چهارشنبه, ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۳۰
فراخوان گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی برای حضور در انتخابات

صندوق‌های رأی آخرین ایستگاه قطار انتخابات 1400

فراخوان گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی برای حضور در انتخابات
با نزدیک شدن به پایان دوران تبلیغات رسمی، فراخوان‌ها و دعوت‌های نهادها، احزاب و چهره‌های مختلف از مردم برای شرکت در انتخابات افزایش یافته است و باید دید در انتهای این ماراتن کدام یک از نامزدها توانایی این را دارند که اقبال بیشتر مردم را به سمت خود جلب کنند.

به گزارش تیتربرتر؛ قطار انتخابات 1400 حالا به آخرین ایستگاه رسیده است. فردا 27 خرداد ماه زمان تبلیغات نامزدهای انتخاباتی به پایان می‌رسد و روز جمعه هم نوبت مردم است که از میان برنامه‌ها و گزینه‌های باقیمانده در مرحله آخر یکی را انتخاب کنند و اداره کشور در قالب قوه مجریه را به مدت 4 سال در اختیار او قرار دهند.

قطار انتخابات 1400 در ایستگاه آخر

قطار انتخابات 1400 در ایستگاه آخر
قطار انتخابات 1400 در ایستگاه آخر

 

 از 21 بهمن ماه که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، حکم جمال عرف برای ریاست بر ستاد انتخابات کشور را صادر کرد تا حال حاضر قطار انتخابات ایستگاه‌های مختلفی را پشت‌ سر گذاشته تا به ایستگاه آخر یعنی صندوق‌های رأی برسد.

بر‌اساس بررسی‌های شورای نگهبان که نسبت به دوره‌های قبل با حرف و حدیث‌ها و انتقادات بیشتری هم روبه‌رو بود، 7 نفر از خیل ثبت‌نام‌کنندگان عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری را کسب کردند و بلافاصله فعالیت‌های تبلیغاتی خود را آغاز کردند. بیماری همه‌گیر کرونا اما سایه سنگین خود را بر انتخابات هم تحمیل کرد و این‌گونه بود که بخش عمده تبلیغات کاندیداها به رسانه‌ها و از جمله صداو‌سیما و فضای مجازی راه پیدا کرد.

از چند مورد استثنا که بگذریم تقریباً هیچ تجمع و میتینگ انتخاباتی قابل توجهی برگزار نشد و داوطلبان گویا بیشتر تمرکز خود را روی 3 مناظره انتخاباتی گذاشتند.

مناظره‌هایی که بر‌اساس نظرسنجی‌ها کمتر از 40 در صد مردم آنها را دیدند. آخرین نظرسنجی که مرکز افکارسنجی ایسپا دیروز نتایج آن را اعلام کرد، نرخ مشارکت به 42 درصد رسیده است. با این حال آنگونه که در فضای سیاسی ایران زمزمه می‌شود یکی دو روز باقی مانده تا روز رأی‌گیری همچنان می‌تواند آبستن رویدادهای انتخاباتی دیگر باشد که هم نرخ مشارکت را تکانی قابل توجه بدهد و هم ترکیب نامزدها را. چنانکه در جناح موسوم به جبهه انقلاب یا همان اصولگرایان تلاش‌ها برای مجاب کردن برخی نامزدها برای کناره‌گیری به نفع یک نامزد واحد ادامه دارد.

در این سوی میدان هم اگر چه جبهه اصلاحات ایران همچنان بر نداشتن نامزد و عدم حمایت از نامزد خاصی اصرار دارد، اما برخی احزاب و شخصیت‌های دیگر در اردوگاه اصلاح‌طلبان آخرین تلاش‌ها را برای مجاب کردن مرددان برای حضور پای صندوق‌های رأی و ائتلاف دو نامزد نزدیک به این جناح انجام می‌دهند چنان که دیروز سید هادی خامنه‌ای دبیر کل مجمع نیروهای خط امام در نامه‌ای از محسن مهر‌علیزاده و عبدالناصر همتی خواست که با یکدیگر ائتلاف کنند و در نهایت یک نفر در عرصه باقی بماند.

مطالب مرتبط:

فراخوان گروه‌ها و شخصیت‌ها برای حضور در انتخابات

فراخوان گروه‌ها و شخصیت‌ها برای حضور در انتخابات
فراخوان گروه‌ها و شخصیت‌ها برای حضور در انتخابات

 

حالا با نزدیک شدن به پایان دوران تبلیغات رسمی، این فراخوان‌ها و دعوت‌های نهادها، احزاب و چهره‌های مختلف از مردم برای شرکت در انتخابات است که بیشتر نمود دارد. برخی در این میان با اشاره به برخی گلایه‌ها و انتقادهای موجود نسبت به شورای نگهبان، اما اصرار دارند که برای پاسداری از جایگاه صندوق رأی به عنوان مکانیزم مدنی و کم‌هزینه جابه‌جایی قدرت باید در انتخابات شرکت کرد.

این موج فراخوان‌ها قاعدتاً تا آخرین ساعت آغاز رأی‌گیری هم ادامه خواهد داشت. بخصوص که رهبر معظم انقلاب هم قرار است امروز چهارشنبه ساعت 19 به صورت زنده درباره انتخابات با مردم سخن بگویند.  باید دید در انتهای این ماراتن کدام یک از نامزدها توانایی این را دارند که اقبال بیشتر مردم را به سمت خود جلب کنند و بشوند رئیس جمهوری ایران اسلامی.

تأکید بر اهمیت حضور مردم در صحنه انتخابات

در آستانه 28 خرداد روز برگزاری 4 انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری احزاب و گروه‌های سیاسی و شخصیت‌های سیاسی در مواضعی جداگانه از مردم دعوت کردند تا پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

در همین راستا، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی  هم در آستانه انتخابات با صدور فراخوان دعوت عمومی اعلام کرد: حضور مردم در صحنه انتخابات، خنثی کننده دسیسه‌های دشمنان است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به در پیش بودن انتخابات  نوشت: «دیدگاه افرادی که با نگاه متحجرانه به حضور مردم ارزش قائل نیستند و یا کسانی که با مردم رفتار ابزارگونه دارند، با باورهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب و مبانی انقلاب اسلامی همخوانی ندارد،‏جمهوریت در نظام اسلامی برخاسته از دین ماست و دعوت به مشارکت، مجاهدتی دوران‌ساز است.»

علی لاریجانی که صلاحیتش برای انتخابات ریاست جمهوری احراز نشده هم دیروز در پیامی خطاب به مردم تأکید کرد که 28 خرداد را به روز ملی سرنوشت تبدیل کنیم.

در این بیانیه آمده است: «بهتر آن است که در اقدام ملّی انتخابات، یکسره با خدا معامله کنیم. گرچه برخی رفتارهای نادرست داخلی و خارجی، مزاحمت‌هایی برای حرکت ملت ایجاد کرده؛ اما اراده شما بسیار قوی‌تر از آنهاست. امید است با مطالبات حق طلبانه عموم مردم شریف و قانونمدار و عزم مسئولین مربوطه روال‌های ناصحیحی که به اعتماد عمومی ضربه می‌زند اصلاح گردد. ملّت عزیز، در مشکلاتِ سخت تحریم، صبوری  کردید؛ ان‌شاالله ظفر در پیش است. روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را به روز ملی سرنوشت بدل کنیم.»

حزب اعتدال و توسعه هم در بیانیه‌ای نوشته است: به تأسی از منویات مقام معظم رهبری از تمامی آحاد ملت ایران با هر دیدگاه سیاسی، از جمله اعضا و هواداران حزب در سراسر کشور می‌خواهیم با حضور پرشور و حداکثری پای صندوق‌های رأی در روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰، بار دیگر عزم و اراده خود در پاسداری از این میراثِ پربرکت امام راحل را به نمایش بگذارند.

محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان با انتشار نامه‌ای خطاب به مردم ایران گفت که برای آینده ایران رأی می‌دهم.

در بخشی از نامه عارف آمده: از همه ایرانیان بخصوص از جوانان عزیز تقاضا دارم تا برای حفظ این سرزمین و امنیت و یکپارچگی و اولویت قرار دادن منافع ملی  و جلوگیری از یکدست شدن حاکمیت، مشارکت مردم در انتخابات را مورد توجه جدی قرار دهند.

آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در پیامی انتخابات را ضامن امنیت ملی، اقتدار و استحکام نظام ارزیابی کرد و افزود: برای حفظ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، در انتخابات شرکت می‌کنیم.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم در پیامی به مناسبت برگزاری انتخابات ۲۸ خردادماه، مردم را برای حضور پای صندوق های رأی دعوت کرد. او در این پیام نوشت: همه ما به عنوان اعضای تشکیل دهنده پیکره باشکوه ایران اسلامی نیک می دانیم که عدم بهره مندی مناسب و شایسته از فرصت­ های تاریخی، موجب پشیمانی خواهد شد و به سادگی و سهولت نمی توان به جبران مافات پرداخت.

محمد علی ابطحی، عضو مجمع روحانیون مبارز هم در توئیتی نوشت: «یقین دارم رأی ندادن هیچ مشکلی را حل نمی‌کند؛ پس من رأی می‌دهم.»

سوال: آیا تصمیم خود را برای حضور در پای صندوق رأی گرفته ایم؟

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو