سه شنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۱۹

گزارش بازار بورس در 18 خرداد 1400+پیش بینی روز بعد

گزارش بازار بورس در 18 خرداد 1400+پیش بینی روز بعد
شاخص کل بورس در در معاملات امروز در محدوده یک میلیون و ۱۶۳ هزار واحد قرار گرفت و ۶ هزار واحد مثبت و ۰٫۷۵ درصد رشد را ثبت کرد.

به گزارش تیتربرتر؛ برپایه معاملات امروز بیش از هشت میلیارد و ۲۴۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۳ هزار و ۳۶۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

در بورس امروز چه گذشت؟

شاخص کل (هم‌وزن) با ۱۱۵ واحد افزایش به ۳۸۳ هزار و ۹۴۲ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۷۴ واحد رشد به ۲۴۷ هزار و ۴۸۸ واحد رسید. 

شاخص بازار اول چهار هزار و ۳۰۶ واحد و شاخص بازار دوم ۴۷۷ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد بانک ملت (وبملت) با ۸۷۷ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۶۴۶ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با ۵۶۸ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۵۶۳ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۵۵۵ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۴۲۹ واحد، بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۴۰۶ واحد، بانک پارسیان (وپارس) با۳۹۷ واحد، سایپا (خساپا) با ۳۵۵ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۳۳۳ واحد، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۲۸۳ واحد، گروه دارویی برکت (برکت) با ۲۱۶ واحد و گروه بهمن (خبهمن) با ۱۶۴ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۵۸۴ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲۹۹ واحد، فولاد خوستان (فخوز) با ۲۷۴ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۲۶۷ واحد، شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان (وسخوز) با ۲۵۶ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۲۲۳ واحد، پتروشیمی جم (جم) با ۲۱۰ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ۱۷۹ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با ۱۷۹ واحد و معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۱۷۴ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، امروز نماد صنعت غذایی کورش (غکورش)، ایران خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، باما (کاما)، ملی صنایع مس ایران (فملی) و فرآوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۱۳۴ هزار برگه سهم به ارزش ۶ هزار و ۱۱۹ میلیارد ریال دادوستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

امروز شاخص فرابورس نیز حدود ۶۰ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۶۶۰ واحد ثابت ماند.

همچنین در این بازار دو میلیارد و ۶۲ هزار برگه سهم به ارزش ۱۹ هزار و ۲۴ میلیارد ریال دادوستد شد.

امروز نماد پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان)، توسعه مسیر برق گیلان (بگیلان)، زغال سنگ پرورده طبس (کزغال)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، بیمه دی (ودی)، توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، بهمن دیزل (خدیزل)، ذوب روی اصفهان (فروی)، تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا)، تولید برق ماهتاب کهنوج (بکهنوج) و مجتمع صنایع لاستیک یزد (پیزد) تاثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند.

در مقابل صنعتی مینو (غصینو)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، پتروشیمی مارون (مارون)، سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، افرانت (افرا)، صنعت روی زنگان (زنگان)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر)، صنایع ماشین های اداری ایران (مادیرا)، پالایش نفت شیراز (شراز) و توزیع داروپخش (دتوزیع) تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

تحلیل بورس در 18 خرداد 1400

titrebartar.com

 

در معاملات اولین روز کاری هفته سوم خرداد ماه دو سمت صعودی و نزولی بازار به تعادل نسبی رسید. به طوری که 44 درصد نمادهای بازار رشد قیمت داشتند و 48 درصد نمادها با افت قیمت مواجه شدند. همچنین ارزش مازاد عرضه نیز به کمترین رقم در 45 روز کاری گذشته رسیده است. علاوه بر این پس از 4 روز کاری شاهد مثبت شدن رقم خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار بودیم و 109 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس شد. این دومین روز در خرداد ماه است که ورود پول حقیقی به بازار ثبت می‌شود. بنابراین داده‌های بازار نشان از تعادل نسبی در بورس دارد.  پس از آن که مدت‌ها سمت قرمز بورس پررنگ‌تر بود، به نظر می‌رسد قیمت‌ها در وضعیت تعادلی قرار گرفته‌اند.

مطالب مرتبط:

برخی از تحلیل‌گران معتقدند سطح تعادلی شاخص کل کانال 1.1 میلیونی است و با وجود نوسانات کوتاه‌مدت، در میان مدت شاخص در همین محدوده ماندگار خواهد بود. این تحلیل‌گران از تقابل عوامل صعودی و نزولی در بازار صحبت می‌کنند که در میان مدت یکدیگر را خنثی می‌کنند. ناظران عمدتا عوامل موثر بر روند شاخص‌های بورس را گزارش‌های مثبت شرکت‌ها، تغییرات قیمت دلار، ریسک‌های سیاسی –از جمله انتخابات ریاست‌ جمهوری و مذاکرات برجامی- و انتظارات سهام‌داران معرفی می‌کنند. عواملی که در مقاطعی موجب نزول قیمت‌ها شده‌اند و در برخی دوره‌ها عامل رشد قیمت‌ها بوده‌اند.

منتقدان این دیدگاه معتقدند که عامل اصلی نزول شاخص در 9 ماه گذشته از دست رفتن اعتماد سهام‌داران و فعالان بازار است و اگر این اعتماد بازسازی شود بورس همچنان پتانسیل جذب سرمایه و رشد به کانال‌های بالاتر را دارد. با این حال داده‌های اقتصادی و گزارش‌های رسمی و غیررسمی نشان می‌دهد که بخش بزرگی از سرمایه‌هایی که طی 9 ماه گذشته از بورس خارج شد جذب بازار رمزارزها، اوراق دولتی و صندوق‌های با درآمد ثابت شده است و به نظر نمی‌رسد با ماندگاری شاخص در محدوده 1.1 میلیونی نقدینگی چشمگیری –همانند سال 1399- وارد بازار سهام شود.

پیش بینی بورس در 19 خرداد 1400

پیش بینی بورس در 19 خرداد 1400
پیش بینی بورس در 19 خرداد 1400

 

ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس فردا چهارشنبه ۱۹ خردادماه، را اینگونه پیش‌بینی می‌کند: وضعیت گروه بانکی و خودرویی تقریباً مساعد شده است و قدرت خریداران بیشتر شده است به طوری که سهام‌های موجود در این بخش منجر به مثبت شدن شاخص کل شد.

اینکه بازار به سمت سهام‌های غیر دلاری حرکت می‌کند نشان از این است که هنوز احتمال توافق و یا سیاست‌های ارز پاشی در جهت کاهش قیمت دلار در نظر فعالین بازار وجود دارد، زیرا زمانی که دولت‌های جدید بر سرکار می‌آیند عموماً سیاست‌های پولی انقباضی را در پیش می‌گیرند که کاهش قیمت غیر واقعی دلار را به دنبال داشته و سپس فنر قیمت‌ها در رفته و مجدد شاهد رشد شدید قیمت‌ها هستیم.

بازار سرمایه در این روزها منتظر عمل به قول قرارهای مسئولان است، مابقی واریزی به صندوق توسعه بازار چه شد و چرا هنوز واریز نشده است، وقتی وعده داده می‌شود اما هیچ عملی در پس پرده آن نیست اعتماد به صحبت‌های مسئولان را از بین می‌برد.

به طور کلی روند اصلاحی بازار برای سهام‌های بزرگ تمام شده است و برخی از سهم‌های کوچک نیز به زودی به تعادل می‌رسند، زمانی که سهامداران این شرکت‌ها تصمیم بگیرند در صف فروش قرار نگیرند این اصلاح تمام می‌شود، قیمت‌های جهانی بسیار رشد خوبی داشته است و نرخ‌های فروش شرکت‌های دلاری با قیمت‌های پایین‌تر نیز ارزنده است.

پیش‌بینی می‌شود بازار فردا مثبت باشد و بین پنج تا ۱۰ هزار واحد رشد داشته باشیم، گروه‌های خودرویی و بانک می‌توانند هدایت کننده بازار باشند.

جزئیات عرضه اولیه جدید در بورس

سهام شرکت لیزینگ کارآفرین، روز چهارشنبه (۱۹ خردادماه) در بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران عرضه اولیه می شود.

بر اساس این گزارش، ۱۵ درصد سهام این شرکت به عنوان ۵۸۰ شرکت پذیرفته شده در بورس، در بخش واسطه گری های مالی به جز تامین وجوه بیمه و بازنشستگی در گروه سایر واسطه گری های مالی  و طبقه اجاره مالی در بازار دوم بازار بورس عرضه اولیه می شود.

حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی ۱۵۰ سهم است. سقف قیمت تعیین شده ۲۲۰۰ ریال است و کف قیمت ۲۰۹۰ ریال پیش بینی شده است.

مدیر این عرضه اولیه کارگزاری بانک کارآفرین و متعهد خرید نیز شرکت سرمایه گذاری بانک کارآفرین است که سقف تعهد خرید نیز ۵۰ درصد از کل سهام عرضه شده، تعیین شده است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآرونده: علی اکبر رضایی