پنج شنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۸:۵۲

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین کش

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین کش
در ادامه به معرفی یکی از ارزهای دیجیتال می پردازیم.

تیتربرتر؛ بیت کوین کش با نماد اختصاری BCH یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۲۳.۶۸ میلیارد دلار، در رتبه ۱۰ بازار قرار داشته و سهم ۱.۰۳ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد . هر واحد از بیت کوین کش در این لحظه با قیمت ۱,۲۶۴.۱۳ دلار، با احتساب نرخ تتر ۲۴,۵۲۰ تومان معادل ۳۰,۹۹۶,۵۹۵ تومان معامله می شود و حجم مبادلات روزانه آن ۱۰.۷۳ میلیارد دلار است. قیمت در ۲۴ ساعت اخیر -۱۳.۶۶% کاهش یافته است. بالاترین قیمت بیت کوین کش در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۹۶(20 December 2017) معادل ۳,۹۲۳.۰۷ دلار بوده که همینک %۶۷.۷۷ پایین‌تر از آن زمان قرار دارد. تعداد واحدهای در گردش بیت کوین کش ۱۸.۷۴ میلیون و تعداد کل واحدهای آن ۲۱ میلیون خواهد بود. در حال حاضر فعال ترین صرافی که در آن بیت کوین کش معامله می‌شود، صرافی CoinTiger با سهم %۷.۱۰ از حجم معاملات روزانه است.

معرفی ارز دیجیتال بیت کوین کش

معرفی ارز دیجیتال بیت کوین کش
معرفی ارز دیجیتال بیت کوین کش

 

بیت کوین کش یک ارز دیجیتال و یک شبکه پرداخت مبتنی بر بلاک چین است. این ارز دیجیتال درواقع یک انشعاب (فورک) بیت کوین محسوب می‌شود که در پی اختلاف‌نظر بین فعالان بیت کوین، در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد. در ادامه این مقاله، ابتدا داستان پیدایش بیت کوین کش را مرور می‌کنیم و با مفهوم فورک آشنا می‌شوید. سپس تفاوت‌های بیت کوین کش با بیت کوین را توضیح می‌دهیم. در پایان، پس از نگاهی به تاریخچه قیمت این ارز دیجیتال، چند کیف پول مطرح را برای ذخیره آن معرفی می‌کنیم و به شما یاد می‌دهیم چگونه بیت کوین کش بخرید.

از روزهای اول ظهور بیت کوین تا همین امروز، سرعت و کارمزد تراکنش‌های این ارز دیجیتال، یکی از چالش‌برانگیزترین بحث‌های این حوزه است. بیت کوین نمی‌تواند در هر ثانیه بیش از هفت تراکنش را پردازش کند و این موضوع کاربرد آن برای پرداخت‌های روزمره را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

گروهی معتقد هستند که برای افزایش سرعت تراکنش‌ها و کم کردن کارمزدها لازم نیست تغییری در بیت کوین ایجاد شود و باید از راه‌حل‌های جایگزین (مثل لایتنینگ یا Segwit) استفاده کرد.

گروه دیگری عقیده دارند که هدف اصلی بیت کوین کاربرد داشتن به‌عنوان پول و روش پرداخت است و برای رسیدن به این هدف، راه‌حل‌های جایگزین بی‌فایده هستند. بنابراین و طبق نظر گروه دوم، باید یک سری از قوانین محدود‌کننده بیت کوین را تغییر داد تا مشکل سرعت و کارمزد تراکنش‌ها حل شود. برخی از پیروان تفکر دوم، بیت کوین کش را از دل بیت کوین بیرون کشیدند.

مطالب مرتبط:

بیت کوین کش چیست؟

بیت کوین کش (Bitcoin Cash) ارز دیجیتالی است که خود را «پول نقد الکترونیکی همتا به همتا» معرفی می‌کند؛ درست همان چیزی که در عنوانِ مقاله ایده بیت کوین (وایت پیپر) آمده بود.

کش (Cash) در زبان انگلیسی به‌معنای پول نقد است. به عبارت دیگر، بیت کوین کش می‌خواهد بیت کوینی باشد که با افزایش سرعت تراکنش‌ها، بتوان از آن به‌عنوان پول استفاده کرد.

این ارز دیجیتال، انشعاب یا همان فورکی از بیت کوین است. در ۱ اوت سال ۲۰۱۷، با ایجاد بلاک شماره ۴۷۸,۵۵۹ در بلاک چین بیت کوین، یک بلاک چین جدید ایجاد و به این ترتیب، رسماً بیت کوین کش متولد شد. در ادامه بیشتر با معنی انشعاب یا فورک (Fork) آشنا می‌شوید.

علت اصلی رقم خوردن اختلاف در جامعه بیت کوین که منجر به پیدایش بیت کوین کش شد، یک مسئله بنیادی بود: مشکل مقیاس‌پذیری یا همان مسئله کندی تراکنش‌ها و افزایش کارمزد آنها در گذر زمان که در شبکه بیت کوین وجود دارد.

بیت کوین کش با افزایش حجم بلاک تا حداکثر ۳۲ مگابایت که در بیت کوین محدود به ۱ مگابایت است، امکان پردازش تراکنش‌های بیشتری را فراهم می‌کند.

به دور از اختلاف‌نظرهای ایدئولوژیک و اندازه بلاک، شباهت‌های زیادی بین بیت کوین و بیت کوین کش وجود دارد. هر دوی آنها برای تأیید تراکنش‌ها و تولید سکه‌های جدید از مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) یا همان استخراج (ماینینگ) استفاده می‌کنند و تعداد کل واحدهای هر دو محدود به ۲۱ میلیون است.

بیت کوین کش خود در نوامبر سال ۲۰۱۸ فورک شد و بیت کوین اس‌وی (Bitcoin SV) از آن به وجود آمد.

 تاریخچه قیمت بیت کوین کش

 تاریخچه قیمت بیت کوین کش
 تاریخچه قیمت بیت کوین کش

 

بیت کوین کش پس از عرضه‌ در اواخر سال ۲۰۱۷، همواره به‌عنوان یکی از برترین ارزهای دیجیتال بازار مطرح بوده است. در زمان نگارش این مطلب، بیت کوین کش با ارزش بازار بیش از ۴.۳ میلیارد دلار، چهارمین ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار است. اگرچه بازار ارزهای دیجیتال به نوسانات شدید خود مشهور است، اما قیمت بیت کوین کش حتی بیشتر از میانگین بازار هم نوسان دارد.

همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، قیمت بیت کوین کش در اولین روز عرضه به صرافی، یعنی اوت ۲۰۱۷ حدود ۳۶۰ دلار بود و پنج ماه بعد، یعنی در ۲۰ دسامبر همان سال، به بالاترین قیمت تاریخ خود در رقم حدود ۴,۰۰۰ دلار دست یافت. این رشد سریع و قابل‌توجه سبب شد تا سرمایه‌گذارانی که بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده بودند، در کمتر از شش ماه سودی ۱,۰۰۰ درصدی نصیبشان شود.

با فرا رسیدن دوره نزولی ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۸ که به «زمستان ارزهای دیجیتال» نیز مشهور است، ارزش بیت کوین کش نیز همانند سایر ارزهای دیجیتال با کاهش مواجه شد. پس از آن برادر ناخلف بیت کوین نتوانست به‌خوبی خودش را احیا کند و اکنون که در حال به‌روزرسانی این مطلب هستیم (ژوییه ۲۰۲۰)، قیمت هر واحد BCH بیش از ۵۰٪ پایین‌تر از زمان عرضه به صرافی‌ها است.

از مهم‌ترین عواملی که می‌توانند در بلندمدت رشد قیمت این ارز دیجیتال را رقم بزنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات مقیاس‌پذیری بیت کوی
  • حرکت استخراج‌کنندگان به سمت استخراج بیت کوین کش به جای بیت کوین
  • کاربردی شدن بیشتر نسبت به بیت کوین

در حقیقت می‌توان گفت که رشد بیت کوین کش در گروی ناکامی بیت کوین در رسیدن به اهدافش است. بنابراین، اگر به آینده بیت کوین خوش‌بین نیستید، سرمایه‌گذاری در بیت کوین کش یا دیگر فورک‌های این ارز دیجیتال می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی شما باشد.

آنچه دیگران می خوانند:

  • گردآورنده: احمد عزیزی