سه شنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۳۸

آشنایی با ارز دیجیتال فایل کوین (FIL)

آشنایی با ارز دیجیتال فایل کوین (FIL)
در ادامه به معرفی یکی از ارزهای یجیتال می پردازیم.

تیتربرتر؛ فایل کوین با نماد اختصاری FIL یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۵.۷۵ میلیارد دلار، در رتبه ۲۳ بازار قرار داشته و سهم ۰.۳۸ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد . هر واحد از فایل کوین در این لحظه با قیمت ۷۴.۰۷ دلار، با احتساب نرخ تتر ۲۴,۳۹۳ تومان معادل ۱,۸۰۷,۰۳۰ تومان معامله می شود و حجم مبادلات روزانه آن ۱.۶۵ میلیارد دلار است.

قیمت در ۲۴ ساعت اخیر -۱۶.۹۱% کاهش یافته است. بالاترین قیمت فایل کوین در تاریخ ۱۲ فروردین ۱۴۰۰(01 April 2021) معادل ۲۳۷.۰۴ دلار بوده که همینک %۶۸.۷۴ پایین‌تر از آن زمان قرار دارد. تعداد واحدهای در گردش فایل کوین ۷۷.۶۳ میلیون و تعداد کل واحدهای آن ۲ میلیارد خواهد بود. در حال حاضر فعال ترین صرافی که در آن فایل کوین معامله می‌شود، صرافی CoinTiger با سهم %۱۲.۳۵ از حجم معاملات روزانه است.

معرفی ارز دیجیتال فایل کوین FIL

معرفی ارز دیجیتال فایل کوین FIL
معرفی ارز دیجیتال فایل کوین FIL

 

فایل کوین یک شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز است که به هر فرد اجازه می‌دهد فضای ذخیره‌سازی اجاره دهد یا فضای ذخیره‌سازی خریداری کند. درواقع، در فایل کوین به جای اینکه مجبور باشید داده‌های مهم خود را به فقط یک شرکت بسپارید، می‌توانید آنها را تقسیم و در رایانه‌های مختلفی در سرتاسر جهان ذخیره کنید.

فایل کوین در سال 2014 کار خود را آغاز کرد، هم‌زمان با وایت پیپری که تحت عنوان «فایل کوین: شبکه ذخیره‌سازی فایل مبتنی بر ارزهای دیجیتال» (Filecoin: A Cryptocurrency Operated File Storage Network) توسط وان بنت (Juan Benet) منتشر شد. این وایت پیپر سیستمی مشابه شبکه بلاک چین بیت کوین را توصیف می‌کند که در آن نودهای شبکه می‌توانند با روندی مبتنی بر اثبات بازیابی (proof-of-retrievability)، داده ذخیره کنند. فایل کوین توسط شرکت پروتکل لبز (Protocol Labs) توسعه یافته است.

فایل کوین «لایه تشویقی روی فایل سیستم بین‌ سیاره‌ای» نیز نامیده می‌شود. به عبارت دیگر، در این شبکه کاربران تشویق می‌شوند تا فضای ذخیره‌سازی خود را در ازای توکن‌های فیل به اشتراک بگذارند. فایل سیستم بین‌ سیاره‌ای یک پروتکل همتابه‌همتا برای ذخیره و بازیابی داده است که با رویکردی غیرمتمرکزتر ‌ایجاد شده است. بر خلاف HTTP یا HTTPS، این سیستم برای ذخیره داده‌ها به سِرورهای متمرکز وابسته نیست.

فایل کوین در عرضه اولیه کوین (ICO) خود در سال 2017، 250 میلیون دلار سرمایه جمع کرد که در آن زمان یک رکورد محسوب می‌شد. سه سال بعد، شبکه اصلی فایل کوین در اکتبر 2020 (مهر 99) راه‌اندازی شد.

مطالب مرتبط:

شرایط کار فایل کوین

فایل کوین روی شبکه‌ای توزیع‌شده و همتابه‌همتا بنا شده است که قصد دارد روشی جدید برای سازمان‌ها و افراد برای ذخیره داده‌ها در سرتاسر جهان فراهم کند. هنگامی‌که افراد فضای ذخیره‌سازی رایگان در دسترس داشته باشند، می‌توانند نقش ماینرهای ذخیره‌سازی (storage miner) را در شبکه ایفا کنند. ماینرهای ذخیره‌سازی مسئول اصلی ذخیره‌سازی داده‌ها در شبکه فایل کوین هستند و مشتریان نیز برای ذخیره و بازیابی داده‌ها باید به ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌ای، توکن فیل بپردازند.

ماینرهای بازیابی (retrieval miner) گروه دیگری از شرکت‌کنندگان در شبکه فایل کوین هستند. همانطور که از نام آنها پیدا است، ماینرهای بازیابی فرایند دسترسی به داده‌های ذخیره‌شده را بین مشتریان و ماینرهای ذخیره‌سازی تسهیل می‌کنند و در ازای ارائه این خدمات، مقدار اندکی توکن فیل دریافت می‌کنند.

با اینکه در شبکه فایل کوین هر فردی می‌تواند فضای ذخیره‌ای ارائه دهد، مصرف‌کنندگان می‌توانند از ایمنی این شبکه نیز کاملاً مطمئن باشند. فایل کوین از رمزگذاری سرتاسر (end-to-end encryption) استفاده می‌کند و ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌سازی به کلیدهای رمزگشایی دسترسی ندارند. علاوه بر این، از آنجا که این سیستم توزیع‌شده است، فایل‌های داده در چندین مکان ذخیره‌سازی و در شرایطی ایمن نگهداری می‌شوند.

اولین مزیت فایل کوین نسبت به سایر رقبا

فایل کوین یک راه‌حل همتابه‌همتا به‌منظور ذخیره‌سازی فضای ابری برای کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان مختلف است. از آنجا که کالای مشابه (فضای ذخیره‌سازی) توسط فروشندگان مختلف و با قیمت‌های متفاوت ارائه می‌شود، در نهایت مصرف‌کننده نیز می‌تواند از مزایای آن بهره‌مند شود.

گاهی اوقات، شما فضای ذخیره‌سازی کافی برای همه داده‌های خود ندارید و احتیاج به اجاره فضایی بیشتر دارید و گاهی نیز فضای ذخیره‌سازی شما بیشتر از حد نیازتان است. در شرایط دوم، می‌توانید فضای ذخیره‌سازی اضافی خود را بفروشید و از آن کسب درآمد کنید. این وعدۀ فایل کوین است.

اهمیت فایل کوین

اهمیت فایل کوین
اهمیت فایل کوین

 

طی چند دهه گذشته، نحوه ذخیره‌سازی و دسترسی به داده‌ها تغییر کرده است. با افزایش روزافزون میزان داده‌ها، کسب‌وکارهای مختلف مجبور شده‌اند برای ذخیره‌سازی فایل‌های داده، ابتدا اتاق‌هایی ویژه به سرورهایی بزرگ در شرکت‌ خود اختصاص دهند و سپس به انتقال تجهیزات به انبارهای ذخیره‌سازی داده در مناطق دور و فضای ذخیره‌سازی ابری در نقاط مختلف جهان فکر کنند. در حال حاضر، بیشتر کسب‌وکارها از ترکیبی از تمام این موارد استفاده می‌کنند. همچنین، مصرف‌کنندگان خُرد نیز ترجیح می‌دهند به فضای ذخیره‌سازی ابری اعتماد کنند.

با این حال، این شرایط باعث شده است اَبَرقدرت‌هایی، مانند سرویس‌ وب آمازون (AWS)، سرویس هیولت پکارد (HPE) و سرویس شرکت دِل (Dell)، از این بازار سر بر آورند. مشتریان تجاری معمولاً یک ارائه‌دهنده فضای ذخیره‌ای انتخاب می‌کنند و قرارداد خود را سال‌ها با این سرویس حفظ می‌کنند؛ این امر موجب از بین رفتن فضای رقابتی بین ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌ای می‌شود.

اما، فایل کوین به مشتریانی که مایل به خرید فضای ذخیره‌سازی هستند، اجازه می‌دهد تا بدون در نظر گرفتن تأمین‌کننده فضای ذخیره‌سازی، از بهترین قردادها استفاده کنند. این مسئله احتمالاً می‌تواند بازاری رقابتی‌تر برای ذخیره‌سازی فضای ابری ایجاد کند.

ایجاد فضایی رقابتی برای ارائه‌دهندگان و امکان پرداخت هزینه‌ای مناسب برای مصرف‌کنندگان از جمله مزایای شبکه فایل کوین است.

موارد استفاده از فایل کوین

فایل کوین به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا به‌جای عقد قرارداد با شرکت‌هایی که دچار ترافیک ذخیره‌سازی داده هستند یا برای ارائه فضای ذخیره‌ای نرخ بالایی در نظر می‌گیرند، بهترین گزینه ذخیره‌سازی را انتخاب کنند. سازمان‌ها و افرادی که فضای ذخیره‌سازی بلااستفاده دارند، می‌توانند آن را در شبکه فایل کوین ارائه دهند و در ازای به‌اشتراک‌گذاری منابع ذخیره‌ای خود، توکن فیل به‌عنوان پاداش دریافت کنند.

ممکن است در ابتدا واضح به نظر نرسد، اما علاوه بر آنچه ذکر شد، در شبکه فایل کوین، همچنین می‌توانید اپلیکیشن‌هایی غیرمتمرکز (DApps) برای ذخیره‌سازی نیز بسازید. این اپلیکیشن‌ها شامل اپلیکیشن‌های ذخیره‌سازی مربوط به مصرف‌کنندگان، اپلیکیشن‌های امور مالی غیرمتمرکز (decentralized finance) یا همان دیفای (DeFi)، اپلیکیشن‌ها ویدئویی غیرمتمرکز و سایر موارد می‌شوند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: احمد عزیزی