شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۷:۳۷

انتخابات 1400 چه تاثیری بر بازار گذاشت؟

انتخابات 1400 چه تاثیری بر بازار گذاشت؟
قیمت دلار و سکه در مقاطع گذشته به انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داده اند.

به گزارش تیتربرتر؛ انتخابات به عنوان یک سیکل سیاسی همواره بر قیمت ارز و سکه از نگاه ناظران این بازار اثر داشته است.مهم ترین شکل اثر گذاری در انتظارات معامله گران از آینده و سیاست های احتمالی است که از سوی دولت منتخب پیگیری می شود.

پیش بینی بازار ایران بعد انتخابات 1400

پیش بینی بازار ایران بعد انتخابات 1400
پیش بینی بازار ایران بعد انتخابات 1400

 

دکتر حسین عبده‌تبریزی، صاحب‌نظر ارشد مالی در این باره گفت: برای سال ۱۴۰۰، نمی‌توانیم انتظار بهره‌وری خاص در صنعت و تولید داشته باشیم؛ بهره‌وری با سرعت در اقتصاد چهره نشان نمی‌دهد و بهبود بهره‌وری طول می‌کشد. بنابراین، نرخ رشد اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰، مثل بسیاری از سال‌های اخیر، به منابع و درآمد نفتی بستگی خواهد داشت.

پس رشد بخش واقعی اقتصاد ایران ریشه در نوآوری و بهره‌وری ندارد؛ اغلب محصولات مهم مانند خودرو وابستگی ارزی دارند و با تحریم‌ها هم عرضه آنها با کاهش مواجه می‌شود و هم قیمت‌های آنها افزایش می‌یابد. گسست بین بازدهی بخش واقعی اقتصاد با بخش مالی جدی است. هر میزان هم که نقدینگی ایجاد می‌شود، بخش عمده‌ای از آن صرف گردش در بخش مالی اقتصاد می‌شود و بخش واقعی اقتصاد همچنان تشنه نقدینگی باقی می‌ماند.  

یکی از دلایل شکل‌گیری چنین ساختاری مالیات‌پذیری بخش تولیدی اقتصاد و عدم‌پرداخت مالیات برای بازده‌های غیرعادی در بخش مالی مبتنی بر نگهداری ارز، طلا و... است. با توجه به اینکه بازده‌های مبتنی بر دارایی‌هایی از این دست اغلب در معرض نظام مالیاتی قرار نمی‌گیرند، اشخاص هم دلیلی برای حضور در بخش تولیدی کشور نمی‌بینند. در نتیجه، نقدینگی بالای کشور به هر بخشی که حرکت می‌کند ویرانگری قیمتی را به دنبال دارد، اما در بخش تولیدی گردش نمی‌کند.

منابع نهفته در املاک و مستغلات، ارز، طلا و... که به هیچ‌وجه مولد نیستند، تنها موجب سلب منابع از گردش در بخش تولیدی کشور می‌شوند. این رفتار (به‌ویژه در زمین) موجب جذب منابع بسیار زیادی شده و محرومیت بخش تولید از نقدینگی را به دنبال دارد. در سال ۱۴۰۰ هم نمی‌توانیم اوضاع را متفاوت پیش‌بینی کنیم. سیاست‌گذار بسته اقداماتی را معرفی نمی‌کند که از این مسیر به مسیر بهتری رهنمون شویم.

راه‌حل‌های مختلف برای هدایت نقدینگی به سوی تولید در ایران و کشورهای مختلف تجربه شده است. مقوله‌هایی مانند هدایت اعتبار، اعطای یارانه تسهیلات، جیره‌بندی اعتباری، تسهیلات تکلیفی، تسهیلات طرح‌های زود بازده، جوایز صادراتی، تسهیلات خُرد خرید کالاهای ایرانی، اوراق گواهی اعتبار مولد (گام)... هیچ‌کدام از اینها چاره کار نبوده است، چرا که به لحاظ نظری می‌دانیم آنچه تعیین می‌کند منابع گردش بیشتری در یک فعالیت تولیدی یا یک بخش اقتصادی داشته باشند، ریسک و بازده بخش‌های اقتصادی است.  

استفاده از سازوکار مالیاتی برای تخصیص منابع مفید است. علاوه بر راه‌کار مالیاتی روش‌های دیگری مانند تعیین حداقل سرمایه، تخصیص وجوه در اختیار برای اجرای پروژه‌ها، انتشار اوراق بهادار برای تامین مالی تولید، اعتبار اسنادی داخلی یا اقدام اخیر اوراق گام از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در هدایت نقدینگی به تولید مسکن موثری باشند.

تاثیر انتخابات 1400 بر بازارهای دلار ، بورس، طلا 

فعالان بازار نیز همانند سایر شهروندان اقدام به گمانه زنی در خصوص جریان یا فرد پیروز می کنند و بر این اساس آرایش خرید یا فروش در بازار می گیرند. در تجربه دو انتخابات گذشته ریاست جمهوری در دهه90 دو تجربه متفاوت وجود دارد.

در سال 92 شرایط کشور دقیقا مشابه وضعیت کنونی بود. تحریم ها موجب شده اقتصاد ایران با نوسان های بالایی در بازار ارز و سکه روبرو شود. یکسان سازی قیمت دلار از دست رفته بود و قیمت سکه نیز با وجود پیش فروش های سنگین وارد کانال یک میلیون شده بود.

در آن مقطع بازارها امیدوار بودند که جریانی پیروز شود که بتواند مساله هسته ای و تحریم ها را حل کند. تحت تاثیر همین جریان نیز بازار ارز و سکه تا حدودی به ثبات رسیده بودند.

در سال 1396 تحلیل بازار تا حدودی محقق شده بود.برجام به ثمر رسیده بود و قیمت در یک محدوده مشخص نوسان داشت روند قیمت ها نشان می دهد در سال 96 قیمت سکه از سال 92 کمتر بود. از قضا در این مقطع قیمت دلار به دلیل دو قطبی شکل گرفته تا حدودی در برابر کاهش قیمت مقاومت می کرد.

تجربه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در حالی به 1400 رسیده است که بازار ها باز هم امیدوار هستند اما این بار به جای توجه خیابات فاطمی، اخبار وین را دنبال می کنند. تحت تاثیر اخبار مثبت از احیای برجام قیمت دلار و قیمت سکه در بازار تعدیل شده است. قیمت سکه در مرز 10 میلیون تومان قرار دارد . قیمت دلار در مرز 22 هزار تومان. با این حال معادلات انتخاباتی کامل با سال 92 متفاوت است. در انتخابات پیش رو تحلیل ها در خصوص پیروز انتخابات کامل مقابل سال 92 است و آنچه اهرم بازار در این دوره شده مذاکرات هسته ای در وین برگشت به برجام است. این گزارش مرور بر قیمت ها در آخرین روزهای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری داشته است.

مطالب مرتبط:

قیمت دلار و سکه در آخرین روز ثبت نام برای 1400

قیمت دلار و سکه در آخرین روز ثبت نام برای 1400
قیمت دلار و سکه در آخرین روز ثبت نام برای 1400

 

قیمت دلار و سکه در حالی آخرین روز ثبت نام ریاست جمهوری را پیش رو دارند که از روز قبل مشخص بود علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و ابراهیم رئیسی در انتخابات 1400 شرکت می کنند. از این جمع یک نفر در همان ابتدای روز ثبت نام کرد و گفته می شود دو نفر دیگر نیز در ادامه فرصت باقی مانده خود را به وزارت کشور می رسانند.

آخرین روز ثبت نام ها در شرایطی رو به سپری است که قیمت دلار درپشت خط در سطح 22 هزار و 650 تومان قرار گرفت و قیمت سکه 10 میلیون و 70 هزار تومان معامله شد.اما قیمت دلار در آخرین روز ثبت نام ها در دو انتخابات دیگر ریاست جمهوری در دهه 90 چقدر بود؟

در آخرین روز ثبت نام 1396 که دو قطبی برجام و غیر برجام شکل گرفته بود هر دلار آمریکا با رشد اندک ۲ تومانی به نرخ ۳۷۶۴ تومان رسید. نرخ دلار برای 9 روز متوالی در کانال ۳۷۶۰ تومان نوسان داشت گفته می شد عوامل روانی با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری و ریسک سیاسی مانع از افت شدید نرخ دلار است.قیمت یورو نیز در این روز به نرخ ۴۶۲۰ تومان فروخته می‌شد.

قیمت سکه تمام‌بهار آزادی نیز یک میلیون و ۲۱۷ هزار تومان بود.قیمت دلار در سال 1400 در مقایسه با سال 96 حدود 6 برابر شده و قیمت سکه نیز حدود 8 برابر تغییر قیمت به ثبت رسانده است.

در سال 92 نگاه بازار به ثبت نام مرحوم هاشمی بود در آن مقطع بیشترین رصد اخبار حول نامزدی او می چرخید و در نهایت در آخرین دقایق اتمام مهلت ثبت نام وارد وزارت کشور شد و نامزدی خود را نهایی کرد.در همان زمان اسفندیار رحیم مشایی نیز در انتخابات کاندیدا شد اما بخشی از فعالان بازار تمرکز بر نامزدی هاشمی داشتند زیرا شانس او را برای پیروزی بالا توصیف می کردند.

تحت تاثیر انتظارات مثبت شکل گرفته قیمت دلار در بازار روند کاهشی داشت. در آن مقطع قیمت دلار نوسان در سطوح بالاتر را نیز تجربه کرده بود اما به مرور قیمت دلار پایین آمد در آخرین روز ثبت نام نامزدها در 21 اردبیهشت قیمت دلار در در سطح ۳۵۲۰ تومان قرار داشت. یورو نیز به نرخ ۴۶۲۰ تومان فروخته می‌شد. در بازار سکه قیمت هر سکه ابتدا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان نیز فروخته می‌شد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی