دوشنبه, ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۱۲

ماجرای رد صلاحیت لاریجانی/ علت درگیری انتخاباتی جلیلی با لاریجانی

ماجرای رد صلاحیت لاریجانی/ علت درگیری انتخاباتی جلیلی با لاریجانی
روز گذشته خبری مبنی بر رد صلاحیت دو کاندیدا حاشیه ساز شد.

به گزارش تیتربرتر؛ دیروز در فضای مجازی خبری مبنی بر رد صلاحیت محسن رضایی و لاریجانی مطرح شد که بلافاصله توسط شورای نگهبان تکذیب شد.

ماجرای رد صلاحیت لاریجانی و محسن رضایی

روزنامه شرق نوشت: یک کانال تلگرامی نزدیک به جبهه پایداری چند روز پیش شایعه رد صلاحیت محسن رضایی را منتشر کرده بود که ازسوی شورای نگهبان رد شد. رسانه‎‌های اصولگرا ازجمله کیهان حتی خواستار رد صلاحیت نامزدهای منتسب به دولت شده بودند. نمایندگان مجلس هم با ارسال نامه‌ای به شورای نگهبان مدعی وجود مستنداتی قضائی برای رد صلاحیت جهانگیری شده بودند.

حالا دیروز هم سایت رجانیوز که باز به جبهه پایداری نزدیک است مدعی خبری مشابه درباره لاریجانی شده است. در خصوص احراز صلاحیت دو نفر از داوطلبان انتخابات ریاست‎‎‌جمهوری بدون نام‌بردن از اسحاق جهانگیری و علی لاریجانی نوشت: برخی کانال‌های خبری ادعا کردند که احراز صلاحیت دو نفر از کاندیداهای اصلی جریان نزدیک به دولت با مشکلات جدی مواجه شده‌اند.

به گفته این منابع خبری یکی از این کاندیداها به جهت پرونده‌های متعدد که از کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به شورای نگهبان ارسال شده، با مشکل جدی تأیید صلاحیت روبه‌رو شده است. مشکل دیگر کاندیدای نزدیک به دولت نیز به حضور و اقامت فرزندان وی در خارج از کشور بازمی‌گردد که با مصوبه یک شورای عالی بالادستی در خصوص احراز مقامات عالی اجرائی مغایرت دارد. برخی هم مدعی شده بودند چون محل تولد لاریجانی عراق است شورای نگهبان می‌تواند این را مستمسک قرار دهد.

حمله تند جلیلی به لاریجانی

حمله تند جلیلی به لاریجانی
حمله تند جلیلی به لاریجانی

 

سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخی به علی لاریجانی، دیگر نامزد این انتخابات گفت: با الفاظ و طعنه به دیگران جلوی فساد گرفته نمیشود، کارنامه تان چیست؟

سعید جلیلی در ادامه سلسله گفتگوهای روایت به بحث «مبارزه با فساد» پرداخت و گفت: همه دستگاه‌ها و مسئولین کشور در زمینه مبارزه با فساد وظیفه دارند، اگر دولت سازوکارهای مقابله با فساد را فعال کند، دیگر کار به قوه قضاییه نمی‌رسد. عمده دارایی‌ها و امکانات کشور نظیر بودجه، اختیار صدور مجوزها و… در اختیار دولت است.

جلیلی بیان کرد: اگر قرار است رئیس‌جمهور در عرصه‌های مختلف، ماشین کشور را به سمت اهدافش راه بیندازد، نمی‌تواند بگوید سنگ‌های بزرگ فساد در وسط جاده به من ربطی ندارد.

وی ادامه داد: کسی نمی‌تواند بگوید من به دنبال منافع مردم هستم اما اگر چندین سال در مجلس مسئولیت داشت، کارنامه‌ای در حوزه مبارزه با فساد ارائه نکند. کسی که سه دوره و به مدت ۱۲ سال ریاست مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته است، کارنامه خود را در زمینه مبارزه با فساد تشریح کند.

جلیلی با اشاره به امکان تذکر، سوال، استیضاح، تحقیق و تفحص، اختیارات کمیسیون اصل نود و دیوان محاسبات برای مبارزه با فساد از جمله تفریغ بودجه، تصریح کرد: این افتخار نیست که بگویند سه چهارم بودجه که مربوط به شرکت‌های دولتی است اصلاً به مجلس وارد نمی‌شود. مگر این مسئولیت از آنها سلب شده است؟ بعد هم بگویند بله، اکثر فسادها در شرکت‌ها است.

وی اظهار داشت: باید بگویند ما دوازده سال مجلس بودیم این کارها را کردیم و سال اولی که ما در موضع ریاست مجلس بودیم یا ریاست فلان کمیسیون مجلس، هر جایی که بودند، روند را به گونه‌ای طی کردیم که فساد آنقدر کاهش پیدا کرد. اگر این کاهش پیدا نکرده باشد بلکه افزایش هم یافته باشد، اوایل مسئولیت آنها مثلاً فسادها صد میلیاردی باشد، اواخر مسئولیت‌شان دوازده هزار میلیاردی باشد، معلوم می‌شود جایی ایراد داشته است. باید کارنامه بدهند. با الفاظ و با تیکه به این و طعنه به آنکه فساد جلویش گرفته نمی‌شود.

مطالب مرتبط:

جلیلی تاکید کرد: اینکه من می‌گویم کشور با نمایش اداره نمی‌َشود، یکی از نمایش‌ها این است که بیاییم دو تا جمله خوب درست کنیم بگوییم فعلاً همه با این دو تا جمله مشغول باشند. اخیراً گفته شده اقتصاد کشور پادگان نیست، دادگاه نیست، فلان نیست. خب همه اینها یا هست یا نیست. شما گزارش کار خودت را بده. هر چه که هست. همان چیزی که شما فکر می‌کنی هست. بالاخره مجلس یک وظیفه‌ای دارد. دوازده سال شما مسئولیت داشتید؛ بگویید در این دوازده سال برای مبارزه با فساد چه کرده‌اید؟

وی افزود: به ویژه که علاوه بر آن وظایفی که در قانون اساسی و طبق وظایف ذاتی قانونی داشتید، مقام معظم رهبری، برای مبارزه با مفاسد به روسای سه قوه مسئولیت دادند ستاد درست کنند؛ این دیگر یک مسئولیت مشخص بوده و باید گزارش بدهید.

جلیلی ادامه داد: به عنوان کسی که سه دوره رئیس مجلس بودید بفرمایید در این سه دوره چند موضوع یا پرونده به فرجام رسید؟ اینکه بگوییم ما چند جمله قشنگ بیان می‌کنیم و یک طعنه به بقیه می‌اندازیم در حد خودش شاید یک جاذبه‌هایی داشته باشد ولی کار برای مردم نمی‌شود. وقتی میگوییم کار واقعی از نمایشی باید تمایز پیدا کند یک مصداقش همین است.

جلیلی افزود: می‌گویند از ما سوالات سخت بپرسید؛ همین سوالات آسان را پاسخ بدهید؛ سوالات سخت هم خواهیم پرسید.

اولین واکنش لاریجانی به صحبت های جلیلی

اولین واکنش لاریجانی به صحبت های جلیلی
اولین واکنش لاریجانی به صحبت های جلیلی

 

علی لاریجانی به اظهارات سعید جلیلی واکنش نشان داد.

لاریجانی خطاب به جلیلی: مملکت داری با تهاتر پوست بره و بز محال است آقا... محال / برگشتن به ۳ هزار سال پیش که افتخار ندارد / مواضع خطرناکتان را چنان با اعتماد به نفس می‌گویید که هر انسان عاقلی تعجب می‌کندعلی لاریجانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در توئیتی به اظهارات سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری پاسخ داد.

وی در این توئیت نوشت: اگر شما توانستید یک ماه زندگی شخصی خود را با تهاتر اداره کنید، نسخه آن را برای کشور هم بپیچید.
بیشتر بخوانید

انتقاد جلیلی از لاریجانی: به تهاتر می‌گویند پوست بز، اما تهاتر یک راه است در تبادلات بانکی

جلیلی دوباره جواب لاریجانی را داد: با الفاظ و تیکه به این و طعنه به آن که جلوی فساد گرفته نمی شود

برخی مواضع خطرناک را چنان با اعتماد به نفس بیان می‌کنید که هر انسان عاقلی متعجب می‌شود.

مملکت‌داری با تهاتر پوست بره و بز محال است آقا...محال!

برگشتن به ۳هزار سال پیش که افتخار ندارد.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی