شنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۳۲

تغییرات جدید در مناظره سوم انتخابات 1400

تغییرات جدید در مناظره سوم انتخابات 1400
در مناظره سوم، ۸ دقیقه به دولت وقت داده شد.

به گزارش تیتربرتر؛ مناظره سوم امروز شنبه ۲۲ خرداد از ساعت ۱۷ از شبکه‌های یک، خبر، جام جم و سلامت سیما پخش می‌شود که شبکه سلامت همراه با رابط ناشنوایان آن را پوشش می‌دهد و رادیوهای ایران و انتخابات هم مناظره آخر را همچون دو مناظره قبل مستقیم پخش خواهند کرد.

تغییرات جدید در مناظره سوم انتخابات 1400

تغییرات جدید در مناظره سوم انتخابات 1400
تغییرات جدید در مناظره سوم انتخابات 1400

 

مناظره اول نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شنبه ۱۵ خرداد با موضوع «اقتصادی» و مناظره دوم سه‌شنبه ۱۸ خرداد با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد و هر کدام بیش از سه ساعت طول کشید. مناظره سوم ریاست‌جمهوری، شنبه ۲۲ خرداد ساعت ۱۷ با موضوع «دغدغه‌های مردم» پخش خواهد شد.

بر اساس قرعه‌کشی صورت گرفته قبل از مناظره دوم نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از ساعت ۱۵ و ۱۵ دقیقه به این ترتیب وارد محوطه جام جم می‌شوند و بعد از استقبال به صورت زنده و مستقیم پاسخگوی سوالات خبرنگاران خواهند بود: ۱. علیرضا زاکانی، ۲. محسن رضایی میرقائد، ۳. محسن مهرعلیزاده، ۴. سیدابراهیم رئیسی، ۵. عبدالناصر همتی، ۶. سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و ۷. سعید جلیلی.

عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفت: مقرر شد دولت در یک برنامه ضبط شده به مدت ۸ دقیقه، به اظهارات نامزدهای انتخابات در جریان نخستین مناظره پاسخ داده و از خود دفاع کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به تغییر در برگزاری مناظره فردا (شنبه ۲۲ خرداد)، اظهار داشت: ما در مناظره اول یک پیک مشارکت زدیم که برای ما راضی‌کننده بود اما روی مناظره دوم برآوردمان این است که نتوانسته آنقدر تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: مناظرات ۴۰ درصد مخاطب داشته است؛ این میزان مخاطب با حد انتظارمان فاصله دارد.

عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری از برگزاری جلسه برای تغییر در نحوه ساختاری مناظره سوم خبر داد و گفت: این جلسه عصر امروز در صدا و سیما برگزار خواهد شد.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: مناظره سوم درباره مشکلات و دغدغه‌های مردم خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به درخواست دولت برای پاسخ به اظهارات برخی نامزدها اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون، مقرر شد دولت در یک برنامه ضبط شده به مدت ۸ دقیقه، به اظهارات نامزدهای انتخابات در جریان نخستین مناظره پاسخ داده و از عملکرد خود دفاع کند.

عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات ریاست جمهوری زمان پخش برنامه دفاعیه دولت را پیش از آغاز سومین مناظره عنوان کرد و گفت: در صورتی که در مناظره سوم نیز درخواست و شکایتی به کمیسیون ارسال شود، تا پیش از پایان زمان تبلیغات، شکایت‌ها قابل رسیدگی و پخش است.

مطالب مرتبط:

قاضی زاده هاشمی درباره محورهای فیلم ۸ دقیقه‌ای گفت: در جلسات کمیسیون نماینده وزارت کشور حضور داشت و از محورها مطلع است و به حوزه اطلاع رسانی دولت انتقال داده شده است.

وی درباره شکایت «سید ابراهیم رئیسی» و «سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی» دو نامزد دیگر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای دفاع از خود در برابر مطالبی که دیگر نامزده‌ها در مناظره اول و دوم به آنها گفتند، خاطرنشان کرد: کمیسیون به آقای رئیسی ۵ دقیقه و به آقای سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز ۲ دقیقه زمان برای دفاع از خود داد که البته این دو نامزد از وقت پاسخگویی خود صرف نظر کردند.

عضو کمیسیون نظارت بر تبلیغات ریاست جمهوری با اشاره به درخواست «عبدالناصر همتی» برای دفاع از خود در مقابل سخنان سایر نامزدها هم گفت: این درخواست در کمیسیون در حال رسیدگی است و به زودی نتیجه آن اعلام می‌شود.

بررسی دو مناظره قبلی انتخابات 1400

بررسی مناظره های انتخاباتی 1400
بررسی مناظره های انتخاباتی 1400

 

یک فعال سیاسی اصولگرا: وقتی مردم مناظره ها را جدی نمی‌گیرند بگذاریم کاندیداها هم در مورد دولت بد بگویند/ مناظره مناظره است و نباید از آن انتظار انصاف و اخلاق و انسانیت داشت.

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: می گویند در این دوره میزان استقبال مردم از مناظره ها بسیار پایین است و در گذشته بالای 60 درصد بود وقتی مردم مناظره ها را جدی نمی گیرند بگذاریم کاندیداها هم، در مورد دولت بد بگویند.

«محمد مهاجری»، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص برگزاری مناظره ها گفت: مصاحبه ای را از احسان قاضی زاده هاشمی خواندم که مقایسه ای با سال 96 کرده بودند طبق نظرسنجی های آن زمان، در مناظره ها 15 درصد به میزان مشارکت مردم اضافه شد الان می گویند تنها 5 درصد اضافه شده است اما فکر می کنم از این کمتر هم، باشد.

او افزود: ضمن اینکه می گویند در این دوره میزان استقبال مردم از مناظره ها بسیار پایین است و در گذشته بالای 60 درصد بود وقتی مردم مناظره ها را جدی نمی گیرند بگذاریم کاندیداها هم، در مورد دولت بد بگویند. مناظره مناظره است و نباید از آن انتظار انصاف، اخلاق و انسانیت داشت.

مهاجری ادامه داد: حاصل جمع مدیریت های برخی از این آقایان که در مناظره شرکت داشتند در دوره های قبلی و الان به اندازه یک بخشداری در یک استان بسیار کوچک هم نیست حالا به دولت انتقاد می کنند. اگر کسانی این نقدها را مطرح کنند که مدیریت های اجرایی قوی داشته باشند، قابل قبول است اما به برخی از این آقایان، مردم توجه نمی‌کنند و در نظرسنجی ها زیر 2 درصد رای دارند.

او در خصوص وعده هایی که کاندیداها می دهند نیز خاطرنشان کرد: برخی وعده هایی که می دهند شدنی نیست. از رقم های کلانی بابت یارانه ها بحث می کنند که این ها شدنی نیست. بخش بزرگی از اینها معطل مذاکرات مربوط به تحریم ها هستند اگر مذاکرات صورت نگیرد عملا راه و چاره فوری، کوتاه مدت و حتی میان مدت برای بعضی از این وعده ها وجود ندارد. 

آنچه دیگران می خوانند:

گرداورنده: علی اکبر رضایی