پنج شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۱۱

پیش بینی بورس در 22 خرداد 1400

پیش بینی بورس در 22 خرداد 1400
رئیس سازمان بورس با تأکید بر این که سازمان بورس به‌عنوان یک‌ نهاد عمومی غیردولتی هیچ الزامی برای انتشار این صورت‌های مالی ندارد، گفت: در چند روز آینده صورت‌های سازمان برای اولین بار منتشر خواهد شد.

به گزارش تیتربرتر؛ هفته گذشته بازار سرمایه مثبت و متعادل پیش می‌رفت اما در آخرین روز معاملاتی روند بازار منفی شد و با حدود هشت هزار واحد افت در محدوده یک میلیون و ۱۵۱ هزار واحدی شاخص کل قرار گرفت.

پیش بینی بورس در 22 خرداد 1400

پیش بینی بورس در 22 خرداد 1400
پیش بینی بورس در 22 خرداد 1400

 

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار هفته آینده درگیر انتخابات است و در حالت انتظار به سر می‌برد و به احتمال زیاد با احتیاط بیشتری به حرکت خود ادامه دهد. وی در این باره تشریح کرد: اما به نظر می‌رسد با وجود ابهامات سیاسی در کشور اما هفته آینده روند بازار متعادل باشد.

دارابی همچنین درباره تاثیر صورت‌های مالی سازمان بورس بر روند بازار سرمایه گفت: نظریات مختلفی در باب انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس از سال‌های گذشته وجود داشته است و رئیس سازمان بورس هم از ابتدای ریاست خود وعده انتشار صورت‎‌های مالی سازمان را داده بود و حالا این وعده را عملی کرده است.  

این کارشناس بازار تاکید کرد: با منتشر شدن صورت‌های مالی گام بزرگی در جهت شفافیت در بازار برداشته شده است و  نکته مهم و اثرگذار این است که دیگر شرکت‌های سهامی عام را هم ملزم می‌کند تا با انتشار صورت‌های مالی خود در جهت شفافیت حرکت کنند. اما این اقدام سازمان بورس بر روند بازار تاثیری ندارد.

این کارشناس بازار درباره برجام  و انتظارات شکل گرفته در بازار گفت: درباره به نتیجه رسیدن مذاکره‌های برجام امید و انتظار زیادی وجود ندارد و بر فرض به ثمر رسیدن آن هم ما شاهد تغییرات بزرگی نیستیم زیرا اکثر مسائل اقتصادی در کشور و معضلات اقتصادی در نتیجه مشکلات داخلی است و تا زمانی که یک گزینه مناسب برای ریاست جمهوری انتخاب نشود و ابهامات در فضای سیاسی حل نشود روند اقتصاد تغییری نمی‌کند.

اسامی سهام بورس با بالاترین و پایین‌ترین رشد قیمت در ۱۴۰۰/۰۳/۱۹

امروز سهامداران شرکت‌های نیرو محرکه، مهرکام پارس و ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس در بورس و معامله‌گران شرکت‌های ذوب و روی اصفهان، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و دامداری تلیسه نمونه در فرابورس بیشترین سود را کسب کردند.

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بورس با افت 8هزار و 823واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و 151هزار و 841واحد به کار خود پایان داد و بیش از 8میلیارد و 442میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر 6هزار و 222میلیارد تومان در بیش از 539هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت.

بر این اساس سهامداران شرکت‌های نیرو محرکه، مهرکام پارس و ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس بیشترین رشد قیمت را در بورس اوراق بهادار داشتند و در مقابل دارندگان سهام شرکت‌های محورسازان ایران خودرو، گلتاش و سیمرغ بیشترین افت را تجربه کردند.

این گزارش می‌افزاید: در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2میلیارد و 45میلیون ورقه به‌ارزش 8هزار و 831میلیارد تومان در 230هزار نوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) 175واحد افت کرد و در ارتفاع 17هزار و 484واحد قرار گرفت.

در این بازار هم امروز سهامداران شرکت‌های ذوب و روی اصفهان، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و دامداری تلیسه نمونه بیشترین رشد را داشتند و شرکت‌های کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان، بیمه تجارت نو و کلر پارس بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

مطالب مرتبط:

پیش بینی بورس در هفته پایان خرداد 1400 از زبان رئیس سازمان

پیش بینی بورس در هفته پایان خرداد 1400 از زبان رئیس سازمان
پیش بینی بورس در هفته پایان خرداد 1400 از زبان رئیس سازمان

 

 محمد علی دهقان دهنوی گفت: موضوع جلسه دیروز شورای عالی بورس، برگزاری مجمع سالانه سازمان بورس و اوراق بهادار بود که طی آن، گزارش هیات مدیره سازمان بورس به شورای عالی بورس و همچنین گزارش حسابرس قانونی سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: از نکات برجسته این جلسه این بود که گزارش حسابرسی سازمان بورس و اوراق بهادار، هیچ بند حسابرسی نداشت و به‌اصطلاح پاک بود. این گزارش‌ها به نحو مطلوب ارزیابی‌شده و مورد تائید قرار گرفت و نهایتاً پس از ارائه، اعضای شورای عالی بورس ضمن تقدیر و تشکر از سازمان بورس به سبب مطلوب بودن گزارش ارائه‌شده، صورت‌های مالی را تصویب کردند.

وی یکی دیگر از نکات مثبت گزارش ارائه‌شده را واریز بخش عمده درآمدهای سازمان بورس و شرکت‌های تابعه آن به صندوق تثبیت بازار دانست و گفت: از نکات مهم این گزارش این بود که در سال ۹۹، به دنبال توسعه فعالیت در بازار و افزایش معاملات، درآمد سازمان از محل کارمزدها، قابل‌توجهی بود که در حدود ۹۰ درصد از این درآمد به‌صورت داوطلبانه توسط سازمان بورس به‌حساب صندوق تثبیت بازار واریزشده و در راستای حمایت از بازار به کار گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت سپرده‌گذاری و مدیریت فناوری و رایان بورس نیز که به‌عنوان شرکت‌های زیرمجموعه سازمان بورس از محل کارمزدها درآمد کسب می‌کنند، به سهم خودشان، بخش قابل‌توجهی از درآمدشان را به صندوق تثبیت و توسعه بازار واریز کرده‌اند که این منابع نیز برای حمایت از بازار به کار گرفته شده است.

رییس سازمان بورس: الزام قانونی برای انتشار صورت‌های مالی بورس نداریم ولی بزودی منتشر می‌کنیم.

به گفته دهقان دهنوی علاوه بر منابع واریزی به صندوق تثبیت، سود سنوات گذشته صندوق نیز از سوی سازمان بورس دریافت نشده  و در جهت حمایت از بازار  و صرف حمایت از بازار شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار انتشار عمومی این گزارش‌ها را به عنوان یک تصمیم مهم از سوی سازمان بورس به منظور شفافیت اعلام کرد و گفت: همان‌طور که پیش‌ از این تصمیم گرفته بودم، در راستای ارتقای شفافیت، صورت‌های مالی سازمان برای نخستین بار برای عموم مردم و فعالان بازار منتشر خواهد شد.

بدین ترتیب در چند روز آینده صورت‌های سازمان برای اولین بار منتشر خواهد شد و از این طریق فعالان بازار، نهادهای مالی، اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند گزارش سازمان عملکرد آن را مشاهده کنند. با این اقدام، سازمان بورس و اوراق بهادار نیز مانند هر نهاد عمومی دیگری که باید اصل شفافیت را رعایت کند، عملکرد مالی‌اش در عملکرد دید و قضاوت عموم مردم قرار خواهد گرفت و در این ساختار بر میزان شفافیت بازار سرمایه افزوده خواهد شد.

وی با تأکید بر این نکته که سازمان بورس به‌عنوان یک‌ نهاد عمومی غیردولتی هیچ الزامی برای انتشار این صورت‌های مالی ندارد افزود: اما با توجه به‌ضرورت افزایش شفافیت در بازار سرمایه این تصمیم توسط سازمان بورس و اوراق بهادار اتخاذ شد. ضمن اینکه، این موضوع همواره یکی از خواسته‌های فعالان بازار سرمایه بود به‌طوری‌که در سال‌های گذشته همواره بر روی انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس تأکید داشتند اما بنا به دلایلی انجام‌نشده بود. خوشبختانه ما امسال برای اولین بار این کار را انجام خواهیم داد.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا در کنار گزارش سالانه، گزارش‌های سه‌ماهه و شش‌ماهه سازمان نیز منتشر خواهد شد، گفت: فعلاً گزارش حسابرسی شده و تصویب‌شده سالانه منتشر می‌شود و ان‌شاءالله در آینده سعی می‌کنیم گزارش‌های فصلی و غیره را نیز منتشر کنیم. هدف نهایی این است که همانند شرکت‌هایی که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار قرار دارند، سازمان نیز مانند آن‌ها این گزارش‌ها را منتشر کند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآرونده: علی اکبر رضایی