چهارشنبه, ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۳۹
احتمال انصراف مهرعلیزاده به نفع همتی

همتی در آستانه انتخابات 1400 ردصلاحیت می‌شود؟

احتمال انصراف مهرعلیزاده به نفع همتی
همتی در پی اظهاراتی که برنامه‌های تبلغاتی خود داشته با واکنش شورای نگهبان روبرو شده است.

به گزارش تیتربرتر؛ انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ از جهات مختلف برای اصلاح‌طلبان پرمانع است. مهم‌ترین مانع، سایه سنگین دولت حسن روحانی بر مواضع اصلاح‌طلبان در پیشگاه عمومی است؛ به نحوی که جبهه اصلاحات چه بخواهد، چه نخواهد، به دلیل حمایتی که در دو مقطع ۹۲ و ۹۶ از حسن روحانی کرد، شریک عملکرد دولت محسوب می‌شود.

در این میان از عبدالناصر همتی به عنوان دولت سوم روحانی یاد شده است این در حالی است که اختلافی بین روحانی و همتی ایجاد شد و منجر به برکناری وی از ریاست بانک مرکزی شد. اما حواشی همتی به اینجا ختم نمی شود و زمزمه ردصلاحتیش قوت گرفته است.

زمزمه رد صلاحیت همتی در آستانه انتخابات

زمزمه رد صلاحیت همتی در آستانه انتخابات
زمزمه رد صلاحیت همتی در آستانه انتخابات

 

در حالی که شورای نگهبان با رد صلاحیت گسترده نامزدهای انتخابات تلاش در تک‌قطبی‌شدن انتخابات داشت و تقریبا هم موفق بود، اکنون حداقل حضور نامزدهایی غیر از اصولگرا را که تاکنون نامزد رسمی اصلاح‌طلب‌ها هم نبوده و بعید است این‌گونه هم شود نیز بر‌نمی‌تابد و به دنبال رد صلاحیت آنهاست.

احمد خاتمی عضو شورای نگهبان گفته است: چون مبنای شورا نظارت استصوابی است، اگر در خلال مناظره‌های نامزدها مشخص شود فردی صلاحیت نداشته یا صلاحیت داشته و الان اتفاقی پیش آمده که صلاحیتش را از دست داده، شورای نگهبان تا لحظات آخر هم می‌تواند صلاحیت را مورد بررسی و تجدید نظر قرار دهد. این سخنان عضو شورای نگهبان واکنش بسیاری از فعالان سیاسی را به دنبال داشت.

مطالب مرتبط:

تهدید همتی به رد صلاحیت

بنابر نوشته شرق؛ به دنبال اظهارات عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم در صداوسیما که گفته بود: «چرا باید به دخترخانمی که وقت گذاشته و تحصیل کرده است، پیامک بدهیم و بگوییم شما حجابت را در ماشین رعایت نکردی و به آنها استرس وارد کنیم؟»

سیداحمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان ضمن هشدار به این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «معنی ندارد کاندیدایی بگوید چرا خانمی که در ماشین نشسته را دعوت به حجاب می‌کنید؟ ماشین فضای عمومی است و حجاب هم جزء متن دین است. امر به حجاب هم امر به دین است و این کاندیدا بعدا می‌خواهد بیاید و قسم بخورد من به اسلام عمل می‌کنم. از کاندیدا‌های مورد تأیید می‌خواهم که مراقب حرف‌هایشان باشند و تخریب نکنند و تهمت نزنند و خلاف واقع نگویند».

پیش از این نیز هادی طحان‌نظیف، عضو حقوق‌دان شورای نگهبان، هفدهم اردیبهشت گفته بود: چون مبنای شورا نظارت استصوابی است، اگر در خلال مناظره‌های نامزدها مشخص شود فردی صلاحیت نداشته یا صلاحیت داشته و الان اتفاقی پیش آمده که صلاحیتش را از دست داده، شورای نگهبان تا لحظات آخر هم می‌تواند صلاحیت را مورد بررسی و تجدیدنظر قرار دهد.

چرا صداوسیما فیلم مستند همتی را پخش نکرد؟

چرا صداوسیما فیلم مستند همتی را پخش نکرد؟
چرا صداوسیما فیلم مستند همتی را پخش نکرد؟

 

پخش مستند تلویزیونی کاندیداها از 10 خرداد ماه آغاز شده است اما در این میان فیلم تبلیغاتی عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، که قرار بود شامگاه سه‌شنبه 11 خرداد از صداوسیمای جمهوری اسلامی نمایش داده شود، پخش نشد.

همتی در توییترش نوشت این اقدام با وجود «تعامل با صداوسیما، اعمال تغییرات و حذف بخشی از فیلم» به صورت «غیراخلاقی» صورت گرفت.

همتی همچنین نوشته است: صداوسیما فیلم مستند انتخاباتی من را پخش نکرد؛ اشکالی ندارد، من خودم مستقیم با مردم صحبت می‌کنم.

ستاد انتخابات صدا و سیما اما اعلام کرد هم اکنون زمان پخش اولین مستند تبلیغاتی آقای عبدالناصر همتی می باشد از آنجا که ستاد وی در فرصت قانونی قادر به ارائه مستند نشده است لذا این برنامه پخش نخواهد شد.

احتمال انصراف مهرعلیزاده به نفع همتی

احتمال انصراف مهرعلیزاده به نفع همتی
احتمال انصراف مهرعلیزاده به نفع همتی

 

سجاد عابدی، از فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب طی توئیتی از تلاش برخی از نیروهای اصلاح‌طلب برای قانع کردن محسن مهرعلیزاده به کناره‌گیری به نفع عبدالناصر همتی خبر داد.

به گفته این فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب، روز به روز فشارها روی مهرعلیزاده در حال افزایش است و انصراف مهرعلیزاده به نفع همتی دور از ذهن نمی‌باشد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو