، ساعت هشت همان شب به ۲۴ هزار و ۲۳۰ تومان رسید و روز پنجشنبه با قیمت ۲۴ هزار و ۴۵۰ تومان به استقبال انتخابات رفت.

خبرگزاری بلومبرگ نوشت امروز کاهش حدود ۴۰ دلاری قیمت طلای جهانی تحت تاثیر افزایش قیمت دلار بود که به بیشترین قیمت ۶ هفته گذشته رسید.

بانک مرکزی آمریکا تصمیم گرفته است تا در باره خرید اوراق قرضه در این کشور تجدید نظر کند و این اولین بار پس از شیوع ویروس کرونا است که تصمیم بانک منجر به کاهش شدید قیمت طلا می شود.

افزایش ارزش دلار باعث می شود که طلا را برای خریداران با دیگر ارزها گرانتر سازد، بنابراین تقاضا در بازار کمتر شده و قیمت کاهش می یابد.

گفتنی است که در دیگر فلزات گرانبها هم نقره با ۱.۱ دلار کاهش به قیمت ۲۵.۹۴ دلار به فروش رفت و فلزات گرانبهای پلاتینوم، پالادیوم و رادیوم کاهش هایی به ترتیب ۴۷، ۲۴۸ و ۱۹۰۰ دلار کاهش داشتند.

پیش بینی قیمت دلار در دولت آیت الله رئیسی

پیش بینی قیمت دلار در دولت آیت الله رئیسی
پیش بینی قیمت دلار در دولت آیت الله رئیسی

 

پیش بینی قیمت دلار در دولت آیت الله رئیسی به یکی از نخستین سوالات مردم و فعالان اقتصادی تبدیل شده است.

پیش بینی قیمت دلار در ماههای باقی مانده از دولت حسن روحانی و در دولت آینده آیت الله رئیسی به یکی از نخستین سوالات مردم و فعالان اقتصادی تبدیل شده است زیرا به طور مستقیم و غیرمستقیم بر تمام متغیرهای واقعی و سفته بازانه اقتصادی کشور تاثیر دارد.

دولت روحانی با اصل دانستن مذاکرات و لزوم اعمال فشار بر داخل برای قبولاندن شروط غیرمنطقی طرف غربی، دست به قمار بزرگی بر سر دلار و سایر بازارها به عنوان ابزارهای چانه زنی زد که با طمع و زیاده خواهی آمریکایی ها به بازنده بزرگ و همه جانبه 1400 تبدیل شد که آثار آن تا سالها بر جامعه و سیاست ایران باقی خواهد ماند. تابوی مذاکره و "بستن" با آمریکا که ماهیتی سورئال در اذهان طبقه روشنفکر ایرانی پیدا کرده بود به یک شکست تمام عیار تبدیل شد و نتیجه اینکه؛ "واقع گرایی" از این خاکستر بر خاسته و آثار متفاوتی بر جای می گذارد.

نرخ تعادلی دلار با توجه به انبوه دلارهای پشت مرز مانده پایین تر از 20 هزار تومان است که البته بهترین نرخ ممکن نیست، اما اثر سیاست های عامدانه بانک مرکزی و دولت حسن روحانی است. اعمال سیاست عجیب ممنوع کردن ورود ارز(با تاکید بر دلار) به داخل، عدم بازگشت برنامه ریزی شده ارزهای صادراتی که در کسری حساب سرمایه خود را نشان داده است، سنگ اندازی بر سر راه صادرات، آزاد گذاشتن بازی رمزارزها برای خارج ساختن ارز از کشور، جلوگیری نکردن از خروج ارز از کشور برای خرید میلیاردها دلاری ملک در ترکیه و بدتر از همه چاپ 3 شیفته پول در بانک مرکزی باعث شده است تا نرخ دلار ناگزیر از سقوط سریع و شدید پس از صعود بی منطق تابستان سال 1399 باشد.

دولت حسن روحانی در ماههای پایانی و پس از باختن انتخابات ناگزیر از کاهش شدید نرخ دلار برای ویترین آرایی است و دولت آیت الله رئیسی هم نمی تواند(شاید هم نمی خواهد) به افزایش نرخ ارز برای کمک به تولید در کشور اقدام کند و به این دو دلیل شاهد رقم خوردن سال 1400 به عنوان سال آرامش در بازارها خواهیم بود. زمان سنج کاهش قیمت دلار از فردا برای دولت دوازدهم آغاز به کار می کند.

تزریق سنگین اسکناس یورو به بازار ارز یکی از اخبار مغفول مانده هفته گذشته بود که نشان دهنده واقعی بودن انباشت ارز پشت مرزهای کشور به دلیل ملاحظات سیاسی است و در هفته بعد این ملاحظات به کناری رفته و دلیل برای عرض اندام نخواهند داشت.

مدیران خصولتی هم دیگر دلیلی برای ادامه بازی ارزی خود ندارند. آنها با امید به داشتن جایگاه در دولت بعدی و هم به دلیل کنار رفتن ملاحظات دولت کنونی تزریق ارز به بازار را آغاز می کنند.

دکمه زمانسنج کاهش قیمت دلار از فردا زده می شود.

مطالب مرتبط:

آینده بازار بعد از انتخابات 1400

آینده بازار بعد از انتخابات 1400
آینده بازار بعد از انتخابات 1400

 

تجارت نیوز نوشت: در میان دوره‌های انتخابات فقط در سال ۹۲ بوده که روند قیمتی اسکناس آمریکایی نزولی شده، در سایر سال‌های انتخابات این نرخ افزایش تجربه کرده برای مثال در سال ۹۶ دلار حدود ۳۰ درصد افزایش داشت. اما امسال وضعیت مشابه کدام سال خواهد بود؟

از نگاه مشکانی شرایط ما با سال ۹۲ متفاوت است. آن سال انتظارات این بود که با تغییر دولت روند مذاکرات و ارتباطات بین‌المللی بهبود پیدا می‌کند اما امسال با توجه به فضایی که شکل گرفته و جناحی که احتمالا پیروز می‍شوند، شرایط معکوس است.

این کارشناس توضیح می‌دهد: از حرف‌های این جناح در چند سال اخیر مشخص است که احتمالا فرایند مذاکرات آن طور که سال ۹۲ انتظار می‌رفت پیش‌برود، پیش‌ نمی‌رود. سال ۹۲ انتظارات درباره فروش نفت و افزایش دسترسی به ارز مثبت بود اما حالا شرایط معکوس و حتی برخی انتظارات درباره تمدید مذاکرات برجامی منفی است.

او ادامه می‌دهد: در پس نهایی شدن انتخاب کاندیدایی که تقریبا همه می‌دانیم در انتخابات موفق می‌شود، فروش نفت کمی کاهش پیدا می‌کند و روند مذاکرات نیز ممکن است با مشکل مواجه شود.

قیمت دلار در دولت بعدی افزایش می یابد؟

به باور مشکانی اطرافیان آقایان رئیسی و جلیلی معتقدند نرخ دلار باید حدود ۱۰،۱۲ هزار تومان باشد پس اگر دلار نفتی در دست داشته باشند، حتما به دنبال ارزپاشی می‌روند چون ایدئولوژی آن‌ها این است به هر صورت دلار را پایین نگه دارند. اما با توجه وضعی که شکل می‌گیرد، ما اصلا به ارزهایمان دسترسی نداریم که بخواهیم ارزپاشی کنیم.

بر اساس گفته‌های این کارشناس احتمالا با روی کار آمدن دولت جدید، با برخی نگاه‌های پوپولیستی دستورالعمل‌های اقتصادی کوتاه مدتی در پیش است. به این شکل که مثلا برای یکسال همه چیز خوب است و بعد از آن کسری بودجه و ناترازی‌ها خود را نشان می‌دهد.

او می‌گوید: مثلا ممکن است تقاضا را سرکوب ‌کنند تا با یک عرضه کوچک بتوان قیمت را کنترل کرد، در نتیجه مسلما بخشی از تجارت آسیب می‌بیند ولی قیمت کالاها در این شرایط پایین نمی‌آید. بنابراین بعید می‌دانم این دولت بتواند چهار سال را به راحتی پشت سر بگذارد. اگر زمستان امسال با مشکل روبرو نشود قطعا در یکی دو سال بعد به مشکل می‌خورد.

البته او معتقد است اگر روحانی بتواند پیش از تحویل دولت برجام را احیا کند و تعهدات هم موقتی نباشد، می‌توان فروش نفت را افزایش داد اما اگر تعهدات برجامی موقت باشد، برجام یقینا در دولت بعد کنار می‌رود و این یعنی در نهایت دلارگران می‌شود.

مشکانی نرخ تعادلی دلار را در سال ۱۴۰۰، ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان ارزیابی می‌کند و می‌گوید: حتی در مقطعی ممکن است این نرخ به ۳۲ هزار تومان هم برسد، پس این که اکنون حرف دلار ۱۵ هزار تومانی را می‌زنند منطقی نیست که هیچ خنده‌دار هم است. تابستان سال گذشته برآورد بانک مرکزی از دلار ۱۷ هزار تومان بوده اگر تورم این یکسال را به این نرخ اضافه کنیم، چطور قرار است به نرخ ۱۵ هزار تومان برسیم؟

او در ادامه تاکید می‌کند: دلار را شاید بشود با یک شوک سیاسی به طور کوتاه مدت تا ۱۸، ۲۰ هزار تومان هم پایین آورد اما دلار ۱۵ هزار تومانی خیلی بعید است. ضمنا اگر تا این نرخ‌ها هم برسد بیش از شش ماه ممکن نیست در این قیمت‌ها بماند، فقط فنر نرخ را فشرده می‌کند و یکدفعه ممکن است دلار به ۴۰ هزار تومان هم برسد که بعد به سختی میتوان آن را تا ۳۰ هزار تومان رساند.

پیش‌بینی رشد طلا در دولت بعدی

آنطور که مشکانی می‌گوید طلای جهانی هنوز سطوحی که باید را رد نکرده‌ و احتمالا در چند سال آینده با رد کردن برخی سطوح مقاومتی تحولات به نفع طلا رقم می‌خورد. با این حال اگر قیمت طلای جهانی را ثابت فرض کنیم با در نظر گرفتن نرخ تعادلی دلار (۲۴ هزار تومان) سکه حدود ۱۲٫۵ میلیون تومان و طلا هم یک میلیون و ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان محتمل است. پس در بازه یک تا چند ساله طلا احتمالا صعودی باشد.

آینده مسکن و خودرو در دولت بعدی چه می شود؟

این کارشناس همچنین پیش‌بینی می‌کند که قیمت مسکن تا ۲۰ درصد احتمال کاهش داشته باشد. در ادامه نیز قیمت خودروی خارجی را مشروط به برجام می‌داند و عنوان می‌کند که در صورت احیای برجام ممکن است این نوع خودرو تا ۳۰ درصد هم ریزش قیمت را تجربه کند در حالی که خودروی داخلی تحت هیچ شرایطی امکان ریزش قیمتی ندارد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی