سه شنبه, ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۱۱

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن در سال 1400

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن در سال 1400
شرایط دریافت وام ودیعه مسکن در سال 1400 اعلام شد.

به گزارش تیتربرتر؛ مرداد ماه سال گذشته وام ودیعه مسکن به دنبال افزایش چشمگیر اجاره بها و با هدف کمک به مستاجران که اغلب دارای حقوق ثابت هستند.

افزایش ناگهانی و جهشی اجاره بها در سال گذشته که در شرایط همه گیری کرونا و تعطیلی کسب و کارها و بیکار شدن تعداد قابل توجهی از کارگران همراه بود، وضع مالی بسیاری از خانوارهای مستاجر را با بحران مواجه کرد، تا جایی که دولت برای افزایش اجاره بها سقف 15 درصدی را مقرر کرد.

سقف وام ودیعه مسکن برای مستأجران تهرانی ۵۰، شهرهای بزرگ ۳۰ و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان و نرخ  سود آن 13 درصد اعلام شد.

در تهران، مستأجران واحدهای مسکونی کوچک‌تر از ۷۵ متر و در سایر شهرها، کمتر از ۹۰ متر مشمول وام ودیعه مسکن واجد شرایط دریافت وام ودیعه مسکن اعلام شدند.

اولویت دریافت وام ودیعه مسکن با کارگران و حقوق بگیران ثابت، افرادی که تازه ازدواج کرده‌اند، خانوارهای پنج نفره و بیشتر و افرادی تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی است.

سایت دریافت وام ودیعه مسکن

از ۴ مرداد 99، سرپرستان خانوار برای دریافت کمک ودیعه مسکن به شکل پیامکی کدملی خود را به سرشماره ۳۰۰۰۷۳۶۴۰ ارسال کردند تا متقاضیان واجد شرایط، پالایش شده و از طریق پیامک به آنها اعلام شود که وارد سامانه وام ودیعه مسکن به آدرس www.tem.mrud.ir شده و اطلاعات خود را تکمیل کنند.

چه کسانی واجد شرایط دریافت وام ودیعه مسکن هستند؟

چه کسانی واجد شرایط دریافت وام ودیعه مسکن هستند؟
چه کسانی واجد شرایط دریافت وام ودیعه مسکن هستند؟

 

کسانی واجد شرایط دریافت وام ودیعه مسکن هستند که:

  • قبلا از تسهیلات یارانه ای حوزه مسکن استفاده نکرده باشند.
  • از سال ۸۴ به بعد مالک نبوده باشند.
  • متاهل یا سرپرست خانوار باشند.
  • سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا به مدت 5 سال داشته باشند.

مطالب مرتبط:

چند درصد واجدین شرایط، وام ودیعه مسکن دریافت کردند؟

در حالی قرار بود در سال 1399 از ۲.۲ میلیون خانوار مستاجر نیازمند، به ۹۰۰ هزار مستأجر وام ودیعه مسکن پرداخت شود، در اواسط اسفندماه  تنها ۲۱۵ هزار فقره وام ودیعه مسکن پرداخت شد، یعنی کمتر از ۱۰ درصد نیازمندان، وام دریافت کردند.

آخرین وضعیت وام ودیعه مسکن در سال 1400

آخرین وضعیت وام ودیعه مسکن در سال 1400
آخرین وضعیت وام ودیعه مسکن در سال 1400

 

بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی؛ با توجه به آنکه شرایط کرونایی کشور در سال 1400 نیز ادامه دارد، امسال هم پیشنهاد پرداخت وام ودیعه مسکن به متقاضیان به ستاد ملی مقابله با کرونا داده شده است که هنوز خبری از ثبت نام وام ودیعه مسکن در سال 1400 نیست.

محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی پیگیری کرد. وی درباره تمدید مصوبات قبلی ستاد ملی کرونا در بخش اجاره مسکن به خبرنگار مهر گفت: اعطای مجدد تسهیلات کرونایی ودیعه مسکن را به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد داده‌ایم و امیدواریم طی هفته جاری طبق برنامه زمان بندی، نتیجه نهایی را ستاد ملی کرونا اعلام کند و ما هم بتوانیم جزئیات آن را رسانه‌ای کنیم.

رقم وام ودیعه مسکن در سال 1400

وی درباره رقم پیشنهادی این تسهیلات از سوی وزارت راه و شهرسازی گفت: مبلغ وام کرونایی ودیعه مسکن، بستگی به سقف اعتباری است که بانک مرکزی می‌تواند تأمین کند.

معاون وزارت راه و شهرسازی گفت: لذا ترجیح این است که تا زمان برگزاری نشست ستاد ملی مقابله با کرونا، منتظر تصمیم نهایی ستاد بمانیم تا تغییری در اعداد و ارقام ایجاد نشود.

وی افزود: اگر اطلاع رسانی شود، ممکن است اعدادی که قبل از تصویب، رسانه‌ای شده‌اند، کمتر یا بیشتر شوند و قابل پیش بینی نیست. به نظر می‌رسد طی هفته جاری یا حداکثر شنبه ۸ خرداد این تصمیم در ستاد ملی کرونا اتخاذ شود.

وام ودیعه مسکن ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود؟

محمودزاده در خصوص اینکه آیا گمانه زنی‌ها مبنی بر افزایش سقف وام ودیعه مسکن به ۷۰ یا ۱۰۰ میلیون تومان، صحت دارد یا خیر؟ اظهار کرد: بستگی به منابع کلی و تصمیمی که گرفته می‌شود، دارد؛ مثلاً یک بانک ممکن است بگوید ۳۰ میلیون تومان بیشتر نمی‌توانم بدهم؛ مهم آن چیزی است که در تعادل میان بخش‌های مختلف تصویب می‌شود.

وی یادآور شد: تصمیم گیری درباره رقم وام، ارتباطی به بانک مرکزی ندارد و هر چه ستاد کرونا تصمیم بگیرد، بانک‌ها مکلف به اجرا هستند. بانک مرکزی نقش مدیریت توزیع تسهیلات مصوب، میان بانک‌ها را دارد و نماینده بانک مرکزی در نشست ستاد کرونا، مانند سایر اعضا صرفاً می‌تواند نظر خود درباره رقم پیشنهادی را اعلام کند.

سقف افزایش اجاره‌ها چه زمانی تعیین می شود؟

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره سقف پیشنهادی اجاره بها در ستاد کرونا نیز گفت: این موضوع نیز فعلاً قابل اعلام و رسانه‌ای کردن نیست و باید دید ستاد ملی کرونا چه تصمیمی درباره آن می‌گیرد؛ اعلام زودهنگام آن، مانع بر سر راه ایجاد می‌کند و امیدواریم این هفته در ستاد کرونا تصمیم نهایی اتخاذ شود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی