دوشنبه, ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۰۴

گزارش بازار بورس در 17 خرداد 1400+پیش بینی روز بعد

گزارش بازار بورس در 17 خرداد 1400+پیش بینی روز بعد
شاخص کل بورس تهران در انتهای معاملات امروز دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ با رشد ۸۵۸۷ واحدی به یک میلیون و ۱۵۷ هزار و ۲۳۰ واحد رسید.

به گزارش تیتربرتر؛ شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با رشد ۸ هزار و ۵۰۰ واحدی بر پله یک میلیون و ۱۵۷ هزار و ۲۳۰ واحدی ایستاد.

بورس در امروز چگونه گذشت؟

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با رشد ۸ هزار و ۵۰۰ واحدی بر پله یک میلیون و ۱۵۷ هزار و ۲۳۰ واحدی ایستاد و شاخص هم وزن نیز امروز هزار و ۷۹۱ واحد رشد کرد و به عدد ۳۸۳ هزار و ۸۲۸ رسید.

نمادهای فولاد، تاپیکو، شپدیس، خودرو، شپنا و نوری بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص و نماد انرژی ۳ بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

روند معاملات در فرابورس نیز امروز مثبت بوده است و شاخص کل آن با رشد ۱۶ واحدی بر پله ۱۷ هزار و ۷۲۰ واحد ایستاده است.

تحلیل بورس در 17 خرداد 1400

تحلیل بورس در 17 خرداد 1400
تحلیل بورس در 17 خرداد 1400

 

در هفته گذشته بازار سرمایه روند مثبتی را پشت سر گذاشت و عمده نمادهای شاخص‌ساز در بازار با روندی مثبت به کار خود پایان دادند و در نهایت شاخص کل بورس در کانال یک میلیون و ۱۴۸ هزار واحد بسته شد.

هفته گذشته بازار روند مثبتی را داشت و در آخرین روز معاملاتی با ۸۴ نماد در صف خرید و ۲۳۳ نماد در صف فروش به کار خود پایان داد، اما امروز ۷۲ نماد در صف خرید و ۱۸۱ نماد در صف فروش قرار گرفته‌اند و این موضوع نشان می‌دهد نسبت به هفته گذشته تعداد صف‌های فروش کمتر شده و عمده نماد‌های بازار با روندی متعادل شروع به کار کرده‌اند.

محمد باقر خادمی، کارشناس بازار سرمایه درباره تحلیل بازار امروز ۱۷ خرداد گفت: بازار به دلیل تعطیلی‌های روز‌های گذشته و انتخابات در هفته آینده حجم معاملات بالایی را نخواهد داشت و رشد خاصی را هم با توجه به شرایط فعلی و ابهامات اثرگذار بر بازار ندارد.

وی افزود: از هفته آینده با توجه به کم شدن ابهام برجام و انتخابات در کشور روند معاملات هم بهتر خواهد شد، اما امروز بازار متعادل رو به مثبت به کار خود پایان می‌دهد و پیش‌بینی می‌کنم روند بازار فردا به همین صورت و نوسانی باشد.

الهه ظفری کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به کاهش قیمت سهم‌ها روند خوبی را در هفته گذشته شاهد بودیم و با وجود فاکتورهای بنیادی مطلوب، به قیمت‌های جذابی برای ورود دوباره به بازار رسیده‌ایم.

این کارشناس بازار در بخش دیگری گفت: شرایط ورود پول به بازار تسهیل شده است و برآوردها نشان می‌دهد شرایط بازار مثبت باشد اما این که چند روز مثبت و منفی باشد معلوم نیست.

وی افزود: گروه فلزات اساسی در بازار و گروه اوره از وضعیت خوبی برخوردار هستند. وی درباره مجامع برگزار شده و تاثیر آنها در بازار گفت: در حال حاضر به دلیل آنکه مجامع به صورت مجازی و آنلاین برگزار می‌شوند تاثیرگذاری کمتری دارند اما به صورت کلی با ارائه طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌ها می‌توانند در روند کلی بازار موثر واقع شوند.

مطالب مرتبط:

پیش بینی بورس در 18 خرداد 1400

پیش بینی بورس در 18 خرداد 1400
پیش بینی بورس در 18 خرداد 1400

 

 بازار سرمایه در هفته گذشته روند نوسانی را داشت ولی در نهایت ارزش معاملات روندی صعودی را تجربه کرد. این در حالی بود که فشار فروش به دلیل جو مثبت بازار در اوایل هفته گذشته در بازار بالا بود.

حسین مرید سادات درباره تحلیل روند بازار در هفته گذشته گفت: در بازار روز چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ انتظار اصلاح و روند منفی را داشتیم اما به دلیل روند مثبت در برخی از گروه‌ها مانند خودرویی‌ها و پالایشی‌ها روند بازار تغییر کرد و مثبت شد.

این کارشناس بازار درباره وضعیت فعلی سهامداران در بازار گفت:در حال حاضر به دلیل شرایط نوسانی و گاها منفی در بازار، سهامداران نگاه بلند مدتی در بازار ندارند و علاقه‌ای به “سهامداری” در بازار ندارند.

وی درباره تاثیر مذاکره برجام و انتخابات در بازار سرمایه گفت: ریسک سیاسی در بازار به حداقل خود رسیده است و عمده نمادها در کف حمایتی قرار گرفته‌اند به عنوان مثال نمادهای گروه پالایشی در روزهای گذشته خوب معامله شده‌اند و در حال حاضر هم شرایط خوبی را در نسبت با گروه‌های دیگر دارند.

مرید سادات در بخش دیگری از این گفتگو درباره نبود اعتماد در بازار گفت: کلیت بازار به لحاظ بنیادی خوب است اما به دلیل ترس و نبود اعتماد و شکل گرفتن روحیه نوسان‌گیری در بازار به اصل مفهوم سهامداری ضربه خورده است.

وی در پایان درباره پیش‌بینی بازار در هفته آینده توضیح داد: به دلیل اصلاح گسترده در قیمت‌ سهم‌ها و رسیدن بسیاری از نمادها به کف‌های حمایتی و تاثیر مثبت دلار در بازار وضعیت بازار در هفته آینده متعادل خواهد بود.

 ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس فردا سه‌شنبه ۱۸ خردادماه، را اینگونه پیش‌بینی می‌کند: باقیمانده منابع تزریقی به صندوق توسعه کشور قرار بود تا هفته گذشته واریز شود، این مقدار تقریباً سه چهارم از حجم منابع است و همچنان واریز نشده است.

اکنون نزدیک به ۸ ماه است که قرار است این منابع واریز شود و مدام امروز فردا می‌شود به هر روی سهامداران تا کنون صبر کرده‌اند و چند روز آینده نیز می‌توانند در انتظار واریز این مبلغ بمانند اما در این شرایط عملی نشدن وعده‌ها فقط منجر به افزایش بی اعتمادی مردم به مسئولان می‌شود.

در بین این کاندیدها آقای قاضی زاده هاشمی تنها کسی است که به بورس نگاه تخصصی دارد و سایر کاندیداها بورس را مانند یک مؤسسه مالی اعتباری دانسته و حتی کاندیدی وعده شاخص ۱.۵ میلیون واحدی می‌دهد که نادرست است.

به جای اینکه ساختار بورس درست شود و نگاه از تأمین مالی بانک محور به سمت تأمین مالی از بازار سرمایه حرکت کند قول و قرارهایی می‌دهند که همگی نیاز به منابع بسیار زیادی دارد، اگر مکانیسم بازار درست شود خود بازار رشد می‌کند و نیاز به تزریق منابعی نیست.

پیش بینی می‌شود بازار فردا متعادل بوده و در نیمه دوم سمت تقاضا تقویت شده و بین پنج تا ۱۰ هزار واحد رشد داشته باشد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآرونده: علی اکبر رضایی