یکشنبه, ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۱۴

بازگشت به دلار ۲۵ هزار تومانی چقدر محتمل است؟+پیش‌بینی آینده دلار

بازگشت به دلار ۲۵ هزار تومانی چقدر محتمل است؟+پیش‌بینی آینده دلار
قیمت دلار در روز شنبه هشتم خرداد با رشد ۸۰۰ تومانی، کانال ۲۴ هزار تومان را فتح کرد. گویا طولانی شدن مذاکرات وین صبر بازار را لبریز کرده و با اتفاقاتی هم که دیشب رخ داد، شانس افزایش قیمت در معاملات امروز بیشتر خواهد بود.

به گزارش تیتربرتر؛ قیمت دلار روز شنبه هشتم خرداد رشد ۸۰۰ تومانی را در بازار آزاد تجربه کرد و بدون تعارف پا به کانال ۲۴ هزار تومان گذاشت. در روزی که صرافی‌ها حسابی سرشان شلوغ بود، دلار با رشد ۳/۳ درصدی، بیشتر از سه هزار تومان از کمترین قیمت سال ۱۴۰۰ بالاتر رفت.

بازار اولین روز هفته به‌قدری عجله داشت که قبل از ساعت ۱۰ صبح شاهد قیمت ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان بودیم و آخرین خرید و فروش‌ها در ساعت ۲۰، از دلار ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان خبر می‌داد.

طولانی شدن مذاکرات وین، احتیاط خریداران را کمتر کرده و این موضوع به شکل معناداری در معاملات پشت‌خطی دیده می‌شود. آخرین معاملات پشت‌خطی شب قبل ۴۸۰ تومان از رقم بازار آزاد بیشتر بوده. همه این‌ها یعنی در روز‌هایی به‌سر می‌بریم که انتظار افزایش قیمت به شدت بالاست.

دلار ۲۵ هزار تومان می‌شود؟

دلار ۲۵ هزار تومان می‌شود؟
دلار ۲۵ هزار تومان می‌شود؟

 

قیمت دلار در معاملات پشت‌خطی دیشب به رقم معنادار ۲۴ هزار و ۵۸۰ تومان رسید. معاملات عمده روز قبل، تا ساعت ۱۰ شب نزدیک به رقم ۲۴ هزار و ۱۰۰ تومان بود. اما درست از آن ساعت شیب صعودی لفظ‌ها شروع شد و در نهایت آخرین معامله فردایی از رقم ۲۴ هزار و ۵۸۰ تومان خبر می‌داد.

دلار اولین روز هفته دقیقا ۴۰۰ تومان گران‌تر از آخرین معامله عمده روز قبلش فروخته شد. حالا باید منتظر باشیم و ببینیم امروز چه رکورد‌هایی در بازار ارز به‌ثبت می‌رسد. آیا دلار ۲۵ هزار تومانی را همین امروز ملاقات می‌کنیم؟

دیروز وقتی بانک‌مرکزی از تکاپوی صبحگاهی خریداران دلار باخبر شد، ابتدا رقم ۲۳ هزار و ۲۱۳ تومان را برای فروش آن تعیین کرد و با ورود دلار آزاد به کانال ۲۴ هزار تومان، یکبار دیگر قیمت این اسکناس را در صرافی‌های منتخب افزایش داد. آخرین قیمت دلار در صرافی ملی عدد ۲۳ هزار و ۴۶۰ تومان را نشان می‌داد. به‌این ترتیب افزایش ۸۰۸ تومانی دلار توسط بانک‌مرکزی در صرافی ملی، پاتک مناسبی در برابر افزایش ۸۰۰ تومانی بازار آزاد بود.

دلایل رشد دوباره قیمت دلار

بسیاری از تحلیل‌گران دلایل متعددی را در افزایش روز گذشته قیمت دلار موثر می‌دانند. مثل موضوع کنار رفتن عبدالناصر همتی از ریاست بانک‌مرکزی. اتفاقی که دیشب آقای رئیس در کلاب‌هاوس آن را تایید کرد و احتمالا خبر رسمی آن به‌زودی به گوشمان خواهد رسید.

اما گروهی دیگر از تحلیل‌گران، تاثیر این خبر در افزایش قیمت دلار را چندان جدی نمی‌دانند. آن‌ها پاره شدن افسار دلار در معاملات روز گذشته را به مباحث بزرگتری مثل نامشخص بودن آینده برجام و فرسایشی شدن مذاکرات وین ارتباط می‌دهند.

افزایش قیمت‌ها در نخستین روز هفته دوم خرداد هر دلیلی که داشت، ارزش دلار را بیشتر از سه هزار تومان از کف قیمت امسال بالاتر برد. آن زمان یعنی ۱۵ اردیبهشت، نرخ فروش دلار تا ۲۱ هزار و ۵۰ تومان پایین آمده بود.

مطالب مرتبط:

پیش بینی کارشناسان از آینده نرخ دلار

پیش بینی کارشناسان از آینده نرخ دلار
پیش بینی کارشناسان از آینده نرخ دلار

 

قیمت دلار مجددا به کانال ۲۴ هزار تومان وارد شده و به بالاترین سطح یک ماه اخیر رسیده است. از نگاه برخی از فعالان حضور رئیس کل بانک مرکزی در رقابت‌های انتخاباتی و معلوم نبودن تکلیف سکانداری بانک مرکزی از مهمترین عوامل این اتفاق است.

به سرانجام نرسیدن مذاکرات احیای برجام و عدم بهبود قابل توجه در درآمدهای نفتی کشور نیز از دیگر عوامل تحریک‌کننده رشد قیمت دلار در چند روز اخیر محسوب می‌شوند. اما در ادامه ممکن است قیمت دلار چه روندی را در پیش بگیرد؟ ۶ پیش‌بینی که اخیرا در تجارت‌نیوز منتشر شده را بخوانید:

نرخ دلار در سال ۱۴۰۰

عبدالله مشکانی: نرخ تعادلی دلار در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان است. حتی در مقطعی ممکن است این نرخ به ۳۲ هزار تومان هم برسد، پس این که اکنون حرف دلار ۱۵ هزار تومانی را می‌زنند منطقی نیست که هیچ خنده‌دار هم است. تابستان سال گذشته برآورد بانک مرکزی از دلار ۱۷ هزار تومان بوده اگر تورم این یکسال را به این نرخ اضافه کنیم، چطور قرار است به نرخ ۱۵ هزار تومان برسیم؟

دلار را شاید بشود با یک شوک سیاسی به طور کوتاه مدت تا ۱۸، ۲۰ هزار تومان هم پایین آورد اما دلار ۱۵ هزار تومانی خیلی بعید است. ضمنا اگر تا این نرخ‌ها هم برسد بیش از شش ماه ممکن نیست در این قیمت‌ها بماند، فقط فنر نرخ را فشرده می‌کند و یکدفعه ممکن است دلار به ۴۰ هزار تومان هم برسد که بعد به سختی میتوان آن را تا ۳۰ هزار تومان رساند.

نهایت قیمت دلار

امیرحسین نام‌آور: قیمت واقعی دلار حدودا ۲۲ هزار تومان است و در نهایت در ۱۴۰۰ دلار می‌تواند به قیمت ۲۷ هزار تومان، نهایتا تا ۱۰ درصد بالاتر یا پنج درصد پایین‌تر، برسد.

افزایش قیمت دلار در دولت آینده

مریم محبی: نرخ واقعی دلار بین ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که طی سال آینده دلار به سمت این نرخ واقعی حرکت کند و این روند احتمالا از شهریور ماه و با روی کار آمدن دولت جدید شروع می‌شود.

در چند ماه آینده شاید دلار در سطوح قیمتی فعلی یا حتی کانال‌های پایین‌تری مثل ۱۹، ۲۰ هزار تومان ببینیم ولی در بلندمدت نرخ حتما افزایشی می‌شود.

احتمال بازگشت نرخ دلار ۳۰ هزار تومانی

نیما آگاهی: اگر نتوانیم تحریم‌ها را برداریم شاید دولت بعدی یک سال اول دلار را صعودی کند و سایر سال‌ها برای جلب رای و نمایش توانایی خود تورم و دلار را کاهش دهد. در دولت بعد امکان بازگشت نرخ دلار ۳۰ هزار تومانی هم وجود دارد زیرا امسال تورم ۳۵ تا ۴۰ درصدی داریم پس ۳۰ هزارتومان برای ارز تا آخر سال هم معقول است.

برخلاف برخی که می‌گویند در صورت دسترسی به منابع مناسب نرخ کاهشی می‌شود باید گفت. خود آقای همتی اعلام کرد که دولت دلارهای بلوکه را پیشخور کرده و آمدنش دردی از ما دوا نمی کند. از کدام منابع تازه حرف می‌زنیم؟ این منابع قبلا استفاده شده است.

احتمال افزایش عرضه بانک مرکزی

کامبیز افسری: افزایش تقاضاها در هفته پیش رو احتمالا نرخ دلار را کمی افزایشی کند، احتمال این که پایان هفته از ۲۳ هزار و۶۰۰ تومان بگذرد، وجود دارد. ‌

این را هم باید در نظر داشت که رئیس بانک‌مرکزی سعی دارد نرخ ارز را کنترل کند، اگر الان فنر نرخ ارز رها شود، انگشت اتهام به سوی اوست پس ممکن است اگر انتهای هفته با تقاضا بالا برود، شدت تزریق را بیشتر کند تا قیمت حفظ شود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو