شنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۰:۵۲

جزییات ثبت نام دانش آموزان در سالتحصیلی 1401-1400

جزییات ثبت نام دانش آموزان در سالتحصیلی 1401-1400
دستورالعمل ثبت‌نام دانش آموزان برای سال تحصیلی 1400-1401 اعلام شد.

به گزارش تیتربرتر؛ دستورالعمل ثبت نام دانش آموزان برای سال تحصیلی جدید ۱۴۰۰-۱۴۰۱ از سوی محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش ابلاش شد؛ براساس این شیوه نامه با توجه به شرایط خاص کرونایی رعایت موارد بهداشتی در حین ثبت نام با تفویض اختیار به استان‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

ثبت نام دانش آموزان به شیوه غیرحضوری و از طریق سامانه پادا خواهد بود و در مناطق فاقد زیرساخت اینترنتی از طریق نوبت دهی به خانواده‌ها این فرآیند انجام خواهد شد.

جزییات ثبت نام دانش آموزان در سالتحصیلی 1401-1400

جزییات ثبت نام دانش آموزان در سالتحصیلی 1401-1400
جزییات ثبت نام دانش آموزان در سالتحصیلی 1401-1400

 

 دستورالعمل ثبت‌نام دانش آموزان برای سال تحصیلی 1400-1401 اعلام شد.

در این دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش نکاتی ارائه شده که بدین شرح است:

  1. رعایت اصل تکریم، کرامت انسانی و حفظ احترام والدین و فرزندان آنان طی فرایند ثبت‌نام
  2. انسجام و هماهنگی در ستاد ثبت‌نام استان به منظور تبیین فرایند ثبت‌نام، مصاحبه‌های خبری و پاسخگویی به ابهامات پیش آمده در رسانه‌ها و اطلاع رسانی در زمینه ثبت‌نام
  3. انتخاب افراد دارای حسن خلق، منعطف، صبور و آگاه به قوانین و مقررات در ستادهای ثبت نام
  4. انجام ثبت نام به شیوه غیرحضوری از طریق سامانه الکترونیکی http://pada.medu.ir و در صورت ضرورت ثبت نام به شیوه حضوری در مناطق کم برخوردار و فاقد زیرساخت های اینترنتی از طریق سیستم نوبت دهی به منظور پیشگیری از ازدحام خانواده ها و دانش آموزان
  5. معرفی مدارس از نظر موقعیت جغرافیایی، جنسیت، دوره تحصیلی، نوع امکانات از طریق شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) و پورتال های اطلاع رسانی منطقه‌ای و استانی جهت اطلاع خانواده‌ها و دانش آموزان
  6. تعیین پایگاه‌های سنجش به میزان موردنیاز از طریق ادارات آموزش و پرورش استثنایی و اطلاع رسانی از طریق شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) و پرتال‌های اطلاع‌رسانی منطقه‌ای و استانی جهت اطلاع خانواده‌ها و دانش آموزان با هماهنگی ستاد ثبت نام.
  7. پیگیری جدی، تلاش و همت مضاعف ستادهای ثبت نام و مدیران مدارس به منظور انجام فرایند ثبت نام لازم التعلیمان گروه سنی 6-11 سال دوره ابتدایی
  8. اهتمام جدی به اجرا و رعایت مفاد دستورالعمل نظارت بر حقوق والدین و دانش آموزان
  9. ضرورت هماهنگی با ستاد کرونا و اداره کل بهداشت استان به منظور بهره مندی از دستورالعمل‌های بهداشتی و طراحی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی به منظور حفظ سلامت دانش آموزان و والدین آنان در هنگام ثبت نام با توجه به شیوع ویروس کرونا
  10. پیگیری ثبت‌نام حداکثری دانش آموزان میان پایه به منظور جلوگیری از بازماندگی از تحصیل  توسط ستادهای ثبت‌نام با همکاری مدیران مدارس
  11. اتخاذ تدابیر لازم جهت کاهش استرس و نگرانی دانش آموزان و والدین درخصوص زمان بندی ثبت نام به ویژه  دانش آموزان ورودی دوره‌های مختلف
  12. هماهنگی ستادهای ثبت نام با فرمانداری‌ها و پیگیری جدی به منظور تسهیل در صدور کارت حمایت تحصیلی و ثبت نام دانش آموزان اتباع
  13. بهره‌مندی از ظرفیت ایجاد شده توسط دفتر برنامه ریزی، فناوری اطلاعات و ارتباطات در سامانه پیش ثبت نام با توجه به هدایت تحصیلی دانش آموزان و رشته‌های موجود در واحدهای آموزشی، تعداد کلاس‌ها و تراکم دانش آموزی با تأیید مدیر واحد آموزشی به صورت سیستمی
  14. تعیین سهمیه های ثبت نام در مدارس و دوره‌های مختلف تحصیلی از طریق سامانه یکپارچه دانش آموزی، جهت معرفی دانش آموزان به مدارس هم جوار یا محل سکونت
  15. اطلاع رسانی به هنگام به والدین در مورد حمل و نقل دانش آموزان با ارائه خدمات از طریق شرکت‌های پیمانکاری دارای مجوز فعالیت و اتخاذ تصمیم در خصوص لباس فرم دانش آموزان در شورای مدرسه.
  16. پاسخگویی به ابهامات احتمالی از طریق سامانه پاسخگویی به شکایات shekayat.medu.ir گزارش های مردمی و نظارت همگانی بر ثبت نام به صورت یکپارچه در سراسر کشور.

مقررات عمومی ثبت نام دانش آموزان در مدارس

ثبت نام دانش آموزان مطابق با آیین نامه اجرایی مدارس و آیین نامه‌های آموزشی مصوب مربوط به هر یک از دوره‌های تحصیلی انجام شود.

دستورالعمل ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی در سال تحصیلی 1400-14001 متعاقباً از سوی مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور ارسال می‌شود.

به منظور پوشش کامل تحصیلی، افراد ایرانی فاقد مدارک هویتی لازم که از نظر سنی امکان تحصیل در نظام آموزش رسمی کشور را دارند، به استناد مصوبه هیئت وزیران  با ارائه کارت حمایت تحصیلی صادره از وزارت کشور فرمانداری‌ها ثبت نام از آنها صورت پذیرد.

مطالب مرتبط:

شرایط ثبت نام دوره پیش دبستانی

شرایط ثبت نام دوره پیش دبستانی
شرایط ثبت نام دوره پیش دبستانی

 

ثبت نام تمام نو آموزان دوره پیش دبستانی در سامانه «سیدا» به تفکیک کدهای دولتی، دولتی با مشارکت مردم و غیر دولتی الزامی بوده و مسئولیت ثبت نام با مدیر مدرسه است.

سن ثبت نام پیش دبستانی یک، چهار تا پنج سال تمام (متولدین 2 مهر95 تا یک مهر 96 ) و سن ثبت نام پیش دبستانی دو، پنج تا شش سال تمام (متولدین 2 مهر 94 تا یک مهر 95)  است.

ثبت نام نو آموزان دوره پیش دبستانی اتباع خارجی همچون سایر دوره‌های تحصیلی، طبق شیوه نامه‌های ابلاغی بلامانع است.

آخرین مهلت ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس

آخرین مهلت ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس
آخرین مهلت ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس

 

 با توجه به لزوم مدیریت منابع مالی و سرمایه انسانی (دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی)، ضروری است برای استفاده از فرصت شهریورماه 1400، به گونه‌ای برنامه ریزی شود که تمامی ثبت نام‌ها تا تاریخ 31 مرداد 1400 به اتمام برسد. در مناطق عشایری به علت عدم دسترسی و مدارس غیردولتی به دلیل سیاست‌های حمایتی و تکمیل ظرفیت صندلی‌های خالی، این مهلت تا پایان شهریورماه قابل تمدید خواهد بود.

توجه به محدوده بندی جغرافیایی برای ثبت نام به منظور توزیع متوازن دانش آموزان به استناد ماده 31  آیین نامه اجرایی مدارس صورت می‌پذیرد.

 ثبت نام از دانش آموزان عشایری، هنر جویان هنرستان‌ها و مدارس خاص بدون لحاظ محدودیت جغرافیایی، بر اساس ضوابط مربوط انجام خواهد شد.

شرایط ثبت نام دانش آموزان در پایه دهم

ثبت نام دانش آموزان در پایه دهم با تأکید بر رعایت اولویت‌های تعیین شده در نمون برگ‌های هدایت تحصیلی و تشکیل کارگروه مشاوره‌ای انتخاب رشته به منظور بهره برداری و تکمیل ظرفیت اسمی کلاس‌ها، راهکارها و سیاست‌های توسعه متوازن رشته‌ای با رویکرد توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در دوره دوم آموزش متوسطه صورت پذیرد.

 پذیرش دانش آموزان عشایری به صورت مهمان در نزدیک ترین مدارس مبدأ یا مقصد به منظور جلوگیری از افت یا عقب ماندگی تحصیلی امکان پذیر شود.

شرایط ثبت نام دانش آموزان در هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش

به هنگام ثبت نام دانش‌آموزان در هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش برای پایه‌های ورودی، شرایط جسمی دانش آموزان متناسب با رشته موردنظر به ویژه در زمینه صنعت و کشاورزی، به صورت جدی مورد عنایت مشاوران و مدیر مدرسه قرار گیرد.

 شیوه ثبت نام دانش آموزان ورودی پایه دهم و هنرجویان میان پایه شاخه کاردانش به شیوه آموزش‌های برون سپاری در سامانه یکپارچه دانش آموزی (سیدا)، متعاقبا از طریق معاونت آموزش متوسطه (دفتر آموزش متوسطه فنی، حرفه ای و کاردانش) اعلام خواهد شد.

 مدیران مدارس شبانه روزی اطلاعات مربوط به دانش آموزان بیتوته‌ای را در سامانه مربوطه (فیلد خوابگاهی) ثبت و تأیید کنند.

شرایط ثبت‌نام در مدارس خاص

مدارس استعدادهای درخشان: نظر به اینکه دانش آموزان ورودی پایه های هفتم و دهم این مدارس توسط آزمون متمرکز کشوری تعیین می‌شوند، بعد از اعلام نتایج نهایی، با رعایت مفاد بندهای «1-2» و «2-2» بخش «ج» قسمت «مدارس استعدادهای درخشان» این دستورالعمل ثبت نام قبول شدگان به صورت متمرکز و خودکار انجام می‌شود.

ثبت نام دانش آموزان میان پایه مدارس استعدادهای درخشان در درگاه pada انجام و با رعایت مفاد بند 2-3 بخش «ج» قسمت «مدارس استعدادهای درخشان» این دستورالعمل، پس از تأیید مدیر مدرسه، نهایی می شود.

 ثبت نام دانش آموزان میان پایه و پایه های هفتم و دهم مدارس استعدادهای درخشان که متقاضی ثبت نام در مدرسه استعدادهای درخشان دیگری می باشند، مطابق بند2-4» بخش «ج» قسمت «مدارس استعدادهای درخشان» این دستورالعمل و بر اساس ضوابط و شرایط نقل و انتقال این مدارس که از سوی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اعلام می شود، انجام می پذیرد.

 ثبت نام دانش آموزان پایه یازدهم مدارس استعدادهای درخشان متقاضی تغییر رشته تحصیلی با رعایت مفاد بند «2-5» بخش «ج» قسمت «مدارس استعدادهای درخشان» این دستورالعمل انجام می شود.

  ثبت نام دانش آموزان پایه نهم مدارس استعدادهای درخشان در پایه دهم این مدارس تابع ضوابط و مطابق با شرایط خاص هر استان و در کلان شهرها پس از تأیید رئیس اداره استعدادهای درخشان استان، امکان پذیر است.

مدارس نمونه دولتی: با توجه به اینکه آزمون ورودی اینگونه مدارس به صورت استانی برگزار می شود، امکان دریافت فایل قبول شدگان توسط ستاد ثبت نام استان و ثبت نام خود کار آنها در سیدا فراهم شده است.

مدارس شاهد: ثبت نام مدارس شاهد نیز در سال تحصیلی 1400-1401 در سامانه سیدا انجام خواهد شد. دانش آموزان (میان پایه و ورودی های مقاطع) می توانند طبق ضوابط ثبت نام مدارس شاهد با مراجعه به درگاه pada.medu.ir نسبت به ثبت نام در مدرسه مورد نظر اقدام کنند.

 اعلام ظرفیت ثبت نام مدارس خاص طبق زیرساخت‌های پیش بینی شده در سامانه سیدا انجام می‌شود.

 اگر ثبت نام دانش آموزی قبل از اعلام نتایج مدارس خاص، در مدرسه‌ای نهایی شود، به دلیل اینکه در سامانه یکپارچه دانش آموزی به دانش آموز اجازه ثبت نام در بیش از یک مدرسه داده نمی‌شود، می بایست ابتدا با مراجعه به درگاه pada درخواست لغو ثبت نام در مدرسه قبلی را داده و بعد از تأیید لغو ثبت نام توسط مدیر مدرسه مبدأ، امکان ثبت نام در مدارس خاص برای دانش آموز فراهم خواهد شد.

 در سامانه سیدا فرآیندهای مربوط به ثبت نام و تخصیص کد دانش آموزی برای دانش آموزان اتباع، بدون سرپرست و مواردی از این قبیل در نظر گرفته شده است.

ممنوعیت دریافت پول هنگام ثبت نام در مدارس هیئت امنایی

ثبت نام در مدارس هیئت امنایی با رعایت مفاد ماده 11 آیین نامه توسعه مشارکتهای مردمی به شیوه هیئت امنایی مصوبه 965 شورای عالی آموزش و پرورش است.

 مدارس هیئت امنایی از نوع مدارس دولتی محسوب شده و دریافت هر گونه وجه (به جز وجوه مربوط به بیمه حوادث و کتاب های درسی) در زمان ثبت نام در این مدارس مجاز نیست. ضمناً در خصوص دریافت هزینه‌های خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه این مدارس که به تصویب هیئت امنای مدرسه رسیده است با رعایت دقیق مقررات پس از شروع سال تحصیلی اقدام لازم به عمل آید.

 ثبت نام دانش آموزان در مدارس بزرگسالان با رعایت مفاد آیین نامه آموزشی نظام جدید دوره دوم آموزش متوسطه شیوه نیم سالی- واحدی، بزرگسالان، آموزش از را دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد داخل کشور و دستورالعمل نحوه دریافت و پرداخت در مدارس بزرگسالان دولتی دوره اول و دوم متوسطه و نحوه نظارت بر آن که  جهت اجرا به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ارسال شده انجام شود.

 رعایت دستورالعمل جامع معافیت تحصیلی  در ثبت نام دانش آموزان ذکور الزامی است.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: الهام خلیلی خو