جمعه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ ۱۲:۴۵

قیمت خودرو بعد از انتخابات 1400 کاهش می یابد؟+پیش بینی

قیمت خودرو بعد از انتخابات 1400 کاهش می یابد؟+پیش بینی
قیمت‌‌‌‌ خودرو در روزهای گذشته افزایش یافته، با این حال نرخ خودروهای موجود در بازار به ثبات نسبی رسیده‌اند.

به گزارش تیتربرتر؛ وضعیت بازار خودرو در روزهای پیش از انتخابات و اعلام نتیجه مذاکرات وین همچنان مبهم و سردرگم است اما آیا بهای خودرو در روزهای پس از انتخابات افزایشی است یا کاهشی؟

پیش بینی قیمت خودرو بعد از انتخابات 1400

پیش بینی قیمت خودرو بعد از انتخابات 1400
پیش بینی قیمت خودرو بعد از انتخابات 1400

 

در حالی که شورای رقابت قیمت خودرو را افزایش داده است بهای دلار تحت تاثیر احتمال احیای برجام کاهشی بوده است و حالا معادله انتخابات نیز به مجموع معادلات پیچیده بازارهای مالی ایران اضافه شده است.

در این زمینه کارشناسان بازارهای مالی معتقد هستند که عامل تعیین‌کننده‌تر نتیجه مذاکرات برجام است تا انتخابات.

مرتضی مصطفوی، کارشناس بازار خودرو درباره پیش‌بینی خود از آینده بازار خودرو پسداز انتخابات گفته است: تا مشخص شدن نتیجه انتخابات قیمت خودرو کاهشی خواهد بود اما بعد از انتخابات وابسته به اینکه چه کسی انتخاب شود، وضعیت بازار ارز روشن شده و به نسبت آن، بازار خودرو هم متعادل‌تر می‌شود.

نعمت‌الله کاشانی‌نسب، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو اما اعتقاد دارد که نتیجه مذاکرات مهم‌تر از نتیجه انتخابات است. او با اشاره به حباب قیمت در بازار خودرو به تجارت‌نیوز گفته است که مردم فعلا برای خرید خودرو دست نگه دارند چرا که امکان دارد با احیای برجام قیمت‌ها ریزشی شود.

عبدالله مشکانی، کارشناس بازارهای مالی هم نگاهش بیشتر به مذاکره معطوف است. او به تجارت‌نیوز گفته است: در صورت احیای برجام ممکن است قیمت خودروی خارجی تا ۳۰ درصد هم ریزش قیمت را تجربه کند در حالی که خودروی داخلی تحت هیچ شرایطی امکان ریزش قیمتی ندارد.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو هم پیش از این درباره پیش‌بینی خود از بازار خودرو به تجارت‌نیوز گفته است: انتخابات و احیای برجام ممکن است تاثیر هیجانی کوتاه مدت بر بازار خودرو داشته باشد اما در حال حاضر تولید خودرو کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است و احیای تولید به میزان سال‌های گذشته زمان‌بر است‌.

او ادامه داده است: در حال حاضر قیمت خودروهای داخلی متناسب با نرخ دلار است اما قیمت خودروی خارجی حباب دارد.

مطالب مرتبط:

آخرین تغییرات قیمت خودرو در خرداد 1400

آخرین تغییرات قیمت خودرو در خرداد 1400
آخرین تغییرات قیمت خودرو در خرداد 1400

 

با نزدیک شدن به هفته آخر خرداد 1400 و توقف خرید و فروش در بازار خودرو روند افزایش قیمت‌ها در اکثر گروه های خودروسازی متوقف شده است به طوری که خودروهای پراید ۱۱۱ و ۱۳۱ در این مدت به ترتیب بر روی قیمت‌‌های ۱۳۳ و ۱۱۹ میلیون تومان ثابت مانده‌‌اند و خودروهای پراید ۱۳۲ و ۱۵۱ در حال حاضر ۱۲۰ و ۱۲۱ میلیون تومان قیمت خورده‌‌اند.

در میان این ثبات قیمت‌‌ها اما ترمز افزایش قیمت‌ها در برخی از خودروهای موجود در بازار مانند خودروهای گروه دنا کشیده نشده است و خودرو دنا معمولی در ۲۴ ساعت گذشته افزایش قیمت یک میلیون تومانی را تجربه کرده است و در حال حاضر به قیمت ۲۷۸ میلیون تومان رسیده است و خودرو دنا توربو پلاس نیز از ۳۵۴ میلیون تومان در روز گذشته امروز به قیمت ۳۶۰ میلیون تومان رسیده است و خودروهای گروه سمند نیز در ۲۴ ساعت گذشته افزایش قیمت‌‌ها را تجربه کرده اند به طوری که سمند LXEF۷ از ۲۰۹ میلیون تومان در روز گذشته امروز به قیمت ۲۱۳ میلیون تومان رسیده است.

در میان خودروهای مونتاژ موجود در بازار نیز در این مدت ثبات قیمت‌‌ها حاکم بوده است و در این بین اما پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۹ در ۲۴ ساعت گذشته روندی مخالف بازار در پیش گرفته است و با کاهش ۵ میلیون تومانی به قیمت ۸۹۵ میلیون تومان رسیده است و خودرو سوزوکی گراند ویتارا اما در این مدت بر روی قیمت ۹۹۰ میلیون تومان ثابت مانده است و خودرو سیتروئن سی ۳ نیز در این مدت بر روی قیمت ۸۴۰ میلیون تومان ثابت مانده است.

خودروهای گروه پژو نیز برخلاف روزهای گذشته امروز ثبات قیمت‌‌ها را تجربه کردند و در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۱۰ میلیون تومان قیمت خورده است و مدل ۹۹ آن نیز در حال حاضر ۱۹۹ میلیون تومان قیمت خورده است و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز در حال حاضر ۲۶۳ میلیون تومان قیمت خورده است.

جزئیات توزیع یارانه ۱۰۰ میلیونی خودرو

 با وجود آنکه رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفته است به دلیل رکود در بازار ۷۰ درصد نمایشگاه‌های خودرو تعطیل شده‌اند اما بزرگترین خودروساز کشور در دوره اوج رکود بازار برای تنظیم این بازار فروش فوق‌العاده خودرو دارد. آن هم فروشی که در نهایت به گفته فعالان خودروساز به ضرر خود تولیدکننده است اما به هر صورت این طرح را اجرا می‌کند تا در آن به برندگان قرعه‌کشی به صورت میانگین بیش از ۱۰۰ میلیون تومان یارانه (رانت) داده شود.

دقایقی پیش ثبت نام طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو آغاز شده که در آن سه خودرو پژو پارس، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و دنا پلاس توربو قرار است ارزان‌تر از قیمت بازار به فروش برسند.

درحالی قرار است امروز پژو پارس با قیمت ۱۴۰ میلیون تومان پیش‌فروش شود که قیمت این خودرو در بازار ۷۵ میلیون تومان گران‌تر است. در دو خودرو پژو ۲۰۷ و دنا پلاس این اختلاف قیمت به ترتیب ۱۳۷ میلیون و ۴۵ میلیون تومان است.

طرح فروش‌ فوق‌العاده خودرو در حالیست که پیش از این طبق اعلام محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خودروسازان سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ناشی از این سیاست زیان می‌بینند. با این حال در اواخر سال گذشته بود که خودروسازان توانستند موافقت بانک مرکزی برای حمایت مالی ۱۵ هزار میلیاردی را کسب کنند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی