سه شنبه, ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۲۲

آشنایی با ارز دیجیتال دبی کوین Dubai Coin

آشنایی با ارز دیجیتال دبی کوین Dubai Coin
اخیرا یک ارز مجازی به نام دبی کوین به بازار معرفی شده که تنها در ۲۴ ساعت هزار درصد رشد کرده است، اما اعلام مقامات امارات مبنی بر غیرمرتبط بودن این ارز با شهر دبی باعث سقوط آن شد.

تیتربرتر؛ ارزهای دیجیتال این روزها مثل قارچ سر بر می آورند و برخی از آن ها ماهیت آنها را اگر بدانید می بینید که اصلا هدافشان فقط کسب سرمایه مردم و اخازی است امروز می خواهیم به معرفی یک ارز دیجیتال ناشناس که برخی آن را بعنوان رمز ارز خطرناک یا کلاهبرداری معرفی می کنند، معرفی کنیم.

این روزها در محافل خبری رمزارزها، نام ارز جدیدی دیده می‌شود که خیلی زود توانست جای پایی برای خودش در این بازار باز کند.

معرفی ارز دیجیتال دبی کوین (Dubai Coin)

معرفی ارز دیجیتال دبی کوین (Dubai Coin)
معرفی ارز دیجیتال دبی کوین (Dubai Coin)

 

دبی کوین ارز رمزپایه رسمی شهر دبی نیست. وب سایت تبلیغاتی این رمزارز در واقع یک کمپین فیشینگ گسترده است که برای سرقت اطلاعات شخصی بازدید کنندگان خود طراحی شده است.

پس از انتشار این اعلامیه، پلتفرم های مهم مانند CoinMarketCap و CoinGecko ، دبی کوین (Dubai Coin) را از صفحات خود حذف کرده اند. بر اساس داده های TradingView ، قیمت این رمزارز از آن زمان بیش از 50 درصد سقوط کرده است.

در وب سایت Dubai Coin که اکنون از دسترس خارج شده است، ادعا شده است که این یک پروژه با پشتیبانی ArabianChain Technology است که یک بلاک چین عمومی توسعه در این منطقه است. ArabianChain سریعا اعلام کرد، این وب سایت هیچ ارتباطی با این شرکت ندارد و این پروژه را کلاهبرداری نامید.

طبق اعلام وب سایت رسمی ArabianChain، ارز دیجیتال بومی این پلتفرم DBIX نام دارد که هیچ ارتباطی با دبی کوین ندارد. در بیانیه مطبوعاتی حذف شده ای که پیشتر درباره این رمزارز منتشر شده بود ادعا شده بود که این پروژه با پشتیبانی مقامات دبی راه اندازی شده است و قرار است به عنوان ارز دیجیتالی واقعی شهر عرضه شود.

دبی به خاطر نگرش مثبت خود نسبت به فناوری بلاکچین و ارزهای رمزپایه مشهور است. در اوایل سال جاری، اداره خدمات مالی دبی تلاش خود برای ایجاد چارچوبی استاندارد درجهت قوانین مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده در امارات را دو چندان کرده است.

مطالب مرتبط:

دبی کوین (Dubai Coin) یا کلاهبرداری؟

یکی از جدیدترین ارزهای دیجیتال که این روزها در میان گروه ها و انجمن های مختلف رمزارز رواج یافته، «دبی کوین» با حروف اختصاری DBIX است. دبی کوین که بر اساس یک بلاکچین عمومی ساخته شده است، در حال حاضر در صرافی های بسیار کمی در دسترس قرار دارد. و وب سایت ریپابلیک ورد، توکن دیجیتال «دبی کوین» با حروف اختصاری DBIX که توسط شرکت فناوری «عربین چین» (Arabianchain Technology) در این امیرنشین راه اندازی شده است، چند روز پیش ظرف ۲۴ساعت توانست نسبت به نخستین روز از راه اندازی اش بیش از هزار درصد رشد داشته باشد.

برنامه اصلی این ارز دیجیتال، ورود به بازارهای تجاری کشورهای عربی و توسعه بیشتر در این بازارها است. اوایل هفته صرافی Crypto.com، ارز دیجیتال ارزش دبی کوین را در فهرست خود یک دلار و ۱۳سنت قید کرده بود، اما این قیمت دوامی نداشت و اکنون ارزش دبی کوین به ۹۰ سنت کاهش یافته است. در عین حال با وجود اینکه پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال کار بسیار دشواری است، وب سایت Crypto Ground پیش بینی کرده که ارزش این رمزارز تا ۵ سال دیگر به ۲ دلار و ۶۰ سنت خواهد رسید. از سوی دیگر به دلیل تازه وارد بودن این ارز دیجیتال به خریداران به شدت توصیه شده است که با احتیاط در خصوص خرید و فروش آن اقدام کنند.

سازندگان دبی کوین اعلام کرده اند که این ارز دیجیتال برای پرداخت طیف وسیعی از کالاها و خدمات هم در فروشگاه ها و هم به صورت آنلاین استفاده خواهد شد، با این هدف که این رمزارز به جای پول های سنتی مورد حمایت بانک قرار بگیرد. «عربین چین» همچنین اعلام کرده است  که گردش این ارز دیجیتال جدید توسط شهر و کارگزاران مجاز کنترل خواهد شد و این بدان معناست که دولت دبی نیز در این ارز سهیم است.

با این حال، یک مقام دولتی دبی این ادعا را رد کرده است. او در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت که دبی کوین هرگز توسط هیچ مقام رسمی دبی تایید نشده است. دولت دبی همچنین وب سایت تبلیغات این ارز دیجیتال را یک کارزار پیچیده فیشینگ خواندند. با این وصف به نظر می رسد، DBIX یک ارز دیجیتال رسمی مورد حمایت دولت دبی نیست.

نکته جالب درباره دبی کوین این است که توییت جنجالی سازندگان آن درخصوص رسمی بودن آن در دبی و حتی امارات متحده عربی، باعث افزایش شدید قیمتش شد، اما پس از صدور تکذیبیه هایی، شاهد سقوط کافی آن نبودیم.

آخرین وضعیت ارز دیجیتال دبی کوین Dubai Coin

آخرین وضعیت ارز دیجیتال دبی کوین Dubai Coin
آخرین وضعیت ارز دیجیتال دبی کوین Dubai Coin

 

قیمت این ارز در معاملات روز پنجشنبه از ۱۷ سنت به ۱.۱۳ دلار رسیده بود و در حالی که دیگر لیدرهای بازار نظیر بیت کوین، اتریوم و دوج کوین منفی بودند، این ارز رشد خوبی را به ثبت رساند. 

دلیل  رشد این ارز این بود که سرمایه‌گذاران فکر می‌کردند دبی کوین به وسیله شرکت اماراتی عربین چین، ایجاد شده است. 

در یک وبسایت به نام داب پی، اعلام شده بود که قرار است از دبی کوین برای انجام خدمات پرداخت و خرید کالا و خدمات به صورت آنلاین و یا فروشگاهی استفاده شود و این ارز بنا بود که جای اسکناس را بگیرد. در این بیانیه آمده بود که کارگزاران رسمی و مقامات شهر دبی روی گردش این ارز مجازی نظارت خواهند کرد.

حالا وبسایت داب پی از دسترس خارج شده و مقامات دبی می‌گویند این ارز هیچ ربطی به شهر دبی ندارد. 

شرکت عربین چین هم در توئیتر هشدار داده که دستی در عرضه این ارز مجازی نداشته و همین امر هم به سقوط این ارز منجر شد و هم باعث شد تا بسیاری از تارنماهای ارائه‌دهنده قیمت لحظه‌ای ارزهای مجازی این ارز را از فهرست خود حذف کنند. 

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: احمد عزیزی