پنج شنبه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۱۹
انتظار بازار سرمایه از رییس جمهوری منتخب چیست؟

پیش‌بینی روند بورس بعد از اعلام نتیجه انتخابات 1400

انتظار بازار سرمایه از رییس جمهوری منتخب چیست؟
براساس پیش بینی یک کارشناس بازار سرمایه؛ بازار در موقعیت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری قرار دارد و هیچ خطری معاملات بورس را تهدید نمی‌کند.

به گزارش تیتربرتر؛ دادوستدهای بازارسرمایه در روز چهارشنبه در حالی که فرصت اندکی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زمان باقیست، با افزایش تعداد صف‌های فروش و عرضه سهام آغاز‌ شد و با سرخ‌پوشی نماگرهای بازار تا پایان روز معاملاتی همراه بود؛ به‌طوری‌که شاخص کل بورس با ریزش ۲۱/ ۰ درصدی به سطح یک میلیون و ۱۴۷ هزار واحد عقب‌نشینی کرد.

شاخص‌کل هموزن نیز روند نزولی و منفی خود را حفظ کرده و ۷۵/ ۰ درصد کاهش داشت. همچنین روز گذشته ارزش معاملات خرد بورس و تغییر مالکیت‌‌های این بازار افت قابل‌توجهی را تجربه کرد.

سهامداران چشم انتظار رئیس جمهور آینده

سهامداران چشم انتظار رئیس جمهور آینده
سهامداران چشم انتظار رئیس جمهور آینده

 

خروج‌های مکرر پول از بازارسرمایه و در مقابل ورود نقدینگی‌های لحظه‌ای و مثبت شدن بازار، حاکی از این است که سهامداران انتظاراتی برای بهبود شرایط کنونی از رئیس‌جمهور آینده دارند و هر گزارش و اخباری تاثیرات خود را مستقیما بر بازار نمایان می‌کند.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه اکنون بازار در موقعیت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری قرار دارد و هیچ خطری معاملات بورس را تهدید نمی‌کند، به نظر می‌رسد پس از انتخابات ریاست جمهوری، روند صعودی بازار ادامه پیدا کند.

امیر سیدی اظهار داشت: در ماه های گذشته قیمت‌ها در بازار سرمایه نسبت به تابستان سال ٩٩ با اصلاح بسیار شدیدی همراه شد و اگر ارزش بازار را با نرخ دلار در نظر بگیریم تقریبا ارزش آن نصف شده است.

وی با بیان اینکه همیشه کاهش قیمت سهام در بازار با حد مشخص و معینی همراه بوده است، افزود: زمانی که بازار در موج اصلاحی قرار می گیرد در نهایت شاخص بورس به نقطه ای می رسد و سطوح قیمتی برخی از شرکت ها به حدی ارزنده می شوند که دیگر روند نزولی بازار به صورت ناخودآگاه متوقف می شود.

به گفته سیدی، در این مرحله بازار وارد مدار نوسانی می شود تا اینکه معاملات آن متعادل و بعد از آن وارد فاز صعودی خواهد شد.

مطالب مرتبط:

عوامل تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس

عوامل تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس
عوامل تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس

 

وی به عوامل تاثیرگذار در بهبود نسبی روند بازار اشاره کرد و گفت: دلیل بهبود فعلی روند معاملات بازار کاهش، اصلاح شدید قیمت ها و قرار گرفتن قیمت ها در بهترین موقعیت برای خرید و سرمایه گذاری است.

سیدی خاطرنشان کرد: تابستان سال گذشته قیمت سهام شرکت ها بیش از اندازه و غیرمعقول با افزایش همراه شده بود، اکنون روند قیمتی برای برخی از شرکت ها برعکس آن اتفاق افتاده است بدین معنا که نرخ سهام برخی از شرکت ها بیش از حد معقول کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در صورت شناخت درست سهامداران از بازار می توان سهام خوبی را برای سرمایه گذاری پیدا کرد و اقدام به ورود سرمایه در بازار کرد، گفت: سهامداران در صورت عدم شناخت درست از بازار باید به طور حتم اقدام به ورود سرمایه های خود در صندوق های سرمایه گذاری کنند.

وی معتقد است که اکنون موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری در بورس است و سرمایه گذاران در این موقعیت می توانند با ورود نقدینگی تا حدودی ضرر و زیان های خود را جبران کنند.

پیش‌بینی بورس بعد از انتخابات

پیش‌بینی بورس بعد از انتخابات
پیش‌بینی بورس بعد از انتخابات

 

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس بعد از انتخابات را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به اینکه اکنون بازار در موقعیت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری قرار دارد و هیچ خطری معاملات بورس را تهدید نمی کند؛ بنابراین به نظر می رسد بعد از انتخابات ریاست جمهوری روند صعودی بازار ادامه پیدا کند.

سیدی با تاکید بر اینکه توصیه ما به سهامداران سرمایه گذاری در سهام شرکت های بزرگ است، افزود: سهام شرکت های کوچک از ریسک بالایی نسبت به سهام شرکت های بزرگ در بازار برخوردارند؛ بنابراین سرمایه گذاری در این شرکت ها نیازمند دقت نظر بیشتری نسبت به سهام شرکت های بزرگ است.

وی ادامه داد: سهامداران در این موقعیت بازار بهتر است یا اقدام به خرید سهام شرکت های بزرگ کنند یا سرمایه های خود را وارد صندوق های سرمایه گذاری کنند که مانند سال گذشته متحمل ضرر و زیان سنگین نشوند.

انتظار بازار سرمایه از رییس جمهوری منتخب

این کارشناس بازار سرمایه به انتظار بازار سرمایه از رییس جمهوری آینده اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته تعداد انبوهی از مردم وارد این بازار شدند که با ضررهای سنگینی در این بازار همراه شدند؛ بنابراین حضور این سهامداران در کنار ٥٠ میلیون از مشمولان سهام عدالت باعث شده است تا هر رییس جمهوری که انتخاب شود ناچار باشد این بازار را مورد توجه قرار دهد و از این بازار حمایت کند.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه کمک کننده مشکلات دولت خواهد بود، اظهار داشت: بازار سرمایه می تواند کمک کننده رشد اقتصادی کشور و نجات دهنده بخش بزرگی از  معضلات فعلی باشد، مجموعه این عوامل باعث می شود که به صورت بسیار جدی به این بازار نگاه شود.

تاثیر واریز منابع مالی از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه در کنار این مسایل به تاثیر واریز منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: واریز منابع مالی می تواند به طور حتم زمینه بهبود روند بازار را فراهم کند، زمانی که شاخص بورس به سطوح حمایتی می رسد بهترین اقدام در این بازار حمایت صندوق تثبیت بازار سرمایه از معاملات است.

سیدی ادامه داد: صندوق تثبیت بازار سرمایه در زمان روند ریزشی بازار از منابع خود استفاده کرد، اکنون بخشی از این منابع باقی مانده است که اگر در این نقطه از بازار منابع جدید وارد بازار شود به طور حتم تاثیر مثبتی را در معاملات خواهد داشت.

تأثیر حذف دامنه نوسان بر بازار

تأثیر حذف دامنه نوسان بر بازار
تأثیر حذف دامنه نوسان بر بازار

 

وی به حذف دامنه نوسان در بازار اشاره کرد و گفت: اگر سال گذشته دامنه نوسان وجود نداشت روند ریزشی بازار زودتر به پایان می رسید، همچنین در زمان واریز منابع مالی از صندوق تثبیت بازار سرمایه این اقدام به دلیل وجود دامنه نوسان چندان در معاملات بازار تاثیرگذار نبود و نتوانست تاثیر مثبتی را بر معاملات بازار داشته باشد.

سیدی تاکید کرد: اگر دامنه نوسان وجود نداشت و زودتر بازار فاز اصلاحی خود را به پایان می رساند آن رقمی که وارد بازار شد می توانست تاثیر بهتری را بر معاملات بازار بگذارد و مانع از کاهش حجم معاملات شود.

وی با بیان اینکه اتفاقی که در معاملات سال گذشته بورس رخ داد ممکن است هر ١٠ یا ٢٠ سال یکبار در بازار رخ دهد، گفت: با توجه به اینکه بازار روند اصلاحی بزرگی را پشت سر گذاشته ممکن است بازار برای مدتی حدود یک یا دو ماه صعودی شود، اما از این موضوع نباید غافل ماند که بیشتر روند بازار وابسته به سیاست دولت بعدی است.

سوال: به نظر شما بعد از انتخابات ریاست جمهوری زمینه رشد بورس فراهم می شود؟

 

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو